Auto na import w leasingu - co trzeba wiedzieć?
Leasing samochodów sprowadzanych z zagranicy stanowi spory odsetek polskiego rynku leasingu pojazdów. Wyjaśniamy, co warto wiedzieć o leasingu samochodu z importu.

Auta używane krajowe w ofercie Superauto.pl - w leasingu, kredycie, za gotówkę
Statystyki mówią same za siebie
Według danych publikowanych przez Samar w 2018 i 2019 r. sprowadziliśmy po około milion samochodów, w 2020 r. prawie 850 tys., w 2021 936 tys. Dla porównania sprzedaż nowych aut osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła w 2018 roku 600 000, w 2019 r. 625 000, w 2020 488 000, a w 2021 roku 520 000 egzemplarzy.
Leasing samochodu z zagranicy - podstawowe informacje
Leasing pojazdu z zagranicy jest możliwy pod warunkiem, że auto pochodzi od zaufanego dostawcy, najlepiej autoryzowanego dealera. Powinno wyróżniać się dobrym stanem technicznym i niedużym przebiegiem. Wiele firm leasingowych oferuje leasing jedynie na samochody do określonego wieku. W przypadku samochodów osobowych wiek pojazdu zwykle nie może przekraczać 8 lat, zaś ciężarowych 10 lat. Czasami leasingodawcy odchodzą od tej reguły, jednak należy pamiętać, że im starszy jest pojazd, tym trudniej uzyskać korzystne warunki jego finansowania.
Zawarcie umowy sprowadzanego auta wymaga wniesienia czynszu inicjalnego, najczęściej na poziomie co najmniej 5-10% wartości samochodu. Rzadko kiedy leasingodawcy godzą się podpisać umowę z zerową wpłatą własną. Jeśli leasing dotyczy pojazdu używanego, wymagana jest wtedy ocena jego stanu technicznego przez rzeczoznawcę. Koszt ten ponosi leasingobiorca. Koszt takiej usługi wynosi zwykle między 250 a 400 zł netto.
Rejestracja samochodu z zagranicy - formalności
Samochód sprowadzony z zagranicy powinien zostać wyrejestrowany i zarejestrowany w Polsce. W tym celu należy złożyć w Wydziale Komunikacji wszystkie niezbędne dokumenty. Muszą być one wpierw przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego, w tym:
- dowód własności pojazdu,
- dokument potwierdzający aktualne badanie techniczne,
- dowód rejestracyjny,
- zaświadczenie potwierdzające wyrejestrowanie pojazdu,
- potwierdzenie opłacenia akcyzy.
Auto na import w leasingu - transport
Chcąc kupić nowy samochód w innym kraju, należy przemyśleć kwestię transportu do kraju, w którym się mieszka. Można to zrobić na kilka sposobów.
* Można go holować przy pomocy ubezpieczonego i zarejestrowanego pojazdu.
* Można wynająć specjalistyczną firmę transportową.
* Można też go samemu prowadzić. Aby móc to zrobić, należy uzyskać ubezpieczenie i tymczasowe tablice rejestracyjne kraju, w którym kupuje się samochód.
Trzeba upewnić się, że ubezpieczenie jest ważne, a tablice są uznawane przez wszystkie kraje, przez które będziesz przejeżdżać. Jako że tymczasowe tablice rejestracyjne nie są ujednolicone w UE, możesz mieć trudności z uzyskaniem lub uznaniem ich w innym kraju UE. Stałe tablice rejestracyjne powinieneś wyrobić w kraju, w którym zarejestrujesz samochód. Zwykle jest to kraj, w którym masz ośrodek interesów życiowych lub kraj stałego zamieszkania.
Leasing samochodu z zagranicy - rodzaje
Jest kilka sposobów na leasing samochodu z zagranicy.
Pierwszym jest leasing bezpośrednio od zagranicznego sprzedawcy (jeśli jest nim dealer danej marki, zwykle sytuacja ta dotyczy aut nowych, także ciężarowych).
Drugim jest skorzystanie z oferty polskiej firmy sprowadzającej samochód z zagranicy na zlecenie, która potem sprzedaje je firmie leasingowej. Jest to wygodny, ale i najmniej korzystny finansowo sposób.
Można też skorzystać ze wsparcia firmy leasingowej. W tym przypadku przedsiębiorca wybiera pojazd, a leasingodawca weryfikuje jego dostawcę oraz przeprowadza niezbędne formalności związane z zakupem, sprowadzeniem i rejestracją samochodu. Ponosi również wymagane koszty, które następnie dolicza równomiernie do rat leasingowych. Jest to najdroższa, ale i najpopularniejsza forma.
Trzecim z wariantów jest zakup samochodu z własnych środków z szybką odsprzedażą do leasingodawcy, czyli tzw. leasing zwrotny. Wiąże się on zwykle z wysokim wkładem własnym na poziomie przynajmniej 25%. Zwykle wtedy samochód kupiony jest na firmę, lecz zdarza się, że właściciel kupuje jako osoba prywatna, a potem chce wziąć go w leasing na swoją działalność gospodarczą lub spółkę. Przedsiębiorca musi w tym przypadku dopilnować wielu skomplikowanych formalności, m.in.:
- zweryfikować dostawcę,
- ocenić stan techniczny auta,
- opłacić akcyzę i ewentualne cło,
- zapłacić za usługę zagranicznej wyceny pojazdu,
- zamówić lawetę lub opłacić usługę holowania,
- ubezpieczyć transport do Polski,
- wyrejestrować i zarejestrować pojazd w ciągu 30 dni od jego sprowadzenia,
- opłacić usługę przetłumaczenia dokumentów na język polski,
- zarejestrować się w VAT-UE – jeśli auto jest sprowadzane do Polski z innego kraju Unii Europejskiej.
Przy imporcie aut z UE warto pamiętać o WNT
Istotne jest udokumentowanie zakupu i płatności do zagranicznego sprzedawcy. Płatność powinna nastąpić przelewem. Jeżeli nabywamy samochód na terenie Unii Europejskiej, wówczas nie obowiązuje podatek VAT z uwagi na WNT (Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towaru). WNT oznacza nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Sprowadzając auto z Unii Europejskiej dzięki korzyściom płynącym z WNT unikniemy wysokich kosztów związanych z pośrednikami, skomplikowanych i czasochłonnych formalności oraz ryzyka trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Wszystkie koszty związane ze sprowadzeniem i rejestracją pojazdu są w tym przypadku wliczone w comiesięczną ratę leasingową.
Leasing samochodu z zagranicy - zalety
Leasing aut z importu może być korzystny dla przedsiębiorców. Przede wszystkim mają oni większy wybór pojazdów. Same samochody są niejednokrotnie lepiej wyposażone, zarówno w elementy z zakresu komfortu, jak i bezpieczeństwa. Za granicą dostępne są używane auta w dobrej cenie, znajdujące się często w znacznie lepszym stanie technicznym w porównaniu do ich odpowiedników w Polsce. Wynika to także z lepszego stanu infrastruktury drogowej oraz bardziej skrupulatnych przeglądów. Korzyści biznesowe może przynieść zwłaszcza leasing samochodu z zagranicy zaliczanego do segmentu premium. Niewielu przedsiębiorców jest w stanie zakupić taki pojazd z własnych środków, a jego posiadanie pomaga budować prestiżowy wizerunek firmy i zwiększać jej wiarygodność w oczach kontrahentów.
Leasing samochodów z USA nie zawsze jest możliwy
Jest bardzo mało firm leasingowych, które umożliwiają finansowanie auta z USA. Jeśli już znajdzie się takową firmę to niestety należy się liczyć z dodatkowymi utrudnieniami, który nałoży na leasingobiorcę finansujący. Trzeba się liczyć z:
- wyższą opłatą wstępną (z reguły startujemy z poziomu 25% lub wyżej)
- zastosowaniem minimalnego wykupu (19% na 24 miesiące lub 1 % przy pozostałych okresach)
- przedstawienie zdjęć przed naprawą pojazdu
- przedstawienie pełnej dokumentacji naprawy pojazdu
- przedstawienie zdjęć po naprawie pojazdu
- podpisanie oświadczenia o tym, że znamy stan techniczny pojazdu i nie będziemy go kwestionować po podpisaniu umowy leasingu
Takie auta są dla finansujących problematyczne, zwłaszcza jeśli są ich własnością (typowy leasing – operacyjny oraz finansowy). Problemy zaczynają się od tego, że auta te są zawsze uszkodzone (mniej lub bardziej). Istnieją trudności z oszacowaniem ich wartości rynkowej. Dochodzą do tego różnorakie problemy z rejestracją pojazdów w Wydziałach Komunikacji. Ponadto problemem może być likwidacja szkody komunikacyjnej po szkodzie całkowitej.
Dowiedz się więcej: Auta na eksport