Premiery IAA Mobility 2025 - samochody koncepcyjne
Targi IAA Mobility 2025 były miejscem licznych premier, zarówno samochodów seryjnych jak i prototypów. Tym razem przyjrzymy się pojazdom koncepcyjnym zaprezentowanym w Monachium.

Z artykułu dowiesz się o:
Za nami targi IAA Mobility w Monachium. Jak zwykle obfitowały one w liczne premiery rynkowe jak i były miejscem debiutu konceptów. W tym roku na targach wystawiało się ponad 750 wystawców z 37 krajów, a wystawa była miejscem łącznie ponad 350 premier i nowości. Od 8 do 14 września przez targi przewinęło się ponad 500 000 odwiedziających, czyli nieco więcej niż 2 lata temu. W poprzednim materiale przedstawiliśmy premiery samochodów seryjnych podczas targów IAA Mobility 2025. Tym razem skupimy się na konceptach, których było równie dużo, a wiele z nich budziło sporo emocji.
Dowiedz się więcej o premierach samochodów seryjnych podczas IAA Mobility: Premiery IAA Mobility 2025 zestawienie na Superauto.pl
Skoda Epiq / Volkswagen ID. Cross
Zacznę od Grupy Volkswagena, gdyż ta pokazała podczas targów najwięcej nowości. Wśród samochodów koncepcyjnych czołowe miejsce odgrywały nowe elektryczne modele z rodziny Electric Urban Car Family. Inicjatywa EUCF zakłada wprowadzenie czterech samochodów elektrycznych pod trzema markami, z myślą o zapewnieniu szerszego dostępu do elektromobilności w nadchodzących latach.
Volkswagen ID. Cross
Mowa tu o miejskich SUV-ach w postaci Skody Epiq i Volkswagena ID. Crossa. Samochody zadebiutują latem 2026 roku i bazują na platformie MEB+. VW ID. Cross będzie elektrycznym odpowiednikiem T-Crossa, rozwija 211 KM i zaoferuje zasięg na poziomie około 420 km. Prezentowany na targach IAA MOBILITY prototyp SUV-a ma 4161 mm długości i 2601 mm rozstawu osi. Szerokość ID. Cross Concept wynosi 1839 mm, a wysokość – 1588 mm. Mimo niewielkich gabarytów projektanci zastosowali specjalnie zaprojektowane 21-calowe felgi Balboa. Volkswagen szczyci się przestronnym wnętrzem i sporym bagażnikiem o pojemności 450 litrów. Dodatkowo pod maską znajdziemy frunk o pojemności 25 l. Samochód wyróżnia się nową, przejrzystą estetyką o nazwie "Pure Positive", przez co prezentuje się atrakcyjnie i zgrabnie. W kabinie znajdziemy tkaninę i motywy roślinne, a także nową dwuramienną kierownicę z fizycznymi przyciskami, 11-calowy wyświetlacz przed kierowcą oraz 13-calowy ekran multimediów.

Skoda Epiq
Bliźniaczym modelem będzie Skoda Epiq, która ma podobne gabaryty i parametry układu napędowego, oferuje około 425 km zasięgu i bagażnik o pojemności 475 litrów. Samochód reprezentuje najnowszą estetykę marki Modern Solid, z charakterystycznym przednim pasem Tech-Deck Face. Zarówno w przednich jak i tylnych lampach przewija się motyw litery T. Kabinę utrzymano w uporządkowanym, prostym stylu, który sprzyja wygodzie użytkowania. Projektując kabinę Czesi kierowali się zasadą "Mobile First", a więc obrali jako priorytet użytkowników smartfonów. Samochód cenowo ma być pozycjonowany na podobnym poziomie co Kamiq, a zatem możemy spodziewać się kwoty rzędu 100-110 tys. zł.
Dowiedz się więcej o Skodzie Epiq: Skoda Epiq premiera na nowyosobowy.pl
Volkswagen ID. Polo / Cupra Raval
Volkswagen ID. Polo
Kolejną parą przystępnych cenowo elektryków koncernu VW z rodziny Electric Urban Car Family są Volkswagen ID. Polo oraz Cupra Raval. Tym razem są to miejskie hatchbacki, póki co jako zakamuflowane koncepty, jednak już w przyszłym roku zadebiutują w wersjach seryjnych. Nowy Volkswagen ID. Polo wprowadzi też nową nomenklaturę dla elektryków niemieckiego producenta. ID. Polo mierzy 4053 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1530 mm wysokości. Samochód ma być alternatywą dla Renault 4 E-Tech i Citroena e-C3. Baterie mają mieć 38 oraz 56 kWh pojemności i zaoferują do 450 km zasięgu w trybie mieszanym. Maksymalna moc ładowania wyniesie 125 kW. Napęd trafiać ma na przednią oś, zaś topowa odmiana ID. Polo GTI rozwinie aż 223 KM. ID. Polo ma kosztować ok. 100 000 zł.

Cupra Raval
Bliźniaczym modelem będzie Cupra Raval. Samochód również zaprezentowano w kamuflarzu, jednak zyska bardziej sportowy charakter i typowy dla Cupry dynamiczny design. Elektryczny hot hatch Cupry mierzy 4,03 m długości, rozwija 226 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s, a zasięg w cyklu mieszanym wyniesie 440 km. Cupra zastosowała zaawansowane polimery pochodzące z recyklingu i materiały naturalne, aby stworzyć pojazd bardziej przyjazny dla środowiska. Do produkcji części elementów i tkanin wykorzystano technologię 3D. Samochód wyposażono w fotele kubełkowe, adaptacyjne zawieszenie i 19-calowe felgi z oponami 235 mm.
Skoda Vision O
Oprócz SUV-a Epiq Skoda zaprezentowała w Monachium również zapowiedź elektrycznego kombi o nazwie Vision O, będącej zapowiedzią elektrycznego odpowiednika Octavii. Samochód mierzy 4,85 m długości, 1,9 m szerokości oraz 1,5 m wysokości. Bazą będzie nowa platforma SSP, przystosowana również do wersji range extender. Vision O stanowi rozwinięcie estetyki Modern Solid i wyróżnia się opływowym nadwoziem, m.in. poprzez zastosowanie elementów z zakresu aktywnej aerodynamiki, gładkich powierzchni i sporych szyb. Połączenie panoramicznego dachu ze słupkiem inspirowanym logotypem Skody podkreśla przestronność kabiny. Charakterystyczny słupek B nawiązuje do modeli Yeti i Roomster. Nowa interpretacja Modern Solid wprowadza maskę Tech-Loop, która zastępuje dotychczasową Tech-Deck Face. Elementy przedniego pasa układają się w formę litery "O". Tylne lampy mają kształt litery T, a klapę zdobi podświetlane logo.

Kabinę zaprojektowano z myślą o prostocie i funkcjonalności. Kluczowym elementem kokpitu jest nowy wyświetlacz obejmujący całą deskę rozdzielczą, umieszczony bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. System obsługi uzupełniono o wielofunkcyjne pokrętło Smart Dial. Uzupełnieniem funkcjonalności wnętrza jest standardowe gniazdo o mocy 230 V. W kabinie Skody Vision O wykorzystano przede wszystkim materiały z recyklingu albo nadające się do ponownego przetworzenia, zachowujące przy tym wysoką jakość i trwałość. Bagażnik pomieści od 650 do przeszło 1700 l.
Cupra Tindaya
Pewien fantazyjny koncept zaprezentowała też Cupra. Tindaya jest pokazowym crossoverem klasy średniej o wyszukanej estetyce, mierzącym 4,72 m długości i wyposażonym w aż 23-calowe felgi. Dynamiczna sylwetka pojazdu łączy cechy fastbacka i shooting brake'a. Charakterystycznym detalem jest dach z centralnym wzmocnieniem w kształcie litery "Y", a całość uzupełniają dwa zdejmowane panele. Według Cupry Tindaya powstała, by "wywoływać silne emocje oraz podkreślać buntowniczego ducha marki". W kabinie centralnym punktem jest 24-calowy wyświetlacz przed kierowcą, uwagę zwracają też inspirowana motorsportem kierownica oraz kubełkowe fotele CupBucket, które inspirowane były kultowymi Eames Lounge Chair. Efektowne są również przeciwsobnie otwierane drzwi, jednak raczej nie trafią one do seryjnej produkcji. Symbolem całej koncepcji jest "klejnot" - szklany pryzmat w konsoli środkowej. Służy do uruchamiania auta, wyboru trybów jazdy i zmiany oświetlenia w kabinie. Kokpit wyróżnia się wyraźnym podziałem na strefę kierowcy i pasażera. W kabinie wykorzystano włókno lniane, aluminium drukowane w 3D i sztuczną skórę.

Audi Concept C
Listę konceptów koncernu Volkswagena obecnych na targach IAA w Monachium wieńczy Audi Concept C. Samochód uosabia atletyczny minimalizm – czystość formy, precyzję i wyrazistość. Stanowi on zapowiedź nie tylko nowej estetyki marki, ale i następcy Audi TT. Zadebiutuje on w 2027 roku i będzie oferowany zarówno w wersji spalinowej jak i elektrycznej. Jest to pierwszy projekt Audi autorstwa Massimo Frascalliego, który dołączył do niemieckiej marki na początku 2024 roku, a wcześniej pracował dla Jaguara i Land Rovera. Zdaniem projektanta aż 87% designu modelu Concept C odpowiada wersji seryjnej następcy TT. Charakterystycznym elementem jest wąski pionowy grill inspirowany wyścigowym Auto Union Type C z 1936 r. Samochód otrzymał też nową sygnaturę świetlną z 4 segmentami świetlnymi. Z kolei mocno zaznaczona sylwetka definiuje proporcje sportowego roadstera, opartego na układzie z centralnie umieszczonym akumulatorem. Po raz pierwszy zastosowano też elektrycznie składany dach, składający się z dwóch segmentów.

Kabinę przesunięto mocno do tyłu i mocno osadzono na nadwoziu. Minimalistyczna jest również kabina - przed kierowcą znajdziemy wyświetlacz cyfrowych zegarów, zaś nieliczne fizyczne przyciski wykonano z anodowanego aluminium. Paleta kolorów inspirowana jest tytanem. Centralny ekran może być schowany pod deskę rozdzielczą i ma 10,4 cala przekątnej. Audi Concept C ma 4,52 m długości, 1,97 m szerokości oraz 1285 mm wysokości.
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Pokazowy prototyp wyścigowej elektrycznej Corsy był główną gwiazdą stoiska Opla na targach IAA Mobility 2025. Samochód jest pierwszym konceptem Opla, który trafi do symulatora wyścigowego Gran Turismo 7, otrzymał futurystyczny przedni pas inspirowany konceptem Experimental z 2023 roku. Zdaniem projektantów Corsa GSE Vision Gran Turismo inspiruje zarówno fanów motorsportu jak i gier wyścigowych. Auto ma napęd elektryczny, rozwija aż 800 KM i 800 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2 sekundy i rozpędza się do 320 km/h.

Hyundai Concept Tree
Gwiazdą stoiska Hyundaia był koncepcyjny Tree, czyli zapowiedź elektrycznego samochodu kompaktowego, który trafi na rynek jako Ioniq 3. Dynamiczna sylwetka z klinowatą linią szyb i ukrytymi tylnymi drzwiami nawiązuje do Velostera. Profil Aero Hatch łączy aerodynamiczną wydajność z charakterystyczną linią dachu i pionową klapą bagażnika. Samochód reprezentuje estetykę Art of Steel, co widać po nadwoziu wykończonym w efekcie anodowania i nawiązaniach do gładkiej i czystej estetyki metalu. Podobnie jak w przypadku pozostałych modeli z rodziny Ioniq, również bazowy 3 otrzymał reflektory z motywem pikseli. Ioniq 3 ajprawdopodobniej otrzyma również sportową wersję N. Hyundai Concept Tree technicznie jest spokrewniony z Kią EV4.

W kabinie zastosowano system modułowych widżetów o nazwie Bring Your Own Lifestyle (BYOL),, co pozwala na dopasowanie poszczególnych elementów wnętrza do preferencji poszczególnych użytkowników. We wnętrzu zastosowano materiały przyjazne środowisku, m.in. tekstylia powstałe z odpadów oceanicznych oraz lekką piankę aluminiową. Motywem przewijającym się w kabinie Ioniqa 3 będzie Mr. Pix, nawiązujący do pikselowej estetyki pojazdu. Hyundai Concept Tree mierzy 4,29 m długości, 1,94 m szerokości oraz 1,43 m wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2,72 m.