RANKING: Lifestylowe samochody - przegląd rynku
Niektóre zestawienia mają czysto subiektywny charakter. Tym razem przygotowałem ranking lifestylowych samochodów, skupiając się na propozycjach z segmentu premium.

Z rankingu dowiesz się o:
Samochody klasy premium mają 23,5% udziału w rynku nowych aut w Polsce i cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Oznacza to, że blisko co czwarte nowe auto nad Wisłą pochodzi właśnie od producenta premium. Producenci aut premium stawiają na styl, jakość i technologie, tym samym nie tylko wpasowujac się, ale wręcz kreując modę w branży motoryzacyjnej. Wiele samochodów klasy premium łączy cechy różnych segmentów i odchodzi od konwencjonalnych nadwozi na rzecz bardziej designerskich. Wiele z nich okazuje się hitami sprzedaży. Przygotowałem ranking lifestylowych samochodów, skupiając się na propozycjach z segmentu premium.
Czym jest lifestyle?
Powszechnie stosowane słowo lifestyle odnosi się do zbioru czynników kształtujących codzienne życie, odzwierciedlając to kim jesteśmy i co cenimy. Inaczej mówiąc lifestyle to ogół zachowań, nawyków, wartości i preferencji, które składają się na sposób życia danej osoby lub grupy. Na lifestyle składają się codzienne nawyki, zainteresowania i pasje, wartości i przekonania, sposób ubierania się i estetyka, relacje z innymi ludźmi oraz środowisko życia.
Samochody lifestylowe - cechy
Nim wskażę moje propozycja lifestylowych samochodów, przeanalizuję cechy, które wyróżniają tego typu pojazdy. Do najważniejszych należą:
- styl ponad funkcjonalność - w autach lifestylowych design odgrywa główną rolę, nawet kosztem funkcjonalności. Ważniejsze są smukłe i wpadające w oko kształty niż wielkość wnętrza i bagażnika. W takich autach znajdziemy też wiele ciekawych detali
- emocjolność zakupu - nabywcy aut lifestylowych często przy zakupie kierują się bardziej emocjami niż rozsądkiem, stąd też są skłonni dopłacić więcej za ciekawsze, lecz mniej praktyczne nadwozie
- odzwierciedlenie wartości i zainteresowań nabywcy - samochód lifestylowy powinien odzwierciedlać zainteresowania i wartości nabywcy. Przykładowo osoby dbające o środowisko i świadome ekologicznie wybiorą samochód elektryczny wykorzystujący materiały pochodzące z recyklingu
Samochody lifestylowe - ranking
Przedstawię teraz kilka propozycji samochodów lifestylowych wiodących marek, reprezentujących różne segmenty i typy nadwozi. Przy każdym z samochodów wskazuję też cechy i grupy, jakie może reprezentować dane auto.
Mercedes CLA / Mercedes CLA Shooting Brake
Jednym z najpopularniejszych lifestylowych samochodów na naszym rynku jest Mercedes CLA. W pierwszym półroczu 2025 r. zarejestrowano go 1221 sztuk, co daje mu 19. miejsce wśród najpopularniejszych aut klasy premium. Mercedes CLA ucieszy fanów nowych technologii, tzw. geeków i jest adresowany dla młodszych osób, głównie Millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z. W tym roku doczekał się nowej generacji, która jest jeszcze bardziej zdigitalizowana i oferuje opcjonalny dodatkowy ekran przed pasażerem, aplikacje społecznościowe i jeszcze większą swobodę personalizacji. Jednocześnie trafi też do osób świadomych ekologicznie z racji na wprowadzenie do gamy wersji elektrycznych, które mogą pochwalić się zasięgiem przekraczającym 700 km według cyklu WLTP.

W najnowszym wydaniu Mercedes CLA prezentuje się jeszcze bardziej nietuzinkowo i w jeszcze większym stopniu zwraca na siebie uwagę, zarówno samym nadwoziem i wnętrzem, jak i poszczególnymi detalami, w tym wszechobecnym motywem gwiazdy. CLA Limousine jest czterodrzwiowym coupe i stanowi alternatywę dla konwencjonalnych sedanów, natomiast dla szukających bardziej praktycznego, lecz wciąż stylowego nadwozia przewidziano odmianę Shooting Brake z bagażnikiem o pojemności 455 litrów. Mercedes CLA w odmianie elektrycznej 250+ startuje od 228 900 zł.
BMW Z4
BMW Z4 jest samochodem dla singli i młodych osób ceniących sobie przede wszystkim przyjemność z jazdy. Niemiecki roadster w aktualnym wydaniu zadebiutował w 2018 roku i jest spokrewniony z Toyotą Suprą MkV. Samochód prezentuje typową dla BMW estetykę, z pewnymi nawiązaniami do serii 3 G20. Z4 ma materiałowy dach i obowiązkowy w tej klasie napęd na tylną oś. Pod maską znajdziemy jednostki benzynowe 2.0 R4 i 3.0 R6 o mocach od 197 do 340 KM i warianty z 6-biegową skrzynią manualną oraz 8-stopniową automatyczną. Topowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s. Wariant benzynowy 2.0 o mocy 197 KM (sDrive20i) ze skrzynią manualną startuje od 247 500 zł. Co ciekawe, skrzynia automatyczna nie wymaga dopłaty.

Land Rover Defender
Jeśli lubimy aktywny tryb życia i często zjeżdżamy z utwardzonych szlaków, lubimy przebywać na łonie natury i biwakować z rodziną lub znajomymi, dobrym wyborem będzie Land Rover Defender. Brytyjski SUV występuje w trzech wariantach: 3-drzwiowym 90, 5-drzwiowym 110 oraz przedłużonym 130, który pomieści nawet 8 osób w trzech rzędach siedzeń. Defender w obecnym wydaniu jest znacznie bardziej luksusowym i lepiej wykonanym autem od poprzednika, zapewniającym komfort zarówno na asfalcie jak i poza nim. Jednocześnie sięgający nawet 29 cm prześwit (w najwyższym ustawieniu zawieszenia pneumatycznego), reduktor, wynosząca 900 mm głębokość brodzenia oraz imponujące parametry terenowe pozwalają na offroadowe zabawy tym autem. Defender przekonuje też typowo brytyjskim stylem, dbałością o detale oraz szeroką gamą jednostek napędowych, począwszy od 3-litrowego diesla, przez wariant hybrydowy plug-in, aż po warianty benzynowe V8, z czego topowy rozwija aż 635 KM. Defender 110 w wersji Standard z 3-litrowym dieslem o mocy 200 KM startuje od 357 700 zł.

Alfa Romeo Junior
Fani włoskiego stylu z pewnością nie przejdą obok tego auta obojętnie. Alfa Romeo Junior to świetna propozycja dla osób szukających nietuzinkowego, stylowego crossovera do miasta, który przykuje spojrzenia innych. Wysmakowane detale, rozsądna cena i ekonomiczne układy napędowe sprawiają, że jest to nie tylko stylowy, ale i zdroworozsądkowy samochód. Widać to po wynikach sprzedaży - w pierwszym półroczu Alfa Romeo Junior była najpopularniejszym autem tej marki, z całkowitą sprzedażą na poziomie 392 sztuk. Alfa Romeo dla wielu oznacza też emocje i nie inaczej jest w przypadku Juniora. Ucieszy ona zarówno osoby nastawione proekologicznie za sprawą wariantu elektrycznego, jak i fanów osiągów za sprawą topowej odmiany Veloce, która korzysta z silnika elektrycznego o mocy 280 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s i rozpędza się do 200 km/h. Bazowy Junior w wersji hybrydowej Ibrida (MHEV) o mocy 136 KM startuje od 131 700 zł.

Lexus LBX
Toyota robi świetne napędy hybrydowe, jednak dla wielu osób jest po prostu zbyt nudna. Hybrydy najlepiej nadają się do miasta, co wiadomo nie od dziś. Co jednak, jeśli zechcemy kupić jakąś fajną i wpadającą w oko miejską hybrydę, która korzysta ze sprawdzonych i niezawodnych technologii Toyoty, lecz będzie bardziej prestiżowa i po prostu ciekawsza? Właśnie dlatego Lexus LBX jest tak popularny. Od stycznia do czerwca japoński crossover znalazł 1562 nabywców, co czyni go 14. najchętniej wybieranym autem premium w Polsce. Samochód oferuje bogatą paletę lakierów, sprawdzony i oszczędny napęd hybrydowy (średnie spalanie 4,4-4,7 l/100 km) o mocy 136 KM oraz szlachetniej wykończone i lepiej wyposażone wnętrze niż w przypadku spokrewnionej Toyoty Yaris Cross, a także lepsze osiągi (od 0 do 100 km/h w 9,2 s). Bazowy LBX FWD kosztuje 154 900 zł. W efekcie Lexus LBX przypadnie do gustu osobom, które stawiają na styl, ekonomię oraz niezawodność.

Porsche Panamera
Luksusowe limuzyny segmentu F kojarzą się zwykle ze statecznymi pojazdami, w których najbardziej liczy się komfort pasażerów drugiego rzędu, zaś kierowca pełni rolę szofera. Jest jednak ciekawa alternatywa w postaci Porsche Panamery, które jest liftbackiem łączącym luksus z ponadprzeciętnymi osiągami i sportowym charakterem marki. Panamera oprócz luksusowych warunków zapewnia też wyjątkową przyjemność z jazdy i wysoką, typowo niemiecką jakość. Jest to samochód, z którego ucieszą się prezesi dużych firm i dyrektorzy, którzy lubią nie tylko być wożeni, ale i czasem sami wsiąść za kółko i cieszyć się jazdą. Porsche Panamera występuje z silnikami benzynowymi V6 i V8 o pojemnościach od 2.9 do 4 litrów i mocy od 353 do aż 782 KM w topowej wersji Turbo S E-Hybrid z napędem hybrydowym plug-in. Topowa Panamera przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 3 s i rozpędza się do 325 km/h. Za bazową Panamerę z silnikiem 2.9 V6 biturbo o mocy 353 KM trzeba dać 552 000 zł.

Volvo EX30
Osoby świadome ekologicznie zwracają uwagę nie tylko na rodzaj napędu i ekonomię pojazdu, ale również na cały proces produkcyjny danego auta. Właśnie dla takich osób adresowane jest Volvo EX30. Miejski SUV od Volvo oprócz niebanalnego stylu i elektrycznego napędu stawia na ekologię poprzez szerokie zastosowanie tworzyw pochodzących z recyklingu, które znajdziemy m.in. w jego kabinie. Jednocześnie zachowuje wartości kojarzone od lat z Volvo czyli bezpieczeństwo oraz funkcjonalność. EX30 ucieszy też fanów nowych technologii oraz minimalizmu, gdyż gdyż w kabinie znajdziemy wyłącznie duży 12-calowy tablet pośrodku i w zasadzie stanowi on centrum dowodzenia niemal wszystkimi funkcjami auta. Volvo EX30 wieńczy listę TOP10 najpopularniejszych elektryków w Polsce, z wynikiem 364 sztuk. Zasięg sięga nawet 476 km w odmianie Single Motor Extended Range, natomiast topowy wariant Twin Motor Performance ucieszy fanów osiągów, gdyż ma aż 428 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 s. Bazowe EX30 Single Motor startuje od 169 990 zł.

Mini Cooper
Mini Coopera zna chyba każdy i jego obecność na liście lifestylowych samochodów absolutnie nie powinna dziwić. Jest to bowiem ikona stylu i brytyjskiego miejskiego auta. Mini z pewnością zwraca na siebie uwagę niebanalnym designem w stylu retro z wieloma ciekawymi smaczkami, a także bogatymi możliwościami personalizacji wyglądu. Jednocześnie brytyjski hatchback słynie z bardzo dobrego prowadzenia niczym gokart i niesamowitej frajdy z jazdy. W obecnym wcieleniu Mini Cooper występuje zarówno w wersji benzynowej jak i elektrycznej. Dzięki niewielkim gabarytom i zwrotności Mini sprawdzi się doskonale w ciasnych miejskich zaułkach i z każdej strony prezentuje się dobrze. Mini występuje z silnikiami benzynowymi 1.5 i 2.0 o mocach od 156 do 231 KM oraz elektrycznymi o mocach od 184 do 258 KM w topowej wersji John Cooper Works E (od 0 do 100 km/h w 5,9 s). Mini startuje od 114 900 zł za bazowy wariant Cooper C o mocy 156 KM.

Audi Q8
Duży i funkcjonalny SUV wcale nie musi być nudny. Jeżeli samochody pokroju Audi Q7 są zbyt nudne, jednak lubimy duże SUV-y, warto pochylić się nad Audi Q8. Ten samochód łączy styl z funkcjonalnością, lecz mimo podobnych gabarytów co Q7 nie oferuje trzeciego rzędu siedzeń i ma mniejszy bagażnik. Z drugiej strony Q8 wygląda smuklej i występuje również w topowej odmianie RS Q8 performance z podwójnie doładowanym benzynowym V8 o pojemności 4 litrów i mocy 640 KM (od 0 do 100 km/h w 3,6 s). Prestiżu temu autu dodaje również fakt, że jest spokrewnione z Bentleyem Bentaygą i Lamborghini Urusem. Jest to dobra opcja dla dyrektorów i prezesów dużych firm, którzy poszukują wszechstronnego i nieszablonowego SUV-a klasy wyższej, lecz nie chcą typowego SUV-a coupe pokroju BMW X6 czy Mercedesa GLE Coupe. Q8 zapewnia wyższy prestiż niż wspomniane wcześniej Q7, jednocześnie daje więcej przyjemności z jazdy, pozostając przy tym luksusowym samochodem. Flagowy SUV Audi występuje z silniakmi benzynowymi, wysokoprężnymi i hybrydami plug-in o pojemnościach 3 lub 4 litrów i mocach od 231 do 640 KM. Bazowe Q8 45 TDI quattro kosztuje od 397 600 zł.

Tesla Model 3
Ostatnią propozycją na mojej liście będzie Tesla Model 3, czyli ikona samochodu elektrycznego oraz raj dla geeków technologicznych i fanów minimalizmu. Ogromna popularność Tesli (najpopularniejsza marka aut elektrycznych w Polsce i druga najpopularniejsza w Europie) nie bierze się znikąd. W Polsce Tesla ma aż 30,7% udziału w rynku elektryków. Jeden z jej hitów w postaci najtańszego Modelu 3 jest jednym z najbardziej przystępnych samochodów BEV na rynku w kategorii "value for money", gdyż jej bazowy wariant RWD Standard kosztuje od 184 990 zł i oferuje do 513 km zasięgu. Z kolei najbardziej wydajna wersja Long Range RWD przejedzie nawet 702 km na jednym ładowaniu, zaś wariant Performance AWD zadziwia osiągami, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 3,1 s. Oprócz ponadprzeciętnych osiągów i rozsądnej ceny Tesla przekonuje też prowadzeniem, estetycznie wykonanym wnętrzem, smukłym nadwoziem i wieloma funkcjami dedykowanymi fanom nowych technologii, w tym sterowaniem wieloma funkcjami auta za pomocą aplikacji, grami i funkcjami rozrywkowymi czy autopilotem.
