Jak dodatkowe wyposażenie wpływa na realną ładowność pojazdu?
Czy wiesz, że wygodne dodatki w samochodzie mogą zmniejszyć ilość rzeczy, które jesteś w stanie przewieźć? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by nie przekroczyć dopuszczalnej masy pojazdu.

Co to jest DMC, ładowność, masa własna pojazdu i rzeczywista masa całkowita?
Dopuszczalna masa całkowita
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) to maksymalna waga pojazdu, z jaką wolno poruszać się po polskich drogach. Wartość ta obejmuje masę auta wraz z kierowcą, pasażerami, bagażem, paliwem oraz dodatkowym wyposażeniem. Producent określa ją indywidualnie, a odpowiedni wpis znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubryce F.2. Przekroczenie DMC jest nie tylko niebezpieczne, ale także zabronione i grozi mandatem.
Czytaj więcej: Czym różni się DMC od ładowności pojazdu?
Masa własna pojazdu
Masa własna pojazdu obejmuje wagę samochodu wraz z niezbędnymi płynami eksploatacyjnymi oraz standardowym wyposażeniem samochodu. Wartość również określana jest przez producenta i znajduje się w dowodzie rejestracyjnym w rubryce G.
Rzeczywista masa całkowita
Rzeczywista masa całkowita to istotny parametr dla tych kierowców, którzy zdecydowali się na dodatkowe wyposażenie pojazdu. Uwzględnia on zarówno masę własną pojazdu, a więc jego wagę wraz z płynami i standardowym wyposażeniem, ładunek, a także wszystkie elementy dodatkowe danego egzemplarza. To właśnie w tym miejscu “ubywają kilogramy” realnej ładowności pojazdu.
Ładowność
Ładowność to maksymalna masa ładunku, w tym kierowcy i pasażerów, z którą możesz legalnie przemieszczać się po polskich drogach, nie przekraczając tym samym DMC. Obliczamy ją poprzez różnicę między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu. Jeżeli posiadasz jakiekolwiek dodatkowe wyposażenie samochodu, które zwiększa jego masę całkowitą – należy odjąć ich wagę od dopuszczalnej masy całkowitej.
Czytaj więcej: Jak prawidłowo zmierzyć ładowność w busie?
Dlaczego dodatkowe wyposażenie zmniejsza ładowność?
Każdy kilogram dodatkowego wyposażenia – hak holowniczy, bagażnik dachowy, felgi, pakiety audio, szyberdach czy zabudowa kempingowa zwiększa masę własną pojazdu. W konsekwencji zmniejsza się również ładowność pojazdu, ponieważ różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu staje się mniejsza. Prościej ujmując – im więcej dodatkowego wyposażenia zamontujesz w swoim samochodzie, tym mniej bagażu – uwzględniając również wagę kierowcy i pasażerów – będziesz mógł zapakować do przestrzeni ładunkowej.
Jak dodatkowe wyposażenie wpływa na realną ładowność pojazdu?
Aby pokazać, jak ładowność może zmniejszać się ze względu na dodatkowe wyposażenie, warto zobrazować to na realnych przykładach. Biorąc pod lupę model Honda e:Ny 1, dwie oferowane wersje – Elegance i Advance – mają różną masę własną ze względu na różnice w wyposażeniu. Różnica między nimi wynosi 22 kg (1655 kg i 1677 kg) przy zachowaniu tej samej dopuszczalnej masy całkowitej (2080 kg). Dokładnie o 22 kg spadnie również ładowność modelu oferującego więcej dodatkowego wyposażenia. To znaczy, że w przypadku wyższego standardu wyposażenia do samochodu nie weźmiesz już np. dużego plecaka turystycznego czy nawet jednego pasażera w wieku 2-3 lata.
Jak uniknąć “przeciążenia” samochodu, decydując się na dodatkowe wyposażenie?
Oszacuj wagę dodatkowego wyposażenia – oblicz ładowność poprzez różnicę między dmc a masą własną pojazdu, a następnie odejmij wagę poszczególnych dodatkowych opcji wyposażenia. Da Ci to realny obraz na to, jak zmniejsza się ładowność Twojego samochodu i pozwoli Ci zdecydować, czy możesz sobie pozwolić na takie ograniczenia. Warto to zrobić jeszcze przed zamówieniem poszczególnych dodatków, aby nie mieć przykrej niespodzianki po zakupie.
Wybierz lżejsze alternatywy – felgi o mniejszej średnicy, lżejsze belki na dachu – to elementy, na których można “zaoszczędzić” nieco wagi. Jeżeli nie chcesz rezygnować z dodatkowego wyposażenia, a zależy Ci na zachowaniu odpowiedniego poziomu ładowności, warto pójść na kompromis i o ile to możliwe wybrać lżejsze wyposażenie.
Pamiętaj, że elektryk zmniejsza ładowność – jeżeli nie chcesz rezygnować z dodatkowego wyposażenia i chcesz zachować wciąż optymalną ładowność, warto rozważyć samochód benzynowy lub z napędem Diesla. Pojazdy elektryczne, ze względu na umieszczoną w nich baterię są cięższe, co nie pozostaje bez znaczenia dla ładowności pojazdu.
Co w przypadku przekroczenia DMC?
Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej jest w Polsce surowo karane. W przypadku samochodów osobowych musisz liczyć się z mandatem w wysokości 200-500 zł, natomiast w przypadku samochodów o DMC powyżej 3,5 tony oraz ciężarowych kara może sięgnąć nawet 15 000 zł w formie kary administracyjnej lub mandatu. Ponadto, w większości przypadków dalsza jazda jest niemożliwa do czasu przeładunku pojazdu.
Podsumowanie
Dodatkowe wyposażenie zawsze liczy się do masy własnej, więc zmniejsza ładowność – czasem o dziesiątki kilogramów. Najlepszą praktyką jest przeliczenie, zważenie i pozostawienie zapasu masy – to rozwiązanie bezpieczniejsze, które oszczędza nerwy przy kontroli i uchroni Cię przed mandatem lub zakazem dalszej jazdy.