Dopłata do zeroemisyjnych samochodów elektrycznych
Nawet 750 000 zł jednorazowej dopłaty na zakup zeroemisyjnego pojazdu ciężarowego. Dowiedz się więcej
Aktualizacja z dnia 30.05.2025
Dofinansowanie do zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarówek – kto skorzysta z dotacji?
30 maja 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) rozpoczął nabór wniosków na dofinansowanie zakupu lub leasingu bezemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych w klasach N2 i N3. Program, którego budżet wynosi 2 miliardy złotych, jest finansowany ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Kto może skorzystać ze wsparcia i na jakie kwoty dofinansowania można liczyć?
Obszar programu
Program dotyczy pojazdów napędzanych wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów ładowanych z zewnętrznych źródeł, energią elektryczną generowaną z wodoru w ogniwach paliwowych lub takich, których silnik pracuje w sposób niewytwarzający gazów cieplarnianych. Dofinansowanie obejmuje bezemisyjne pojazdy kategorii N2 (o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) oraz N3 (powyżej 12 t). Pojazd, na który można uzyskać dotację musi być fabrycznie nowy, nierejestrowany przed zakupem, z przebiegiem nieprzekraczającym 6 tys. km.
Kto może złożyć wniosek?
O wsparcie mogą starać się przedsiębiorcy, którzy mają swoją siedzibę lub oddział na terenie Polski. Każdemu przedsiębiorcy przysługuje możliwość złożenia tylko jednego wniosku, a wysokość przyznanego dofinansowania nie może przekroczyć 15% całkowitego budżetu przewidzianego na nabór.
Do kiedy można złożyć wniosek?
Wnioski o dofinansowanie będzie można złożyć do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania puli środków przeznaczonych na nabór.
Jaką kwotę dofinansowania można otrzymać?
Wysokość wsparcia finansowego na zakup lub leasing bezemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3 wynosi:
- do 30 proc. dla dużych przedsiębiorstw
- do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw
- do 60 proc. dla małych i mikro przedsiębiorstw
Dofinansowanie będzie pokrywać różnicę w cenie między referencyjnym autem spalinowym a samochodem zeroemisyjnym. Maksymalna kwota dotacji na zakup to:
- nie więcej niż 400 tys. zł na jeden pojazd elektryczny kategorii N2
- nie więcej niż 750 tys. zł na jeden pojazd elektryczny kategorii N3
W przypadku leasingu wsparcie będzie dotyczyć dopłaty do opłaty wstępnej określonej w umowie leasingowej. Łączna kwota dofinansowania nie może jednak być wyższa niż wartość tej opłaty.
Gdzie można złożyć wniosek?
Wszystkie wnioski o dofinansowanie należy składać w formie elektronicznej za pomocą Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GDW), który jest dostępny na stronie NFOŚiGW.
Cel programu
Dofinansowanie do bezemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarówek kategorii N2 i N3 ma pomóc w ograniczeniu emisji zanieczyszczeń oraz zachęcenie kierowców i przedsiębiorców do korzystania z ekologicznych rozwiązań. Dotacje mają również objąć inwestycje, które obniżają zużycie paliw emisyjnych w transporcie.
– Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – mówi Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki zapowiedział program dopłat, dzięki któremu przedsiębiorcy będą mogli sfinansować zakup elektrycznego pojazdu ciężarowego. Do tej pory, taka możliwość dotyczyła wyłącznie zakupu samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej, która nie przekraczała 3.5 tony.
Więcej na temat Programu "Mój Elektryk"
Jak zapowiedziało Ministerstwo, na ten cel ma zostać przeznaczony budżet w wysokości 1 mld zł. Jednorazowo, przedsiębiorca będzie mógł uzyskać dopłatę w wysokości nawet 750 000 zł.
– Wsparcie rynku eHDV jest niezbędne dla zachowania konkurencyjności polskiej branży drogowego transportu ciężkiego. W parze z subsydiami powinny iść zmiany regulacyjne – ocenia PSPA.
Więcej na temat branży transportowej w Polsce
Projekt NFOŚiGW pod nazwą Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” został zgłoszony do konsultacji pod koniec stycznia 2024 roku. Plan dopłat został zaplanowany na najbliższe 4 lata (do 2028 roku) lub do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel z przyjętego budżetu.
Dopłata w ramach programu będzie dotyczyła zarówno dopłaty w związku z zakupem, jak i dofinansowania opłaty wstępnej w formie leasingu pojazdu ciężarowego.
Dofinansowanie do zakupu elektrycznego pojazdu ciężarowego dotyczyć będzie nowych pojazdów zasilanych silnikiem elektrycznym lub wodorowym, które z definicji wpisują się w kategorię pojazdów N2 i N3. Kategoria pojazdów N2 dotyczy pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 12 ton, N3 powyżej 12 ton.
Ponadto, warunkiem uzyskania dopłaty do zakupu ciężarowego pojazdu elektrycznego będzie deklarowany minimalny przebieg pojazdy na poziomie 50000 km rocznie.
W przypadku ubiegania się o dofinansowanie zakupu w formie leasingu, wysokość dopłaty nie może być wyższa niż wartość opłaty wstępnej, czyli do 45%.
Dopłaty do pojazdów ciężarowych - kto może skorzystać?
W programie mogą wziąć udział wszyscy przedsiębiorcy, którzy planują zakup pojazdu ciężarowego powyżej 3.5 tony. Dotyczy to zarówno sektora MŚP, jak i dużych przedsiębiorstw.
Od czego będzie zależała wysokość dopłaty?
Wysokość dopłaty będzie uzależniona od typu pojazdu, jaki przedsiębiorstwo planuje zakupić, ale również wielkość samego przedsiębiorstwa.
W zależności od wielkości przedsiębiorstwa wysokość dopłaty będzie różna. W przypadku zakupu zeroemisyjnego pojazdu ciężarowego wysokość dofinansowania będzie wynosić 30% kosztów kwalifikowanych w przypadku dużego przedsiębiorstwa, 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa, 60% dla małych przedsiębiorstw.
Wysokość dofinansowania pojazdu w kategorii N2 nie może wynieść więcej niż 400 tys zł, a w przypadku kategorii N3 750 tys zł.
Czy dofinansowanie do zakupu ciężarowego pojazdu będzie obejmowało zakup używanego samochodu?
Nie. Dopłata do zakupu elektrycznego auta ciężarowego będzie dotyczyła wyłącznie nowych pojazdów ciężarowych, zarówno elektrycznych, jak i zasilanych wodorem.