Drogomierz pod lupą. Jak zweryfikować przebieg samochodu przed jego zakupem?
Przebieg samochodu to jeden z czynników zakupowych. Pomimo kar wiezienia oraz grzywny nadal "cofnięte liczniki" są zmorą kupujących. Jak nie dać się oszukać?

Drogomierz, czyli licznik przebiegu to jeden z najważniejszych parametrów, na który powinien zwrócić uwagę każdy, kto kupuje auto z drugiej ręki. Choć od 2019 roku manipulacja odczytu drogomierza jest w Polsce przestępstwem, proceder cofania liczników wciąż jest powszechny. Jak zatem możesz sprawdzić faktyczny stan licznika i nie dać się oszukać przy zakupie używanego samochodu?
Z artykułu dowiesz się o:
Cofanie liczników – plaga polskiego rynku wtórnego
Przebieg samochodu to kluczowy parametr przy zakupie używanego samochodu, który ukazuje jego faktyczne zużycie. Według raportu OTOMOTO z 2023 roku, kupujący najczęściej zwracali uwagę nie na wiek samochodu, a jego przebieg. Większość z nich poszukiwała samochodu z przebiegiem nie większym niż 200 tys. km. Ta wiedza daje z kolei oszustom pole do manewru w kwestii cofania liczników.
Czytaj więcej: Moto doradca. Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?
Niestety, problem zaniżania odczytu z drogomierza wciąż jest powszechny w Polsce. Raport przygotowany przez carVertical ujawnił, że w przypadku 5 proc. wszystkich sprawdzonych pojazdów doszło do manipulacji licznikiem przebiegu. W niektórych przypadkach przebieg był nawet o połowę mniejszy niż w rzeczywistości. Dla oszustów niższy przebieg zwiększa szansę na sprzedaż pojazdu po zawyżonej cenie – często o nawet 25 proc. lub więcej realnej wartości samochodu. Z kolei nieświadomy nabywca może błędnie ocenić rzeczywisty stan techniczny pojazdu, którego elementy eksploatacyjne mogą być zużyte w większym stopniu, co zwiększa ryzyko awarii oraz konieczność poniesienia wysokich kosztów napraw.
W Superauto.pl znajdziesz używane samochodu z pełną dokumentacją techniczną oraz potwierdzonym przebiegiem, za darmo, bez konieczności zakładania konta czy dodatkowych opłat za weryfikację samochodu.
Kryminalizacja cofania licznika – co grozi za fałszowanie przebiegu?
Od 25 maja 2019 roku cofanie licznika lub jakakolwiek ingerencja w jego wskazania to przestępstwo zagrożone karą od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. W przypadkach mniejszej wagi jest to kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat. Warto podkreślić, że konsekwencje spotkają zarówno osobę, która bezpośrednio ingerowała w odczyt, jak i zleceniodawcę manipulacji drogomierza.
Zgodnie z nowelizacją prawa o ruchu drogowym, od 1 stycznia 2020 roku każda stacja kontroli pojazdów (SKP) ma obowiązek przekazywać odczyt drogomierza do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) podczas przeglądu technicznego. Obowiązek ten obejmuje także sytuacje, w których wymieniany jest licznik – właściciel pojazdu ma 14 dni na zgłoszenie wymiany i przeprowadzenie odczytu. Obowiązek odczytu drogomierza i przekazania danych do CEPiK mają również uprawnione służby, m.in. Policja, Inspekcja Ruchu Drogowego czy Straż Graniczna przy każdej rutynowej kontroli drogowej. Wszystkie dane trafiają do elektronicznego systemu CEPiK 2.0 i są powszechnie dostępne m.in. w serwisie Historia Pojazdu GOV.
Jak sprawdzić realny stan licznika?
Zakup używanego samochodu zawsze powinien zostać poprzedzony dokładną weryfikacją jego historii. Najskuteczniejszym sposobem, aby uniknąć oszustwa jest weryfikacja historii serwisowej samochodu z raportu. Możesz to zrobić na rządowej stronie Historia Pojazdu GOV, gdzie dostępne są dane dotyczące odczytów liczników na terenie Polski od 2014 roku, lub skorzystać z prywatnych serwisów oferujących raporty pojazdów — także importowanych — takich jak CARFAX, które uwzględniają informacje z różnych krajów. Konieczne będzie podanie numeru rejestracyjnego samochodu, VIN i datę pierwszej rejestracji.
Jeżeli zauważysz nietypowe spadki przebiegu, jest to sygnał świadczący o możliwej manipulacji drogomierzem. Czujność powinna również wzbudzić odmowa podania numeru VIN przez sprzedawcę, co może być próbą zatajenia przed Tobą ingerencji w stan licznika.
Prawo a rzeczywistość – czy potrzebne są zmiany w przepisach o drogomierzach?
W ostatnim czasie poseł Konrad Frysztak (KO) interweniował w kwestii możliwych nadużyć podczas wymiany licznika w samochodach. Wskazywał on na sytuacje, gdy nowy licznik wskazuje zdecydowanie niższy przebieg niż rzeczywisty, co w konsekwencji może wprowadzać w błąd potencjalnych nabywców. W interpelacji posła przedstawiono przypadek, kiedy to samochód po wymianie drogomierza posiadał o 220 tys. km mniejszy przebieg, niż przed wymianą. Poseł przesłał interpelację do ministerstwa z zapytaniem, czy obecne przepisy przeciwdziałają takim sytuacjom i czy planowane są zmiany, które będą chronić kupujących przed tego typu oszustwami.
W odpowiedzi wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha poinformował, że resort nie widzi potrzeby zmian w prawie. Wskazał, że wszystkie dane dotyczące wymiany liczników czy ich aktualnych wartości dla danego samochodu są publicznie dostępne m.in. w serwisie Historia Pojazdu GOV lub w aplikacji mObywatel. Dzięki temu potencjalny nabywca może sprawdzić wszelkie potrzebne informacje i samodzielnie ocenić, czy przebieg był sztucznie zaniżany. Wiceminister sprawiedliwości zaznaczył również, że po wymianie licznika jego wskazania są zazwyczaj niższe niż przed usterką, ponieważ nie ma technicznej możliwości odtworzenia wcześniejszego przebiegu po uszkodzeniu drogomierza.
Choć kryminalizacja cofania licznika obowiązuje, a dane dotyczące stanu drogomierza są szeroko dostępne, wielu kupujących wciąż nie wie, gdzie i w jaki sposób może sprawdzić historię pojazdu. Dlatego konieczna jest dodatkowa ochrona przed nieuczciwymi praktykami ze strony sprzedających poprzez obowiązek weryfikacji przebiegu przez diagnostów.
Cofnięty licznik w samochodzie - co zrobić?
Cofnięty licznik w samochodzie - co zrobić?
Odkryłeś, że kupiony samochód ma cofnięty licznik? Nie panikuj, masz kilka opcji działania. Przede wszystkim zbierz wszystkie dowody – umowę kupna-sprzedaży, raporty z weryfikacji przebiegu (np. z CEPiK, CARFAX), zdjęcia licznika, historię serwisową, a nawet zeznania świadków, jeśli to możliwe. Następnie możesz podjąć kroki prawne. W Polsce cofanie licznika to przestępstwo, więc możesz zgłosić sprawę na policję lub do prokuratury. Niezależnie od postępowania karnego, masz prawo domagać się od sprzedającego obniżenia ceny samochodu, odstąpienia od umowy (czyli zwrotu samochodu i odzyskania pieniędzy) lub naprawy szkody, jeśli poniosłeś dodatkowe koszty związane ze zużyciem pojazdu. Warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie cywilnym lub motoryzacyjnym, który pomoże ci ocenić sytuację i wybrać najkorzystniejszą drogę postępowania. Pamiętaj, że szybka reakcja i zgromadzenie dowodów zwiększają twoje szanse na pomyślne rozwiązanie sprawy.