Jeep pokazał nowe zelektryfikowane modele. Jednym z nich Avenger z Polski
Amerykański producent potwierdził, że nowy i w pełni elektryczny Jeep Avenger pojawi się w Europie na początku przyszłego roku. Samochód będzie produkowany w Polsce. Wraz z nim pokazano parę innych modeli.
Spis treści
Aktualizacja z dnia 13 stycznia 2023 - Jeep Avenger zwycięzcą Car Of The Year 2023
Produkowany w Polsce w fabryce w Tychach Jeep Avenger zdobył prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2023, wygrywając z takimi modelami jak Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X i Volkswagen ID. Buzz. 59-osobowe jury, w którym zasiadają dziennikarze motoryzacyjni z całej Europy uznało, że tytuł Car of the Year 2023 należy się Jeepowi Avenger. Samochód ten zdobył 328 punktów. Jurorzy zapoznawali się z wszystkimi finalistami plebiscytu 11-12 stycznia podczas testów na Circuit de Mettet. Po ich zakończeniu dziennikarze przyznali punkty, biorąc pod uwagę takie elementy, jak design, komfort, bezpieczeństwo, ekonomię, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, wpływ na środowisko, przyjemność z jazdy oraz cenę. Istotne są też innowacje technologiczne oraz stosunek wartości do ceny. Każdy z jurorów miał do rozdysponowania 25 punktów.
Aktualizacja z dnia 17.10.2022
Avenger ma 4,08 metra długości, czyli jest o 16 cm krótszy od Renegade. Ma wyjątkowo duże koła, które wraz z krótkimi zwisami zapewniają prześwit 200 mm. Jeep Avenger korzysta z silnika elektrycznego o mocy 156 KM i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm. Akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany przez Stellantis, zapewnia wysoką gęstość energii i dobry stosunek energii nominalnej do użytkowej. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych, co ma przełożyć się na 400 km zasięgu w cyklu mieszanym. W cyklu miejskim - 550 km. Auto można ładować prądem o mocy 100 kW, co pozwala na doładowanie baterii od 20 do 80 proc. w 24 minuty.
Wnętrze Jeepa Avengera z kolei zaprojektowano nowocześnie i minimalistycznie. Wszystkimi funkcjami sterujemy za pomocą centralnego ekranu o przekątnej 10,25 cala. Przed kierowcą znalazł się zestaw wirtualnych zegarów o przekątnej 7 lub 10,25 cala. Czterem podróżnym o wzroście 180 cm będzie wygodnie, a bagażnik oferuje 380 l. Producent podkreśla też obecność dużej liczby schowków o łącznej pojemności 34 l. Największy z nich znajduje się w konsoli centralnej, zakrywany jest magnetyczną, składaną na trzy matą i pomieści 1,5-litrową butelkę wody, a nawet niedużą torebkę.
Jeep przyspiesza swoje plany dotyczące elektryfikacji, ogłaszając cztery nowe pojazdy elektryczne, z których pierwszym jest mały SUV Avenger, który trafi do sprzedaży w Europie już w przyszłym roku. Ten niewielki SUV będzie pierwszym modelem nowej ofensywy produktowej amerykańskiej marki, która do 2025 r. zamierza sprzedawać w Europie cztery modele z zerową emisją dwutlenku węgla, w różnych segmentach. Do 2030 roku Jeep będzie w pełni elektryczny w Europie i w 50 procentach elektryczny w Stanach Zjednoczonych. Mały SUV jest jednym z pierwszych pojazdów korzystających z nowej architektury STLA firmy Stellantis i zostanie w pełni zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku. Samochód będzie produkowany w fabryce koncernu Stellantis w Tychach i powstał głównie z myślą o Europie, zaś w Stanach nie będzie oferowany.
Avenger pierwszym "polskim" Jeepem
Chociaż Avenger jest pozycjonowany jako samochód miejski, a nie terenowy, producent obiecuje "imponujący" prześwit i kąty rampowe, a także zasięg do 400 km na napędzie elektrycznym. Jeep twierdzi, że jego najmniejszy SUV zapewni nowoczesne wnętrze, ze wszystkimi technologiami, jakich oczekują nabywcy, oraz dużą ilością miejsca dla podróżujących i ich bagaży. Jeep Avenger uplasuje się w gamie poniżej modelu Renegade. Według magazynu Autocar Jeep Avenger będzie dostępny w wersji z napędem na dwa lub wszystkie koła, w zależności od tego, czy klienci wybiorą jeden silnik elektryczny o mocy 95 KM, czy parę, i mówi, że dostępna będzie również wersja hybrydowa. STLA small pozwala na montaż akumulatorów o poj. od 37 kWh do 82 kWh i napędu o mocy 95-245 KM. Chociaż wersja hybrydowa powinna wyglądać niemal identycznie jak tryb EV, w rzeczywistości zostanie zbudowana na starszej platformie koncernu Stellantis CMP używanej w samochodach takich jak DS 3 Crossback. czy Citroen C4.

Pierwsze zdjęcia potwierdzają, że mówimy o modelu, który gabarytami będzie się plasował w okolicach Opla Mokki-e, Hyundaia Kony Electric, czy Peugeota e-2008. Czyli pojazdu, z nadwoziem od długości niewiele ponad 4 metry, który idealnie odnajdzie się w mieście, ale z powodzeniem sprawdzi również w trasie. Ze swoim charakterystycznym, podświetlonym okratowaniem chłodnicy z siedmioma "żebrami", ten SUV odznacza się wydajnością aerodynamiczną, zachowując jednocześnie typową dla tej marki kanciastą sylwetkę. Charakterystycznym elementem Avengera są ukryte w słupku C klamki tylnych drzwi.
"Baby Jeep" wcześniej niż zakładano
Jeep nie ujawnił, ile będzie kosztował Avenger, ale europejscy nabywcy będą mogli go zamówić od 17 października, kiedy to samochód zostanie w całości zaprezentowany na targach w Paryżu. Od 2024 roku z tej samej linii produkcyjnej w tyskiej fabryce ma zjeżdżać techniczny bliźniak Avengera - elektryczna Alfa Romeo, pozycjonowana w gamie poniżej Tonale.
Jeep Recon jako elektryczna alternatywa dla Wranglera
Oprócz Avengera Jeep zaprezentował również dwa większe zelektryfikowane modele: Recona i Wagoneera S. Prawdopodobnie największym z tych trzech pojazdów elektrycznych, które przyciągają uwagę, jest Recon. Jeep nie wstydzi się nawet porównywać go z Wranglerem, zarówno pod względem inspiracji projektowej, jak i możliwości terenowych. Podobnie jak Wrangler, Recon posiada także wyjmowane panele drzwi. Posiada też duży elektrycznie sterowany dach panoramiczny. Według Jeepa Recon ma być elektryczną alternatywą dla Wranglera a nie jego następcą. Jest on oparty na dedykowanej platformie EV STLA Large firmy Stellantis i będzie wyposażony w system zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, oś z blokadą elektroniczną, osłonę podwozia, haki holownicze i masywne opony terenowe.

Jeep Wagoneer S jako elektryczny odpowiednik Wagoneera
Kolejną nowością jest Wagoneer S. To nowy średniej wielkości elektryczny SUV, który zaoferuje luksus Wagoneera. On również posiada offroadowe know-how Jeepa, ale połączy je z osiągami pojazdów elektrycznych. Jeep powiedział, że właściciele mogą spodziewać się 600 KM, przyspieszenia 0-60 mph (97 km/h) w około 3,5 sekundy i zasięgu na poziomie blisko 650 km (400 mil)

Jeep potwierdził, że czwarty elektryczny SUV pojawi się na rynku amerykańskim i na innych rynkach do 2025 roku, chociaż firma jeszcze nie ujawniła swojej tożsamości. Zapewne będzie to coś pokroju kompaktowego Cherokee. Jeep potwierdził, że Recon i Wagoneer S trafią do Stanów Zjednoczonych w 2024 roku po oficjalnych debiutach w 2023 roku. Produkcja będzie prowadzona w zakładach w Ameryce Północnej. Oba są potwierdzone, że ostatecznie trafią też do Europy i innych rynków, chociaż termin zostanie ogłoszony w późniejszym terminie.