- Superauto.pl
- Porady
- Rankingi samochodów Superauto.pl
- Ranking awaryjności samochodów dostawczych
Ranking awaryjności samochodów dostawczych
Samochód dostawczy w firmie, żeby zarabiać musi jeździć. Przygotowaliśmy ranking bezawaryjnych samochodów dostawczych! Poznaj modele.

Ranking awaryjności samochodów dostawczych
Dobry samochód dostawczy w firmie to inwestycja, która ma zapewnić rentowność prowadzonego biznesu. Niesprawny samochód jest równoznaczny z odwołaniem usługi, utratą klientów i najczęściej karami za niedopełnienie warunków umowy. Niezawodność modelu dostawczaka jest jednym z czynników, na który nasi klienci zwracają uwagę przy wyborze auta dla firmy.
Poznaj ranking niezawodnych samochodów dostawczych, poznaj ich wady i zalety oraz najczęściej pojawiające się usterki.
Awaryjność samochodów dostawczych i osobowych
Samochody dostawcze i osobowe różnią się nie tylko wyglądem… ale przede wszystkim wykorzystaniem. Oczywiście auta osobowe kupowane przez firmy jako flotowe są intensywnie eksploatowane i robią równie długie trasy co auta dostawcze, jednak nie przewożą aż tak ciężkiego załadunku, więc pod wieloma względami ich eksploatacja jest aż tak intensywna.
Istotnym aspektem, zarówno w przypadku aut osobowych, jak i dostawczych jest to jak dbamy o samochód. Auto, które jest intensywnie eksploatowane, robi duże przebiegi i nie jest systematyczne serwisowany, nie zostanie z nami na długo. Zaniedbanie serwisów i brak regularnych napraw sprawiają, że auta siłą rzeczy będą się psuły, jednak w tym wypadku powodem jest zaniedbanie ludzkie. Poniższy ranking, w którym prezentujemy najbardziej niezawodne samochody dostawcze został opracowany na bazie raportów DEKRA oraz ADAC, dużych niemieckich organizacji, które sprawdzają pojazdy pod względem najczęściej pojawiających się usterek fabrycznych. W przypadku DEKRY wyznacznikiem tworzenia rankingów nie jest wiek samochodu a ich przebieg (mocno eksploatowane samochody zużywają się szybciej, często niezgodnie z przewidywaniem producenta). W przypadku ADAC, podstawą raportów jest liczba wezwań pomocy drogowej na 1000 egzemplarzy danego produkty. Dodatkowym źródłem informacji dla osób, które planują zakup samochodu dostawczego są oceny użytkowników. Przykładem takiego badania jest program Marka Nr 1, które skupia się przede wszystkim na badaniu satysfakcji klientów. Poniżej prezentujemy zestawienie samochodów dostawczych z podziałem na najmniej i najbardziej awaryjne auta oraz informacje, które udało się zebrać zarówno na poziomie raportów ADAC, jak i subiektywnej oceny użytkowników.
Najmniej awaryjne małe i duże samochody dostawcze do 5 lat według opinii użytkowników z podziałem na marki
Według użytkowników, numerem jeden na rynku samochodów dostawczych jest oferta Mercedesa, na drugim miejscu znalazły się marki Ford i Renault, które w 2023 roku wyprzedziły dotychczasowego wicelidera i ofertę dostawczaków Volkswagena.
Powodzeniem cieszą się również marki MAN, Toyota i Iveco.
Awaryjność małych samochodów dostawczych do 5 lat wynosi około 70,5%. W całym zestawieniu modelem, który najlepiej wypada w zestawieniu jest Volkswagen Amarok, którego aż 83,3% egzemplarzy w ciągu pierwszych 5 lat od dnia zakupu nie trafił do warsztatu z uwagi na usterkę. Kolejnymi modelami są m.in. Mercedes Vito (78,8%), Fiat Doblo (76,8 %) czy Volkswagen Transporter (74,2).
W przypadku dużych samochodów dostawczych niekwestionowanym liderem jest Renault Master którego bezawaryjność szacuje się na poziomie 75,2%, wiceliderem jest Mercedes Sprinter (74,6%), następnie Opel Movano (73,7%) czy Volkswagen Crafter (72,1%).
Najbardziej awaryjne małe i duże samochody dostawcze do 5 lat
W przypadku małych samochodów dostawczych modelami, które stosunkowo często trafiały na serwis z powodu usterek były m.in. modele Opel Combo (36%), Ford Tourneo (44%).
Wśród modelu dużych samochodów dostawczych poziom bezawaryjności wynosi niewiele poniżej średniej: Citroen Jumper (65,5%), Fiat Ducato (64,4%), peugeot Boxer (66,3%) oraz Iveco Daily (63,5%). najsłabiej w zestawieniu wypada Ford z modelem Transit (59,8%).
Ranking bezawaryjności samochodów dostawczych Superauto.pl
Volkswagen Crafter (II generacja)
- Produkcja: od 2016 r., Września.
- Charakterystyka: Niezależna konstrukcja Volkswagena z nowoczesnym wyposażeniem i silnikami 2.0 TDI (102-177 KM). Dostępna także wersja elektryczna.
- Awaryjność: Wzrost awaryjności z kolejnymi rocznikami, od bardzo niskiej (2012-2015) do średniej. Użytkownicy zgłaszali usterki silnika i elektroniki, w tym awarie turbiny i problemy ze skrzynią biegów.
Mercedes Sprinter (II i III generacja)
- Produkcja II gen.: 2006-2018, III gen.: od 2018.
- Charakterystyka: II generacja była wspólną konstrukcją z VW Crafter I. III generacja jest autorską konstrukcją Mercedesa, oferowana z 2-litrowym dieslem (114-190 KM) oraz w wersji elektrycznej eSprinter.
- Awaryjność: II generacja uznana za najmniej problematyczną. III generacja doświadczyła akcji serwisowej w 2023 r. dotyczącej układu bezpiecznika, z notowanymi problemami z korbowodami spowodowanymi wilgocią w intercoolerze.
Volkswagen Amarok (I generacja)
- Produkcja: 2010-2022.
- Charakterystyka: Oferowany z silnikami diesla (R4 i V6) i benzynowym 2.0 (165 KM). Uznany za najmniej awaryjny pickup.
- Awaryjność: Jedyna powtarzająca się usterka to przepalające się żarówki, sporadyczne problemy z układem hamulcowym i chłodnicy EGR przy 2.0 BiTDI.
Ford Transit (IV generacja)
- Produkcja: od 2013 r.
- Charakterystyka: Autorska konstrukcja Forda z 2-litrowym dieslem (105-185 KM), dostępny również w wersji elektrycznej.
- Awaryjność: Użytkownicy zgłaszają problemy z elektryką, słabym akumulatorem, lakierem, blachą, ograniczonym komfortem jazdy i awariami jednostek napędowych.
Renault Master (III generacja)
- Produkcja: od 2010 r.
- Charakterystyka: Popularny samochód dostawczy w Polsce, z silnikiem 2.3 dCi (110-180 KM) i wersją elektryczną E-Tech electric.
- Awaryjność: Krytyka dotyczy cienkiej blachy, słabych hamulców, wariującej elektroniki, haczącej skrzyni biegów i awarii układu wtryskowego.