RANKING: Samochód dla singla - najciekawsze propozycje
W ostatnich latach w Polsce przybywa singli i oni również mają swoje preferencje motoryzacyjne. Samochód dla singla nie musi być funkcjonalny, za to ma dawać radość z jazdy, oferować gadżety i cieszyć oko.
W rankingu znajdziesz:
Według danych Eurostatu single stanowią już ponad 26% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Oznacza to, że w Polsce żyje obecnie około 8 milionów singli, a do 2030 roku odsetek ten może wynieść już około 36%. Jest to zatem spora grupa i jednocześnie ważne grono odbiorców nowych samochodów. Single z reguły nie mają tak sprecyzowanych potrzeb jak np. rodziny z dziećmi. W ich przypadku wybór często ma charakter subiektywny i jest podyktowany emocjami oraz biężącymi potrzebami i możliwościami finansowymi, dlatego też w przygotowanym przeze mnie rankingu znadziecie zarówno przystępne cenowo modele marek popularnych jak i samochody klasy premium, z różnych segmentów.
Samochód dla singla - cechy
Nim jednak przejdę do konkretnych propozycji, postaram się wskazać pewne cechy, które najczęściej wyróżniają samochód dla singla. Należą do nich m.in.:
- atrakcyjna stylistyka - stylistyka ma być wyrazista, wyróżniać się z tłumu i podkreślać osobowość właściciela, a niekoniecznie być kompromisem dla rodziny. Mile widziane są też sportowe dodatki i pakiety, a także wyróżniające się kolory z kontrastowymi dodatkami
- funkcjonalność na drugim planie - samochód dla singla ma być przede wszystkim "jakiś", ale niekoniecznie funkcjonalny. Stąd też single są bardziej skłonni do kupowania bardziej niszowych, mniej praktycznych nadwozi jak coupe, roadstery czy SUV-y coupe. Oczywiście pewne aspekty funkcjonalne są mile widziane jak składana tylna kanapa (np. do przewożenia roweru, deski surfingowej lub sprzętu fotograficznego), miejsce dla dwóch osób i okazjonalnych pasażerów (wystarczy układ 2+2), a bagażnik ma pomieścić torbę czy walizkę na okazjonalne weekendowe wypady
- Mile widziane gadżety i dobre multimedia - nowoczesny system multimedialny z zaawansowanymi funkcjami i łącznością z Apple CarPlay i AndroidAuto, kamery i czujniki parkowania, aktywny tempomat, dobry sprzęt audio czy wygodne i dobrze wyprofilowane sportowe fotele z elektryczną regulacją i podgrzewaniem, zdecydowanie są czymś mile widzianym nie tylko w przypadku aut dla singli
- przyjemność z jazdy i osiągi kosztem komfortu i spalania - dla singli liczą się często osiągi i radość z jazdy, a komfort i ekonomia nie są aż tak istotne co w przypadku aut rodzinnych
Samochód dla singla - przykładowe propozycje
Przedstawię teraz kilka propozycji samochodów dla singla. Będą to zarówno auta sportowe, crossovery, hatchbacki i SUV-y. Oczywiście prezentowane modele są tylko przykładami, a ich wybór ma charakter czysto subiektywny.
Volvo EX30
Na początek wybór, który może dla wielu być zaskakujący. Elektryczne Volvo w postaci miejskiego SUV-a EX30 przekonuje stylem i osiągami, jest też naszpikowane gadżetami i ucieszy geeków technologicznych z racji na obecność systemu Android Automotive, przez co jego obsługa przypomina smartfony. Audiofili ucieszy natomiast naprawdę dobry sprzęt audio firmy Harman Kardon z charakterystycznym soundbarem pod przednią szybą. EX30 mierzy 4,23 m długości, a jego bagażnik pomieści od 318 do 1000 litrów. Volvo EX30 ma napęd na tył, ciekawy nowoczesny design i występuje w wariantach o mocy 272 lub 428 KM w topowej wersji Twin Motor Performance. Topowa odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 s i oferuje do 450 km zasięgu w cyklu mieszanym. Baterie mają pojemność 64 kWh netto i można je ładować mocą do 175 kW. EX30 startuje od 169 990 zł za odmianę Single Motor, natomiast za wariant Twin Motor Performance trzeba wyłożyć 237 990 zł.
Mini Cooper
Wybór Mini Coopera nie powinien chyba nikogo zdziwić. Samochód nie tylko wygląda ponadczasowo i prowadzi się świetnie, ale oferuje też mnóstwo ciekawych detali i gadżetów oraz zapewnia spore możliwości personalizacji wyglądu nadwozia i wnętrza. Aktualna generacja Mini Coopera dostępna jest w odmianach benzynowych oraz elektrycznych. Kompaktowe wymiary i doskonała zwrotność czynią go idealnym towarzyszem do miasta, a stylowa sylwetka przyciąga spojrzenia na każdym kroku W ofercie znajdują się jednostki benzynowe 1.5 i 2.0 o mocy od 156 do 231 KM oraz warianty elektryczne rozwijające od 184 do 258 KM i zasięgu do 400 km – w topowej wersji John Cooper Works E sprint do 100 km/h trwa zaledwie 5,9 s. Ceny startują od 114 900 zł za bazowy model Cooper C o mocy 156 KM.

Zobacz też jakie samochody lifestylowe oferuje rynek: Samochody lifestylowe ranking na Superauto.pl
Cupra Leon
Ciekawą propozycją dla singla jest też Cupra Leon, zwłaszcza w wersji hatchback. Samochód bazuje na Volkswagenie Golfie, Audi A3 i Skodzie Octavii, jednak wygląda od nich zdecydowanie ciekawiej i ma więcej sportowego sznytu. Zwłaszcza w wersji po liftingu z 2024 roku Cupra nabrała więcej indywidualnego charakteru, ma jeszcze bardziej dynamiczną stylistykę i otrzymała zastrzyk mocy. Przy okazji możemy liczyć też na nowoczesne multimedia z 12,9-calowym wyświetlaczem dotykowym oraz dobry zestaw audio sygnowany przez firmę Sennheiser. Wśród opcji znajdziemy także sportowy zestaw hamulcowy Akebono, reflektory Matrix LED oraz sportowe fotele Sabelta. Cupra Leon hatchback mierzy 4,4 m długości, a jej bagażnik pomieści od 380 do 1301 l (270-1191 l w odmianie PHEV). W gamie znajdziemy silniki benzynowe 1.5 i 2.0 o mocach od 150 do 300 KM, warianty hybrydowe 1.5 o mocach 204 i 272 KM oraz 2-litrowego diesla o mocy 150 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w topowej odmianie 2.0 TSI VZ o mocy 300 KM zajmuje tylko 5,7 s. Cupra Leon startuje od 136 300 zł za odmianę 1.5 TSI.

Ford Mustang
Amerykańska legenda w najnowszym wydaniu to sportowy samochód z krwi i kości. Design nowego Mustanga jest jeszcze bardziej agresywny, a w kabinie znajdziemy nowoczesny kokpit w stylu retro nawiązującym do kultowego Mustanga III "Fox" z lat 80-tych, z dwoma 12,3-calowymi wyświetlaczami, klasyczną dźwignią ręcznego i opcjonalnym audio Bang&Olufsen. Najważniejsze jednak kryje się pod maską - to 5-litrowa wolnossąca jednostka V8 o mocy 446 lub 453 KM w topowej wersji Dark Horse. W zależności od konfiguracji przyspieszenie od 0 do 100 km/h waha sie od 4,4 do 5,4 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h (lepsze osiągi ma wariant z 10-stopniowym automatem, natomiast w standardzie dostaniemy 6-biegową skrzynię manualną). Ford Mustang oferuje ponadczasowy klimat amerykańskiego samochodu i niepowtarzalny bulgot V8, a przy tym nadaje się do weekendowych wypadów (bagażnik o pojemności 381 l w Coupe i 310 l w Convertible). Za Mustanga GT Coupe damy 303 500 zł, natomiast odmiana Convertible wymaga dopłaty w wysokości 20 000 zł.

Mercedes CLE
Pozostając w klimacie samochodów coupe warto wspomnieć o Mercedesie CLE. Najnowsze coupe Mercedesa prezentuje najnowszą estetykę marki, stawia na dynamiczną elegancję i łączy osiągi oraz dobre prowadzenie z typowym dla niemieckiej marki komfortem. CLE bazuje na podzespołach Klasy C W206, dzieli z nią większość silników oraz projekt kabiny. Oznacza to, że możemy liczyć na porządnie wykonaną kabinę i nowoczesny system multimedialny MBUX z 12-calowym wyświetlaczem dotykowym, zaawansowanym asystentem głosowym oraz nawigacją z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Fanów gadżetów ucieszy też rozbudowane oświetlenie ambiente, możliwość stworzenia wasnego profilu oraz znakomite audio Burmester. Mercedes CLE występuje jako coupe i cabrio, mierzy 4,85 m długości i oferuje bagażnik o pojemności 420 l (Coupe) lub 385 l (Cabriolet). Mercedes CLE występuje z jednostkami benzynowymi 2.0 R4 i 3.0 R6 o mocach od 170 do 449 KM, w odmianie hybrydowej plug-in C 300 e o mocy 320 KM oraz z 2-litrowym dieslem o mocy blisko 200 KM. Topowa odmiana AMG 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s i kosztuje 428 500 zł. Z kolei bazowy CLE 180 to koszt 249 700 zł.

BMW X2
Pora na parę propozycji z segmentu SUV-ów coupe. Jednym z nich jest BMW X2, które w najnowszym wcieleniu określane jest przez producenta jako SAC, czyli Sport Activity Coupe. Samochód ma zwartą sylwetkę i przybrał postać crossovera coupe. Samochód jest o blisko 20 cm dłuższy od poprzednika (4,55 m), ma też większy rozstaw osi i po raz pierwszy występuje również w wersji elektrycznej. W kabinie znajdziemy zdigitalizowany kokpit z najnowszym systemem multimedialnym iDrive 9. generacji, zapewniającym bogate możliwości konfiguracji. Bagażnik pomieści od 515 do 1400 litrów. Samochód występuje z silnikami benzynowymi 1.5 i 2.0 oraz 2-litrowym dieslem, o mocach od 150 do 300 KM, a także w wersjach elektrycznych o mocach 204 oraz 313 KM i zasięgu do 478 km. Topowa odmiana benzynowa M35i xDrive o mocy 300 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 s. Bazowe X2 sDrive20i o mocy 170 KM startuje z pułapu 204 000 zł.

Audi Q3 Sportback
Sporą popularnością w Polsce cieszy się Audi Q3 Sportback. Ten kompaktowy SUV niemieckiej marki premium łączy atrakcyjny design i lekkość sylwetki coupe z fukcjonalnością SUV-a. Audi Q3 Sportback w obecnym wydaniu zadebiutowało w 2019 roku i wkrótce można spodziewać się wyprzedaży tego modelu, gdyż za kilka miesięcy doczeka się on następcy. Względem zwykłego Q3 odmiana Sportback wyróżnia się łagodniej opadającą linią dachu i nieco niższym nadwoziem. Samochód mierzy 4,48 m długości i oferuje bagażnik o pojemności od 530 do 1400 litrów. Q3 Sportback występuje z silnikami benzynowymi o pojemnościach od 1.5 do 2.5 litra i 2-litrowym dieslem, o mocach od 150 do 400 KM w topowej odmianie RS Q3 Sportback z silnikiem 2.5 TFSI R5, zapewniającym świetne brzmienie i równie dobre osiągi (od 0 do 100 km/h w 4,5 s, prędkość maksymalna do 280 km/h). Bazowe Q3 Sportback 35 TFSI z silnikiem 1.5 o mocy 150 KM i 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 166 100 zł.

Alfa Romeo Giulia
Ostatnią propozycją na liście jest Alfa Romeo Giulia. Ten dynamicznie stylizowany włoski sedan klasy średniej może nie jest mistrzem funkcjonalności (mierzy tylko 4,64 m, bagażnik ma 480 l) i nie oferuje najprzestronniejszej kabiny w segmencie, ale nadrabia stylem, osiągami i przyjemnością z jazdy. Alfa Romeo Giulia oferuje wiele ciekawych detali stylistycznych jak reflektory z potrójnymi "łezkami" LED do jazdy dziennej czy umieszczone w stylowych tubach cyfrowe zegary. Pod maską znajdziemy 2.2-litrowego diesla o mocach 160 oraz 210 KM, a także 2-litrową jednostkę benzynową o mocy 280 KM. Najbardziej ekscytująca jest jednak topowa odmiana Quadrifoglio z 2.9-litrowym V6 biturbo o mocy 520 KM, zapewniająca przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 s i prędkość maksymalną aż 308 km/h. Kosztuje ona 503 200 zł. Z kolei bazowa Giulia Sprint ze 160 konnym dieslem i napędem na tył kosztuje 234 400 zł (tyle samo kosztuje wariant z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 280 KM i napędem na obie osie).
