Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022. Główni gracze wśród SUV-ów segmentu E
Prestiżowe SUV-y klasy wyższej uchodzą już za samochody luksusowe i pokazujące status ich właściciela. Zestawiamy ze sobą dwóch najważniejszych graczy w tym segmencie, a więc Mercedesa GLE 2022 oraz BMW X5 2022.

Spis treści
Duże SUV-y zapewniają jeszcze większe poczucie prestiżu, a jednocześnie są bardziej wszechstronne i mocniejsze od przedstawicieli klasy średniej. Zapewniają one spore kabiny, z dużą ilością miejsca dla pasażerów i ich bagaży, oferują często mocne sportowe warianty oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy. Jednocześnie prezentują się bardziej bojowo niż mniejsze SUV-y i crossovery i całkiem przyzwoicie radzą sobie w terenie (przynajmniej niektóre z nich). Do bestsellerów segmentu SUV-ów klasy wyższej należą od lat Mercedes GLE (niegdyś ML) oraz BMW X5. Który z tych modeli ma więcej do zaoferowania? Zestawiamy ze sobą dwóch największych rywali z Niemiec, czyli Mercedesa GLE 2022 oraz BMW X5 2022.
Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022 - krótko o modelach
Mercedes-Benz GLE II, identyfikowany za pomocą kodu fabrycznego W167, zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku. W przeciwieństwie do poprzednika został opracowany od podstaw. Pierwsze szczegóły dotyczące modelu ujawniono we wrześniu 2018 roku, a światowa premiera nowej wersji odbyła się w październiku tego samego roku. Nowy GLE stał się dłuższy, węższy i niższy. Samochód prezentuje najbardziej aktualny kierunek stylistyczny marki. Zachowano proporcje nadwozia z popularnej już serii modelowej ML, co wyraźnie widać po kształcie trzeciego okna pomiędzy słupkami C i D. Pas przedni jest osadzony niżej, przednie reflektory przypominają Klasę E po liftingu (pojawiła się w 2020 roku), a światła tylne są węższe. Masywny kokpit nowego GLE wyróżnia się motywem wielkiego ekranu LCD, który stanowi jedną całość między zegarami a ekranem centrum informacyjno-rozrywkowego, uchwytami na konsoli środkowej a także czterema kwadratowymi kratkami nawiewów pośrodku. Mercedes GLE mierzy 4924 mm długości, 1947 mm szerokości oraz 1772 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2995 mm. Bagażnik liczy od 690 do 2055 litrów (PHEV od 490 do 1915 litrów).
Aktualizacja z dnia 1 lutego 2023 - Mercedes GLE doczekał sie modernizacji
Odświeżony Mercedes GLE zyskał przeprojektowane zderzaki, zaś przednie i tylne reflektory zachowały swój kszałt, ale zyskały inne wypełnienie. Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu drzwi, to nowa kierownica z panelami dotykowymi na ramionach oraz chromowane obwódki nawiewów powietrza. Poza tym oferta paneli dekoracyjnych i tapicerek została delikatnie odświeżona. Na pokładzie tego auta debiutuje też najnowsza wersja oprogramowania MBUX. Listę wyposażenia opcjonalnego wzbogacono m.in. o system planowania podróży przyczepą. Podając jej dane uzyskamy w nawigacji trasę, która uwzględnia gabaryty i przebieg drogi. Poprawiono także tryb offroadowy, m.in. poprzez zastosowanie nowych amortyzatorów i zastosowanie kamer tworzących wirtualny obraz miejsc zasłanianych przez nadwozie.
W gamie jednostek napędowych pojawiła się nowa odmiana hybrydowa GLE 400e łącząca 136-konny silnik elektryczny oraz 2-litrową jednostkę benzynową z turbodoładowaniem. Łączna moc układu wynosi 386 KM, a maksymalny moment obrotowy 650 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 s, zaś baterie o pojemności 23,3 kWh powinny zapewnić zasięg nawet do 109 km w trybie elektrycznym. W wariancie 53 AMG zastosowano większą turbosprężarkę podnoszącą maksymalny moment obrotowy do 560 Nm (moc nadal wynosi 435 KM). Mercedes twierdzi, że dzięki temu czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się do 5 sekund (wcześniej 5,3 s).

BMW X5 IV zadebiutowało w połowie 2018 roku, zastępując dotychczasowy model po zaledwie pięciu latach obecności na rynku. Produkowana w 2018 roku czwarta generacją BMW X5 otrzymała kod G05 i jest częścią ofensywy modelowej BMW w 2018 roku, która obejmowała sześć nowych modeli w ciągu 12 miesięcy. Model jest niższy i lżejszy od swojego poprzednika, a także większy oraz szerszy. Stylistyka samochodu ewoluowała, aby uwzględnić więcej wskazówek projektowych z nowych pojazdów BMW, takich jak dłuższe tylne światła, mniejsze reflektory i duży podwójny grill (znany jako nerki). Samochód wykorzystuje platformę BMW Cluster Architecture (CLAR), która jest również stosowana w BMW serii 7 VI i serii 5 VII. Samochód jest standardowo wyposażony w adaptacyjne zawieszenie i regulowane zawieszenie pneumatyczne, które może być podniesione lub obniżone o 40 milimetrów. BMW X5 mierzy 4922 mm długości, 2004 mm szerokości oraz 1745 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2975 mm. Bagażnik liczy od 645 do 1860 litrów.
Aktualizacja z dnia 8 lutego 2023 - BMW X5 doczekało się modernizacji
Odświeżone BMW X5 i X6 mogą pochwalić się niewielkimi zmianami w stylizacji zewnętrznej, ale i kompleksowymi aktualizacjami układów napędowych i technologii. Oba modele będą miały swój publiczny debiut na Amelia Concours d’Elegance w marcu i trafią do produkcji już w kwietniu w fabryce w Spartanburgu. Dzięki elementom stylistycznym modelu xLine oferowanym teraz w wyposażeniu standardowym, BMW X5 zyskuje na prezencji. Odświeżono też reflektory, które mają teraz ostrzejszy kształt nawiązujący do serii 3, a także atrapę chłodnicy, która opcjonalnie może być podświetlana. Elementy świateł do jazdy dziennej w kształcie strzałek skierowane są na zewnątrz i pełnią również funkcję kierunkowskazów.
Opcjonalnie oferowane są diodowe reflektory matrycowe ze światłami skrętnymi. Odświeżona stylistyka BMW X5 obejmuje również zaprojektowane na nowo skrzela na przednich błotnikach oraz standardowe elementy zewnętrzne i relingi dachowe w kolorze satynowanego aluminium. Lampy tylne mają teraz bardzo wyraziste trójwymiarowe kontury elementów świateł pozycyjnych i świateł stop. Znany z innych modeli BMW kształt litery L jest tu ułożony poziomo i tworzy harmonijny podświetlony motyw X w lampach tylnych. Po raz pierwszy we wszystkich wariantach modelowych oferowany jest pakiet sportowy M Pro. W najwyższych modelach oferowane są ekskluzywnie nowe lakiery, niebieski M Marina Bay metalizowany (BMW X5 M60i xDrive) i zielony M Isle of Man metalizowany (BMW X6 M60i xDrive). Nowością w ofercie do wszystkich modeli są warianty Blue Ridge Mountain metalizowany, szary Brooklyn metalizowany, szary Skyscraper metalizowany, Frozen Pure Grey metalizowany, a także około 40 lakierów specjalnych BMW Individual.Większe zmiany zaszły w kabinie niemieckiego SUV-a. Pojawił się najnowszy system multimedialny iDrive 8. generacji z zakrzywionym pojedynczym wyświetlaczem składającym się z 12,3-calowego zestawu wirtualnych zegarów i 14,9-calowego wyświetlacza systemu infotainment Wśród innych ciekawych elementów wyposażenia dodatkowego znajduje się nowy pakiet Comfort z ogrzewanymi powierzchniami i uchwytami na napoje z funkcją termiczną, szklany dach panoramiczny Sky Lounge z podświetleniem diodowym, szklane aplikacje na wybranych elementach obsługi, system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins oraz nowy system Travel & Comfort. Do X5 zawitało też znane z większego X7 oświetlenie ambiente z 15 kolorami do wyboru.
W gamie jednostek napędowych pojawiły się 6- i 8-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne nowej generacji, wszystkie wyposażono teraz w układ mild hybrid. Jednostka benzynowa 3.0 R6 nowej generacji w odmianie xDrive40i rozwija teraz 380 KM i 520 Nm (więcej o 47 KM i 70 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s. W odmianie M60i z jednostką 4.4 V8 o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm X5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. Z kolei wariant wysokoprężny xDrive30d rozwija teraz 298 KM i 670 Nm (wzrost o 12 KM i 50 Nm) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.
Kompleksowej modernizacji poddany został również układ napędowy wariantu hybrydowego plug-in, który teraz nosi oznaczenie BMW X5 xDrive50e. Sześciocylindrowy rzędowy silnik benzynowy najnowszej generacji, podobnie jak nowy silnik elektryczny generują łączną moc systemową zwiększoną w porównaniu z poprzednim modelem o 70 kW (96 KM) do 360 kW (490 KM) (z chwilową funkcją boost) oraz systemowy moment obrotowy 700 Nm (wzrost o 100 Nm). BMW X5 xDrive50e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Pojemność baterii wzrosła o prawie 25% do 25,7 kWh (wcześniejsze 45e miało 17,1 kWh). Nowy moduł Combined Charging Unit umożliwia ładowanie prądem przemiennym o podwojonej maksymalnej mocy do 7,4 kW. Zasięg elektryczny nowego BMW X5 xDrive50e wynosi od 94 do 110 km w cyklu WLTP.
BMW X5 xDrive30d startuje z pułapu 385 500 zł, xDrive40i od 395 500 zł, M60i xDrive od 520 000 zł, xDrive50e od 455 000 zł, zaś topowe X5 M od 627 500 zł.
Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022 - różnice
Mercedes stawia bardziej na komfort i stonowane linie, zaś BMW jest bardziej krzykliwe, masywne i zorientowane na kierowcę. Oczywiście topowe odmiany w przypadku obu samochodów dają frajdę z jazdy, jednak w przypadku cywilnych wersji to właśnie BMW zapewni więcej emocji. Mercedes stawia na komfort i wszechstronność, choć tych dwóch aspektów nie można odmówić także BMW. Oba samochody mają wiele do zaoferowania. W dużym skrócie - kto stawia na klasyczne eleganckie linie i komfort, ten powinien rozważyć Mercedesa. Z kolei ten, kto woli więcej sportowego sznytu i bardziej bezpośrednie doznania z jazdy, powinien zastanowić się nad BMW.
Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022 - silniki
Każdy GLE ma 9-biegową automatyczną przekładnię i napęd 4x4 4MATIC. Gamę jednostek napędowych Mercedesa składa się z silników wysokoprężnych i benzynowych oraz hybryd plug-in (PHEV). Bazowy GLE 300 d ma pod maską 2-litrowego diesla o mocy 272 KM i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s. Następnie jest odmiana PHEV 350 de bazująca na 2-litrowym dieslu. Rozwija ona 320 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Topowy diesel to 2.9-litrowe R6 biturbo o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Wariant 400 d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s.
Drugi z wariantów hybrydowych 350 e bazuje na 2-litrowym benzyniaku, zaś łączna moc to 333 KM, a maksymalny moment to 700 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 s. Odmiana czysto benzynowa GLE 450 4MATIC ma już 3-litrowe R6 biturbo o mocy 367 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s. Następnie jest sportowy wariant GLE 53 AMG 4MATIC+ z 3-litrowym V6 o mocy 435 KM i maksymalnym momencie obrotowym 520 Nm. Powyżej są już wersje z silnikiem V8 biturbo o pojemności 4 litrów. Zaczynają się od GLE 580 generującego 489 KM i 700 Nm, w którym przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,9 s. Następnie jest GLE 63 AMG 4MATIC+ o mocy 571 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 sekundy. Topowy wariant GLE 63 S AMG 4MATIC+ generuje 612 KM oraz 850 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s.

Każde BMW X5 ma 8-stopniową automatyczną przekładnię oraz napęd na obie osie xDrive. Bazowe X5 xDrive25d ma pod maską 2-litrowego diesla biturbo o mocy 231 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s. Wariant xDrive30d korzysta już z 3-litrowego diesla R6 o mocy 286 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s. Topowy diesel to 3-litrowe R6 biturbo o mocy 340 KM w odmianie xDrive40d. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,5 s. Odmiana hybrydowa PHEV xDrive45e korzysta z 3-litrowej benzynowej jednostki R6, zaś łączna moc układu to 394 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,6 s, zaś zasięg na prądzie to od 77 do 88 km. Bazowy benzyniak w odmianie xDrive40i to 3-litrowe R6 biturbo generujące 333 KM i przyspieszające od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Następnie jest odmiana M50i z 4.4-litrowym V8 biturbo o mocy 530 KM. Przyspiesza ona od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Na szczycie oferty znajduje się sportowy wariant X5 M z 4.4-litrowym V8 biturbo o mocy 600 KM, przyspieszający od 0 do 100 km/h w 3,9 s.
Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022 - ceny
Bazowy Mercedes GLE 300 d kosztuje od 338 200 zł. Odmiana 350 de to koszt 398 600 zł, zaś 400 d wyceniono na 384 900 zł. GLE 350 e kosztuje od 362 200 zł, GLE 450 od 368 300 zł, GLE 53 AMG od 428 400 zł, GLE 580 od 454 000 zł, GLE 63 AMG od 639 300 zł, zaś topowy GLE 63 S AMG od 694 600 zł.
Bazowe BMW X5 xDrive25d kosztuje od 312 000 zł. Mocniejszy xDrive30d to koszt 355 500 zł, zaś topowego diesla xDrive40d wyceniono na 383 500 zł. Odmiana hybrydowa PHEV kosztuje od 391 000 zł. Bazowy benzyniak xDrive40i wymaga wydania 362 500 zł. Odmiana M50i to koszt 488 500 zł, zaś topowe X5 M 627 500 zł.
Mercedes GLE 2022 vs BMW X5 2022 - kalkulacja leasingu
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Mercedesa GLE 400 d z pakietem AMG Line z dieslem R6 o mocy 330 KM, napędem 4x4 i przekładnią automatyczną.
- Katalogowa cena samochodu: 460 902 zł
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna: 20% (92 419 zł)
- Wartość wykupu: 10% (46 637 zł)]
- Rata netto: 6257 zł
-
Mercedes GLE 2022 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 459 335 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 486 224 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla BMW X5 xDrive40d z 340-konnym dieslem R6 i pakietem M Sport oraz napędem 4x4.
- Katalogowa cena samochodu: 475 600 zł
- Cena po rabacie Superauto.pl: 442 500 zł
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna: 20% (89 732 zł)
- Wartość wykupu: 10% (45 105 zł)
- Rata netto: 6007 zł
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 439 847 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 465 781 zł
Mercedes GLE i BMW X5 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Mercedesa GLE w różnych wersjach silnikowych, także w topowej 63 AMG. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz kilkuprocentowe rabaty.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie ponad 100 egzemplarzy BMW X5 w różnych wersjach silnikowych, także topowej X5 M Competition. Większość to samochody fabrycznie nowe z 2022 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności i sięgające nawet 10% rabaty względem ceny katalogowej.
Mercedes GLE 2022 / BMW X5 2022 - konkurenci
Do rywali wyżej wymienionych modeli należą Audi Q7, Porsche Cayenne, Maserati Levante, Land Rover Range Rover Sport, Volvo XC90 oraz Lexus RX.