Chińska ofensywa. 5 marek z Chin z rekordowymi rejestracjami
Chińskie samochody przestały być wyłącznie egzotyczną ciekawostką, połączoną z wątpliwą jakością wykonania – są dziś realną alternatywą dla europejskich, japońskich i amerykańskich propozycji, cenioną za atrakcyjne ceny i zaawansowaną technologię. Co ważniejsze – coraz więcej polskich kierowców wybiera samochody z Państwa Środka. Które chińskie marki mogą pochwalić się największą liczbą rejestracji?
Jeśli ktokolwiek miał jeszcze wątpliwości co do determinacji producentów z Państwa Środka w walce o polski rynek, październik 2025 roku ostatecznie rozwiał te złudzenia. Dane rejestracji chińskich aut osobowych wskazują na niemal pionową ścianę wzrostu. W porównaniu z 2024 rokiem, rynek samochodów z Państw Środka wzrósł o niesamowite 375%. Kto jednak stoi za tym sukcesem? Przedstawiamy “Wielką Piątkę” marek z Chin, które odnotowały rekordową liczbę rejestracji w październiku 2025 roku.
Rejestracje chińskich aut osobowych w październiku 2025 roku
W minionym miesiącu na polskie drogi wyjechało 5 290 aut z chińskim rodowodem. To aż o 230% więcej niż w październiku 2024 roku. Łącznie, w okresie od stycznia do października 2025 roku zarejestrowano już 34 235 chińskich samochodów, co przekłada się na ogromny wzrost względem poprzedniego roku na poziomie 375%. Auta z Państwa Środka odpowiadały już za 10% wszystkich rejestracji nowych aut osobowych w październiku 2025 roku.
Liczby te jeszcze nie tak dawno wydawały się abstrakcją – dziś polscy kierowcy coraz chętniej sięgają po auta z Państwa Środka, które nie są już wyłącznie “badziewną” alternatywą dla droższych aut z Europy, Ameryki Północnej czy Japonii, a realnym zagrożeniem dla dotychczasowych liderów rynku aut osobowych.
Które marki z Chin rozdają dziś karty i imponują swoimi osiągnięciami?
MG – hegemonia pod znakiem brytyjskiego dziedzictwa
Bezapelacyjnym liderem, który pozostawia daleko w tyle swoich konkurentów w październikowym rankingu popularności chińskich marek jest MG – niegdyś brytyjska marka motoryzacyjna, która po bankructwie w 2005 roku została przejęta przez chiński koncern SAIC Motor. MG skutecznie i sprytnie łączy sentyment do brytyjskiego logo z absolutną potęgą koncernu SAIC (pod którego skrzydłami znajduje się obecnie także inny brytyjski bankrut, LDV Group), co przekłada się na imponujący wynik rejestracji aut marki.
Tylko w październiku 2025 roku aż 1 629 polskich kierowców wybrało modele marki MG. Różnica dzieląca obecnego lidera z pozostałymi miejscami na podium rośnie wraz z uwzględnieniem okresu od stycznia do października 2025 – aż 11 781 kierowców zarejestrowało auta spod logo MG. Jego “najbliższy” konkurent z drugiego miejsca musi zdobyć jeszcze (i aż!) 5 692 serc polskich kierowców, aby zagrozić pozycji MG w rankingu. Wynik MG pozwala śmiało stwierdzić, że jest to marka konkurująca w jednym rzędzie z producentami europejskimi, amerykańskimi i japońskimi.
Za sukcesem marki w największym stopniu odpowiada model MG HS, na który w październiku 2025 roku zdecydowało się aż 1 030 kierowców, dając mu pierwsze miejsce w rankingu popularności modeli chińskich aut osobowych. Równocześnie MG HS jest jedynym “chińczykiem” w zestawieniu, który przekroczył magiczną barierę tysiąca rejestracji w jednym miesiącu. W ujęciu rocznym, aż 6 400 kierowców z Polski zdecydowało się na SUV-a HS.
Wśród 20 najpopularniejszych modeli znalazło się także miejsce dla dwóch innych propozycji marki MG – crossover ZS (5. miejsce) i MG 3 (10 miejsce). Na polskie drogi tylko w październiku 2025 roku wyjechało 417 aut MG ZS i 135 modeli MG 3. Uwzględniając dane od początku roku, liczby te wzrastają odpowiednio do 4 061 rejestracji i 1 004 rejestracji.
Intensywny pościg za liderem – Omoda i BYD
Tuż za plecami lidera toczy się pasjonująca walka o drugie miejsce w rankingu. Srebrny medal w październikowych rejestracjach przypadł chińskiej marce Omoda. Futurystyczna stylistyka i głośna kampania marketingowa sprawiła, że 900 polskich kierowców zdecydowało się na samochód spod loga tej marki. W ujęciu rocznym Omoda umacnia swoją pozycję na podium z wynikiem 6 089 rejestracji od początku 2025 roku.
Co ciekawe, sprzedaż samochodów chińskiej marki Omoda jest bardzo zdrowo zdywersyfikowana. Choć flagowa “Piątka” (Omoda 5) przyciągnęła do salonów 519 klientów w październiku 2025, to większa i zdecydowanie droższa Omoda 9 również radzi sobie świetnie, mogąc pochwalić się 380 rejestracjami w poprzednim miesiącu. Omoda 5 jako najpopularniejszy model tej chińskiej marki umacnia swoją pozycję na podium za styczeń-październik 2025 z wynikiem 4 780 rejestracji i skutecznie goni swoją siostrzaną markę spod koncernu Chery, Jaecoo, którego model 7 znajduje się na pozycji wicelidera (4 956 rejestracji).
Jednakże, Omoda nie może być spokojna o swoją pozycję w rankingu – tylko 17 rejestracji brakowało chińskiej marce z pozycji trzeciej, aby zremisować z Omodą. Tuż za nią, na końcu podium uplasował się globalny, chiński gigant – BYD.
W październiku 2025 roku 873 kierowców wybrało za swój środek transportu samochody marki BYD. Sytuacja tej marki wygląda nieco gorzej w ujęciu rocznym – została ona bowiem strącona z podium przez siostrzaną markę Omody z koncernu Chery, Jaecoo. W okresie styczeń-październik 2025 4 420 polskich kierowców zarejestrowało modele chińskiej marki BYD.
Chiński król elektromobilności obrał bardzo ciekawą taktykę na polskim rynku motoryzacyjnym. Zamiast promowanego niemal w całej Europie modelu Seal U, w październikowych rejestracjach króluje model Dolphin Surf, który zajął czwarte miejsce w rankingu z 422 rejestracjami. Niestety, model ten w rankingu za okres styczeń-październik 2025 uplasował się dopiero na ósmym miejscu, z wynikiem 1 286 rejestracji. Popularność tego kompaktowego elektryka marki BYD w październiku pokazuje jednak, że może to być kluczowy dla marki model w nadchodzącym roku.
Poza wspomnianym BYD Dolphin Surf, aż cztery modele chińskiego giganta znalazły się wśród 20 najczęściej wybieranych chińskich aut osobowych w październiku 2025 roku: rodzinny SUV segmentu D Seal U (220 rejestracji, 8. miejsce), miejski crossover ATTO 2 (70 rejestracji, 15. miejsce), nowy sportowy SUV coupe Sealion 7 (58 rejestracji, 17. miejsce) i sedan Seal 5 (57 rejestracji, 18. miejsce).
Nowi gracze przy stole – Jaecoo i Leapmotor
Tuż za podium znalazła się bratnia dusza Omody z koncernu Chery – Jaecoo. Marka ta, z wynikiem 709 rejestracji w październiku 2025 roku udowadnia, jak wielki “głód” panuje w Polsce na SUV-y o nieco bardziej terenowym, kanciastym charakterze. Wynik 4 961 rejestracji za okres styczeń-październik 2025 roku pozwolił Jaecoo na zajęcie ostatniego miejsca na podium z równoczesnym spadkiem BYD na pozycję czwartą.
W przypadku Jaecoo absolutnie nie możemy mówić o rozdrobnieniu i “równowadze sił” modeli. Niemal cały październikowy wynik to zasługa szczególnie lubianego przez polskich kierowców modelu Jaecoo 7, który uplasował się na drugim miejscu z wynikiem 706 rejestracji. Od początku roku aż 4 956 polskich kierowców zdecydowało się na ten model, co przełożyło się na pozycję wicelidera, tuż za mocnym MG HS. Chiński rywal Kii Sportage pokazał przede wszystkim, że da się stworzyć relatywnie tani, a jakże imponujący w kwestii technologii i wyposażenia SUV, który błyskawicznie podbija serca polskich kierowców.
“Wielką Piątkę” w październikowych rejestracjach zamyka chińska marka Leapmotor, która zakończyła miesiąc z wynikiem 366 rejestracji. Strategiczne partnerstwo z koncernem Stellantis pozwoliło marce wygrać ze zdecydowanie dłużej funkcjonującymi markami na polskim rynku, takim jak BAIC. Jednakże, w ujęciu rocznym, Leapmotor został zepchnięty z topowej piątki przez wspomniany BAIC, kończąc ten okres czasu z wynikiem 1 505 rejestracji.
Sukces Leapmotor opiera się na małym i niepozornym, ale jakże zgubnym dla krytyków modelu – T03. Ten kompaktowy, miejski samochód, który doskonale sprawdza się w ciasnych uliczkach i w typowym, codziennym użytkowaniu uplasował się na siódmej pozycji w październikowym rankingu modeli, z wynikiem 229 rejestracji – a zatem tuż za dużo większą Omodą 9. W okresie od stycznia do października 2025 roku polscy kierowcy zarejestrowali 1 206 małych T03, co przełożyło się na dziewiątą pozycję w rankingu.
Oprócz miejskiego Leapmotor T03, wśród 20 najczęściej wybieranych chińskich modeli w październiku 2025 roku znalazł się także rodzinny SUV C10 (91 rejestracji, 13. miejsce) i kompaktowy SUV segmentu C – B10 (46 rejestracji, 20 miejsce).
Chińskie auto i dla “Kowalskiego”, i dla managera
Październik 2025 przyniósł także przełom w kwestii tego, kto najczęściej decyduje się na zakup chińskiego auta. Przez długi czas samochody z Państwa Środka były domeną klientów indywidualnych, skuszonych atrakcyjną ceną i bogatym wyposażeniem. W poprzednim miesiącu możemy po raz pierwszy zauważyć przewagę rejestracji na firmy (54,35%) nad klientami indywidualnymi (45,65%).
Liczby te pokazują przede wszystkim, że chińskie samochody nie są już obecnie ryzykiem (zwłaszcza w kwestii serwisowania i znaczącej eksploatacji), a coraz śmielej zdobywają zaufanie klientów firmowych. Taka zmiana mentalności to przede wszystkim dowód na to, że dynamiczny i ogromny wzrost rejestracji chińskich aut w najbliższym czasie nie ma szans na gwałtowny “krach”.
Podsumowanie
To, co obserwujemy na polskim rynku motoryzacyjnym w kontekście chińskich marek aut osobowych, to klasyczny efekt kuli śnieżnej. Zaczęło się od pojedynczych ciekawostek, a skończyło na masowej fali, której nie da się już zatrzymać. Ponad 5 tysięcy rejestracji w jeden miesiąc i wejście do flot to prawdziwe punkty zwrotne w historii motoryzacyjnej chińskiej ekspansji. Marki z Państwa Środka zbudowały w Polsce solidny przyczółek, a ich apetyt rośnie w miarę jedzenia.
Patrząc na ofensywę modelową zapowiedzianą na kolejne kwartały, jedno jest niemal pewne – rekordowy październik 2025 roku będziemy wkrótce wspominać nie jako szczyt możliwości, ale jako początek prawdziwej dominacji chińskich aut na polskim rynku.