Moto doradca. Na co zwrócić uwagę kupując samochód używany?
Atrakcyjny samochód używany, sprowadzony z Niemiec, albo z Francji, z bardzo małym przebiegiem? Auto krajowe, od pierwszego właściciela? Samochód od przyjaciela, który dbał o niego jak potrafił najlepiej? Okazji na polskim rynku nie brakuje.

Zakup samochodu używanego obarczony jest jednak bardzo dużym ryzykiem. Wielu osobom udaje się kupić auto używane w dobrym stanie technicznym. Ale jest też wiele przypadków, w których koszty usunięcia ukrytych wad mogą przekroczyć cenę zakupu pojazdu.
Każdy samochód zużywa się w trakcie eksploatacji. Nie można oczekiwać, że 15-letni samochód będzie w idealnym stanie technicznym. Na pewno i jakieś elementy będą wymagały wymiany (np. części zawieszenia, niektóre elementy osprzętu silnika), na pewno lakier auta nie będzie w stanie idealnym.
Ale można też kupić 5-letnie auto używane, które teoretycznie, powinno być w dobrym stanie technicznym. Jednak, ze względu na oszustwo ze strony sprzedającego, pojazd może być w fatalnym stanie technicznym.
Dlaczego należy uważać, kiedy kupujemy auto używane?
Na polskim rynku jest mnóstwo samochodów używanych, oferowanych do sprzedaży.
Oto przykład - dane SAMAR z 2020 roku.
- W 2020 roku w polskich salonach kupiono 428.376 nowych samochodów.
- Do Polski sprowadzono 770.977 samochodów używanych z zagranicy i zarejestrowano je.
- Na rynku wewnętrznym doszło do 1.804.691 transakcji. Tyle wcześniej zarejestrowanych aut zostało sprzedanych i zarejestrowanych powtórnie, przez nowego właściciela.
Jak widać po danych statystycznych, na rynku aut używanych jest ogromna konkurencja. Każda wada techniczna albo wizualna (uszkodzony lakier/korozja), większy przebieg czy przeżyty wypadek znacząco obniżają cenę auta i szansę na jego sprzedaż.
Dlatego też wielu sprzedawców zataja wady oferowanych aut używanych.
Na polskim rynku działa także wiele osób, dla których sprzedaż aut używanych jest sposobem na życie. Wśród takich osób można znaleźć osoby nieuczciwe. Wiele zachodnich firm (np. firmy ubezpieczeniowe) sprzedaje na aukcjach samochody powypadkowe i popowodziowe. Takie auta są potem sprowadzane do kraju przez nieuczciwych sprzedawców, naprawiane po najniższych kosztach (np. do ich naprawy używa się części z demontażu, ze szrotów) i sprzedawane w kraju.
Szeroki dostęp do szeregu środków chemicznych sprawia, że można zamaskować wiele wad układu napędowego (np. uszkodzone panewki, duże zużycie oleju silnikowego, nieszczelności) i innych układów, a także powłoki lakierniczej.
Dlatego zakup samochodu używanego musi być poprzedzony dokładnym sprawdzeniem pojazdu i jego dokumentów.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu używanego?
Jest bardzo wiele rzeczy, które należy dokładnie sprawdzić przed zakupem auta używanego. Będziemy je dokładnie opisywać w szeregu innych poradników. W tym wymienimy najważniejsze.
Komplet dokumentów samochodu - w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy musi być poszerzony o szereg dokumentów dodatkowych. Przy zakupie auta używanego, zarejestrowanego w Polsce należy zwrócić uwagę na dowód rejestracyjny i kartę pojazdu.
Aktualne ubezpieczenie samochodu
Sposób serwisowania auta i przeprowadzanych wymian elementów eksploatacyjnych. Poprzedni właściciel powinien wiedzieć, kiedy były wymieniane płyny eksploatacyjne i jakie płyny stosowano (specyfikację należy porównać z tym, co zalecał producent samochodu), a także kiedy np. wymieniano rozrząd, świece i inne.
Historia pojazdu, którą można sprawdzić, wykupując raport VIN. Dlaczego warto? Sprawdzenie historii auta po VIN może pomóc w wykryciu, że sprzedawca zataił fakt powypadkowej przeszłości auta, jego zalania w powodzi, a także prawdziwego przebiegu.
Samochód po wypadku mógł być tak mocno uszkodzony, że przywrócenie jego pełnej sprawności było niemożliwe. Do tego nieuczciwy sprzedawca mógł naprawić auto przy użyciu części z demontażu (ze szrotu), albo w ogóle nie montując niektórych części (np. wystrzelonych poduszek powietrznych).
Ukryte wady techniczne. To trudne i jest to zadanie dla mechanika, wyposażonego w odpowiednie narzędzia (komputer diagnostyczny, podłączany pod złącze OBD2, zestaw do sprawdzania kompresji silnika, zestaw do testów przelewowych wtryskiwaczy). Warto to zrobić, albowiem usunięcie uszkodzeń silnika, osprzętu silnika, albo skrzyni biegów może być liczone w tysiącach złotych.
Ukryte ślady malowania i szpachlowania, a także przeprowadzonych napraw blacharsko - lakierniczych. Można je wykryć, korzystając z miernika grubości lakieru, a także podczas sprawdzania mocowań blach (kiedy nie naprawiano elementów, tylko wymieniano na nowe).
Sprawność i stopień zużycia technicznego poszczególnych układów i ich podzespołów. Jak wspomnieliśmy wcześniej, każde auto zużywa się w trakcie eksploatacji. Wiele zależy od sposobu eksploatacji, sposobu serwisowania i jakości części, użytych przez producenta na pierwszym montażu. Trzeba pamiętać, że np. wymiana automatycznej skrzyni biegów, przekładni kierowniczej ze wspomaganiem elektrycznym, albo układu wtryskowego może kosztować nawet 10.000 zł. Wymiana zużytych części zawieszenia, np. wahaczy, może również wymagać sporych inwestycji. Pompa paliwa do niektórych aut może kosztować ponad 1000 zł. Prosty, zdawałoby się, mechanizm przedniej szyby i napędzający go silniczek, kosztują zazwyczaj po kilkaset złotych.
Nadal istnieje ryzyko kupna auta po kradzieży. Takie auto mieć wspawaną gródź z numerem VIN, pozyskaną z legalnie kupionego rozbitka tej samej marki i tego samego modelu.
Należy sprawdzić, czy pojazd nie został zalany. To jedna z najgorszych rzeczy, jaka może przytrafić się przy zakupie auta używanego. Samochód po powodzi to jedno wielkie nieszczęście.
Warto sprawdzić, czy dany model nie został wyposażony w podzespoły, które zostały źle zaprojektowane przez producenta. Czasami zdarza się, że producenci aut zastosowali silniki z wadami (źle zaprojektowane), albo skrzynie biegów, które szybko się psują. Warto to sprawdzić, wertując np. poradniki motoryzacyjne, dotyczące danych modeli aut.
Koniecznie należy sprawdzić, czy pojazd został zaatakowany przez korozję i w jakim stopniu. Niewielkie ślady korozji np. na progach mogą świadczyć o tym, że całość trzyma się już tylko na lakierze. Silne ataki korozji np. na podwoziu i wewnątrz progów (podciągi) mogą świadczyć, że auto nadaje się na złom.
Uszkodzenia warstwy lakierniczej auta. Lakier ma ogromny wpływ na wygląd pojazdu, a także na stopień ochrony auta przed korozją. Niektóre wady lakieru można usunąć (skorygować), a sam lakier odświeżyć. Ale są też wady, których nie da się usunąć (np. łuszczenie się lakieru bezbarwnego) i niezbędne jest kosztowne lakierowanie całego auta.
Sprawność wyposażenia samochodu (wyposażenia kabiny auta). Awaria klimatyzacji, uszkodzony monitor dotykowy - naprawy mogą być bardzo kosztowne.
Należy zwrócić także uwagę na drogie elementy eksploatacyjne, jakie znajdują się na liście wyposażenia auta. To np. żarniki ksenon czy reflektory wykonane w technologii LED. Trzeba być przygotowanym na to, że w razie awarii koszt wymiany jest bardzo wysoki.
Kupno samochodu używanego nie jest pozbawione ryzyka. Jednak wielu osobom udaje się kupić sprawne i dobre auto, które służy im wiernie przez wiele lat.