PIERWSZA JAZDA: Citroën C3 i e-C3. Powrót do korzeni?
Citroen klientom na całym świecie oferuje bardzo zróżnicowaną game modelową. Jak na tle spalinowego C3 wypada jego elektryczny bliźniak?

Asortyment Citroëna rozwija się, oferując coraz większy wybór i różnorodność. Po jednej stronie znajdują się przestronne i komfortowe modele C5 X oraz C5 Aircross, po drugiej zaś ekonomiczne i zwrotne C3 oraz jego elektryczny odpowiednik tj. e-C3. Mieliśmy przyjemność przetestować podstawowy model tej marki, aby ocenić, czy dorównuje on funkcjonalnością i zwrotnością swojemu poprzednikowi. Przy okazji doszliśmy do bardzo ciekawych i optymistycznych wniosków.
Poznaj gamę modelową Citroena C3 - oferta dla klientów prywatnych i firm
Niedrogo, prosto, ale z pomysłem!
Model C3 od Citroëna wyróżnia się na tle konkurencji swoim unikatowym designem. Projektanci, mając na uwadze ekonomię, zdołali stworzyć estetyczną i przyjemną w odbiorze formę. Jest to efektowne połączenie kompaktowego hatchbacka z elementami crossovera, które harmonijnie współgrają z wymiarami typowymi dla segmentu B. Wyższy prześwit, charakterystyczne nakładki ochronne i dynamicznie poprowadzona linia dachu nadają mu wyrazisty, miejski charakter, typowy dla francuskiej marki. Choć może nie oferuje tyle oryginalności, co Citroen C4 Cactus z jego charakterystycznymi panelami, to nadal przyciąga wzrok. Szkoda, że Citroen odszedł od tego rozwiązania, które mogłoby świetnie komponować się z nowym C3. Wyobraźmy sobie ten model pokryty błękitnym lub czerwonym lakierem, z białym dachem i kontrastującymi detalami – oto przepis na stylowe, miejskie auto. Nowy Citroen C3 ma 4015 mm długości, 1813 mm szerokości i 1567 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2540 mm. Co kryje się w jego wnętrzu? To już kolejna historia.


Nowy Citroen C3 wnętrze
Wnętrze modelu jest wykonane z dbałością o ekonomię, lecz nie brakuje mu pomysłowości. Projektanci zastosowali minimalistyczne podejście, zachowując przy tym estetykę i funkcjonalność. Choć materiały są proste, to różnorodność faktur i przemyślane dodatki nadają wnętrzu charakter. Niestety, obecność lśniącego plastiku na konsoli środkowej może być wadą, gdyż materiał ten jest podatny na zarysowania. Centralny ekran jest wystarczająco duży, a przed kierowcą znajduje się wyświetlacz typu head-up z kluczowymi danymi. Poniżej, tradycyjny panel klimatyzacji oferuje intuicyjne sterowanie. Kierownica, choć mała, jest ergonomiczna i przypomina te z modeli Peugeot. Wnętrze, mimo swojej kompaktowości, oferuje wiele praktycznych schowków oraz wygodny podłokietnik. Fotele, zapewniające wyjątkowy komfort, zasługują na szczególną uwagę.




W nowym modelu Citroën C3 fotele o nazwie „Citroën Advanced Comfort” stanowią doskonałe uzupełnienie komfortowego zawieszenia (o którym za chwilę). Ich konstrukcja została specjalnie ulepszona dla nowego C3, aby jeszcze bardziej otaczać kierowcę i zapewniać lepsze podparcie boczne. Co więcej, fotele są pokryte dodatkową pianką o grubości 10 mm, co od pierwszego kontaktu zapewnia uczucie miękkości i komfortu. Dzięki temu gwarantują one dobre podparcie niezależnie od pokonywanej odległości. Nie wiem, czy tak komfortowe fotele „salonowe” sprawdzą się podczas dalekich podróży, bo nasza trasa testowa liczyła kilkadziesiąt kilometrów, ale na krótkich dystansach miejskich i podmiejskich, również jadąc po nierównościach, zapewniają bardzo dobry komfort i przyjemność z jazdy. Na kanapie z tyłu również jest bardzo przyjemnie, ale wyprofilowanie siedziska ewidentnie sugeruje, że wygodę poczują dwie dorosłe osoby. Dzięki wyższej linii dachu miejsca nad głową nie brakuje (jest go o 31 mm więcej w porównaniu do średniej na rynku). Bagażnik nie jest imponujący i specjalnie praktyczny, oferuje 310 litrów pojemności, po złożeniu oparć nie mamy płaskiej powierzchni, ale w crossoverze segmentu B nie jest to wielką wadą.

Citroen e-C3. Oszczędnie i zaskakująco dynamicznie
Aktualnie Citroën proponuje jeden silnik benzynowy 1.2 Turbo oraz elektryczną odmianę e-C3, która dysponuje mocą 113 KM i baterią o pojemności 44 kWh. Szczegóły dotyczące wersji elektrycznej omówię niżej, a teraz skoncentrujemy się na wersji benzynowej. Jest ona atrakcyjna dla polskiego rynku, głównie ze względu na konkurencyjną cenę. Wariant spalinowy napędzany jest przez trzycylindrowy silnik 1.2 Turbo generujący 102 KM i 205 Nm momentu obrotowego, sparowany wyłącznie z 6-stopniową skrzynią manualną. Producent podkreśla, że silnik ten został: „Całkowicie przeprojektowany pod kątem osiągów i niezawodności, wyposażony w łańcuch rozrządu, co zwiększa jego praktyczność i wszechstronność użytkowania.”
Niezawodność będzie oceniana przez rynek i użytkowników w ciągu kilku lat użytkowania, jednak pierwsze wrażenia z jazdy są obiecujące, a dynamika silnika zaskakuje. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy, ale w warunkach miejskich dynamika jest więcej niż zadowalająca. Lekka konstrukcja i zwrotność pojazdu sprawiają, że jazda po mieście jest przyjemna. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h, a średnie spalanie według producenta to 5,6 l/100 km. W warunkach miejskich może być trudno osiągnąć takie wartości, ale na trasach podmiejskich przy spokojnej jeździe, spalanie może być nawet niższe. Pod koniec bieżącego roku do oferty dołączy wersja z miękką hybrydą 48V oraz dwusprzęgłową skrzynią e-DCS6 z wbudowanym silnikiem elektrycznym e-Motor o mocy 21 kW.
Citroën C3 to przede wszystkim komfort w miejskim wydaniu. Kluczowym elementem wpływającym na to wrażenie jest doceniane i lubiane zawieszenie Citroën Advanced Comfort. W nowym C3 po raz pierwszy zastosowano zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, które wcześniej sprawdziło się w modelach takich jak C4 i C5 Aircross. To rozwiązanie, dostępne wyłącznie w Citroënie, standardowo montowane jest we wszystkich wersjach C3, zapewniając kierowcy i pasażerom wyjątkowe poczucie komfortu.
W przeciwieństwie do tradycyjnych mechanicznych ograniczników, w zawieszeniu nowego modelu zastosowano dwa ograniczniki w połączeniu z amortyzatorem i sprężyną. Jeden z ograniczników odpowiada za kompresję, a drugi za dekompresję (odbicie). Dzięki temu technologicznemu rozwiązaniu inżynierowie mają większą swobodę w dostosowywaniu zawieszenia, aby uzyskać wrażenie, że samochód „płynie” podczas jazdy po nierównym terenie.
Korzyści z tego systemu są szczególnie odczuwalne przy niskich prędkościach, gdzie pomaga zniwelować nierówności drogi oraz podczas przejeżdżania przez progi zwalniające. Przy średnich prędkościach zawieszenie pomaga lepiej kontrolować ruchy nadwozia, zwłaszcza w kierunku przód-tył, utrzymując samochód w poziomej pozycji na nierównych nawierzchniach. Warto jednak zaznaczyć, że Citroën C3 nie jest autem sportowym, dlatego przy wyższych prędkościach nie oferuje bezpośredniego połączenia kierownicy z kołami jak niektóre sportowe modele. Średnio sprawdza się również w roli pożeracza autostradowych kilometrów.
Obiecująca wersja elektryczna e-C3
Elektryczny model Citroën ë-C3 już zdążył zyskać uwagę na rynku, głównie dzięki atrakcyjnemu stosunkowi ceny do oferowanych możliwości. Nie aspiruje on do rywalizacji z innymi pojazdami elektrycznymi pod względem osiągów czy zasięgu, lecz jego przystępna cena i adekwatne parametry czynią go interesującym wyborem. Platforma ekonomiczna wprowadzona przez Stellantis wykorzystuje akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy) o pojemności 44 kWh, który umożliwia przejechanie do 320 km według standardu WLTP. Funkcja szybkiego ładowania o mocy 100 kW pozwala naładować baterię od 20 do 80 procent w zaledwie 26 minut. Jako drugi samochód, szczególnie do użytku miejskiego, wydaje się być rozsądnym wyborem.
Podczas testów wersji przedprodukcyjnej napotkałem pewne niedociągnięcia w oprogramowaniu, które wpłynęły na działanie komputera pokładowego. Mimo to, szacunkowe średnie zużycie energii podczas spokojnej jazdy miejskiej oscylowało w granicach 12 do 13 kWh/100 km – co jest wynikiem bardzo obiecującym, który oczywiście zweryfikujemy podczas pełnego testu w Polsce.
Silnik o mocy 113 KM i momencie obrotowym 120 Nm, współpracujący z bezstopniową przekładnią, umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 11 sekund, a maksymalna prędkość to 135 km/h. Nowy ë-C3 oferuje wystarczające osiągi do codziennego użytkowania, zwłaszcza w warunkach miejskich i podmiejskich. Pomimo oszczędności, Citroën nie poskąpił funkcji ułatwiających życie kierowcy, takich jak planowanie podróży, monitorowanie stanu naładowania i procesu ładowania w czasie rzeczywistym. Dzięki aplikacji e-ROUTES, opracowanej specjalnie dla elektryków Citroën, użytkownicy mogą korzystać z zaawansowanej nawigacji. Aplikacja MyCitroën umożliwia zarządzanie harmonogramami ładowania, a także zdalne ogrzewanie lub chłodzenie pojazdu, sprawdzanie jego lokalizacji oraz poziomu naładowania baterii.
Citroen C3 i e-C3. Ceny i wyposażenie
Skupmy się teraz na kwestii cenowej, która zaskakująco przynosi wiele pozytywnych wieści. Standardowy model Citroena C3, oferowany pod nazwą YOU z silnikiem 1.2 Turbo, jest dostępny w cenie 71 250 zł. Natomiast za wersję MAX, wyposażoną w więcej opcji, należy zapłacić 91 300 zł. Różnica ta jest dość istotna i wynosi aż 20 000 zł. Wypada również wspomnieć o wariantach elektrycznych e-C3, których ceny wynoszą odpowiednio 110 650 zł oraz 132 100 zł. Różnica cenowa między tymi modelami jest jeszcze bardziej wyraźna.
Jeśli chodzi o konkretne wyposażenie, wersja YOU oferuje:
- Reflektory LED.
- Zawieszenie Citroen Advanced Comfort.
- Active Safety Brake (system hamowania awaryjnego).
- Nowy wyświetlacz head-up Citroena.
- Stację do smartfona.
- Elektrycznie sterowane lusterka boczne.
- Automatyczne oświetlenie.
- Czujniki parkowania z tyłu.
- Tylny spojler.
- Ogranicznik prędkości.
- Klimatyzację manualną.
- 6 poduszek powietrznych.
W odmianie MAX jest znacznie więcej opcji, ale trzeba było jakoś wynagrodzić dopłatę ponad 20 000 złotych. Wybierając topowy wariant, otrzymujemy m.in.:
- Dwukolorowe nadwozie z kontrastującym dachem.
- Ozdobne belki dachowe.
- Przednie i tylne osłony podwozia.
- 17-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem.
- Tylne światła LED i przyciemniane szyby tylne.
Wnętrze również jest bogato wyposażone:
- Kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala.
- System informacyjno-rozrywkowy najnowszej generacji z nawigacją 3D.
- Fotele Citroen Advanced Comfort z materiałem TEP/ Metropolitan Grey.
- Drugi rząd siedzeń składany w proporcji 60/40.
- Automatyczną klimatyzację.
- Bezprzewodowe ładowanie.
- Kamerę cofania.
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne.
- Elektrycznie sterowane szyby tylne.
- Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne.
- Automatyczne wycieraczki i inteligentne światła drogowe.
Jest to imponujące wyposażenie, choć szkoda, że różnica między wersjami jest tak drastyczna. Zakup bazowej odmiany bez żadnych dodatków może być nieco słabą inwestycją.
Citroen C3 i e-C3. Podsumowanie
Modele C3 i e-C3 marki Citroen to strategia zdobycia segmentu rynku ekonomicznych pojazdów. Jest to również krok w kierunku konkurencji z Dacią, która była dotychczas znana z oferowania aut w podobnej klasie cenowej. Jednakże, ostatnie innowacje i modele, takie jak Duster, pokazały, że można połączyć atrakcyjne ceny z dobrą jakością i designem. Citroen idzie tą samą ścieżką, prezentując pojazdy z prostym designem wnętrza, przystępnymi materiałami i sensownym wyposażeniem, które są częścią przemyślanego projektu. Niestety, podstawowa wersja modelu C3 wyraźnie różni się cenowo od wyższych wariantów, co może nieco zatrzeć wrażenie dostępności cenowej.