PREZENTACJA: Citroen C3 Aircross. Siedem miejsc w segmencie B
Citroen rzuca rękawice Dacii, oferując 7-osobowego SUVa segmentu B. Citroen C3 Aircross - tani i praktyczny!
Producenci mają różne pomysły na zainteresowanie odbiorców swoimi modelami. Jedni stawiają na stylistykę, jakość materiałów i wyposażenie, inni na moc i emocje płynące z jazdy. Citroen postanowił stanąć w szranki z Dacią i wymyślił sobie, że zaoferuje SUV-a z segmentu B z siedmioma miejscami na pokładzie. Szaleństwo czy sposób na sukces?



Citroen C3 Aircross. Ma być tanio i praktycznie!
Gdzieś to już słyszeliśmy? Z czymś się kojarzy? Oczywiście! Deklaracja, że Citroen teraz będzie się skupiał na tańszych, prostszych samochodach, skierowanych do potencjalnych odbiorców podobnych marek jak Dacia, napawa optymizmem. Francuzi są naprawdę nieźli w tym zakresie. Po ostatnich jazdach premierowym Citroenem C3 jestem przekonany, że to auto znajdzie nabywców. Jest proste, niedrogie, wyposażone w niezłe funkcje, ma ciekawą stylistykę i co najważniejsze - pomysł.
Wnętrze wykonane jest z tanich, ale raczej kiepskiej jakości materiałów, jednak cały projekt jest przemyślany. Podobnie jest z ostatnimi modelami Dacii – widać, że inżynierowie poświęcili czas na projektowanie, co warto docenić. Citroen C3 Aircross to większy odpowiednik „zwykłej” C3, a pomysł wciśnięcia dodatkowego rzędu siedzeń do auta za rozsądną cenę ma szansę na sukces. Warto również spojrzeć na Dacię Jogger – jej sprzedaż idzie świetnie, więc i może Citroen wstrzelił się w odpowiednią niszę.
Dacia Jogger - poznaj ofertę nowych samochodów w leasingu i kredycie
Ale czy to nie jest przesada? Wystarczy rzucić okiem na ilość miejsca w bagażniku w konfiguracji 7-miejscowej. Citroen C3 Aircross, o długości zaledwie 4,39 m, zdaniem producenta zachwyci swoją zwrotnością. Rozstaw osi wynoszący 2,67 metra z kolei gwarantuje przestronne wnętrze. Fakt, producent całkowicie skupił się na przestrzeni w środku i tej naprawdę nie brakuje, ale jeśli ktoś podróżując z całą rodziną w wersji 7-osobowej, musi koniecznie zainwestować w bagażnik dachowy.
Citroen C3 Aircross - oferta nowych samochodów w leasingu i kredycie
Wersja 5- czy 7-miejscowa? Jakie są różnice?


Wersja pięciomiejscowa oferuje pasażerom tylnej kanapy imponującą przestrzeń oraz bagażnik o pojemności 460 litrów, ale moim zdaniem to wersja 7-osobowa może przyczynić się do sukcesu C3 Aircross na rynku. Unikalna konstrukcja tylnej części auta nadaje mu dynamiczny, nieco „pudełkowaty” wygląd, co przekłada się na obszerną przestrzeń dla pasażerów trzeciego rzędu. Szerokie tylne drzwi oraz składane siedzenia drugiego rzędu (w proporcji 40/60) ułatwiają dostęp do dwóch dodatkowych, komfortowych foteli w trzecim rzędzie. Po złożeniu tworzą one płaską powierzchnię bagażową. Szkoda, że kanapa w drugim rzędzie się nie przesuwa, tylko jest ustawiona nieco inaczej w zależności od wersji.
Wersja siedmiomiejscowa Citroena C3 Aircross zapewnia tak samo dużo miejsca na wysokości kolan w drugim rzędzie jak model C3. Oferuje również o 25 mm więcej miejsca na szerokość w okolicach łokci niż średnia dla tego segmentu oraz obfituje w przestrzeń nad głowami pasażerów. Trzeci rząd wyposażony jest równie komfortowo jak pozostałe miejsca, z zagłówkami, podłokietnikami, uchwytem na kubki, gniazdem USB, wystarczającą ilością miejsca na nogi i klimatyzacją. Zdaniem Citroena, biorąc pod uwagę, że 93% europejskich użytkowników B-SUV przejeżdża dziennie mniej niż 80 km, dwa dodatkowe fotele w wersji siedmiomiejscowej są doskonałym uzupełnieniem. Pojemność bagażnika wynosi symboliczne 40 litrów przy rozłożonych wszystkich siedzeniach i 330 litrów przy złożonych fotelach trzeciego rzędu.
Jeśli komuś nie jest potrzebna wersja 7-miejscowa, na pewno doceni walory 5-miejscowej. Wersja 5-miejscowa wyróżnia się kanapą tylną, którą można składać i dzielić w proporcji 40/60. Jest przesunięta o 65 mm do tyłu w porównaniu z modelem siedmiomiejscowym. Dzięki temu pasażerowie drugiego rzędu cieszą się zdecydowanie większą ilością miejsca, z rekordową przestrzenią na kolana, która przewyższa średnią dla segmentu o 80 mm. Dodatkowo, trzy osoby siedzące na kanapie mają najwięcej miejsca na łokcie w swojej klasie - o 25 mm więcej niż średnia. Mimo przesunięcia oparcia o 65 mm, pojemność bagażnika pozostaje imponująca i wynosi 460 litrów, co plasuje C3 Aircross w czołówce segmentu. Bagażnik jest łatwo dostępny dzięki nisko umiejscowionemu, kwadratowemu progu załadunkowemu i posiada podwójną podłogę, co po złożeniu kanapy tworzy płaską powierzchnię bagażową. W takiej konfiguracji bagażnik może pomieścić 1600 litrów.
Citroen C3 Aircross - silnik bez zmian
A teraz przechodzimy do kwestii silników. Jedno jest pewne – pod maską nie ma żadnych nowości. W C3 Aircross pojawi się znany już z innych modeli napęd 1.2 Hybrid 136 o mocy 136 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów e-DCT. Technologia hybrydowa 48 V korzysta z silnika 1.2 Turbo nowej generacji, specjalnie zaprojektowanego do współpracy z systemem hybrydowym. Ten trzycylindrowy silnik o pojemności 1199 cm3 generuje moc 136 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Producent twierdzi, że zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii i łańcucha rozrządu zwiększa wydajność i trwałość silnika. Silnik pracuje w cyklu Millera i jest połączony ze zelektryfikowaną skrzynią biegów e-DCT, która ma wbudowany silnik elektryczny o mocy 28 KM, zasilany przez akumulator litowo-jonowy 48 V umieszczony pod podłogą.
Pod maską pojawi się również silnik 1.2 Turbo o mocy 100 KM, połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Choć to może nie brzmieć najlepiej, zwłaszcza w kontekście przewożenia siedmiu osób na pokładzie, to skoro w Dacii Jogger się sprawdza, to być może w Citroenie również będzie funkcjonalny. Citroen wprowadza również coś nowego w segmencie B rodzinnych SUV-ów, prezentując elektryczną wersję swojego modelu C3 Aircross (tylko z pięcioma miejscami).
Elektryczny C3 Aircross wyposażony jest w silnik o mocy 113 KM i współpracuje z baterią LFP (litowo-żelazowo-fosforanową) o pojemności 44 kWh. Ta technologia zapewnia optymalny balans między potrzebną wydajnością a atrakcyjną ceną, oferując zasięg przekraczający 300 km. W 2025 roku będzie oferowana wersja wyposażona w inny akumulator, zwiększający zasięg do ponad 400 km.
Jakie będą ceny Citroena C3 Aircross?

A jak kształtują się ceny nowego Citroena C3 Aircross? Co prawda oficjalny polski cennik modelu zostanie opublikowany w najbliższych dniach, ale na stronie Citroena już widnieją ceny bazowych wersji. Podstawowy model benzynowy z wyposażeniem YOU (będzie jeszcze MAX) będzie kosztować 82 800 złotych. W standardzie otrzymamy znane z modelu C3 zawieszenie Advanced Comfort Suspension, klimatyzację, oświetlenie LED oraz system utrzymywania pasa ruchu. Odmiana YOU z silnikiem 1.2 Hybrid o mocy 136 KM i przekładnią automatyczną będzie kosztować 108 000 złotych, natomiast wariant elektryczny będzie dostępny za 120 800 złotych. Czekamy na pierwsze jazdy i z pewnością podzielimy się wrażeniami!