Tutaj pojawią się wyszukiwane przez Ciebie frazy.
Przepraszamy!
Mamy mały problem z wyszukiwaniem, spróbuj ponownie za chwilę.
Nie martw się! Nadal możesz przeglądać wszystkie nasze oferty.
Marka
Model
Nadwozie
Cena
Rodzaj paliwa
Rata miesięczna
Rocznik
Sortuj
Wybierz markę i model samochodu, którym jesteś zainteresowany
Wyślij wniosek i zarezerwuj swój samochód online
Podpisz umowę bez wychodzenia z domu
Odbierz swój nowy samochód z salonu lub zamów dostawę do domu
Współcześnie wiele z nowych modeli produkowanych samochodów dostępnych jest wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. Manualna skrzynia jest również dostępna, ale dotyczy ona głównie wersji z podstawowym wyposażeniem. W Polsce nadal samochody z automatyczną skrzynią biegów nie cieszą się zbyt dużą popularnością, jeśli chodzi o rynek samochodów wtórnych, może to wynikać z kultury jazdy w Polsce oraz tego, w jaki sposób uczymy się prowadzić samochód. Niemniej, automatyczna skrzynia biegów nie jest niczym strasznym, a wybór samochodu z takim wyposażeniem to wiele zalet.
Wśród głównych zalet zastosowania automatycznej skrzyni biegów wielu kierowców podkreśla podniesienie komfortu jazdy, głównie dzięki większej płynności jazdy, bez konieczności manewrowania biegami dopasowując przełożenie do prędkości czy osiągów.
Płynność jazdy to domena automatów, choć znajdą się na rynku i takie, które podczas testów charakteryzują się momentami szarpnięcia i w przyszłości będą wymagały kalibracji.
Automatyczna skrzynia biegów z zasady pomaga, czy w zasadzie wyręcza kierowcę z konieczności zmiany biegów. Dzięki niej biegi zmieniane są w optymalnym momencie. Nie wymagają od kierowcy umiejętności zmiany biegów czy wsłuchiwania się w samochód. Dotyczy to także przyspieszenia, skrzynia biegów w trakcie przyspieszania, skrzynia automatyczna powinna w taki sposób dobierać przełożenia, aby umożliwić wykonanie manewru czy rozpędzenie samochodu do oczekiwanej prędkości w sposób płynny i natychmiastowy.
Wśród zalet automatycznych skrzyń wielu kierowców wskazuje większą koncentrację na samej drodze. Zmiana biegów przy manualnej skrzyni wymaga wprawy, dopiero po jakimś czasie manewruje się nimi intuicyjnie, dlatego nie dziwi, że wielu młodych lub mniej doświadczonych kierowców wybiera samochody z automatem. Oczywiście auto z automatem to także doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie przepadają za prowadzeniem samochodu.
Skrzynia automatyczna pozwala na większą elastyczność i możliwości dostosowania trybu jazdy do panujących warunków czy preferencji kierowcy. od trybów ekonomicznych po te najbardziej sportowe. W przypadku skrzyni manualnej nie jest to wykluczone, ale wymaga nauki operowania przełożeniami względem prędkości, osiągów czy nawet ustawienia poziomu pedału gazu.
Problem z gasnącym samochodem? Problem z ruszaniem ze wzniesień przy wykorzystaniu hamulca ręcznego? Automatyczna skrzynia biegów ułatwia procedurę startu samochodem spod świateł. W przypadku ruszania na wzniesieniu nie wymaga tak dużej koordynacji jednoczesnej obsługi sprzęgła ze zwolnieniem hamulca ręcznego.
Poza oczywistymi zaletami auta z automatem, skrzynia automatyczna nie jest idealna. Podobnie jak skrzynia manualna ulega awariom i wymaga serwisu. Cena serwisu jest różna w zależności od zastosowanej skrzyni. Warto podkreślić, że najczęstszym powodem usterek skrzyni automatycznej są wady fabryczne, które mogą być kosztowne. W przypadku skrzyń manualnych, koszty są niższe, ale i tak w niektórych przypadkach przekraczają one 1000 zł. Wśród najczęstszych przyczyn awarii wskazuje się naturalną eksploatację podzespołów lub nieprawidłowe użytkowanie i rzadki serwis.
Skrzynia biegów nierzadko przesądza o wyborze samochodu. Wśród wielu producenta jest ona gamechangerem w ofercie samochodów. Każdy z koncernów posiada swoją bądź zapożyczoną skrzynie w oferowanych modelach, która ma zapewnić optymalne możliwości silnika.
Skrzynia półautomatyczna jest pośrednim rozwiązaniem pomiędzy klasyczną skrzynią manualną, a pełnym automatem. Skrzynia ręczna została uzupełniona o dodatkową manetkę lub w niektórych modelach dodatkową przekładnię, która uruchamia automat. W starszych egzemplarzach skrzynia MMT może działać powoli i ospale. Nowsze samochody posiadają półautomaty bardziej precyzyjne z lepszą kulturą pracy.
Skrzynia półautomatyczne tzw. zautomatyzowana skrzynia manualna występuje w takich modelach jak BMW Serii 3 (E36), Alfa Romeo 156, Fiat 500, Opel Astra H, Peugeot 208 czy w Toyocie Corolli.
Skrzynia DSG to patent Volkswagena. Była pierwszą skrzynią, w której dopracowano precyzję zmiany biegów oraz poprawiono szybkość działania dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł. Jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie nieparzyste. Naprzemienna praca skrzyni umożliwia zmianę biegów z prędkością 300 milisekund, bez szarpania.
Skrzynia DSG nie jest skrzynia idealną i pod wpływem eksploatacji i dużych momentów obrotowych wymaga regularnej wymiany oleju.
Rodzaje dwusprzęgłowych skrzyń biegów z podziałem na producentów
Skrzynia bezstopniowa to skrzynia bez biegów. Mechanizm opiera się na pracy paska, nie na kołach zębatych, dzięki czemu uzyskany został efekt ciągłego przyspieszenia. Skrzynia bezstopniowa nie generuje żadnych szarpnięć czy przerw charakterystycznych podczas klasycznej zmiany biegów. Jest to również jedna z najbardziej ekonomicznych skrzyń, których praca opiera się na stosunkowo niskich obrotach.
Inne określenia skrzyni bezstopniowej : CVT, e-CVT, Lieartonic, Multitronic.
Producenci stosujący skrzynie bezstopniowe:
Toyota, Subaru, Lexus, Nissan, Honda, Mitsubishi, Audi.