RANKING: Roadstery oferowane w Polsce
Roadstery są niszowym segmentem i jest ich na rynku coraz mniej, jednak mają one grono wiernych fanów. W Polsce rynek roadsterów liczy raptem kilka modeli. Jakie to samochody i co oferują?

Samochody z otwartym nadwoziem uchodzą raczej za niszowe. Często kojarzymy je z kabrioletami i słusznie, gdyż zdecydowana większość z nich to właśnie cabrio. Oprócz nich znajdziemy też roadstery, które często i niesłusznie bywają wrzucane do jednego worka z kabrioletami. Są one jeszcze bardziej niszowym typem nadwozia niż cabrio i niejako można je uznać za gatunek wymierający, gdyż liczba przedstawicieli tego typu samochodów jest niewielka i stale się zmniejsza. Niedawno na rynku pojawił się jednak nowy roadster, w dodatku wyposażony w napęd elektryczny. Mowa tu o modelu MG Cyberster. Z tej okazji przygotowaliśmy ranking roadsterów dostępnych na polskim rynku.
Zobacz jakie używane kabriolety możesz kupić do 30 tys zł: Używane kabriolety do 30 tys. zł ranking na Superauto.pl
Czym się różni roadster od kabrioleta?
Na początek jednak wyjaśnijmy sobie podstawowe różnice między roadsterem a kabrioletem, co pomoże nam też zdefiniować ten typ nadwozia. Podobnie jak kabriolet, roadster to samochód pozbawiony stałego dachu. Na tym w zasadzie podobieństwa się kończą. W przeciwieństwie do kabrioletów roadstery są projektowanymi od podstaw modelami a nie wersjami nadwozia już istniejących samochodów. Ponadto roadster zawsze ma napęd na tylną oś, silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, długą maskę i zwarty tył z krótkimi zwisami, co nadaje mu wyjątkowych proporcji. Wreszcie pozostaje najważniejsza kwestia - roadstery zawsze są dwuosobowe, podczas gdy kabriolety często występują też z drugim rzędem siedzeń. Kolejną cechą roadsterów jest niski prześwit (do 130 mm), duże felgi z oponami o niskim profilu, a także sztywne zawieszenie pozwalające na precyzyjne i szybkie pokonywanie zakrętów. Krótko mówiąc roadstery mają bardziej sportowy charakter niż nastawione niejednokrotnie na komfortową i płynną jazdę kabriolety. Roadstery maja też mniejsze bagażniki, są droższe i wykonane z wytrzymałych materiałów.
Poniżej przygotowaliśmy tabelę porównującą kluczowe cechy roadsterów i kabrioletów:
Cecha | Roadster | Kabriolet |
---|---|---|
Dach | Brak stałego dachu (składany lub miękki) | Brak stałego dachu (składany lub miękki) |
Konstrukcja | Projektowany od podstaw jako osobny model | Wersja nadwoziowa istniejącego modelu |
Napęd | Zawsze na tylne koła (RWD) | Różne konfiguracje: FWD, RWD, AWD |
Silnik | Umieszczony wzdłużnie z przodu | Różnie, w zależności od modelu |
Liczba miejsc | Zawsze dwuosobowy | Zazwyczaj czteroosobowy, czasem dwuosobowy |
Proporcje nadwozia | Długa maska, krótki tył, zwarte zwisy | Proporcje zależne od bazowego samochodu |
Zawieszenie | Sztywne, sportowe | Komfortowe, bardziej miękkie |
Prześwit | Niski (do 130 mm) | Zwykle wyższy |
Felgi i opony | Duże felgi, opony o niskim profilu | Standardowe felgi, wyższy profil opon |
Charakter jazdy | Sportowy, dynamiczny | Komfortowy, rekreacyjny |
Bagażnik | Mały | Większy, bardziej praktyczny |
Cena | Wyższa | Zazwyczaj niższa |
Materiały wykończenia | Wytrzymałe, wysokiej jakości | Standardowe – zależnie od modelu |
Ciekawe roadstery z przeszłości: Smart Roadster
Nim przejdziemy do rankingu roadsterów oferowanych w Polsce, wspomnimy o paru ciekawych roadsterach z przeszłości. Pierwszym z nich jest Smart Roadster. Samochód produkowano w latach 2002-2005 i w tym czasie powstało około 43 tys. egzemplarzy. Samochód miał napęd na tył i osobliwe proporcje malutkiego shooting brake, zachował cechy wizualne z modelu Forfour, w tym trójbarwne nadwozie. Konstrukcja Roadstera oparta została na klatce, do której przymocowano panele z tworzywa sztucznego. Sercem pojazdu był trzycylindrowy silnik 0,7 l, rozwijający w zależności od wersji od 61 do 101 KM (w topowej odmianie BRABUS). Samochód mierzył zaledwie 3,43 m długości. Za przeniesienie napędu odpowiadała 6-stopniowa zautomatyzowana przekładnia.
Ciekawe roadstery z przeszłości: Tesla Roadster
MG Cyberster wcale nie jest pierwszym elektrycznym roadsterem na rynku. Pionierem była bowiem Tesla, która już w 2007 roku zaprezentowała model Roadster. Samochód bazował na Lotusie Elise, mierzył niecałe 4 m i był produkowany w latach 2008-2012. W tym czasie powstało około 2500 egzemplarzy. Sercem był silnik elektryczny o mocy 250 KM, co przy masie na poziomie 1364 kg zapewniało przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 s i prędkość maksymalną 201 km/h. Baterie o pojemności 53 kWh według producenta pozwalają na przejechanie 394 km na jednym ładowaniu. Względem Lotusa Tesla zastosowała zmienione przednie i tylne lampy, maskę z charakterystycznymi wlotami powietrza oraz przeprojektowany kokpit z dużym, centralnie umieszczonym ekranem dotykowym. Z Lotusa pochodzą natomiast elementy deski rozdzielczej i zawieszenia, poduszki powietrzne czy przednia szyba.
RANKING: Roadstery dostępne w Polsce
Skoro już wskazaliśmy cechy roadstera, przyjrzyjmy się teraz rynkowi nowych roadsterów w Polsce. Obejmuje ona głównie samochody marek premium, jednak parę propozycji aut popularnych też znajdziemy.
Mazda MX-5
Najtańszym dostępnym w Polsce roadsterem jest Mazda MX-5. IV generacja (ND) zadebiutowała w 2014 roku, jednak samochód nadal wygląda atrakcyjnie i daje mnóstwo frajdy z jazdy. Od lat to właśnie MX-5 uchodzi za ikonę roadstera. Samochód reprezentuje styl KODO, stawia na dynamiczne kształty i lekkość. W porównaniu do poprzednika jest o 10 cm krótszy i aż o 100 kg lżejszy. Bazowa wersja waży poniżej tony. Mierzy 3915 mm długości, ma oczywiście napęd na tył i cechuje się idealnym rozkładem masy 50:50. W przeciwieństwie do poprzednika MX-5 ND ma klasyczny, materiałowy dach. W 2016 roku ofertę wzbogaciła odmiana RF z twardym dachem. Pierwszy lifting przeprowadzono w 2018 roku, natomiast drugi jesienią 2023 roku, lekko odświeżając design i wzbogacając wyposażenie, w tym o nowy system multimedialny z 8,8-calowym ekranem.

Bazowa Mazda MX-5 Prime-Line kosztuje 150 900 zł. Obecnie dostaniemy samochód tylko z 1.5-litrową jednostką benzynową o mocy 132 KM i maksymalnym momencie obrotowym 152 Nm. Napęd trafia na tył za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 s.
MG Cyberster
Kolejnym modelem marki popularnej jest MG Cyberster. Jest to najnowsza propozycja na rynku i jednocześnie jedyny elektryczny roadster. Samochód zadebiutował w lipcu 2024 roku, wyróżnia się futurystycznymi kształtami i otwieranymi do góry drzwiami. Jest następcą modelu MG TF z lat 2002-2005. Ma długi szczpiczasty przód i charakterystyczne tylne lampy z motywem strzałek. Równie futurystyczna jest kabina z aż 4 wyświetlaczami, w tym trzema przed kierowcą. W kabinie widać wyraźny podział na strefę kierowcy i pasażera. Samochód wyposażono w materiałowy dach. MG Cyberster jak na roadstera jest spore i ciężkie, gdyż mierzy 4,53 m i z napędem RWD waży blisko 1,9 tony.

Odmiana RWD rozwija 340 KM i 475 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 s i oferuje 507 km zasięgu. Wariant AWD oferuje 510 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 s i 443 km zasięgu. W obu przypadkach pojemność baterii wynosi 77 kWh. MG Cyberster RWD kosztuje 277 900 zł, natomiast w odmianie AWD 299 900 zł.
BMW Z4
III generacja BMW Z4 zadebiutowała w 2018 roku i jest spokrewniona z Toyotą Suprą V. Samochód prezentuje typową dla BMW estetykę, w której można dopatrzyć się pewnych nawiązań do aktualnej serii 3 G20. We wrześniu 2022 roku samochód doczekał się liftingu, w ramach którego delikatnie odświeżono nadwozie i wnętrze oraz zaktualizowano multimedia iDrive. Bazowe Z4 sDrive20i ma 2-litrową jednostkę benzynową o mocy 197 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Napęd trafia na tył za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowego automatu, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s (6,6 s z automatem). Mocniejszy wariant sDrive30i również korzysta z jednostki 2.0 i rozwija 258 KM oraz 400 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-stopniowa przekladania automatyczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s. Gamę wieńczy wersja M40i z 3-litrową jednostką R6 rozwijającą 340 KM oraz 500 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna lub 8-stopniowa automatyczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 s (z manualem 4,6 s).

BMW Z4 w bazowej wersji sDrive20i kosztuje 247 500 zł. Odmiana sDrive30i została wyceniona na 272 500 zł, natomiast topowe M40i zaczyna się od 342 500 zł, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów.
Porsche 718 Spyder
Tym razem mamy propozycję dla prawdziwych koneserów. Porsche 718 Boxster trafiło na rynek w 2016 roku jako gruntowna modernizacja III generacji modelu Boxster. Samochód produkowano do 2025 roku, a w ofercie obecnie znajdziemy jedynie topową wersję 718 Spyder RS. Samochód korzysta z centralnie umieszczonej, wolnossącej jednostki B6 o pojemności 4 litrów i mocy aż 500 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Napęd trafia na tył za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,4 s, a prędkość maksymalna to 308 km/h. Mimo tak dużej jednostki samochód waży tylko 1410 kg. Porsche stawia na lekkość, wyrafinowanie techniczne i szlachetne materiały, jednak ponad wszystko na właściwości jezdne. Samochód kosztuje od 823 000 zł.

Mercedes-AMG SL
Ostatni z prezentowanych roadsterów zadebiutował w 2021 roku i ma najbardziej luksusowy charakter. Mercedes-AMG SL uchodzi za ikonę motoryzacji i obecnie oferowany jest już w VII wcieleniu. Dynamiczny design czerpie garściami z pozostałych modeli z Mercedesa, w tym z CLSa. Samochód przeszedł sporą metamorfozę w porównaniu do poprzednika. Stawia na bardziej sportowy charakter, porzucił twardy dach na rzecz materiałowego i po raz pierwszy od 1989 roku jest czteroosobowy, czym również nieco wyłamuje się z konwencji klasycznego roadstera. Z drugiej strony zachował proporcje właściwe autom tego segmentu. Mercedes-AMG SL 43 kosztuje 683 000 zł, mocniejszy Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ wymaga wydania 895 500 zł, Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ zaczyna się od 1 051 200 zł, natomiast topowy Mercedes-AMG SL 63 S E Performance to wydatek 1 174 600 zł.

Mercedes-AMG SL występuje w aż 4 wersjach napędowych. Jedynie bazowy Mercedes-AMG SL 43 ma napęd na tył, korzysta z 2-litrowej jednostki rozwijającej 421 KM i 500 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s i rozpędza się do 278 km/h. Mocniejszy wariant Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ korzysta już z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4 litrów, oferującej 476 KM i 700 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,9 s, a prędkość maksymalna to 295 km/h. Gamę wersji spalinowych wieńczy odmiana Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ ze wspomnianym już 4-litrowym V8, jednak rozwijającym już 585 KM i 800 Nm. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,6 s i osiągnięcie 315 km/h. Rolę topowej wersji pełni jednak hybryda plug-in w postaci wariantu Mercedes-AM SL 63 S E Performance z 4-litrowym V8 i silnikiem elektrycznym. Łącznie rozwija 816 KM i 1170 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 s i rozpędza się do 317 km/h. Zasięg na prądzie wynosi 12 km.