Czym jeżdżą polscy siatkarze? Dominują BMW, Mercedes i Audi
W obliczu ostatnich sukcesów polscy siatkarze zyskali jeszcze bardziej na popularności. Jak każdy sportowiec, lubią oni samochody. Sprawdzamy, jakimi samochodami jeżdżą wybrani polscy siatkarze.

Z artykułu dowiesz się o:
Często słyszy się, czym jeżdżą polscy i nie tylko piłkarze, o tym, że zmieniają auta jak rękawiczki i lubują się w drogich i egzotycznych samochodach. Tymczasem o siatkarzach i ich upodobaniach oraz wyborach motoryzacyjnych pisze się stosunkowo rzadko. Teraz jest ku temu dobra okazja, gdyż po raz kolejny zrobiło się o nich głośno z racji sukcesu, jaki osiągnęli, zdobywając po raz pierwszy od 2009 roku Mistrzostwo Europy, po drodze ogrywając tak poważnych rywali jak Słowenię, Serbię, a w finale Włochów. Pora sprawdzić, czym jeżdżą czołowi polscy siatkarze. Oczywiście dominują niemieckie marki premium, czyli BMW, Mercedes i Audi.
Tomasz Fornal – BMW M3 Competition
Grający na pozycji przyjmującego w reprezentacji Polski Tomasz Fornal od tego roku jest posiadaczem BMW M3 Competition. Samochód bazuje na siódmej generacji BMW serii 3 G20 zaprezentowanej w 2018 roku. Topowe BMW M3 występuje w trzech wersjach do wyboru. Każda korzysta z 3-litrowej podwójnie doładowanej jednostki benzynowej R6. Bazowe M3 rozwija 480 KM oraz 550 Nm, korzysta z napędu na tylną oś oraz 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i rozpędza się do 250 km/h. Mocniejsza wersja Competition oferuje już 510 KM i 650 Nm oraz 8-stopniową przekładnię automatyczną Steptronic. Z napędem na tylną oś przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s i rozpędza się do 250 km/h, a w odmianie z napędem na obie osie xDrive sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 3,5 s. BMW M3 Sedan kosztuje 445 000 zł, M3 Competition Sedan 464 000 zł, zaś M3 Competition M xDrive Sedan od 485 000 zł.

BMW M3 w ofercie Superauto.pl
Karol Kłos – BMW M3 Competition
Podobnie jak kolega z zespołu, także grający na pozycji środkowego Karol Kłos posiada BMW M3 Competition.
Jakub Kochanowski – Mercedes-AMG GLE Coupe 53 4MATIC+
Grający na pozycji środkowego Jakub Kochanowski jest z kolei posiadaczem Mercedesa-AMG GLE Coupe 53 4MATIC+. Duży niemiecki SUV liczy aż 4941 mm długości, a jego rozstaw osi to 2935 mm. Bagażnik pomieści od 655 do 1790 litrów. Wersja AMG 53 4MATIC+ z turbodoładowaną jednostką benzynową R6 o pojemności 3 litrów, wyposażoną w układ mild hybrid z silnikiem elektrycznym o mocy 22 KM. Jednostka rozwija 435 KM oraz 560 Nm i współpracuje z 9-biegową automatyczną przekładnią Speedshift oraz napędem na obie osie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5 sekund, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Samochód kosztuje od 504 300 zł.

Mercedes GLE Coupe w ofercie Superauto.pl
Wilfredo Leon – Audi Q3 Sportback
Grający na pozycji przyjmującego Wilfredo Leon, który de facto został uhonorowany tytułem najlepszego zawodnika Mistrzostw Europy, jest w posiadaniu kilku modeli Audi, zaś jego najnowszym nabytkiem jest Audi Q3 Sportback. Audi Q3 Sportback zadebiutowało w 2019 roku, wzbogacając gamę zaprezentowanej rok wcześniej II generacji kompaktowego SUV-a Q3. Samochód ma niższe nadwozie od konwencjonalnego odpowiednika (1557 mm wysokości wobec 1616 mm w Q3), jednocześnie wciąż mierząc 4484 mm długości. Bagażnik pomieści od 530 do 1400 litrów, a rozstaw osi liczy 2680 mm. Samochód wyróżnia się zgrabniejszą sylwetką z opadającą łagodnie linia dachu i położoną pod dużym kątem klapą bagażnika. Auto bazuje na platformie MQB znanej m.in. z Volkswagena Tiguana czy Seata Ateki.

Audi Q3 Sportback 2023 - silniki
Bazowa wersja benzynowa 35 TFSI ma 1.5-litrową jednostkę benzynową rozwijającą 150 KM i 250 Nm. W wersji ze skrzynią manualną przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do 208 km/h, a z 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic w 9,4 s. Napęd trafia na przednią oś. Mocniejszy wariant 40 TFSI S Tronic quattro ma już napęd na obie osie i 2-litrową jednostkę oferującą 190 KM i 320 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do 220 km/h. Wariant 45 TFSI oferuje już 245 KM i 370 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s i rozpędza się do 235 km/h. W ofercie jest też 2-litrowy diesel w dwóch wariantach mocy. Słabszy 35 TDI S Tronic rozwija 150 KM i 360 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s i rozpędza się do 202 km/h. Mocniejszy wariant 40 TDI quattro S Tronic rozwija 200 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do 224 km/h.
W ofercie jest też odmiana hybrydowa PHEV 45 TFSI e S Tronic o mocy 245 KM, bazującą na jednostce 1.4 TFSI i silniku elektrycznym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Baterie mają 13 kWh pojemności brutto i zapewniają od 53 do 58 km zasięgu na prądzie. Topowy wariant RS Q3 Sportback korzysta z turbodoładowanej jednostki R5 o pojemności 2.5 lltra o mocy 400 KM i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Audi Q3 Sportback 2023 - ceny
Audi Q3 35 TFSI ze skrzynią manualną kosztuje 159 100 zł, a z przekładnią S Tronic 168 200 zł. Odmiana 40 TFSI quattro S Tronic to koszt 194 300 zł, 45 TFSI quattro S Tronic 213 600 zł, zaś topowe RS Q3 Sportback 307 000 zł. Odmiana 35 TDI S Tronic kosztuje 190 300 zł, 40 TDI quattro S Tronic 209 200 zł, zaś hybrydowe 45 TFSI e S Tronic 217 500 zł.
Audi Q3 Sportback w ofercie Superauto.pl
Bartosz Kurek – BMW X5
Grający na pozycji atakującego kapitan reprezentacji Polski jest w posiadaniu BMW X5. IV generacja niemieckiego SUV-a (G05) zadebiutowała w 2018 roku. Samochód jest smuklejszy, większy i lżejszy od poprzednika. Auto zyskało dłuższe tylne lampy, smuklejsze refektory oraz charakterystyczny podwójny grill, tzw. nerki. Auto bazuje na platformie CLAR rodem z serii 5 G30, posiada adaptacyjne zawieszenie i regulowane zawieszenie pneumatyczne, które można podnieść lub obniżyć o 40 mm. X5 mierzy 4922 mm długości, a rozstaw osi liczy 2975 mm, zaś bagażnik pomieści od 645 do 1860 litrów.

BMW X5 2023 - silniki
Gama jednostek napędowych BMW X5 obejmuje 6- i 8-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne nowej generacji, z których wszystkie są teraz wyposażone w układ miękkiej hybrydy. Wariant xDrive40i posiada jednostkę benzynową 3.0 R6 nowej generacji, która rozwija 380 KM i 520 Nm, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s. Mocniejsza odmiana M60i korzysta z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4.4 litra, rozwijającej 530 KM i 750 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Odmiana wysokoprężna xDrive30d korzysta z 3-litrowej jednostki R6 o mocy 298 KM i maksymalnym momencie obrotowym 670 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s. W ofercie jest też odmiana hybrydowa xDrive50e z jednostką 3.0 R6 i silnikiem elektrycznym, łącznie rozwijając 490 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 s, baterie mają 25,7 kWh i zapewniają od 94 do 110 m zasięgu na prądzie. Topowa odmiana X5 M Competition z silnikiem 4.4 V8 oferuje 625 KM i 750 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s i rozpędza się do 250 km/h.
BMW X5 2023 - ceny
Bazowe BMW X5 xDrive40i kosztuje od 395 500 zł, M60i xDrive od 520 000 zł, zaś topowe X5 M Competiton 700 000 zł. Wysokoprężne X5 xDrive40d wyceniono natomiast na 415 500 zł, a hybrydowe xDrive50e na 455 000 zł.
BMW X5 w ofercie Superauto.pl
Paweł Zatorski – Audi A6 Avant
Grający jako libero w reprezentacji Polski Paweł Zatorski korzysta z Audi A6 Avant. Obecnie oferowane A6 C8 zadebiutowało w 2018 roku i wraz z A7 i A8 reprezentuje nowy design marki. Samochód zachował klasyczne dla Audi proporcje, mimo większych niż w poprzedniku rozmiarów. Mamy zatem charakterystyczny duży grill Single Frame, prostą i elegancką sylwetkę oraz LED-owe reflektory, które tym razem mają ostrzejsze kształty. W kabinie znajdziemy minimalistyczny kokpit z trzema wyświetlaczami, z których jeden obsługuje zegary, drugi system MMI Infotainment, zaś trzeci umieszczony poniżej służy m.in. do obsługi klimatyzacji. Audi A6 Avant.

Audi A6 Avant 2023 - silniki
W gamie Audi A6 znajdziemy wyłącznie turbodoładowane jednostki benzynowe i wysokoprężne, a także odmiany hybrydowe plug-in. Większość wersji korzysta z 7-stopniowej skrzyni S-Tronic, zaś topowe warianty 50 TDI oraz S6 TDI z 8-stopniowej Tiptronic. Odmiany benzynowe rozwijają od 265 do nawet 630 KM w topowej wersji RS6 Performance i mają pojemność od 2 do 4 litrów (w RS6 i RS6 Performance). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h waha się od 6,7 s w wersji 45 TFSI do 3,4 s w topowym RS6 Perfomance. Warianty wysokoprężne mają pojemność 2 lub 3 litrów i rozwijają od 163 do 344 KM w topowym S6 Avant. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h waha się od 9,3 do 5 s w topowym S6 Avant. Odmiany hybrydowe PHEV korzystają z 2-litrowej jednostki benzynowej i napędu quattro. Słabsza 50 TFSI e oferuje 299 KM i 450 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s i przejedzie na prądzie do 73 km (baterie 17,9 kWh). Mocniejsza 55 TFSI e generuje 367 KM oraz 500 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s i pokona na prądzie do 68 km.
Audi A6 Avant 2023 - ceny
Audi A6 Avant 45 TFSI S Tronic kosztuje od 270 100 zł, 55 TFSI quattro S Tronic 358 100 zł, 35 TDI S Tronic 239 800 zł, 40 TDI S Tronic 253 600 zł, 50 TDI quattro S Tronic 351 600 zł, zaś warianty hybrydowe 50 TFSI e quattro S Tronic oraz S Line 55 TFSI e quattro S Tronic kosztują odpowiednio 293 400 zł oraz 326 500 zł. Topowe odmiany S6 Avant, RS6 Avant i RS6 Avant Performance kosztują odpowiednio 430 100 zł, 635 200 zł oraz 668 400 zł. W ofercie jest też uterenowiona odmiana Allroad startująca od 282 400 zł za wersję 40 TDI quattro S Tronic.
Audi A6 Avant 2023 w ofercie Superauto.pl
Mateusz Bieniek – Audi A6 Avant
Również środkowy Mateusz Bieniek korzysta z Audi A6 Avant.
Łukasz Kaczmarek – Audi A6 Avant
Wśród polskich siatkarzy posiadaczem Audi A6 Avant jest również grający na pozycji atakującego Łukasz Kaczmarek.
Artur Szalpuk – Audi Q7
Pełniący rolę przyjmującego Artur Szalpuk prywatnie porusza się Audi Q7. II generacja niemieckiego SUV-a trafiła na rynek w 2015 roku. W konstrukcji zastosowano w szerokim zakresie aluminium i wysokowytrzymałą stal, dzięki czemu masa własna spadła o ponad 300 kg w porównaniu z poprzednikiem. Wizualnie samochód nawiązuje do pozostałych modeli marki, w tym Q5 i A6 C7 Avant. Auto wyróżnia się masywnym nadwoziem o długości aż 5063 mm i dużym grillem Single Frame. Rozstaw osi liczy 2995 mm, a bagażnik pomieści od 865 do 2050 litrów. W czerwcu 2019 roku przeprowadzono gruntowną modernizację Q7, która objęła większość paneli nadwozia i przyniosła sporo zmian w kabinie. Zaostrzono kształt lamp, przemodelowano zderzaki i grill, a kabina zyskała nowy wygląd dzięki zastosowaniu trzech wyświetlaczy rodem z A6 C8.

Audi Q7 2023 - silniki
Każde Q7 posiada napęd na obie osie i 8-stopniową automatyczną przekładnię Tiptronic. Bazowa wersja benzynowa 55 TFSI bazuje na 3-litrowej jednostce V6 i rozwija 340 KM oraz 500 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s i rozpędza się do 250 km/h. Mocniejszy wariant SQ7 ma już 4-litrowe V8 biturbo rozwijające 507 KM i 770 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s i rozpędza się do 250 km/h. Wśród diesli znajdziemy 3-litrową jednostke V6 w dwóch wariantach mocy. Słabszy 45 TDI oferuje 231 KM i 500 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s i rozpędza się do 226 km/h. Mocniejszy 50 TDI rozwija 286 KM i 600 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i rozpędza się do 241 km/h. Odmiany PHEV bazują na 3-litrowej jednostce benzynowej. Słabsza 55 TFSI e generuje 381 KM i 600 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s i rozpędza się do 240 km/h. Baterie mają 17,9 kWh pojemności brutto i zapewniają od 52 do 56 km zasięgu. Mocniejsza 60 TFSI e rozwija 462 KM oraz 700 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s i rozpędza się do 240 km/h. W tym przypadku zasięg wynosi od 52 do 55 km.
Audi Q7 2023 - ceny
Bazowe Audi Q7 55 TFSI quattro Tiptronic startuje z pułapu 351 200 zł. Odmiana 45 TDI S Line to koszt 323 800 zł, zaś mocniejsza 50 TDI 338 000 zł. Warianty hybrydowe PHEV kosztują odpowiednio od 338 800 zł za Q7 55 TFSI e oraz od 414 100 zł za Q7 60 TFSI e S Line. Topowe SQ7 wyceniono natomiast na 483 000 zł.
Audi Q7 w ofercie Superauto.pl
Bartek Bednorz – Audi RS Q8
Pełniący rolę przyjmującego Bartek Bednorz korzysta z Audi RS Q8. Topowa odmiana niemieckiego SUV-a korzysta z podwójnie doładowanej jednostki 4.0 V8 o mocy 600 KM i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozpędza się do 250 km/h lub do 305 km/h z opcjonalnym pakietem RS Dynamic Plus za ponad 43 tys. zł. Audi RS Q8 kosztuje od 659 400 zł.
