Leasing Mała Ratka Leasing Mała Ratka Skorzystaj
logo logo partnera
logo logo partnera
  • Nowe
    Nowe
    • Samochody osobowe
    • Samochody dostawcze
    • Samochody ciężarowe
  • Używane
    Używane
    • Samochody osobowe
    • Samochody dostawcze
    • Samochody ciężarowe
    • Pewne używane
  • Finansowanie
    Finansowanie
    Leasing Mała Ratka Dzięki Małej Ratce stać Cię na więcej!
    Elastyczny leasing samochodu z Niską Ratą! Bez obowiązku wykupu! Już od 738 zł netto miesięcznie.
    Leasing Mała Ratka Sprawdź oferty
      Leasing Mała Ratka Dzięki Małej Ratce stać Cię na więcej!
      Elastyczny leasing samochodu z Niską Ratą! Bez obowiązku wykupu! Już od 738 zł netto miesięcznie.
      Leasing Mała Ratka Sprawdź oferty
    • Leasing

      Od 24 miesięcy, dla firm i osób prywatnych. Nowe i używane auta osobowe i dostawcze od ręki. Rabaty do -30%.

      Sprawdź oferty
    • Wynajem długoterminowy

      Od 12 miesięcy, bez opłaty wstępnej, konieczności wykupu i dodatkowych kosztów. Wszystko w cenie raty.

      Sprawdź oferty
    • Kredyt

      Elastyczne finansowanie dla osób prywatnych. Szybki odbiór, zero ograniczeń i atrakcyjne rabaty przy zakupie.

      Sprawdź oferty
    • Leasing konsumencki

      Leasing konsumencki - mądre finansowanie na Twoich warunkach!

      Sprawdź oferty
    Wszystkie oferty
  • Baza wiedzy
    Baza wiedzy
    • O firmie
    • Proces
    • Ubezpieczenie
    • Finansowanie
    • Porady
  • Kontakt
  • O nas
  • Zaloguj
Zaloguj
Zamów rozmowę
Napisz wiadomość
  • Główna
  • Zamknij
    Szukaj
  • Zamknij
    Kontakt
  • Oferty
  • Zamknij
    Menu
Jakiego samochodu szukasz?

Wyszukiwarka

Brak wyników.
Popularne
teraz:

    Sugestie

      Brak wyników.

      Ostatnio wyszukiwane

        Tutaj pojawią się wyszukiwane przez Ciebie frazy.

        Polecane

          Przepraszamy!

          Mamy mały problem z wyszukiwaniem, spróbuj ponownie za chwilę.
          Nie martw się! Nadal możesz przeglądać wszystkie nasze oferty.

          Przejdź do ofert

          Kategorie

            Mogą Cię zainteresować

              • Superauto.pl
              • Porady
              • Zakup samochodu
              • Auta wodorowe- modele, dofinansowania, infrastruktura

              Auta wodorowe- modele, dofinansowania, infrastruktura

              16.01.2023 Paweł Bartocha

              Ponad 125 milionów przeznaczonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW), zostało zarezerwowane przez beneficjentów w niecałą godzinę. Wciąż jest możliwe dofinansowanie do ładowarek o niższej mocy.

              Toyota Mirai 2023

              Z artykułu dowiesz się o:

              Aktualizacja z dnia 5 września 2024 - Toyota i BMW wspólnie opracują ogniwa wodorowe nowej generacji
              Aktualizacja z dnia 28 listopada 2023 - Mirai sprzedaje się poniżej oczekiwań. Zdaniem Toyoty wodór lepszy dla aut użytkowych
              Aktualizacja z dnia 19 września 2023 - Toyota testuje wodorowego Hiluxa
              Aktualizacja z dnia 11 września 2023 - BMW testuje wodorowe iX5 Hydrogen przed wprowadzeniem do sprzedaży
              Jak działa napęd wodorowy?
              Zalety napędu wodorowego
              Wady napędu wodorowego
              Gdzie w Polsce zatankujemy samochód wodorowy i ile to kosztuje?
              Aktualizacja z dnia 3 lutego 2025 - Stacja tankowania wodoru w Katowicach otwarta
              Aktualizacja z dnia 22 września 2023 - Jeszcze w tym roku stacje tankowania wodoru od Orlenu w Poznaniu i w Katowicach
              Aktualizacja z dnia 11 września 2023 - w Warszawie otwarto pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Polsce
              Aktualizacja z dnia 8 listopada 2023 - w Rybniku otwarto pierwszą na Śląsku ogólnodostępną stację tankowania wodoru
              Aktualizacja z dnia 28 czerwca 2024 - Orlen otworzył pierwszą stację tankowania wodoru w Poznaniu
              Sukcesywny rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych dzięki dofinansowaniu NFOŚIGW
              Druga pula dofinansowania rozeszła się w okamgnieniu
              Ważny czynnik stymulujący rozwój elektromobilności w Polsce
              Oferta aut wodorowych w Polsce

              Aktualizacja z dnia 5 września 2024 - Toyota i BMW wspólnie opracują ogniwa wodorowe nowej generacji

              Toyota Motor Corporation i BMW Group podpisały umowę o wzmocnieniu współpracy w dziedzinie technologii wodorowych, aby wspólnie przyspieszyć rozwój rynku wodorowego i dojście do neutralności klimatycznej. Współpraca ma na celu opracowanie nowej generacji ogniw paliwowych oraz prace nad rozwojem infrastruktury wodorowej. Początki współpracy obu marek sięgają 2011 roku. Od tej pory obaj producenci wspólnie opracowali wiele rozwiązań i produktów, w tym ogniwa paliwowe czy samochody sportowe w postaci BMW Z4 i Toyoty Supry. Na mocy porozumienia obie marki wprowadzą na rynek nową gamę samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV). Współpraca zostanie rozszerzona także na pojazdy komercyjne i obejmie zarówno etap rozwoju jak i produkcji. 

              BMW Toyota współpraca

              BMW planuje wprowadzić na rynek pierwszy w historii marki seryjny samochód z ogniwami wodorowymi w 2028 roku. Modele produkowane seryjnie zostaną zintegrowane z istniejącym portfolio BMW. Oznacza to, że BMW zaoferuje istniejący model w dodatkowej wersji z wodorowym ogniwem paliwowym jako uzupełnienie gamy aut elektrycznych (BEV), hybrydowych plug-in (PHEV) oraz spalinowych (ICE). 

              Obie marki zamierzają wspierać zrównoważone dostawy wodoru poprzez tworzenie popytu oraz bliską współpracę w zakresie infrastruktury związanej z dystrybucją i tankowaniem wodoru. Ma to zapewnić stabilność dostaw i obniżyć koszty. Zdaniem Toyoty technologie wodorowe są kluczowym elementem stategii dążenia do osiągnięcia neutralności węglowej. Z kolei według BMW wodór jest brakującym ogniwem w łańcuchu mobilności elektrycznej, w której akumulatorowe napędy elektryczne nie są optymalnym rozwiązaniem.

              Aktualizacja z dnia 28 listopada 2023 - Mirai sprzedaje się poniżej oczekiwań. Zdaniem Toyoty wodór lepszy dla aut użytkowych

              Co prawda druga generacja Toyoty Mirai sprzedaje się znacznie lepiej od pierwszej (Mirai I sprzedano niecałe 2000 sztuk, zaś od stycznia do września 2023 sprzedano na świecie 2604 egzemplarze, czyli o 80% więcej niż analogicznym okresie 2022 roku), jednak poziom sprzedaży wciąż jest znacznie poniżej oczekiwań Toyoty. Sam dyrektor Toyoty ds. technicznych, Hiroki Nakajima, stwierdził, że mimo prób nie odnieśli sukcesu z Miraiem. Jako główną przyczynę wskazał niewystarczająco rozwiniętą infrastrukturę do tankowania wodoru. Nie oznacza to jednak, że Toyota odwraca się od wodoru. Najprawdopodobniej ogniwa wodorowe będą w przyszłości stosowane do napędzania modeli użytkowych Toyoty. - W przypadku ciężarówek średniej wielkości łatwo jest zapewnić sieć tankowania, ponieważ podróżują one głównie z punktu A do B – tłumaczy Nakajima. W dodatku w dużym samochodzie dodatkowe kilogramy są mniej odczuwalne. 

              Toyota pracuje obecnie nad zmniejszeniem komponentów, w tym zbiorników i stosu ogniw paliwowych, by móc w przyszłości wykorzystać napęd wodorowy także do innego rodzaju pojazdów niż samochody. Obecnie firma pracuje nad ogniwem wodorowym nowej generacji, które ma być aż o połowę tańsze niż obecne, a przy tym trwalsze i o 20% wydajniejsze. Pojawi się także jego mniejsza wersja przeznaczona dla samochodów osobowych. Toyota opracowała także rewolucyjny płaski zbiornik na wodór oraz taki, po którym może przebiegać wał napędowy i da się go zamontować w miejsce akumulatora samochodu elektrycznego. W przyszłości umożliwi to konwersję elektryków na wodór. 

              Aktualizacja z dnia 19 września 2023 - Toyota testuje wodorowego Hiluxa

              Toyota stawia kolejne kroki w rozwoju samochodów wodorowych. Producent pochwalił się zaawansowanym prototypem wodorowego Hiluxa. Pickup zasilany ogniwami wodorowymi byłby prawdziwą nowością na rynku. W zakładach Toyota Manufacturing UK w angielskim Derby zaprezentowano opracowany tamże prototyp o nazwie Hilux Hydrogen. W nowym układzie napędowym wykorzystano podstawowe elementy z elektrycznego sedana Mirai z ogniwami wodorowymi. Wodór mieści się w trzech wysokociśnieniowych zbiornikach, co według producenta ma gwarantować Hiluxowi zasięg na poziomie około 600 km. Akumulator przechowujący energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie przez ogniwo paliwowe umieszczono w tylnym pokładzie ładunkowym, co pozwala uniknąć utraty przestrzeni w kabinie. Do końca roku ma powstać 10 egzemplarzy wodorowego Hiluxa, zaś model produkcyjny trafi na rynek w drugiej połowie obecnej dekady. 

              Toyota Hilux Hydrogen

              Aktualizacja z dnia 11 września 2023 - BMW testuje wodorowe iX5 Hydrogen przed wprowadzeniem do sprzedaży

              BMW testuje intensywnie iX5 Hydrogen. Samochody są sprawdzane m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie monitorowany jest wpływ wysokich temperatur zewnętrznych siegających nawet około 45 stopni Celcjusza na układ napędowy. Warunki są wymagające również ze względu na wszechobecny piasek i pył, a także zmienne nachylenie terenu i spore wahania wilgotności powietrza. 

              BMW iX5 Hydrogen posiada zespół ogniw paliwowych o mocy 170 KM oraz zintegrowaną jednostkę napędową 5. generacji w technologii BMW eDrive, w której to silnik elektryczny, skrzynia biegów i elektronika mocy zintegrowane są w kompaktowej obudowie. Całkowita moc napędu wynosi 401 KM. Wodór przechowywany jest w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z karbonu (CFRP). Pomieszczą one do 6 kg wodoru. Maksymalny zasięg iX5 Hydrogen wynosi 504 km. Samochód powstał dzięki wsparciu Toyoty (to właśnie od Japończyków pochodzi technologia ogniw paliwowych). Rynkowy debiut auta przewidziano na 2025 rok. 

              BMW iX5

              Jak działa napęd wodorowy?

              Auta na wodór to pojazdy, które mają napęd zasilany energią elektryczną pozyskiwaną z wodoru. Jest ona wytwarzana przez znajdujące się w samochodzie ogniwa paliwowe, zbudowane z elektrody dodatniej (katody) i ujemnej (anody), a także membrany polimerowej. Za sprawą katalizatora zachodzi w nich chemiczny proces przemiany połączonego z tlenem wodoru. Elektrony z anody przemieszczają się przez obwód zewnętrzny, w wyniku czego powstaje prąd zasilający auto i wprawiający je w ruch. Samochód wodorowy jest zatem pojazdem elektrycznym, który samodzielnie wytwarza prąd ze stanowiącego paliwo wodoru. Produkt uboczny tego procesu stanowi woda destylowana. 

              Zalety napędu wodorowego

              Główną zaletą napędu wodorowego jest jego bezemisyjność. Pojazdy na wodór są ciche, komfortowe i przyjazne środowisku. Ponadto należy pamiętać, że wodór jest najczęściej spotykanym pierwiastkiem na naszej planecie, którego pozyskiwanie jest możliwe również z odnawialnych zródeł energii. Firmy korzystające z takich pojazdów mogą kreować wizerunek przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie. Ponadto mając auto na wodór możemy oczywiście liczyć na wszystkie benefity związane z posiadaniem aut bezemisyjnych, w tym możliwość korzystania z buspasów, darmowych miejsc parkingowych w centrach miast czy wjeżdżania do Stref Czystego Transportu. Największą przewagą aut na wodór w porównaniu do powszechnie występujących elektryków bateryjnych jest ich większy zasięg porównywalny z samochodami spalinowymi, a także krótki czas ładowania (również podobny co w autach spalinowych). 

              Samochody wodorowe są też lżejsze od porównywalnych elektryków bateryjnych. Stosowane w nich ogniwa paliwowe są znacznie lżejsze niż akumulatory używane w autach elektrycznych i nie ograniczają znacząco ładowności pojazdu. Pełny bak wodoru waży około 5 kilogramów, a akumulator w samochodzie elektrycznym nawet 700 kilogramów. Nowoczesne auta na wodór są też bezpieczne w eksploatacji - prawdopodobieństwo samozapłonu jest niewielkie, gdyż zachodzi dopiero przy 575 stopniach Celcjusza. Zbiorniki wodoru powstają bowiem ze szczelnych i odpornych na temperaturę materiałów kompozytowych. Stosowane są zarazem dodatkowe zabezpieczenia, dzięki którym w przypadku ewentualnego rozszczelnienia zbiornika dochodzi o szybkiego ulotnienia się wodoru kanałami odprowadzającymi.

              Wady napędu wodorowego

              Główną wadą napędu wodorowego jest niska efektywność energetyczna, która w procesie przemiany wodoru na prąd wynosi maksymalnie kilkadziesiąt procent.  Sporą barierę w upowszechnieniu samochodów wodorowych stanowi wolno rozwijająca się infrastruktura. Straty energii zachodzą na każdym etapie – pozyskiwania wodoru, jego kompresji, skraplania, transportu czy wytwarzania prądu w ogniwie paliwowym. Kosztowne jest też samo magazynowanie wodoru. Sam proces jego wytwarzania również do tanich nie należy, stąd też często jest on pozyskiwany z węgla jako produkt uboczny jego gazyfikacji, co niweluje korzyści dla środowiska. Kolejnym mankamentem jest długo czas nagrzewania się ogniwa paliwowego, co opóźnia moment rozruchu silnika. Producenci aut na wodór rozwiązują ten problem poprzez zastosowanie akumulatora o niewielkiej pojemności, który dostarcza energię elektryczną zaraz po uruchomieniu pojazdu. Właściciel samochodu z napędem na wodór musi się także liczyć z wyższą kwotą ubezpieczenia AC w porównaniu do aut z innymi rodzajami napędów. 

              Gdzie w Polsce zatankujemy samochód wodorowy i ile to kosztuje?

              Koszt eksploatacji samochodu wodorowego docelowo może być niższy niż porównywalny z alternatywnymi technologiami, choć finalna cena wodoru jako paliwa będzie zależna od wielu czynników, takich jak koszt wytwarzania i potrzebnej do tego energii czy stawki lokalnie nakładanych podatków. Obecnie popularność pojazdów wodorowych jest  niewielka, co przekłada się na bardzo słabą dostępność i wyższą cenę paliwa wodorowego. Obecnie kilogram wodoru w Europie kosztuje około 12,85 euro. ADAC wyliczył, że przy założeniu średniego zużycia samochodu 0,8 kg na 100 km podróż będzie kosztować 10,28 euro. Dla porównania w przypadku samochodu na benzynę czy diesla o średnim zużyciu 6,6 l przy koszcie paliwa 1,90 euro przebycie tej samej odległości będzie kosztować 12,54 euro (dane z lipca 2022 roku). Koszt przejechania 100 km jest zatem porównywalny z silnikami spalinowymi. 

              Obecnie w Polsce tylko w kilku miastach, w tym Warszawie, Gdańsku i Krakowie znajdują się stacje do tankowania wodoru, na których zatankujemy samochody osobowe. Stacja w Krakowie pochodzi spod szyldu Orlenu, zaś w Warszawie i Gdańsku od Lotosu. Nie są to jednak ogólnodostępne stacje, lecz służą m.in. do tankowania wodorowych autobusów komunikacji miejskiej. Do 2030 roku Orlen ma uruchomić ponad 100 takich ogólnodostępnych stacji. 57 z nich ma być w Polsce, pozostałe w Czechach i Słowacji. Na razie na kolejne punkty mogą liczyć Katowice czy Poznań. Projekt Polskiej Strategii Wodorowej zakłada jednak, że do 2050 roku powstaną w naszym kraju 32 stacje wodorowe – zostaną one zlokalizowane w największych polskich miastach. PKN Orlen buduje obecnie instalacje do produkcji wodoru we Włocławku i Trzebini. 

              Aktualizacja z dnia 3 lutego 2025 - Stacja tankowania wodoru w Katowicach otwarta

              Pod koniec stycznia otwarto drugą, po Poznaniu, całodobową stację tankowania wodoru od Orlenu. Znajduje się ona w Katowicach, przy trasie wyjazdowej z miasta w kierunku autostrady A4. Na miejscu działają dwa dystrybutory: jeden o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i drugi o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność stacji wynosi minimum 630 kg wodoru, co umożliwia zatankowanie w ciągu doby 20 autobusów i 5 aut osobowych. Wodór pochodzi z instalacji wytwórczej Grupy ORLEN we Włocławku lub też z HUBu w Trzebini. 

              W ciągu najbliższych dwóch miesięcy Orlen planuje otworzyć dwie kolejne stacje: w Wałbrzychu i i Włocławku. Następne w kolejce są Piła, Płock i Gdynia. Kolejne obiekty: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. 

              Aktualizacja z dnia 22 września 2023 - Jeszcze w tym roku stacje tankowania wodoru od Orlenu w Poznaniu i w Katowicach

              Koncern rozpoczął w Poznaniu testy swojej pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej, która będzie zasilać samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy. W ramach umowy podpisanej przez Orlen z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu, koncern w najbliższych 15 latach dostarczy na potrzeby poznańskiej komunikacji 1,8 mln kg paliwa wodorowego, którym będzie tankowane 25 autobusów. Jak podkreśla Orlen, to największy tego typu projekt wodorowy w Polsce. Grupa Orlen planuje do 2030 roku na inwestycje wodorowe przeznaczyć aż 7,4 miliarda złotych. Koncern planuje do tego czasu zbudować sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce.

              Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą Orlen planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Orlen udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Zatankowanie autobusu potrwa około 15 minut, a samochodu osobowego 5 minut. Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 roku.

              Aktualizacja z dnia 11 września 2023 - w Warszawie otwarto pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Polsce

              W Warszawie przy ulicy Tango 4 na Ursynowie uruchomiono pierwszą publiczną stację tankowania wodoru w Polsce. Stacja tankowania wodoru NESO (skrót od "nie emituję spalin, oczyszczam") należy do grupy Polsat Plus i ZE PAK (Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin). Stacja jest samoobsługowa, posiada dwa dyspensery - jeden o ciśnieniu 350 barów dla autobusów, a drugi o ciśnieniu 700 barów. przeznaczony do tankowania samochodów osobowych. Co istotne, obiekt w znacznej mierze jest samowystarczalny energetycznie, gdyż korzysta z paneli słonecznych o mocy 19 kW, a prąd znajduje się w magazynach o pojemności 60 kWh. Cena kilograma wodoru na stacji NESO wynosi 69 zł, co w przypadku Toyoty Mirai daje koszt przejechania 100 km wynoszący około 58 zł.

              Pozostałe stacje tej spółki mają być uruchomione do końca czerwca 2024 roku i będą one zlokalizowane w Rybniku, we Wrocławiu, w Gdyni, Gdańsku oraz w Lublinie. Firma dostanie 20 milionów zł dofinansowania od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę tych stacji. 

              Aktualizacja z dnia 8 listopada 2023 - w Rybniku otwarto pierwszą na Śląsku ogólnodostępną stację tankowania wodoru

               Firma PAK-PCE Stacje H2 otworzyła 30 października 2023 roku drugą stacjonarną stację wodorową marki Neso. To ta sama firma, która we wrześniu uruchomiła pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Polsce, zlokalizowaną w Warszawie. Główną grupą klientów stacji w początkowym okresie jej funkcjonowania będzie komunikacja miejska. Świadczy o tym chociażby sama lokalizacja stacji, gdyż mieści się ona w pobliżu dworca komunikacji miejskiej w Rybniku przy ulicy Budowlanych 6. Do czerwca 2024 roku kolejne stacje marki Neso powstaną w Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu oraz w Lublinie. Podobnie jak w Warszawie, także na stacji w Rybniku znalazły się dwa dyspensery - jeden o ciśnieniu 350 barów przeznaczony dla autobusów oraz drugi o ciśnieniu do 700 barów dla aut osobowych. 

              Aktualizacja z dnia 28 czerwca 2024 - Orlen otworzył pierwszą stację tankowania wodoru w Poznaniu

              Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą ogólnodostępną stację tankowania wodoru dla samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów. Stacja będzie zasilać m.in. flotę 25 wodorowych autobusów jeżdżących po Poznaniu. Znajduje się ona przy ulicy Warszawskiej 231 i jest czynna całodobowo. Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. 

              Tankowanie autobusu trwa około 15 minut, a jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok 30 kg, co zapewnia zasięg na poziomie 350 km. Z kolei tankowanie samochodu osobowego ze zbiornikiem wodoru mieszczącym 5 kg zajmie ok. 5 minut. Pozwoli to na przejechanie około 600 km. 

              Jeszcze w tym roku Orlen uruchomi stację tankowania wodoru w Katowicach. W kolejnych latach będą sukcesywnie otwierane stacje w w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.

              Sukcesywny rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych dzięki dofinansowaniu NFOŚIGW

              Ponad 125 milionów przeznaczonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚIGW), zostało zarezerwowane przez beneficjentów w niecałą godzinę. Wciąż jest możliwe dofinansowanie do ładowarek o niższej mocy.

              9 stycznia 2023 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął następną turę naborów w ramach programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. W mniej niż godzinę od rozpoczęcia naborów podmioty zainteresowane dopłatami złożyły wnioski na kwotę wyższą niż budżet przeznaczony na wsparcie ogólnodostępnych, ultraszybkich stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW, tj. 125 015 709 zł. Maksymalna wysokość dofinansowania w ramach tego naboru wynosiła do 50% kosztów kwalifikowanych.

              – Ubiegłoroczny rekord związany z pierwszym naborem, gdy wynoszące 315 mln zł środki na dotacje do najszybszych ładowarek o mocy co najmniej 150 kW zostały wyczerpane w ok. 2 tygodnie, został pobity z nawiązką. Tym razem budżet naboru był jednak znacznie niższy. Duże zainteresowanie operatorów dotacjami do ultraszybkich stacji nie powinno dziwić. Z perspektywy operatorów uruchamianie takich urządzeń wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi sięgającymi kilkuset tysięcy złotych, a ponadto są to inwestycje najbardziej perspektywiczne i cieszące się największym zainteresowaniem ze strony kierowców samochodów elektrycznych – zaznaczył Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

              Druga pula dofinansowania rozeszła się w okamgnieniu

              Pierwszy nabór miał miejsce w 2022 roku. NFOŚiGW w drugim naborze do swojego programu najwyższy budżet przeznaczył na dopłaty do najszybszych stacji. W pierwszej turze na wsparcie instalacji wszystkich kategorii ładowarek przeznaczono identyczną sumę – po 315 mln zł. W tegorocznym naborze niższe środki zostały udostępnione beneficjentom zainteresowanym uruchomieniem ładowarek nieogólnodostępnych o mocy co najmniej 22 kW. Ok. 12,1 mln zł to ponad 10 razy mniej niż budżet na dofinansowanie najszybszych stacji. Wnioskodawcy planujący instalację infrastruktury prywatnej lub półprywatnej mogą starać się o dopłatę w wysokości do 25% kosztów kwalifikowanych.

              Pula dotacji dla urządzeń o mocy od 50 do 150 kW wynosi natomiast 59,5 miliona złotych. Maksymalną wysokość dopłaty ustalono na 30% kosztów kwalifikowanych (do 45% w przypadku gmin, w których w roku poprzedzającym termin złożenia wniosku o dofinansowanie liczba mieszkańców nie przekraczała 100 tys. lub zostało zarejestrowanych mniej niż 60 tys. pojazdów samochodowych lub mniej niż 400 pojazdów samochodowych przypadało na 1 tys. mieszkańców). Kolejne 100 mln zł przeznaczono na dofinansowanie stacji tankowania wodoru. W tym przypadku maksymalna wysokość dotacji wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych.

              Ważny czynnik stymulujący rozwój elektromobilności w Polsce

              - Dopłaty ze środków publicznych stanowią bardzo ważny czynnik stymulujący rozbudowę infrastruktury na wczesnym etapie rozwoju elektromobilności w Polsce. Operatorzy, którzy zmagają się z licznymi barierami natury systemowej czy wzrastającymi cenami energii, potrzebują dofinansowania do wciąż nierentownego biznesu. Liczymy również, że NFOŚiGW przyspieszy procedurę zawierania umów o wsparcie. Kontrakty po pierwszym naborze będą w wielu przypadkach podpisywane dopiero w styczniu 2023 r., mimo że sam nabór został zakończony pod koniec marca 2022 r. Przez ten czas wielu beneficjentów ograniczało kolejne inwestycje w oczekiwaniu na finalizację dopłat – powiedział Maciej Mazur.

              Według danych PSPA, według prowadzonego przez Stowarzyszenie „Licznika Elektromobilności”, obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 2,6 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. W 2022 r. liczba nowo zainstalowanych ładowarek przekroczyła 600.

              Oferta aut wodorowych w Polsce

              Toyota Mirai - od 323 900 zł

              Druga generacja wodorowej Toyoty Mirai trafiła na polski rynek wiosną 2021 roku. Nowa Toyota Mirai zyskała znacznie bardziej atrakcyjny design nadwozia i wnętrza, upodabniając się do najnowszych modeli Lexusa. Samochód zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wzrósł do około 650 km. Auto bazuje na nowoczesnej architekturze GA-L, którą znamy m.in. z Lexusa LS. W zależności od wersji wyposażenia, samochód ma dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi. Samochód mierzy 4975 mm długości, 1885 mm szerokości oraz 1470 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2920 mm. Rozkład mas wynosi 50:50. Bagażnik pomieści 321 litrów. Stylistycznie samochód nawiązuje do Lexusa ES, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie, gdzie mamy 12,3-calowy ekran systemu infotainment połączony z zestawem zegarów oraz znacznie lepiej wykonane wnętrze niż w poprzedniku.

              Toyota Mirai

              Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Toyota Mirai jest klasycznym czterodrzwiowym sedanem. Samochód kosztuje od 323 900 zł za odmianę Prestige oraz 338 900 zł za bogatszą Executive. Mirai Executive występuje także z topowym pakietem za dodatkowe 35 000 zł. Tapicerka w wersji Executive VIP jest wykonana ze skóry półanilinowej w kolorze czarnym lub białym. Silnik Miraia rozwija 182 KM oraz 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Napęd trafia na tylną oś. Średnie zużycie wodoru według producenta wynosi 0,84 kg na 100 km. Mirai waży w zależności od wersji od 1900 do 1950 kg.

              Hyundai Nexo - 362 554 zł

              Drugim dostępnym w Polsce samochodem wodorowym jest Hyundai Nexo. Pojazd oferowany jest w Polsce na specjalne zamówienie, stąd też podana cena (362 554 zł) jest odzwierciedleniem tej z niemieckiego rynku (77 290 euro). Hyundai Nexo zadebiutował w 2018 roku jako następca ix35 Fuell Cell. W przeciwieństwie do poprzednika Nexo zbudowany został na specjalnie przystosowanej do specyfiki układu napędowego płycie podłogowej. Stylistycznie pojazd nawiązuje do zaprezentowanego w 2017 roku studyjnego modelu Hyundai FE Concept, wyróżniając się dwupoziomowym oświetleniem podobnym do innych SUV-ów Hyundaia. Nadwozie pojazdu otrzymało aerodynamiczną sylwetkę mającą nawiązywać do płynąego strumienia wody.

              Hyundai Nexo

              Hyundai Nexo mierzy 4670 mm długości, 1860 mm szerokości oraz 1630 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2790 mm. Bagażnik pomieści od 461 do 1466 litrów. Samochód waży w zależności od wersji i wyposażenia od 1889 do 1948 kg. Jest zatem typowym SUV-em klasy średniej niczym Skoda Enyaq iV. Zbiorniki wodoru umieszczono pod podłogą tylnej części pojazdu, wykonano je z włókna węglowego i pomieszczą one 6,3 kg wodoru. Silnik Hyundaia Nexo rozwija 163 KM oraz 395 Nm. Maksymalny zasięg wynosi 756 km, a średnie zużycie wodoru to 0,84 kg/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 179 km/h. Napęd trafia na przednią oś.

              Paweł Bartocha
              Paweł Bartocha
              Strona autora

              Motoryzacją pasjonuję się od dzieciaka, lubię o niej pisać i opowiadać oraz dzielić się pasją z innymi. Cztery kółka to całe moje życie. W szczególności lubię amerykańskie samochody, zwłaszcza kabriolety z V8, a także duże SUV-y i pickupy. Jednym z wielu moich motoryzacyjnych marzeń jest posiadanie Corvetty w garażu 😉 Ukończyłem dziennikarstwo motoryzacyjne w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz zdobyłem stopień magistra na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Od lat lubiłem pisać i cieszyć się lekkim piórem, a od paru lat podjarałem się także prezenterką na YouTubie. Współpracuję z wieloma mediami, a moje główne działania skupiają się wokół Superauto.pl. 

              LinkedIn • YouTube • Instagram

              Zobacz podobne artykuły
              Leasing operacyjny, czy finansowy - który wybrać?

              Leasing w perspektywie zmian. Rodzaje, e...

              Leasing operacyjny i finansowy w perspektywie zmian podatkowych od 2026. Wszystko o finansowaniu, ewidencji i księgowaniu leasingu.

              Katarzyna Bugla 24.09.2025 8 min
              Rata leasingu - jak obliczyć całkowity miesięczny koszt leasingu

              Jak obliczyć miesięczną ratę leasingową?...

              Leasing auta to popularna forma finansowania, ale jego koszty bywają niejasne. Pokazujemy, z czego składa się rata leasingowa, jak wpływa na nią wy...

              Beata Szymańska 05.08.2025 3 min
              Monit z banku

              Monit z banku lub firmy leasingowej – co...

              Otrzymałeś monit z banku lub firmy leasingowej i nie wiesz, co to dokładnie znaczy? Spokojnie – to nie zawsze powód do paniki. W tym artykule wyjaś...

              Beata Szymańska 17.06.2025 9 min
              Wstępna dezycja leasingowa

              Wstępna decyzja leasingowa – co oznacza...

              Planujemy leasing auta i dostajemy wiadomość: „Wydaliśmy wstępną decyzję pozytywną”. Brzmi dobrze, ale… co to właściwie znaczy? W artykule wyjaśnia...

              Beata Szymańska 05.06.2025 5 min
              leasing 2040

              Leasing 2040 – wizja przyszłości branży...

              Jak będzie wyglądał leasing za 5,10 może 15 lat?

              Katarzyna Bugla 22.05.2025 2 min
              leasing samochodu 2025

              Leasing samochodów w Polsce - raport

              Poznaj, jak w I kwartale 2025 roku dynamika leasingu lekkich pojazdów przechyliła szalę finansowania – sprawdź, które segmenty zyskały najwięcej i...

              Maciej Kazimierski 22.05.2025 10 min
              Dodaj samochód
              do porównania
              Dodaj jeszcze jedno auto, aby porównać oferty
              PORÓWNAJ

              O Superauto.pl

              Superauto.pl jest największym sprzedawcą nowych samochodów w polskim Internecie, będącym w czołówce przedsiębiorstw motoryzacyjnych w Polsce bez podziału na offline i online. Firma od początku swojej ponad 20-letniej działalności specjalizuje się w dziedzinie zakupu i finansowania samochodów różnych marek. Łącząc długoletnie doświadczenie z nowymi technologiami tworzy serwis Superauto.pl, który jest jednym z najnowocześniejszych technologicznie e-commerce’ów motoryzacyjnych w Europie.

              Sukces Superauto.pl jest możliwy dzięki odpowiedniemu podejściu do Klientów. Priorytetem dla firmy jest zrozumienie ich indywidualnych potrzeb i preferencji, aby móc zaproponować im najlepszy produkt i sposób jego finansowania.

              Spółka w latach 2020, 2022, 2023, 2024 znalazła się w Rankingu Najcenniejszych Polskich Firm E-commerce według Forbesa, a w 2021 roku została laureatem klasyfikacji e-Gazel Biznesu. Ponadto w latach 2021, 2022, 2023 firma Superauto.pl została wyróżniona przez Kincentric jako „Best Employer”.

              Superauto.pl jest firmą odpowiedzialną społecznie, która w ramach swojej strategii CSR wspiera lokalne organizacje. Pomoc firmy dotarła już m.in. do: Hospicjum w Chorzowie, Oddziałów Dziecięcych Zespołu Szpitali Miejskich w Chorzowie, Fundacji S.O.S. dla Zwierząt, Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt, Świetlicy Środowiskowo-Socjoterapeutycznej "Pod Mychą” oraz Fundacji Gramy do Końca.

              Superauto.pl od 17 kwietnia 2025 jest pierwszym w historii sponsorem tytularnym legendarnego Stadionu Śląskiego w Chorzowie. Największy stadion w Polsce obecnie nosi nazwę Superauto.pl Stadion Śląski.

              Od grudnia 2018 większościowym udziałowcem spółki jest Wirtualna Polska Holding S.A.

              Dlaczego Superauto.pl?

              • obsługa firm i osób prywatnych
              • ponad 10 000 ofert nowych i używanych samochodów dostępnych od ręki
              • rabaty firmowe na zakup samochodu do 30%
              • możliwość pozostawienia auta w rozliczeniu
              • elastyczne finansowanie w leasingu, kredycie i najmie długoterminowym
              • kalkulacja finansowania przygotowana w 15 instytucjach bankowych w 30 minut
              • minimum formalności i 100% obsługa Doradcy Superauto.pl od wysłania oferty po odbiór samochodu
              • dostawa auta pod dom

              Usługi Superauto.pl

              Leasing Superauto.pl

              • najniższe, stałe raty na rynku
              • wysokie rabaty firmowe do 30%
              • opłata wstępna od 1%
              • decyzja finansowania w ciągu 1 godziny
              • czas trwania umowy do 72 miesięcy
              • możliwość zakończenia umowy po 24 miesiącach

              Wynajem Superauto.pl

              • wszystko w cenie raty abonamentu (NNW, Assistance, Serwis, Opony)
              • opłata wstępna 0%
              • brak dodatkowych kosztów
              • umowa wynajmu już od 12 miesięcy (wynajem średnioterminowy)

              Kredyt Superauto.pl

              • atrakcyjne finansowanie z niskim oprocentowaniem
              • opłata wstępna 0%
              • umowa kredytu już od 24 miesięcy
              • czas trwania umowy do 120 miesięcy
              • kalkulacja kredytu w 30 minut

              Leasing samochodu

              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo leasing
              • Audi leasing
              • Baic leasing
              • Bestune leasing
              • BMW leasing
              • BYD leasing
              • Chery leasing
              • Citroen leasing
              • Cupra leasing
              • Dacia leasing
              • DFSK leasing
              • Fiat leasing
              • Ford leasing
              • Forthing leasing
              • Hyundai leasing
              • Jac leasing
              • Jaecoo leasing
              • Jaguar leasing
              • Jeep leasing
              • Kia leasing
              • Land Rover leasing
              • Leapmotor leasing
              • Lexus leasing
              • Mazda leasing
              • Mercedes leasing
              • MG leasing
              • Mini leasing
              • Nissan leasing
              • Omoda leasing
              • Opel leasing
              • Peugeot leasing
              • Porsche leasing
              • Renault leasing
              • Seat leasing
              • Skoda leasing
              • SsangYong leasing
              • Subaru leasing
              • Suzuki leasing
              • Toyota leasing
              • Volkswagen leasing
              • Volvo leasing
              Zobacz wszystkie oferty
              • BYD dostawcze leasing
              • Citroen dostawcze leasing
              • Fiat dostawcze leasing
              • Ford dostawcze leasing
              • Isuzu dostawcze leasing
              • Iveco dostawcze leasing
              • Maxus dostawcze leasing
              • Mercedes dostawcze leasing
              • Opel dostawcze leasing
              • Peugeot dostawcze leasing
              • Renault dostawcze leasing
              • Toyota dostawcze leasing
              • Volkswagen dostawcze leasing
              Zobacz wszystkie oferty
              • BYD ciężarowe leasing
              • DAF ciężarowe leasing
              • Isuzu ciężarowe leasing
              • Iveco ciężarowe leasing
              • MAN ciężarowe leasing

              Auto na abonament

              Zobacz wszystkie oferty
              • Alfa Romeo wynajem
              • Audi wynajem
              • BMW wynajem
              • BYD wynajem
              • Citroen wynajem
              • Cupra wynajem
              • Dacia wynajem
              • DS wynajem
              • Ford wynajem
              • Hyundai wynajem
              • Jaecoo wynajem
              • Jeep wynajem
              • Kia wynajem
              • Land Rover wynajem
              • Lexus wynajem
              • Mazda wynajem
              • Mercedes wynajem
              • MG wynajem
              • Mini wynajem
              • Nissan wynajem
              • Omoda wynajem
              • Opel wynajem
              • Peugeot wynajem
              • Renault wynajem
              • Seres wynajem
              • Skoda wynajem
              • SsangYong wynajem
              • Suzuki wynajem
              • Toyota wynajem
              • Volkswagen wynajem
              • Volvo wynajem
              Zobacz wszystkie oferty
              • Opel wynajem średnioterminowy
              • Peugeot wynajem średnioterminowy
              Zobacz wszystkie oferty
              • Citroen dostawcze wynajem
              • Fiat dostawcze wynajem
              • Ford dostawcze wynajem
              • Mercedes dostawcze wynajem
              • Opel dostawcze wynajem
              • Peugeot dostawcze wynajem
              • Renault dostawcze wynajem
              Zobacz wszystkie oferty
              • Audi wynajem używane
              • BMW wynajem używane
              • Citroen wynajem używane
              • DS wynajem używane
              • Ford wynajem używane
              • Hyundai wynajem używane
              • Jeep wynajem używane
              • Kia wynajem używane
              • Land Rover wynajem używane
              • Lexus wynajem używane
              • Mazda wynajem używane
              • Mercedes wynajem używane
              • Mini wynajem używane
              • Nissan wynajem używane
              • Opel wynajem używane
              • Peugeot wynajem używane
              • Renault wynajem używane
              • Seres wynajem używane
              • Skoda wynajem używane
              • SsangYong wynajem używane
              • Toyota wynajem używane
              • Volkswagen wynajem używane
              • Volvo wynajem używane

              Samochody używane

              Zobacz wszystkie oferty
              • Abarth używane
              • Alfa Romeo używane
              • Aston Martin używane
              • Audi używane
              • Baic używane
              • BMW używane
              • BYD używane
              • Chevrolet używane
              • Citroen używane
              • Cupra używane
              • Dacia używane
              • Dodge używane
              • DS używane
              • Ford używane
              • Forthing używane
              • Genesis używane
              • Honda używane
              • Hyundai używane
              • Infiniti używane
              • Jaecoo używane
              • Jaguar używane
              • Jeep używane
              • Kia używane
              • Land Rover używane
              • Lexus używane
              • Maserati używane
              • Mazda używane
              • Mercedes używane
              • MG używane
              • Mini używane
              • Mitsubishi używane
              • Nissan używane
              • Opel używane
              • Peugeot używane
              • Porsche używane
              • RAM używane
              • Renault używane
              • Seat używane
              • Seres używane
              • Skoda używane
              • SsangYong używane
              • Suzuki używane
              • Tesla używane
              • Toyota używane
              • Volkswagen używane
              • Volvo używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • Citroen dostawcze używane
              • Fiat dostawcze używane
              • Ford dostawcze używane
              • Isuzu dostawcze używane
              • Iveco dostawcze używane
              • MAN dostawcze używane
              • Mercedes dostawcze używane
              • Mitsubishi dostawcze używane
              • Opel dostawcze używane
              • Peugeot dostawcze używane
              • Renault dostawcze używane
              • SsangYong dostawcze używane
              • Toyota dostawcze używane
              • Volkswagen dostawcze używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • DAF ciężarowe używane
              • Iveco ciężarowe używane
              • MAN ciężarowe używane
              • Mercedes ciężarowe używane
              • Volvo ciężarowe używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • Audi wynajem używane
              • BMW wynajem używane
              • Citroen wynajem używane
              • DS wynajem używane
              • Ford wynajem używane
              • Hyundai wynajem używane
              • Jeep wynajem używane
              • Kia wynajem używane
              • Land Rover wynajem używane
              • Lexus wynajem używane
              • Mazda wynajem używane
              • Mercedes wynajem używane
              • Mini wynajem używane
              • Nissan wynajem używane
              • Opel wynajem używane
              • Peugeot wynajem używane
              • Renault wynajem używane
              • Seres wynajem używane
              • Skoda wynajem używane
              • SsangYong wynajem używane
              • Toyota wynajem używane
              • Volkswagen wynajem używane
              • Volvo wynajem używane
              Zobacz wszystkie oferty
              • BMW poleasingowe

              Dane firmowe

              • Kontakt
              • Kariera
              • Porady
              • Biuro prasowe
              • CSR
              • O nas
              • Magazyn Superauto.pl
              • Magazyn Superauto.pl - Facebook
              • Superauto.pl - Facebook
              • Kalkulator leasingowy
              • Kalkulator kredytowy
              • Nowydostawczy.pl
              • Nowyosobowy.pl
              • Chinskiesamochody.pl
              • Polityka prywatności
              • Polityka fotografii
              • Zaufani partnerzy
              • Regulamin
              Obserwuj nas na:
              2025 - Superauto.pl Sp. z o.o.,
              ul. Stalowa 16, 41-506 Chorzów
              Jesteśmy częścią
              Wirtualna Polska Holding S.A.