Kia Sportage 2022 vs Mazda CX-5 2022. Nowoczesność kontra klasyka
Kompaktowe SUV-y są jednymi z najchętniej wybieranych typów samochodów. Porównujemy ze sobą dwa bestsellery tego segmentu w postaci Kii Sportage i Mazdy CX-5.

SUV-y zdominowały w ostatnich latach rynek motoryzacyjny. Można je znaleźć w niemal w każdym segmencie i u niemal każdego producenta. Ponieważ wyglądają bojowo i oferują wygodną pozycję do jazdy oraz wysoki poziom bezpieczeństwa, SUV-y są uważane za najbardziej wszechstronne pojazdy. Ogromną popularnością cieszą się zwłaszcza kompaktowe SUV-y, które często stanowią alternatywę dla równie popularnych kompaktowych hatchbacków. Za "złoty środek" powszechnie uważa się kompaktowe SUV-y, gdyż są one stosunkowo niedrogie, przestronne, a także dość ekonomiczne. Rynek wręcz obfituje w tego typu pojazdy. Jednymi z najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów, także w Polsce, są Kia Sportage i Mazda CX-5. W okresie od stycznia do czerwca sprzedano w Polsce aż 6169 egzemplarzy Kii Sportage, co czyni ją najpopularniejszym kompaktowym SUV-em. W tym samym czasie sprzedano 954 sztuk Mazdy CX-5, co daje jej 14. lokatę. Postanowiliśmy porównać obydwa modele pod względem tego, co oferują.
Kia Sportage 2022 vs Mazda CX-5 2022 - krótko o modelach
Aktualna, V generacja Kii Sportage zadebiutowała w 2021 roku i ma znacznie odważniejszy design od poprzedniczki. Samochód bazuje na Hyundaiu Tucsonie. Samochód wyróżnia się zadartą ku górze linią okiem, odważnym przednim pasem z reflektorami z motywem bumerangu, a także szerokim, pozbawionym okienka słupkiem C i zaokrąglonym, krótkim zwisem tylnym. Styliści mocno zaakcentowali nadkola, pojawiło się sporo przetłoczeń, a także duży wlot powietrza z chromowanym wzorem Tygrysiego Nosa przy krawędzi maski. Zastosowano awangardowo ukształtowane reflektory w kształcie rombu z nietypowo wkomponowanymi pasami diod LED do jazdy dziennej w formie trójramiennych pasów, z kolei z tyłu umieszczono zachodzące na nadkola lampy połączone pasem świetlnym. Także w kabinie inspirowano się nowymi modelami, w tym EV6 i zastosowano dwa 12-calowe wyświetlacze oraz sporo lakieru fortepianowego.

W przeciwieństwie do odważnie stylizowanej i awangardowej Kii Mazda stawia na obłości i eleganckie, raczej stonowane kształty. W 2017 roku na rynek trafiła II generacja Mazdy CX-5, stylistycznie stanowiąc ewolucję poprzednika. Pojazd wyróżnia bardziej wyrazisty design odznaczający się węższymi reflektorami i światłami, a także większym, ostrzej nakreślonym grillem i większą ilością przetłoczeń. Wnętrze samochodu realizuje nową koncepcję - jest mniej zabudowane u góry, posiada wyraźnie naznaczone nawiewy, a na konsoli środkowej ulokowano mniej przycisków. Pozostawiono klasyczny panel klimatyzacji z pokrętłami i przyciskami. W 2021 roku Mazda CX-5 doczekala się liftingu, w ramach którego odświeżono przednie i tylne lampy, wprowadzono nowe zderzaki i inny wzór grilla i wzbogacono wyposażenie, m.in. o asystenta jazdy w korku. Pomaga on ograniczyć zmęczenie kierowcy, wspomagając operowanie pedałami gazu i hamulca oraz kierownicą. W Maździe CX-5 po liftingu udoskonalono konstrukcję nadwozia, zawieszenie i fotele.
Kia Sportage 2022 vs Mazda CX-5 2022 - silniki
W gamie jednostek napędowych Kii Sportage znajdziemy silnik benzynowy 1.6 T-GDI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, a także dwa warianty hybrydowe oparte na wspomnianej jednostce. Benzyniak oferowany jest zarówno bez jak i z układem mild hybrid. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w wersji ze skrzynią manualną zajmuje 10,3 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 182 km/h. Wariant z mild hybrid występuje z dwusprzęgłową przekładnią DCT i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s, zaś jego prędkość maksymalna to 189 km/h. Odmiana hybrydowa HEV rozwija natomiast 230 KM i 350 Nm. Występuje z 6-biegową skrzynią automatyczną oraz napędem na przednią lub obie osie. Wariant FWD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund, zaś AWD w 8,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Odmiana hybrydowa PHEV oferuje natomiast 265 KM i 350 Nm i standardowo ma napęd AWD. W jej przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,2 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 191 km/h. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi 70 km według cyklu WLTP.
Mazda CX-5 występuje aktualnie z dwiema wolnossącymi jednostkami benzynowymi z serii SkyActiv-G. Słabsza ma 2 litry pojemności i rozwija 165 KM, zaś mocniejsza 2.5 l i generuje 194 KM. Za przeniesienie napędu na przednią lub obie osie i z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-stopniową automatyczną. Odmiana 2-litrowa ze skrzynią ręczną i napędem na przód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,5 s i rozwija 201 KM. W przypadku automatu przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,9 s, zaś prędkość maksymalna to 9,9 s. Co ciekawe, odmiana z napędem AWD potrzebuje 10,9 s na sprint od 0 do 100 km/h i rozwija 198 km/h (automat 10,4 s i 188 km/h). Wersja z silnikiem 2.5 występuje tylko ze skrzynią automatyczną i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 s, zaś prędkość maksymalna to 195 km/h (z napędem AWD 9,3 s).
Kia Sportage 2022 vs Mazda CX-5 2022 - wymiary i bagażnik
Kia Sportage mierzy 4515 mm długości, 1865 mm szerokości oraz 1645 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 591 do 1780 litrów w wersji spalinowej, 587-1776 l w hybrydowej HEV lub 540-1715 l w hybrydzie plug-in (PHEV).
Mazda CX-5 mierzy 4550 mm długości, 1900 mm szerokości oraz 1675 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2700 mm. Bagażnik pomieści od 506 do 1620 litrów.

Kia Sportage 2022 vs Mazda CX-5 2022 - ceny
Bazowa Kia Sportage z silnikiem benzynowym 1.6 T-GDI oraz skrzynią manualną kosztuje od 117 900 zł a odmianę M. Bogatszy wariant L wyceniono na 134 900 zł. Jeszcze bogatszy Business Line kosztuje od 151 900 zł. Wersja hybrydowa HEV z napędem na przednią oś kosztuje od 160 900 zł za konfigurację L. Odmiana Business Line kosztuje od 179 900 zł, zaś topowa GT Line od 187 900 zł. Za napęd AWD trzeba dać kolejne 9000 zł. Z kolei topowy wariant PHEV kosztuje od 192 900 zł za konfigurację L. W przypadku opcji Business Line koszt zakupu wynosi 209 900 zł, zaś w topowej GT Line 217 900 zł.
Bazowa Mazda CX-5 Kai z 2-litrowym silnikiem kosztuje od 141 900 zł. Bogatsza odmiana Kanjo kosztuje od 148 900 zł. W ofercie są też konfiguracje Newground (od 159 900 zł), Hikari (od 155 900 zł), Homura (od 166 900 zł) oraz topowa Enso (od 167 900 zł). Dopłata do skrzyni automatycznej wynosi 9000 zł, zaś do napędu AWD 16 000 zł (występuje on w parze z układem mild hybrid) Mocniejszy wariant z silnikiem 2.5 SkyActiv-G i napędem na przednią oś kosztuje od 176 900 zł za wersję Kanjo. Występuje on już w standardzie z 6-biegową przekładnią automatyczną. Konfiguracja NewGround kosztuje od 187 900 zł, Hikari od 183 900 zł, Homura od 194 900 zł, zaś Enso od 195 900 zł.
Kia Sportage vs Mazda CX-5 kalkulacja leasingu 2022
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Kii Sportage 1.6 T-GDI L o mocy 150 KM, napędem 2WD i skrzynią manualną.
- Katalogowa cena samochodu: 134 900 zł.
- Cena Superauto.pl po rabacie: 129 500 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 10% (12 950 zł)
- Wartość wykupu 20% (25 493 zł).
- Rata netto: 1866 zł.
Kia Sportage 2022 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 116 272 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 129 643 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Mazdy CX-5 z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 165 KM, napędem 2WD i skrzynią manualną.
- Katalogowa cena samochodu:154 900 zł.
- Okres leasingu: 60 miesięcy,
- Wpłata własna 10% (15 250 zł)
- Wykup 20% (30 840 zł).
- Rata netto: 2232 zł.
Mazda CX-5 2022 w leasingu - korzyści podatkowe
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 143 200 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 155 071 zł
Kia Sportage i Mazda CX-5 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy nowej Kii Sportage w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są dostępne od ręki. Większość to egzemplarze nowe z 2022 roku. Oczywiście możecie liczyć na minimum formalności oraz atrakcyjne finansowanie, a także rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Mazdy CX-5. Dostępne śą zarówno egzemplarze z silnikiem 2.0 jak i 2.5, ze skrzynią manualną i automatyczną oraz napędami AWD i FWD, w różnych wersjach wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe, większość pochodzi z 2022 roku. Część samochodów dostaniecie od ręki. Oczywiście możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz rabaty względem ceny katalogowej.
Kia Sportage 2022 / Mazda CX-5 2022 - konkurencja
Wśród konkurentów Kii Sportage i Mazdy CX-5 znajdziemy m.in. Hyundaia Tucsona, Citroena C5 Aircrossa, Skodę Karoq, Seata Atekę, Volkswagena Tiguana, Peugeota 3008, Opla Grandlanda, Toyotę RAV4, Forda Kugę czy Nissana Qashqaia.