- Superauto.pl
- Porady
- Zakup samochodu
- Wartość rezydualna a marka. Jakie auta premium tracą najmniej na wartości?
Wartość rezydualna a marka. Jakie auta premium tracą najmniej na wartości?
Wartość rezydualna jest jednym z istotnych czynników decydujących o wyborze danego modelu. Nie ulega wątpliwości, że marki premium są jeszcze bardziej narażone na utratę wartości z racji na wyższą cenę zakupu. Które auta premium tracą najmniej na wartości?

Samochody premium są szczególnie narażone na utratę wartości, jednak także i wśród nich można wybrać tak, aby być mniej stratnym. Generalnie zasada jest prosta - te samochody, które sprzedają się najlepiej na rynku pierwotnym i cieszą się najlepszą opinią, z dużą dozą prawdpodobieństwa będą też trzymać wartość jako używane. Oczywiście prym wiodą niemieckie marki jak Audi, Porsche czy BMW, a także Lexus, który jest ceniony za niezawodność i napędy hybrydowe. Całkiem nieźle radzi sobie też Volvo. W samochodach klasy premium jeszcze większą rolę odgrywa też wyposażenie, rodzaj napędu i pewna historia.
Z artykułu dowiesz się o:
Poszukując nowego samochodu bierzemy pod uwagę nie tylko cenę jego zakupu. Czynników decydujących o wyborze konkretnego modelu jest naprawdę wiele, a jednym z istotniejszych jest wartość rezydualna. Pod tym pojęciem kryje się przewidywana wartość pojazdu po kilku latach użytkowania, najczęściej po zakończeniu okresu gwarancji lub leasingu. Utrata wartości potrafi dać się we znaki zwłaszcza posiadaczom samochodów klasy premium, które kosztują więcej i uchodzą za droższe w serwisowaniu oraz naprawach, stąd też różnice cenowe między nowym a używanym samochodem marki premium są jeszcze bardziej widoczne niż w przypadku tzw. marek popularnych. Oczywiście każdy samochód ma inną wartość rezydualną i wpływa na to wiele czynników. Które marki premium tracą najmniej na wartości?
Wartość rezydualna samochodu premium - co na nią wpływa?
Nim jednak wskażemy konkretne marki i modele, wskażemy kilka przyczyn, dlaczego pewne marki premium tracą na wartości mniej a inne więcej. Na wartość rezydualną samochodu wpływa m.in.:
- wizerunek marki - samochody uchodzące za niezawodne i o ugruntowanej pozycji na rynku cieszą się lepszą reputacją i mniej tracą na wartości niż marki niszowe, mające przeciętną opinię lub też dopiero budujące swoją pozycję na rynku. Przykładem jest tutaj Lexus czy marki niemieckie, które cieszą się bardzo dobrą opinią, natomiast marki takie jak Alfa Romeo, Jaguar czy DS nie mają tak dobrej reputacji, co w dużej mierze "zawdzięczają" stereotypom. Kwestie reputacji odnoszą się również do konkretnych modeli - te, które zmagają się lub też w przeszłości zmagały się z jakimiś wadami fabrycznymi, będą tracić więcej na wartości.
- jakość wykonania - samochody pozbawione wpadek jakościowych trzymają lepiej wartość od tych, w których zdarzają się niedoróbki. Przykładami są marki niemieckie, w tym Audi i Porsche, których materiały we wnętrzu skutecznie znoszą próbę czasu
- popularność modelu i marki - popularne marki i modele segmentu premium mają już wypracowaną opinię i wzbudzają większe zaufanie niż modele słabiej sprzedających się marek. Przykładowo modele Audi czy Mercedesa będą miały wyższą wartość rezydualną niż Jaguary czy Alfy Romeo.
- rodzaj napędu i nadwozia - samochody benzynowe i hybrydowe lepiej trzymają wartość niż diesle oraz auta elektryczne. Podobnie sytuacja wygląda z rodzajami nadwozia - SUV-y i crossovery lepiej trzymają wartość od sedanów czy niszowych nadwozi w postaci coupe i kabrioletów.
- poziom wyposażenia - szczególnie w przypadku marek premium ma to znaczenie, gdzie możliwości konfiguracji pojazdu za pomocą wyposażenia dodatkowego są naprawdę spore. Oczywiście mnogość opcji niekoniecznie musi mieć wprost proporcjonalne odzwierciedlenie w wartości rezydualnej auta, jednak są pewne elementy, które z punktu widzenia odsprzedaży auta premium wręcz trzeba mieć. Są to m.in. skórzana tapicerka, reflektory LED, kamery, pakiet systemów bezpieczeństwa, aktywny tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja czy elektrycznie sterowana klapa bagażnika. Mile widziane są też elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, dostęp bezkluczykowy czy markowe nagłośnienie.
- dostępność części i serwisu - bardzo istotna jest też dostępność części, zarówno tych oryginalnych jak i zamienników, a także dostępność serwisu. Dobrym przykładem jest tutaj BMW, które daje 5-letni pakiet serwisowy. Z drugiej strony niszowe marki jak np. DS czy też uchodzące za stosunkowo awaryjne i skomplikowane brytyjskie marki z tego względu będą też tracić bardziej na wartości.
Które marki premium tracą najmniej na wartości?
Możemy teraz przejść do meritum, czyli wskażemy marki premium, które najmniej tracą na wartości. Zapewne nikogo nie zdziwi fakt, że prym wiodą producenci z Niemiec oraz Japonii. Z czego to wynika, jakie modele są w czołówce i jak prezentują się wskaźniki wartości rezydualnej w starciu z konkurencją? Posłużymy się danymi serwisu CarEdge. Jest to niezależny serwis z ogłoszeniami, który działa na rynku amerykańskim. Swój ranking przygotował na bazie milionów ogłoszeń. Mimo, że dane dotyczą rynku Ameryki Północnej, to wiele z nich pokrywa się z preferencjami europejskich klientów.
Ile na wartości traci Audi?
Według CarEdge najwyższą wartość rezydualną ma Audi. Po 3 latach wynosi ona średnio 65,50%, natomiast po 5 latach wartość ta wynosi 54,40%. Warto dodać, że w ujęciu modelowym lepiej radzą sobie sportowe wersje jak S4 czy S6 względem popularnych A4 i A6. W Europie jednym z bardziej cenionych modeli Audi jest m.in. średniej wielkości SUV Q5, który uchodzi za jeden z największych hitów tej marki. Bez wątpienia o wysokiej wartości rezydualnej niemieckiej marki decyduje jej reputacja, jakość oraz ugruntowana przez lata pozycja na rynku. Modele Audi jak Q2, TT, A6 czy A7 zajmują też najwyższe miejsca w rankingu niezawodności TUV.
Ile na wartości traci Lexus?
Japońska marka premium plasuje się tuż za Audi, osiągając wynik 63,80% po 3 latach oraz 54,10% po 5 latach. Najbardziej cenionymi przez Amerykanów modelami są RX, ES oraz LX. W Europie najbardziej cenionymi modelami są SUV-y RX oraz UX. Lexus jest ceniony za niezawodność oraz wysoką jakość, ponadto słynie z dopracowanych i oszczędnych układów hybrydowych, które obecnie są najmodniejszym typem napędu. Według raportu J.D. Power za 2024 rok Lexus już trzeci raz z rzędu został wybrany najbardziej niezawodną marką. Tegoroczny ranking J.D. Power U.S. Vehicle Dependability Study opiera się na danych zebranych od 34 175 właścicieli trzyletnich pojazdów, którzy między sierpniem a listopadem 2024 roku udzielili ankieterom wyczerpujących odpowiedzi w kwestii usterkowości swoich aut. Lexus uzyskał 140 punktów (średnia rynkowa wynosi 202), wyprzedzając wicelidera aż o 29 punktów.
Ile na wartości traci Volvo?
Bardzo wysoko znalazło się też Volvo, które po 3 latach zachowuje średnio 62,70% wartości, a po 5 latach 49,70%. Marka ta kojarzona jest z bezpieczeństwem i wysoką jakością, co pozwala jej uzyskiwać dość wysoką wartość rezydualną. Bez wątpienia atutem Volvo jest też stylizacja, popularność i zaawansowane technologie. Z drugiej strony ograniczona względem konkurencji paleta jednostek napędowych oraz przynależność do chińskiego koncernu Geely wpływają negatywnie na wartość rezydualną marki, choć wyniki Volvo i tak są dość dobre.
Ile na wartości traci BMW?
Wysoką wartość rezydualną zachowuje też BMW. W przypadku bawarskiej marki po 3 latach wynosi ona średnio 61,40%, natomiast po 5 latach 50,70%. Klienci cenią komfort, jakość i właściwości jezdne, jakie zapewniają modele tej marki. Szczególnie dobrze wypadają modele serii 3 i X3 z pakietem M, które po 3 latach tracą około 42-46% wartości.
Ile na wartości traci Porsche?
Co prawda w raporcie CarEdge nie ujęto Porsche, jednak samochody tej marki również słyną z wysokiej wartości rezydualnej. Dotyczy to w szczególności kultowego modelu 911, który mocno trzyma wartość mimo niszowego charakteru, a odmiany specjalne jak np. GT3 RS czy GT2, potrafią wręcz zyskiwać na wartości.
Ile na wartości traci Bentley?
Zaskakująco dobrze radzi sobie także Bentley, mimo, że samochody brytyjskiej marki są drogie w zakupie, gdyż jest to marka ekskluzywna. Po 3 latach wartość rezydualna Bentleya wynosi aż 65,10%, natomiast po 5 latach 52,50%. Bez wątpienia pomaga w tym przynależność marki do koncernu Volkswagena i korzystanie z technologii niemieckiego koncernu, co wzbudza większe zaufanie potencjalnych kupujących. Samochody Bentley'a jako ostatnie do niedawna korzystały też z jednostek W12 (ich produkcję zakończono w 2024 r.), przez co uchodzą często za lokatę kapitału.
Które modele premium tracą najmniej na wartości po 5 latach?
Według raportu CarEdge najwyższą wartość rezydualną po 5 latach mają:
- Lexus RX 350 - 69,3%
- Audi RS Q8 - 68%
- Audi RS 6 Avant - 67,8%
- Audi S4 - 64,7%
- Audi A4 Allroad - 62,6%
- Audi Q3 - 62,1%
Motoryzacją pasjonuję się od dzieciaka, lubię o niej pisać i opowiadać oraz dzielić się pasją z innymi. Cztery kółka to całe moje życie. W szczególności lubię amerykańskie samochody, zwłaszcza kabriolety z V8, a także duże SUV-y i pickupy. Jednym z wielu moich motoryzacyjnych marzeń jest posiadanie Corvetty w garażu 😉 Ukończyłem dziennikarstwo motoryzacyjne w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz zdobyłem stopień magistra na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Od lat lubiłem pisać i cieszyć się lekkim piórem, a od paru lat podjarałem się także prezenterką na YouTubie. Współpracuję z wieloma mediami, a moje główne działania skupiają się wokół Superauto.pl.