Za nami Kongres Nowej Mobilności w Łodzi. Premiery, wrażenia
W tym roku mieliśmy okazję być na największych targach zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej. Czym zaskoczył nas Kongres Nowej Mobilności w Łodzi i jakie były najważniejsze premiery targów?
Z artykułu dowiesz się o:
Elektromobilność, zielona energia i rewolucja związana z przechodzeniem na napędy bezemisyjne są głównymi tematami przewijającymi się obecnie w różnych środowiskach związanych z branżą motoryzacyjną. Organizowane są liczne wydarzenia, targi i konferencje dotyczące zrównoważonego transportu mające na celu edukację, wskazanie problemów i poszukiwanie rozwiązań mających na celu sprawniejsze dokonywanie elektrycznej rewolucji w transporcie. Jednym z takich wydarzeń jest organizowany corocznie Kongres Nowej Mobilności. Wydarzenie odbywa się w Hali EXPO w Łodzi i skupia polskich oraz międzynarodowych interesariuszy sektora bezemisyjnego transportu oraz nowej mobilności. Oprócz tego poszczególne marki samochodów osobowych i ciężarowych prezentowały swoje najnowsze modele elektryczne, a część z nich właśnie w Łodzi zaliczyło swój oficjalny debiut na polskim rynku. Jakie wrażenia pozostawił po sobie Kongres Nowej Mobilności 2024?
Kongres Nowej Mobilności - krótko o wydarzeniu
Jest to już V edycja tego wydarzenia. Za jego organizację odpowiada PSNM, czyli Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności. Jest to największa organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności i technologii wodorowych w Polsce i w regionie CEE, skupiająca ponad 250 przedsiębiorstw. Zacznijmy od tej najbardziej rozbudowanej części, czyli konferencji. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 400 prelegentów na 5 różnych scenach zlokalizowanych zarówno na parterze jak i na piętrze Hali EXPO. Były to m.in. debaty, warsztaty i wystąpienia merytoryczne, omawiąjące istotne aspekty, wyzwania i trendy związane z rozwojem nowej mobilności.

Równolegle do konferencji odbywały się największe targi zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, skupiające 150 partnerów i wystawców, którzy prezentowali swoje produkty, rozwiązania i usługi z zakresu e-mobility. W trakcie trzech dni w ponad 160 prelekcjach, debatach, warsztatach czy okrągłych stołach weźmie udział ponad 400 mówców. Dyskusje dotyczą m.in. rozwoju infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych (stacji ładowania i tankowania wodoru), transformacji energetycznej, przyszłości transportu i jego dekarbonizacji, wpływu sektora nowej mobilności na gospodarkę Polski i Europy, jak też potrzeb rozwoju miast pod kątem zrównoważonego transportu. Część bloków poświęcono także rozwiązaniom z dziedziny R&D (badania i rozwój), techniki czy badań naukowych nad nowymi technologiami.
Przykładowi prelegencji podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024
Wśród prelegentów znaleźli się m.in. Minister Nauki, Dariusz Wieczorek, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Miłosz Motyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Stanisław Bukowiec czy Dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Szymon Byliński. Wśród przedstawicieli międzynarodowej legislacji byli m.in. Eddy Liegeois z Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i i Mobilności w Komisji Europejskiej czy Anna Ptaszyńska, Zastępca kierownika działu DG MOVE w Komisji Europejskiej. Udział w wydarzeniu wzięli też Prezydent Miasta Łodzi, Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, Prezydent Miasta Rzeszowa, Konrad Fijołek czy Przewodniczącego Zarządu GZM, Kazimierza Karolczaka. Wśród przedstawicieli branży automotive znajdziemy m.in. CEO Daimler Truck Polska, Kazimierza Rajewskiego, Dyrektora Zarządzającego Ford Polska, Attilę Szabo, Założyciela Ekoenergetyki, Bartosza Kubika, CEO Hubject, Christiana Hahna, Prezydenta COP24, Michała Kurtykę czy Lucie Matterę z ChargeUp Europe.
Podczas pierwszego dnia Kongresu Nowej Mobilności odbywały się m.in. prezentacje nowych modeli samochodów osobowych i dostawczych. Głównymi premierami były nowy Ford Capri oraz Kia EV3. Oba elektryczne SUV-y zaliczyły w Łodzi swój debiut na polskim rynku.

Ford Capri debiutuje w Polsce
Ford Capri nawiązuje do kultowego coupe Forda produkowanego od lat 60. do końca lat 80. XX wieku. Samochód jest spokrewniony z Volkswagenem ID.5, stawia na obłe, opływowe kształty i styl nawiązujący do przodka, m.in. poprzez obłą sylwetkę, tylne lampy połączone blendą, przedni pas z reflektorami LED połączonymi blendą na kształt psiej kości czy kierownicę z charakterystyczną metalową wstawką w dolnej partii. Baterie mają 77 lub 79 kWh pojemności w przypadku wersji AWD i zapewniają nawet do 627 km zasięgu w trybie mieszanym (RWD). Topowa wersja z napędem AWD rozwija 340 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s. Bazowe Capri z napędem RWD i mocą 286 KM kosztuje od 227 770 zł, zaś wariant AWD od 247 770 zł. Na żywo samochód sprawia dobre wrażenie, zwłaszcza w kolorze Vivid Yellow, wygląda zgrabnie, jest przestronny w obu rzędach siedzeń i estetycznie wykończony. Imponuje też funkcjonalnością, w tym ukrytym za centralnym 14,6-calowym wyświetlaczem schowkiem (uzyskano to dzięki możliwości pochylania wyświetlacza i zmiany jego pozycji z pochylonej na pionową. Imponuje też centralny schowek o pojemności aż 17 litrów, mieszczący w pionie nawet 1,5-litrową butelkę z wodą i dużego laptopa.

Kia EV3 - polska premiera na KNM 2024
Jeszcze lepsze wrażenie zrobiła na mnie Kia EV3, która najzwyczajniej w świecie sprawia wrażenie przemyślanego samochodu. Samochód jest miejskim crossoverem mierzącym 4300 mm długości i mającym 2680 mm rozstawu osi. Oferuje jednak przestronną i wygodną kabinę wielkości kompaktowego SUV-a oraz spory bagażnik liczący aż 460 litrów. Do tego auto wygląda jak mniejsza wersja flagowego EV9, co oznacza odważne, geometryczne kształty i futurystyczny design. W kabinie znajdziemy sporo tworzyw z recyklingu, jednak wiele z nich jest miękkich i przyjemnych w dotyku. Do wykonania wielu detali w kabinie wykorzystano politereftalan etylenu (PET) – siedzeń, podsufitki, podłokietników drzwi, elementów dekoracyjnych, dywaników podłogowych i podłogi bagażnika.mponują też parametry. Auto jest 3. modelem Kii opartym na platformie E-GMP z instalacją 400V. Oferuje silnik elektryczny rozwijający 204 KM i 283 Nm, a baterie mają 58,3 lub 81,3 kWh pojemności i zapewniają odpowiednio 436 lub 605 km zasięgu w trybie mieszanym. Słabsza wersja kosztuje od 166 900 zł za wariant Air, zaś odmiana z większymi bateriami 184 900 zł.

Najważniejsze samochody zaprezentowane na Kongresie Nowej Mobilności
Oprócz nich mogliśmy obejrzeć m.in. najnowszą Cuprę Tavascan (kolejny krewniak VW ID.5), elektryczną Alfę Romeo Junior, Mercedesa EQG 580, Volkswagena ID. Buzza LWB, Volkswagena ID.7 i ID.7 Tourer, Audi e-tron GT po liftingu, Audi Q6 e-tron, Forda e-Tourneo Customa, Forda e-Transita Customa, Hyundaia Ioniqa 5 N, Kię EV9, Volvo EC40, Volvo EX30 czy Peugeota e-3008. W oczy rzucał się też zielony Ford e-Transit MS-RT, czyli jedyny sportowy furgon na rynku. Rozwija on 286 KM i ma napęd na tył, a oprócz nietypowego lakieru ma grill o strukturze plastra miodu, specjalne felgi, spory spojler dachowy i dyfuzor, a także półkubełkowy fotel kierowcy i sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę z perforowanym wieńcem. Nie zabrakło też samochodów na wodór jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo.

BYD Seal-U i BYD Seal - dwie niespodzianki Kongresu Nowej Mobilności
Wybranymi autami można było też odbyć jazdy testowe ulicami Łodzi. Spore zainteresowanie wzbudzały zwłaszcza samochody chińskiego producenta BYD, który od początku sierpnia jest obecny w Polsce. Wystawiono elektrycznego sedana Seal oraz hybrydowego SUV-a Seal-U PHEV. Po odbyciu krótkich jazd testowych modelem Seal-U PHEV byliśmy pod wrażeniem płynności pracy układu napędowego i dynamiki, a także spójnego układu jezdnego. Również obsługa kabiny, mimo wielkiego, 15-calowego ekranu, okazuje się łatwa, a sam ekran możemy obracać między pozycją poziomą a pionową. Same multimedia oparto natomiast na Androidzie, co czyni je przejrzystymi. Samochód występuje w wersji elektrycznej o mocy 218 KM, z bateriami 71,8 lub 87 kWh i zasięgiem do 500 km, a także we wspomnianej już odmianie hybrydowej PHEV z baterią 18,3 kWh i zasięgiem na prądzie wynoszący 70 km. Bazą jest silnik spalinowy 1.5, współpracujący z silnikiem elektrycznym. Odmiana FWD rozwija 218 KM, zaś AWD 323 KM i rozpędza się do 100 km/h w 5,9 s. Auto mierzy 4,78 m długości i ma 2,8 m rozstawu osi, a zatem jest SUV-em klasy średniej.
Na żywo BYD Seal-U sprawia dobre wrażenie, zarówno wizualnie jak i jakościowo, do tego jest przestronny i bogato wyposażony. Na werdykt musimy jednak zaczekać na pełny test pojazdu. Również elektryczny Seal sprawia dobre wrażenie, jest zgrabny, bogato wyposażony i dobrze wykonany, choć miejscami dość ciasny. Samochód ma baterie o pojemności 82,5 kWh i oferuje 570 km zasięgu, a sprint do 100 km/h trwa raptem 3,8 s.

Ne zabrakło też zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych
Nie zabrakło też zeroemisyjnych ciągników siodłowych, w tym zwycięzcy konkursu "International Truck of The Year", Mercedesa eActrosa 600, MANA eTGX czy Volvo FH Electric. W trakcie wydarzenia zaprezentowano też najnowszą stację ładowania firmy Ekoenergetyka, przeznaczoną dla pojazdów ciężkich. Urządzenie SAT1500 MCS jest zgodne ze standardem złącza Megawatt Charging System i oferuje do 1440 kW mocy ładowania.

Raporty i Sympozjum zwieńczeniem wydarzenia
Podczas Kongresu przedstawiono również raporty merytoryczne, w tym opracowany przez PwC i PSNM dotyczący rozwoju polskich miast we współpracy z Volvo Cars Poland. Porusza on zagadnienia rozbudowy infrastruktury ładowania w samorządach. Swój raport przedstawiły też Volkswagen Financial Services razem z PSNM, skupiający się na obecnym i przyszłym stanie rozwoju elektromobilności. Swoje prelekcje wygłosili też przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, podczas której przedstawiono założenia rozwoju zrównoważonego transportu w najbliższych latach.
Na ostatni dzień Kongresu Nowej Mobilności zaplanowano Międzynarodowe Sympozjum Naukowo-Techniczne Nowej Mobilności. Podczas Sympozjum zostaną zaprezentowane i omówione najważniejsze trendy rozwojowe i technologiczne kształtujące sektor zrównoważonego transportu, w tym m.in. napędy przyszłości, systemy magazynowania energii, technologie jazdy autonomicznej, czy rozwiązania z obszaru elektromobilności i energetyki. Wezmą w nim udział inżynierowie i eksperci z R&D z całego świata. Event zwieńczy podsumowane i ujawnienie planów dotyczącej kolejnej edycji KNM.
Podsumowanie
Podsumowując tegoroczną edycję Kongresu Nowej Mobilności zorganizowano z rozmachem i zadbano o odpowiednią obsadę, zarówno pod kątem prelekcji jak i premier i wystawców. Takie wydarzenia pozwalają lepiej zrozumieć jak długim i skomplikowanym procesem jest transformacja w kierunku e-mobilności i jak wielu nakładów finansowych, logistycznych i intelektualnych wymaga. Najnowsze samochody elektryczne są coraz lepsze, przystępniejsze cenowo i oferują lepsze zasięgi, a infrastruktura do ich ładowania również poczyniła znaczny postęp, choć wszystko wymaga jednak pracy u podstaw i czasu, czasu, jeszcze raz czasu. Ramy czasowe, które daje nam Komisja Europejska, są delikatnie mówiąc oderwane od realiów sektora elektromobilności. Oczywiście powinniśmy podjąć wszelkie wysiłki zmierzające do ograniczenia śladu węglowego, jednak należy podejść do tego na chłodno.