Zabudowa typu kontener - co trzeba wiedzieć? Cechy, przeznaczenie, przykłady
Zabudowa kontenerowa stanowi jeden z najpopularniejszym typów nadwozi stosowanych w samochodach dostawczych do 3,5 tony. Jakie są jej cechy i do czego się ją stosuje?
Z artykułu dowiesz się o:
Zabudowa typu kontener jest popularnym typem nadwozia w przypadku samochodów dostawczych do 3,5 tony. Jest to nadwozie cenione za wszechstronność, oferujące bardzo dużą przestrzeń ładunkową, która daje możliwość dowolnej konfiguracji. Wyjaśniamy jak powstaje zabudowa typu kontener i jakie zastosowanie ma zabudowa typu kontener.
Cechy zabudowy typu kontener
Zabudowa typu kontener jest rodzajem zamkniętego nadwozia, o prostokątnym kształcie i sporej wysokości, przekraczającej znacznie wysokość kabiny pasażerskiej. W celu redukcji hałasu, oporu powietrza i zużycia paliwa stosuje się specjalne nakładki aerodynamiczne na dachu kabiny pasażerskiej. Jeżeli szerokość zabudowy jest większa od szerokości kabiny, wówczas stosuje się też dodatkowe elementy poprawiające aerodynamikę. Zabudowa typu kontener może posiadać drzwi boczne po jednej lub po obu stronach, a także (niekiedy tylko) skrzydłowe drzwi tylne. Z tyłu mogą się znajdować też drzwi podnoszone. W niektórych przypadkach samochody posiadają też windę towarową. Na progach znajdziemy natomiast progi (stopki) ułatwiające skorzystanie z drzwi bocznych.
Zabudowa typu kontener - zalety i przeznaczenie
Główną zaleta zabudowy typu kontener jest duża i wysoka przestrzeń ładunkowa. Ponadto we wnętrzu kontenera może być zabudowana stała albo ruchoma ściana grodziowa, co pozwala na utworzenie dwóch oddzielonych przestrzeni ładunkowych, a zatem zwiększa funkcjonalność i poprawia możliwość aranżacji przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu możemy przewozić jednocześnie zupełnie różne towary zachowując jednocześnie porządek w kontenerze. Ponadto zabudowa kontenerowa zapewnia podstawową ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Kontener jest przeznaczony do przewozu towarów niewymagających specjalnych warunków chłodniczych.
Sam kontener może służyć również jako baza pod izotermę. Wymaga to doposażenia go w panele termoizolacyjne i uszczelnienia ścian, drzwi oraz dachu. Po wyposażeniu jej w agregat chłodniczy otrzymamy chłodnię lub mroźnię.
Zabudowa typu kontener - zastosowanie
Kontener może być przeznaczony do:
- Przewozu towarów pakowanych na europalety.
- Przewozu towarów w opakowaniach kartonowych, foliowych albo z tworzywa.
- Transportu sprzętu AGD, mebli itd.
- Transport krajowy i międzynarodowy.
- Przeprowadzki.
- Sprzedaż bezpośrednia typu food truck
Jak jest zbudowany kontener?
Zabudowa powinna być wytrzymała i jednocześnie lekka, gdyż wyższa masa zabudowy podnosi rzecz jasna zużycie paliwa. Najczęściej zabudowa typu kontener powstaje z kratownicy aluminiowej, do której przymocowane są panele aluminiowe, laminaty, itd. Dach może być wykonany z lekkich płyt, zaś pośrodku stosuje się przezroczyste płyty, przez co wnętrze kontenera oświetlone jest naturalnym światłem. Drzwi tylne i boczne powstają natomiast ze specjalnych płyt z laminatu, tworzywa, itd. Najczęściej stosuje się zamknięcia ryglowa. Podłoga wykonywana jest zazwyczaj ze sklejki, z warstwą antypoślizgową, albo ze sklejki, pokrytej blachą (może być ryflowana). W kabinie możemy spotkać dodatkowe oświetlenie. Zabudowę typu kontener można także doposażyć w szereg elementów dodatkowych zgodnych z życzeniem klienta, jak np. listwy antypoślizgowe, miejsca mocowania ładunku, klamki, okucia, półki, skrzynki, ramy wzmacniające, dodatkowe zawiasy drzwi, zabezpieczenia antykradzieżowe.
Zabudowa typu kontener powstaje zazwyczaj na bazie dużych furgonów segmentu E jak Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter, Renault Master, Peugeot Boxer, Opel Movano, Citroen Jumper, itd.