Porównanie: Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - francuskie alternatywy
Pochodzą z jednego koncernu, są podobnie pozycjonowane i mają niebanalną stylistykę, lecz inne charaktery. Citroen C4 X stawia na komfort i prostotę, zaś Peugeot 408 stawia na jakość, technologię i zwinność. Porównujemy francuskie crossovery.
W porównaniu znjadziesz informacje o:
Moda na crossovery trwa w najlepsze i nic się nie zanosi, by miało się to zmienić. Wybór i różnorodność modeli na rynku są bardzo duże. Francuzi postanowili trochę poeksperymentować i zamiast tworzyć pochodne hatchbacków i SUV-ów jak większość, postanowili zrobić coś po swojemu i stworzyli crossovery na bazie liftbacka oraz sedana. Tak oto narodziły się reprezentujące segment C bliźniacze modele w postaci Citroena C4 X oraz Peugeota 408. Samochody są dość młodymi konstrukcjami i kwestią otwartą jest, czy zdobędą one rynek czy też klienci pozostaną wierni klasycznym crossoverom. Postanowiliśmy porównać francuskie bliźniaki.
Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - krótko o modelach
Citroen C4 X zadebiutował pod koniec czerwca 2022 roku jako bliźniaczy model przedstawionego raptem kilka dni wcześniej Peugeota 408. Głównym rywalem Citroena C4 X jest Renault Arkana. Samochód przybrał postać uterenowionego sedana z wyższym prześwitem i dodatkowymi nakładkami na progi, zderzaki i nadkola, a jego design stanowi połączenie kompaktowego C4 oraz flagowego C5 X. Z C4 pochodzi przedni pas z dwuczęściowymi reflektorami LED i światłami do jazdy dziennej płynnie przechodzącymi w logo marki, natomiast tylne lampy nawiązują do C5X. Współczynnik oporu poweitrza Cd wynosi 0,29. Nie zabrakło też charakterystycznych paneli ochronnych Airbumps. Kabinę przejęto wprost z C4, a zatem mamy prosty i czytelny kokpit z fizycznymi przyciskami i klasycznym panelem klimatyzacji oraz centralnym 10-calowym wyświetlaczem systemu infotainment. Przed kierowcą znalazł się niewielki 5,5-calowy wyświetlacz TFT od cyfrowych zegarów.

Peugeot 408 zadebiutował w czerwcu 2022 roku jako rywal Skody Octavii. Samochód oparto na kompaktowym 308, do którego nawiązuje też stylistycznie. W przeciwieństwie do Citroena C4 X Peugeot 408 jest uterenowionym liftbackiem. Jest też większy od swojego brata spod znaku szewronów. Stylistyka Peugeota jest bardziej agresywna, sam producent twierdzi, że 408 plasuje się "na szczycie segmentu C". Samochód ma typowe dla crossoverów nakładki na progi, zderzaki i nadkola oraz wyższy prześwit. Z przodu znajdziemy reflektory LED rodem z 308 (w opcji Matrix LED) i gradientowy grill z nowym logo Peugeota, zaś tylne lampy mają charakterystyczny wzór śladów po lwich pazurach. Sylwetka zwraca uwagę długimi tylnymi drzwiami. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,28. Kabina pochodzi z 308, a zatem mamy iCockpit z małą, obustronnie spłaszczoną kierownicą i umieszczonym nad nią zestawem cyfrowych zegarów (w wersji GT 3D) oraz zwrócony w stronę kierowcy kokpit z 10-calowym ekranem systemu infotainment oraz niewielkim wielofunkcyjnym wyświetlaczem i-Toggles.

Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - różnice
Citroen C4 X bazuje na platformie CMP i jest największym modelem w Europie opartym na tej konstrukcji. Znamy ją m.in. z miejskich modeli jak Peugeot 208 czy kompaktowego Citroena C4. W efekcie samochód nie występuje z napędem hybrydowym PHEV i jest ciaśniejszy od Peugeota. Również materiały wykończeniowe i wyposażenie w Citroenie są gorsze niż w Peugeocie, jest za to bardziej przystępny cenowo i łatwiejszy w obsłudze.

Peugeot 408 korzysta już z płyty EMP2 rodem z kompaktowego 308 czy flagowego 508, co pozwoliło na wygospodarowanie przestronnego nadwozia z dużym rozstawem osi oraz zastosowanie napędów hybrydowych plug-in. Peugeot 408 jest większy i przestronniejszy od Citroena CX 4, ma też lepiej wykończoną kabinę oraz bogatsze wyposażenie, jednak jest droższy, a jego obsługa trudniejsza.

Citroen C4X 2024 vs Peugeot 408 2024 - wymiary
Szybki rzut oka na wymiary pokazuje, jak bardzo różnią się oba crossovery. Citroen C4 X mierzy 4600 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1525 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2670 mm. Bagażnik pomieści od 510 do 1360 litrów.
Peugeot 408 mierzy 4687 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1478 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2787 mm. Bagażnik pomieści od 536 do 1611 litrów (508 l z audio Focal, 471-1545 l w odmianie PHEV, 454 l w wersji PHEV z systemem audio Focal).
Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - silniki
Poniżej prezentujemy gamę jednostek napędowych Citroena C4 X:
| Silnik | Pojemność (ccm) | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Napęd | Skrzynia biegów | Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | Prędkość maksymalna (km/h) | Pojemność baterii brutto (kWh) | Zasięg (km) | Moc ładowania prądem DC (kW) |
| 1.2 PureTech 100 S&S | 1199 | 102 | 205 | FWD | 6MT | 11,6 | 194 | - | - | - |
| 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 | 1199 | 131 | 230 | FWD | EAT8 | 10,3 | 210 | - | - | - |
| 1.5 BlueHDI 130 S&S EAT8 | 1499 | 130 | 300 | FWD | EAT8 | 10,8 | 210 | - | - | - |
| Hybrid 136 e-DCT6 | 1199 | 136 | 230 | FWD | e-DCT6 | 8,1 | 210 | 0,898 | - | - |
| EV 136 | - | 136 | 260 | FWD | Przekładnia jednostopniowa | 10 | 150 | 50 | 360 | 100 |
| EV 156 | - | 156 | 260 | FWD | Przekładnia jednostopniowa | 9,3 | 150 | 54 | 420 | 100 |
Poniżej prezentujemy gamę jednostek napędowych Peugeota 408:
| Silnik | Pojemność (ccm) | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Napęd | Skrzynia biegów | Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | Prędkość maksymalna (km/h) | Pojemność baterii brutto (kWh) | Zasięg (km) | Moc ładowania prądem DC (kW) |
| 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 | 1199 | 130 | 230 | FWD | EAT8 | 10,4 | 210 | - | - | - |
| Hybrid 136 e-DCT6 | 1199 | 136 | 230 | FWD | e-DCT6 | 10,2 | 208 | 0,898 | - | - |
| Plug-in Hybrid 180 e-EAT8 | 1598 | 180 | 360 | FWD | e-EAT8 | 8,1 | 225 | 12,44 | 61-63 | 7,4 |
| Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 | 1598 | 225 | 360 | FWD | e-EAT8 | 7,8 | 233 | 12,44 | 61-63 | 7,4 |
Jeszcze w tym roku do gamy dołączy odmiana elektryczna e-408, która otrzyma zapewne baterie 54 kWh i moc 156 KM.
Citroen C4X 2024 vs Peugeot 408 2024 - ceny
Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji Citroena C4 X:
| Typ Silnika | Model | You | Plus | E-Series | Max |
|---|---|---|---|---|---|
| BENZYNA | 1.2 PureTech 100 S&S | 113 750 zł | – | – | – |
| 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 | – | 129 050 zł | – | 139 000 zł | |
| MHEV 48V | HYBRID 136 ëDCT6 | – | 136 350 zł | – | 146 300 zł |
| DIESEL | 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 | – | 137 550 | – | 147 500 zł |
| ELEKTRYCZNY | EV 136 | 183 750 zł | 191 900 zł | – | 201 350 zł |
| EV 156 | – | – | 206 150 zł | 206 150 zł |
Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji Peugeota 408:
| Typ Silnika | Wersja | Allure (cena w PLN) | GT (cena w PLN) |
|---|---|---|---|
| PLUG-IN HYBRID | Plug-in Hybrid 180 | 194 850 | 209 550 |
| Plug-in Hybrid 225 | - | 216 050 | |
| HYBRID | Hybrid 136 S&S e-DCS6 | 155 400 | 169 300 |
| BENZYNA | PureTech 130 S&S EAT8 | 147 400 | 161 800 |
Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - wyposażenie
Porównamy teraz poziom wyposażenia standardowego Citroena C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 Max wycenionego na 139 000 zł oraz Peugeota 408 1.2 PureTech 130 EAT8 Allure wycenionego na 147 400 zł.
Poniżej prezentujemy wybrane elementy wyposażenia standardowego Citroena C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 Max:
- Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi
- Dostęp bezkluczykowy
- Skórzana wielofunkcyjna kierownica
- Kanapa tylna z otworem na narty, podłokietnikiem i uchwytami na kubki
- Fotel kierowcy z regulacją lędźwiową, fotele kierowcy i pasażera sterowane mechanicznie w 6 płaszczyznach (z regulacją wysokości)
- Przyciemniane tylne szyby
- Chromowana listwa wokół szyb
- Reflektory LED
- Światła tylne LED 3D
- Reflektory przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów
- Lusterka boczne sterowane i składane elektrycznie, podgrzewane, z oświetleniem powitalnym
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z filtrem węglowym i nawiewami centralnymi dla foteli tylnych
- My Citroën Drive Plus - Kolorowy ekran dotykowy 10’’ HD IVI HIGH, Nawigacja On-line, bezprzewodowy Mirror Screen, MY CITROËN ASSIST (BSRF), antena dachowa typu "płetwa rekina"
- System audio z 6 głośnikami o podwyższonej jakości dźwięku z DAB i Bluetooth
- Wspornik do mocowania tabletu nad schowkiem pasażera Citroën Smart Pad Support
- Gniazdo12V + 1 USB typu C (ładowanie + dane) + 1 USB typu A (ładowanie) z przodu + 1 USB typu A z tyłu
- Cyfrowy zestaw wskaźników kierowcy, ekran 5,5” TFT z oświetleniem ambientowym
- Visio Park 2 - panoramiczna kamera cofania 180, czujniki parkowania przednie i tylne, dodatkowe czujniki po bokach (Flank Guard)
- Pakiet Bezpieczeństwa III (SLI-ISA-ETSR / LKA / DAA3 / AEBS3 GSR V2.1) + BSD + HBA + ACC S&G (BVA), tempomat adaptacyjny Stop&Go, funkcja inteligentnego ogranicznika prędkości, zaawansowany system rozpoznawania znaków drogowych, system utrzymania w pasie ruchu, system wykrywania zmęczenia kierowcy, zaawansowany system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych oraz rowerzystów, funkcja monitorowania martwego pola, asystent świateł drogowych
- 18-calowe aluminiowe felgi AEROBLADE
- Zestaw naprawczy
- Deska rozdzielcza, pokrycie z teksturą inspirowaną logo Citroën
- Kompozycja Metropolitan Grey: Tkanina, efekt czarnej skóry / Tkanina szara

Poniżej prezentujemy wybrane elementy wyposażenia standardowego Peugeota 408 1.2 PureTech 130 EAT8 Allure wycenionego na 147 400 zł:
- Automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja wraz z Air Quality System
- Automatyczne sterowanie światłami mijania/drogowymi
- System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu
- Bezprzewodowy interfejs Mirror Screen (Apple Carplay / Android Auto
- Centralny ekran dotykowy 10" z programowalnymi wirtualnymi przyciskami i Toggles
- Wbudowana nawigacja satelitarna
- Peugeot i Cockpit z konfigurowalnym wyświetlaczem kierowcy 10”
- System aktywnego monitorowania pasa ruchu
- System automatycznego hamowania awaryjnego wykrywający pieszych i działający w warunkach nocnych (kamera + radar)
- Tempomat adaptacyjny z funkcją Stop&Go
- System rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych
- Czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania
- Przyciemniane szyby boczne tylne oraz szyba drzwi bagażnika
- Podsufitka Horizon w kolorze szarym
- Materiałowe panele dekoracyjne wzdłuż deski rozdzielczej oraz na drzwiach
- Tapicerka Fractil materiałowa, łączona z elementami ze skóry ekologicznej, z barwnymi przeszyciami Mint
- Kierownica obszyta skórą, wielofunkcyjna
- Osłona wlotu powietrza z chromowanymi elementami ozdobnymi
- Koła aluminiowe 17" SILEX
- Przyciemniane szyby boczne tylne oraz szyba drzwi bagażnika
- Przednie reflektory LED wraz ze światłami do jazdy dziennej LED w kształcie kłów

Citroen C4 X vs Peugeot 408 - kalkulacja leasingu 2024
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Citroena C4 X Max 1.2 PureTech 130 EAT8 z napędem na przednią oś i 8-stopniową przekładnią automatyczną:
- Cena katalogowa: 146 700 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 114 600 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 30% (34 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (23 000 zł)
- Rata netto: 1436 zł
Citroen C4 X 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 93 368 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 104 106 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Peugeota 408 Allure 1.2 PureTech 130 EAT8 z napędem na przednią oś i 8-stopniową przekładnią automatyczną:
- Cena katalogowa: 156 650 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 134 900 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 30% (40 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (27 000 zł)
- Rata netto: 1691 zł
Peugeot 408 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 109 868 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 122 503 zł
Citroen C4 X i Peugeot 408 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy fabrycznie nowego Citroena C4 X w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody pochodzą z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające ponad 20 procent rabaty względem ceny katalogowej.
Na Superauto.pl traficie też na kilkadziesiąt Peugeotów 408 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, większość z nich dostępnych jest od ręki. Atutami oferty są też atrakcyjne warunki finansowania, minimum formalności oraz dochodzące nawet do kilkunastu procent rabaty.
Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024 - rywale
Do rywali wspomnianych modeli należą m.in. Skoda Octavia, Toyota Corolla, Mazda 3, Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Arkana, Seat Leon, Kia Ceed, Hyundai i30, Kia Proceed, Ford Focus, Dacia Jogger oraz Fiat Tipo.