Polestar 3 2023 to nowy rywal Tesli Model X z wielkimi bateriami i zasięgiem 600 KM
Polestar pokazał swojego pierwszego SUV-a w postaci modelu 3. Najnowszy Polestar 3 jest rywalem Tesli Model X i wyróżnia się sporymi bateriami oraz zasięgiem blisko 600 km, który może posłużyć też jako mobilny powerbank.
Spis treści
Bazujący na Volvo S90 Polestar 1 był niszowym, ale ekscytującym produktem, który pomógł przekształcić Polestara w nową firmę z branży pojazdów elektrycznych, a nie jako submarkę Volvo pod względem wydajności. Całkowicie elektryczny Polestar 2 z 2020 roku trafił do masowego klienta jako alternatywa dla reprezentującej klasę średnią Tesli Model 3. Teraz przyszedł czas na pierwszego SUV-a w gamie Polestara w postaci modelu 3. Polestar 3 2023 jest masywny i wygląda nowocześnie, przejmując motywy stylistyczne z modelu 2 i samochodów Volvo, w tym przednie reflektory z charakterystycznym motywem "młotu Thora". Do mniejszego Polestara 2 nawiązuje zwłaszcza tylny pas z biegnącą przez całą szerokość listwą świetlną. W oczy rzuca się też sylwetka z opadającą linią dachu niczym w coupe, a także duże felgi o rozmiarze 21 lub 22 cali.
Polestar 3 - elektryczny SUV w stylu coupe zaprojektowany z rozmachem
Polestar 3 2023 może nie jest najbardziej aerodynamicznym autem w swojej klasie, ale z wynikiem 0,29 wciąż mieści się w czołówce. Dla porównania Mercedes EQS SUV ma cd równy 0,20, Tesla Model X 0,24, zaś BMW iX 0,25. 3 to największy samochód Polestar, dzielący platformę z nową generacją Volvo XC90. Polestar 3 mierzy 4900 mm długości oraz 1614 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2985 mm. Polestar 3 posiada także trzeci rząd siedzeń. Samochód posiada dwukomorowe pneumatyczne zawieszenie oraz adaptacyjne amortyzatory.

Auto waży od 2584 do nawet 2700 kg, w zależności. Przyczyną tak dużej masy są w dużej mierze baterie o pojemności aż 111 kWh (pojemność użytkowa 107 kWh). Zastosowano 400-woltową architekturę i dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 496 KM i maksymalnym momencie obrotowym 841 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5 sekund. Z pakietem Performance auto rozwija 524 KM oraz 910 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 kmh/ zajmuje 4,7 s. Odmiana Long Range dual motor oferuje zasięg wynoszący 610 km według cyklu WLTP, zaś wariant z pakietem Performance 560 km. Pakiet Performance dodaje również nowe 22-calowe koła, standardowe opony Pirelli P-Zero (265 z przodu i 295 tylne), złote nasadki zaworów i pasy bezpieczeństwa oraz tryb jazdy z optymalizacją zasięgu. Polestar 3 może służyć jako mobilny powerbank, zasilający wiele urządzeń.
Ponad 600 km zasięgu i przeszło 500 KM, mobilny powerbank i wiele innych nowoczesnych technologii
Szwedzi postawili też na możliwość bardzo szybkiego ładowania auta - w przypadku ładowania prądem stałym możemy liczyć na moc sięgającą 250 kW. Oznacza to, że podładowanie baterii z 10 do 80% zajmie raptem 30 minut. Polestar twierdzi, że pakiet litowo-jonowy jest umieszczony w ochronnej aluminiowej obudowie ze wzmocnieniem ze stali borowej i chłodzeniem cieczą oraz jest wyposażony w standardową pompę ciepła, która może być używana do funkcji klimatyzacji i wstępnego kondycjonowania akumulatora.
Konsolę środkową zdobi 14,5-calowy ekran dotykowy z najnowszą wersją systemu operacyjnego Android Automotive firmy Polestar. Konfiguracja zawiera wbudowane Mapy Google, asystenta głosowego Google, aktualizacje bezprzewodowe, a także bezprzewodową funkcję Apple CarPlay dla wszystkich użytkowników iPhone'a. Wnętrze jest wykończone ekologicznymi materiałami, takimi jak organiczna wełna. Polestar 3 2023 jest pierwszym modelem tej marki wyposażonym w komputer z rdzeniem NVIDIA DRIVE, który zasila systemy wspomagania kierowcy. 3 ma również procesor Snapdragon za opracowanym wspólnie z Google wyświetlaczem centralnym (umieszczony pionowo) o przekątnej 14,5 cala. Zarówno pakiet Plus, jak i pakiet Pilot są standardowo dostępne w modelu dalekiego zasięgu z dwoma silnikami w momencie premiery. Pierwszy dodaje system Bowers & Wilkins z 25 głośnikami, domykanie drzwi, podgrzewaną kierownicę i trzeci rząd siedzeń oraz 22 -calowe koła. Pakiet Pilot zapewnia dostęp do najnowszego i najlepszego sprzętu Polestar z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, w tym Pilot Assist (zaawansowany adaptacyjny tempomat Polestar z funkcją stop-and-go (do 128 km/h), asystent parkowania i wyświetlacz head-up.

Polestar może niebawem pojawić się też w Polsce
Wiosną przyszłego roku do listy opcji dołączy pakiet pilotażowy z LiDARem, dodatkową jednostką sterującą NVIDIA, trzema kamerami i czterema czujnikami ultradźwiękowymi zapewniającymi pełniejsze i dokładniejsze skanowanie otoczenia samochodu, przygotowując go do bardziej zaawansowanej autonomicznej jazdy. Ale nawet model startowy ma pięć modułów radarowych, pięć zewnętrznych kamer i dwanaście zewnętrznych czujników ultradźwiękowych. Jedną z innowacyjnych funkcji jest wewnętrzny czujnik radarowy, który wykrywa niewielkie ruchy we wnętrzu samochodu i pomaga chronić przed przypadkowym pozostawieniem w nim dzieci lub zwierząt.
Pierwsza partia Polestarów 3 powstanie w zakładzie Volvo w Chengdu w Chinach i powinna trafić do klientów z Ameryki Północnej, Europy i Chin pod koniec 2023 roku. Do połowy 2024 roku modele 3 wyjadą również z zakładu Ridgeville w Południowej Karolinie w USA. Wszystko wskazuje też na to, że niebawem w Polsce pojawi się przedstawicielstwo tej marki. Cena? Na niemieckim rynku – od 89 900 euro, czyli równowartości 435 500 zł. W Wielkiej Brytanii, gdzie również można już konfigurować Polestara 3, cena jest nawet wyższa o 10 000 zł. Dodanie Performance Packa oznacza z kolei wywindowanie ceny do okolic 475 000 zł. W planach są też słabsze odmiany Polestara 3.