Używane samochody hybrydowe - na co zwrócić uwagę?
Samochody hybrydowe coraz częściej trafiają na rynek wtórny i budzą, często niesłusznie, obawy wśród wielu potencjalnych zainteresowanych. Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu hybrydowego i jakie są ich usterki?

Z artykułu dowiesz się o:
Samochody hybrydowe cieszą się sporą popularnością na rynku pierwotnym już od ładnych kilkunastu lat, zaś od pewnego czasu coraz częściej można je spotkać także na rynku wtórnym. Gdy przeszło dwie dekady temu hybrydy wchodziły na rynek, wielu nie wróżyło im sukcesu. Tymczasem stały się one tak popularne, że teraz wręcz zastępują w gamach niektórych producentów konwencjonalne wersje spalinowe. Bez wątpienia producentom opłaca się mieć hybrydy w ofercie, gdyż łatwiej im wtedy sprostać wyśrubowanym normom emisji spalin.
Rodzaje samochodów hybrydowych
Hybrydy dzielimy na miękkie (MHEV), pełne (HEV, najpopularniejsze) oraz ładowane z gniazdka, czyli tzw. plug-in (PHEV), pozwalające na przejechanie na samym prądzie zwykle około kilkudziesięciu km. Pełne auta hybrydowe wykorzystują napęd spalinowy jako główne źródło siły napędowej, a silnik elektryczny wspomaga go podczas intensywnego przyspieszania oraz samodzielnie wprawia w ruch pojazd do określonej prędkości w mieście, generując tym samym największe oszczędności. Energię elektryczną czerpie z zespołu akumulatorów umieszczonych pod kanapą i w tunelu środkowym. Miękkie hybrydy wykorzystują silnik elektryczny o mniejszej mocy oraz skromniejsze baterie wyłącznie do wspomagania jednostki spalinowej w momentach największego obciążenia.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanej hybrydy?
Początkowe etapy zakupu używanej hybrydy są takie same jak każdego innego samochodu. Sprawdzamy samochód po numerze VIN, następnie oglądamy go na żywo i odbywamy jazdę próbną, wreszcie udajemy się do SKP, gdzie sprawdzana jest kondycja zawieszenia, układu hamulcowego, kierowniczego i stan podwozia auta.
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie auta w wyspecjalizowanym warsztacie. Ważne jest, aby był to warsztat mający możliwość zdiagnozowania kondycji układu hybrydowego. O stanie baterii trakcyjnej sporo powie wynik kontroli testem napięcia na ogniwach. Stan pozostałych elementów należy skontrolować za pomocą diagnostyki komputerowej. Bardzo ważna jest udokumentowana historia, gdyż hybrydy w szczególności nie lubią długotrwałego postoju, który ma negatywny wpływ na pojemność i żywotność akumulatorów. Jeśli poziom naładowania spadnie poniżej 30 proc. i utrzyma się przez dłuższy czas, ponowne uzupełnienie energii będzie wręcz niemożliwe.
Należy unikać powypadkowych hybryd, gdyż w takich pojazdach może pojawić się problem z falownikiem, czyli przetwornikiem napięcia, który np. w Toyotach jest montowany zaraz za lewym, przednim reflektorem. Jest to niejako serce układu, które odpowiada za przetwarzanie prądu na mniejsze napięcie i odwrotnie. Z racji położenia, po uderzeniu przodem samochodu może nie działać prawidłowo. Tak samo trzeba unikać aut po zalaniu, gdyż wiązki biegną w podłodze, przez co mogą one nie działać prawidłowo. Ceny falowników sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Zalety samochodów hybrydowych
Do najważniejszych zalet samochodów hybrydowych należą:
- niewielkie zużycie paliwa i niska emisja CO2 - samochody hybrydowe z reguły są oszczędniejsze od ich konwencjonalnych odpowiedników i emitują mniej spalin. Ich zalety uwydatniają się zwłaszcza w warunkach miejskich, gdzie udział silnika elektrycznego jest największy, a energia często jest odzyskiwana z hamowania.
- wyższa trwałość układu hamulcowego - ze względu na budowę układu napędowego sporo hamuje silnikiem (hamowanie rekuperacyjne), co zwiększa żywotnośc klocków i tarcz hamulcowych
- porównywalne ceny napraw części mechanicznych - naprawy mechanicznych części zespołu napędowego nie odbiegają cenowo od pozostałych modeli danego producenta. Czynności serwisowe akumulatorów i napędu elektrycznego sprowadzają się właściwie do kontroli napięcia w układzie.
- ulgi podatkowe i subsydia - przy zakupie samochodu hybrydowego plug-in (PHEV) ich właściciele mogą korzystać z darmowych miejskich ładowarek, a także wjeżdżać do stref czystego transportu w trybie wyłącznie elektrycznym. Hybrydy PHEV są także objęte niższym podatkiem akcyzowym
- prostsza budowa - pełne hybrydy (HEV) nie posiadają skomplikowanego i kosztownego osprzętu jak rozrusznik, alternator, filtr DPF czy dwumasowe koło zamachowe
- korzystniejsza wartość rezydualna - Ceny kilkuletnich hybryd zdecydowanie wolniej maleją względem ich odpowiedników z klasycznym napędem.
- niezawodność - samochody hybrydowe, zwłaszcza od Toyoty, uchodzą za niezawodne i potrafią bezawaryjnie służyć nawet przez 400 000 km i więcej
Wady samochodów hybrydowych
Jak każdy inny rodzaj napędu, także samochody hybrydowe mają swoje wady. Wśród nich są m.in.:
- ograniczona funkcjonalność - często baterie układu hybrydowego zmniejszają pojemność bagażnika
- dość wysokie zużycie paliwa na drogach szybkiego ruchu - jazda hybrydą po autostradach i drogach ekspresowych jest okupiona wyższym spalaniem niż w dieslu
- spory hałas przy przyspieszaniu i przy wyższych prędkościach - w hybrydach z przekładnią bezstopniową (CVT) lub planetarną (eCVT) każdemu przyspieszaniu i poruszaniu się z wyższymi prędkościami towarzyszy nieprzyjemne wycie
- spore koszty wymiany baterii układu hybrydowego - baterie z reguły należą do trwałych, ale po latach lub po kilkuset tysiącach kilometrów także i one mogą wymagać wymiany. Wówczas koszt tej usługi będzie wysoki i wyniesie w zależności od modelu od 5 do 10 000 w przypadku Toyoty lub nawet kilkadziesiąt tysięcy (nawet 30-40 tys.) w przypadku hybryd PHEV marek premium jak Audi czy BMW
- wyższa cena zakupu - zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym samochody hybrydowe są droższe od ich konwencjonalnych odpowiedników
- ograniczony zasięg w trybie elektrycznym - zasięg na prądzie często dość mocno odbiega od deklarowanego przez producentów (dotyczy hybryd PHEV)
- czas ładowania - o ile pełne hybrydy ładują się podczas jazdy i hamowania, o tyle napędy PHEV wymagają ładowania z gniazdka, co w przypadku zwykłego domowego wejścia 230V trwa zwykle kilka godzin
- serwis tylko w wybranych warsztatach - serwisowanie samochodu hybrydowego może odbywać się tylko w wyspecjalizowanych warsztatach, których pracownicy mają uprawnienia do pracy przy układach wysokiego napięcia.
Jak dbać o samochód hybrydowy?
Kluczem do sukcesu, podobnie jak w przypadku każdego innego samochodu, jest regularny serwis. Cykliczne wymiany oleju w silniku spalinowym, regularna diagnostyka komputerowa zespołu napędowego, unikanie długotrwałych postojów czy wreszcie regularna wymiana oleju w przekładni (zwykle co 60-100 000 km, w zależności od intensywności eksploatacji pojazdu i rodzaju zastosowanego przekładni). Serwisowanie układu jezdnego nie różni się w żaden sposób od innych modeli, podobnie jak szybkość zużycia poszczególnych elementów, która jest uzależniona w dużej mierze od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych.
Awarie baterii w samochodach hybrydowych PHEV - przyczyny, objawy, koszty wymiany
Ostatnio na popularności mocno zyskują hybrydy plug-in, które notują regularnie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Jeszcze kilka lat temu tego typu konstrukcje miały znacznie mniejsze baterie, pozwalające na pokonanie co najwyżej 40-50 km na prądzie. Obecnie pojemność baterii wzrosła niemal dwukrotnie, podobnie jak zasięg w trybie elektrycznym, jednak nadal są to ogniwa litowo-jonowe. Podobnie jak w przypadku aut elektrycznych, również w hybrydach plug-in baterie muszą mieć zapewnione odpowiednie chłodzenie. Układ chłodzenia często jest połączony z klimatyzacją auta. Bateria trakcyjna zwykle montowana jest pod tylną kanapą lub pod podłogą bagażnika i ma formę metalowej skrzynki skrywającącej ogniwa. Pamiętajmy, by nie zasłaniać otworów wentylacyjnych od baterii znajdujących się w kabinie pojazdu.
Objawy awarii baterii
Z czasem jednak może dojść do awarii baterii w układzie hybrydowym. Poznamy ją po kontrolce na desce rozdzielczej, np. w formie komunikatu "Check Hybrid System", czerwonej ikonki z wykrzyknikiem lub też innego komunikatu, w zależności od producenta. Za pomocą odpowiedniego urządzenia diagnostycznego specjalista powinien odczytać zapisany w komputerze pokładowym błąd. Jeśli samochód porusza się tylko w trybie spalinowym i nie chce przełączyć się na jazdę w trybie elektrycznym, może to świadczyć o uszkodzeniu baterii lub awarii systemu zarządzania. Z kolei niewielki udział jazdy bezemisyjnej może świadczyć o słabej kondycji ogniw. Kolejne oznaki problemów z baterią to dłuższy czas ładowania lub też brak możliwości naładowania ogniw.
Przyczyny awarii baterii
Z czego wynikają awarie baterii w samochodach hybrydowych plug-in? Przede wszystkim z naturalnej degradacji baterii z racji na wiek i przebieg samochodu. Jeżeli dochodzi regularnie do przegrzewania baterii, np. na skutek niewydajnego systemu chłodzenia lub niewłaściwego ładowania (przeładowywanie, częste korzystanie z ładowarek prądem stałym), skraca to żywotność ogniw, podobnie jak pozostawianie ich w stanie niskiego naładowania, czyli tzw. jazda z pustymi bateriami. Najgorsze dla kondycji baterii jest dopuszczanie do niemal całkowitego ich rozładowania i utrzymywania tego stanu przez dłuższy czas (współczesne hybrydy PHEV tak zarządzają energią, by zostawić bezpieczny zapas energii). Bateriom nie służą też skrajne czynniki atmosferyczne jak bardzo wysokie temperatury latem czy bardzo niskie w okresie zimowym. Najbardziej niebezpieczne są powypadkowe uszkodzenia mechaniczne lub uszkodzenia spowodowane wilgocią, gdyż w skrajnych przypadkach mogą one spowodować pożar baterii.
Koszty wymiany baterii
Wymiana baterii kosztuje między 7000 a 20 000 zł, a w przypadku naprawdę dużych ogniw koszty dochodzą nawet do około 45 tys. zł. Alternatywą jest regeneracja baterii, która zwykle kosztuje między 1000 a 3000 zł, gdyż w trakcie procesu regeneracji wymieniane są jedynie uszkodzone elementy baterii. Bardzo istotne jest właściwe ustalenie przyczyny awarii baterii i np. co mogło spowodować przegrzanie ogniw, o ile do takiego doszło.
Używane samochody hybrydowe - co oferuje rynek?
Rynek samochodów hybrydowych jest zróżnicowany. Nie brakuje zarówno miejskich i kompaktowych modeli w przystępnej cenie, jak i funkcjonalnych SUV-ów czy luksusowych modeli marek premium. Poniżej wskazujemy kilka modeli samochodów hybrydowych dostępnych w ofercie Superauto.pl.
Toyota Auris II (2012-2019)
Toyota Auris II dane techniczne
Druga generacja Toyota Auris była przebojem rynku pierwotnego i to samo dzieje się obecnie na rynku wtórnym. Samochód jest szczególnie ceniony przez taksówkarzy, którzy wybierają go ze względu na funkcjonalność, niskie zużycie paliwa i niezawodny napęd hybrydowy. Auris ma ostrzejsze rysy karoserii od poprzednika i nowocześniejszą kabinę. Poza tym po raz pierwszy oferowano go także jako kombi Touring Sports. W 2015 roku przeprowadzono facelifting, odświeżając wnętrze i wprowadzając zupełnie nowy pas przedni. Auto bazuje na zmodyfikowanej platformie poprzednika, o czym świadczy identyczny rozstaw osi (2600 mm). Bagażnik wersji kombi liczy aż 530 litrów.

Toyota Auris II Hybrid silnik
Toyota Auris II Hybrid korzystała z napędu Priusa III generacji, opartego na sprawdzonej jednostce benzynowej 1.8 o mocy 99 KM i 80-konnym silniku elektrycznym. Łączna moc układu wynosi 136 KM. Zapewnia to autu wystarczające osiągi przy realnym średnim zużyciu paliwa na poziomie między 4,9 a 5,3 l/100 km (raporty użytkowników). Z racji wtrysku wielopunktowego niektórzy dokładają jeszcze do hybrydowego Aurisa instalację LPG.
Toyota Auris II usterki
Kupując hybrydę warto już powoli zainteresować się kondycją akumulatorów, szczególnie jeśli auto ma za sobą znaczny przebieg. Auris II uchodzi za trwałą konstrukcję. Szwankują jedynie drobiazgi. Zdarza się, że z wnętrza dochodzą trzaski (przeciętne spasowanie), fotele potrafią skrzypieć a przekładnia kierownicza hałasować. Czasami też zawieszają się multimedia. Tylne zawieszenie jest trwałe, a przednie tanie w naprawach. Sam silnik nie posiada kosztownego osprzętu w postaci koła dwumasowego, alternatora, rozrusznika, pasków klinowych a nawet sprzęgła. Bezstopniowa skrzynia biegów eCVT to konstrukcja własna Toyoty i okazuje się równie trwała co reszta podzespołów.
Toyota Auris II sytuacja rynkowa
Za używaną Toyotę Auris Hybrid Touring Sports z 2018 roku trzeba dać około 80 000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy używanej Toyoty Auris Hybrid w różnych wersjach nadwoziowych i wyposażeniowych. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu w przypadku używanego Aurisa Hybrid wynosi 600 zł.
Kia Ceed III (od 2018 r.)
Kia Ceed III dane techniczne
Trzecia generacja Kii Ceed miała premierę w 2018 roku. Zrezygnowano z apostrofu w nazwie i pozostawiono samo "Ceed". Samochód bazuje na nowej platformie K2 rodem z Hyundaia i30. Dopracowanie układu jezdnego pojazdu powierzono byłemu twórcy pojazdów serii M niemieckiej marki BMW, Albertowi Biermann'owi. Samochód zaprojektowano w europejskim centrum rozwoju marki, a design utrzymano w nowej, bardziej wyrazistej estetyce. W 2021 roku przeprowadzono modernizację obejmującą zmiany wizualne nadwozia i przeprojektowaną kabinę. Przeprojektowano przednie lampy, zastosowano też nowy wygląd lamp tylnych w topowej odmianie GT-Line wyróżniający się strukturą kilkudziesięciu małych diod LED. Samochód występuje jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi SW. Pokrewnymi modelami są crossover XCeed oraz shooting brake Proceed.

Kia Ceed III PHEV - silnik
Kia Ceed w odmianie hybrydowej PHEV występuje wyłącznie jako kombi. Bazuje na wolnossącej jednostce benzynowej 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz silniku elektrycznym o mocy 60,5 KM. Łączna moc układu to 141 KM, a maksymalny moment obrotowy to 265 Nm. Baterie mają 8,9 kWh pojemności i zapewniają do 57 km zasięgu w trybie elektrycznym. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej przekładni automatycznej DCT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,8 s, a prędkość maksymalna to 171 km/h. Średnie spalanie według użytkowników wynosi zaledwie 4,1 l/100 km.
Samochód ma stosunkowo krótki staż rynkowy, a odmian PHEV na rynku jest stosunkowo mało, stąd też trudno wskazać jakieś powtarzające się usterki dla tego modelu.
Kia Ceed III sytuacja rynkowa
W 2021 roku Kia Ceed SW w odmianie PHEV kosztowała od 129 900 zł za konfigurację L. Obecnie na rok modelowy 2024 podobna konfiguracja kosztuje już 146 900 zł. To aż o 17 000 zł więcej niż 2 lata temu.
Używana Kia Ceed SW PHEV w odmianie L kosztuje około 115 000 zł za egzemplarz z 2021 roku. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Kii Ceed w różnych wersjach nadwoziowych, silnikowych i wyposażeniowych. Dominują samochody fabrycznie nowe, jednak nie brakuje też używanych w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, spore rabaty, minimum formalności oraz dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu dla nowej Kii Ceed wynosi 1135 zł, a dla używanej w odmianie PHEV 812 zł.
Toyota Camry VIII (od 2018 r.)
Toyota Camry VIII dane techniczne
Toyota Camry VIII generacji zadebiutowała w Europie jesienią 2018 roku. Samochód zastąpił w gamie Toyoty Avensisa i oferowany jest wyłącznie z napędem hybrydowym. Toyota Camry jest wyposażona m.in. w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z systemami PCS, ACC, LDA z SC, AHB i RSA oraz 10-calowy wyświetlacz HUD. Wizualnie samochód nawiązuje do obecnych modeli, w tym Corolli i RAV4, jednak ma też indywidualne cechy typowe dla sedanów z rynku amerykańskiego. W 2021 r. przeprowadzono facelifting, odświeżając nadwozie i wnętrze, zastosowano też nowa wersję systemu mulitmedialnego z Apple CarPlay'em i AndroidAuto oraz 9-calowym dotykowym ekranem. Udoskonalono też pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2.5.

Camry mierzy aż 4885 mm długości i liczy 2825 mm rozstawu osi. Bagażnik liczy 524 litry pojemności. Auto wyróżnia możliwość zamówienia pakietu VIP zawierający m.in. roletę tylnej szyby, sterowanie radiem z podłokietnika drugiego rzędu, podgrzewane zewnętrzne siedziska kanapy, możliwość sterowania fotelem pasażera z tylnego podłokietnika, trójstrefową klimatyzację czy audio JBL z 9 głośnikami.
Toyota Camry VIII silnik
Toyota Camry korzysta z wolnossącej jednostki benzynowej 2.5 R4 o mocy 178 KM i maksymalnym momencie obrotowym 221 Nm oraz silnika elektrycznego. Łączna moc układu wynosi 218 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem przekładni planetarnej eCVT. Średnie spalanie według użytkowników wynosi 5,6 l/100 km.
Toyota Camry XV70 jest niezawodna i praktycznie się nie psuje. Użytkownicy skarżą się jedynie na powolny i niekiedy zawieszający się system multimedialny oraz typowe dla hybryd wycie podczas przyspieszania.
Toyota Camry VIII sytuacja rynkowa
Toyota Camry w 2019 roku w bazowej wersji Comfort kosztowała 139 900 zł, natomiast obecnie odmiana Comfort kosztuje 182 900 zł. To o ponad 40 000 zł więcej niż 4 lata temu.
Używana Toyota Camry Hybrid z 2019 roku w wersji Comfort kosztuje około 110 000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty Camry w różnych wersjach wyposażeniowych. Nie brakuje zarówno egzemplarzy nowych jak i używanych w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty, a także dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu w przypadku nowej Toyoty Camry wynosi 2375 zł, natomiast w przypadku używanej 771 zł.
Toyota C-HR I (2016-2023)
Toyota C-HR I dane techniczne
Toyota C-HR zadebiutowała w 2016 roku na targach w Genewie i zaskoczyła odważną stylistyką z szerokimi przednimi reflektorami, ukrytą w słupku C klamką tylnych drzwi, niewielkimi szybami, masywnymi tylnymi nadkolami i sylwetką łączącą cechy SUV-a, hatchbacka i coupe. Prosta i ergonomiczna kabina nawiązuje do Corolli. Pierwszym rynkiem, na który trafiła Toyota C-HR, była Europa, gdzie auto szybki stało się hitem sprzedaży. W 2019 roku przeprowadzono facelifting, zmieniając przednie i tylne lampy, wzbogacono wyposażenie i poprawiono multimedia. Przy okazji wycofano też mało popularną odmianę benzynową i wprowadzono mocniejszą hybrydę 2.0, pozostawiając tym samym w gamie wyłącznie wersje hybrydowe.

Toyota C-HR I Hybrid silniki
Słabszy wariant pochodzi z Toyoty Prius IV i bazuje na 1.8-litrowym silniku benzynowym oraz jednostce elektrycznej, zaś łączna moc układu wynosi 122 KM (średnie spalanie według użytkowników to 5,4 l/100 km). Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem przekładni e-CVT (planetarna). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11 sekund, zaś prędkość maksymalna to 180 km/h. Jest też mocniejszy wariant oparty na 2-litrowej jednostce benzynowej, rozwijający łącznie 184 KM (średnie spalanie według użytkowników to 5,5 l/100 km). Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,2 s i rozpędza się do 180 km/h.
Toyota C-HR I usterki
Toyota C-HR to niezawodny i mało awaryjny samochód. Niektórzy użytkownicy narzekali na pękające szyby czołowe. Pęknięcie zwykle tworzy się od góry przedniej szyby, a następnie rozprzestrzenia się w dół. Wymiana szyby może być dość kosztowna, ponieważ kamera i laser używane przez systemy bezpieczeństwa C-HR są zamontowane po wewnętrznej stronie ekranu i będą wymagały przeprogramowania u dealera. Z racji na kształt nadwozia widoczność do tyłu jest słaba, stąd też ważne jest prawidłowe działanie czujników parkowania i kamery. Łatwo rysuje się też lakier. Hybrydowe układy uchodzą za niezawodne, lecz niekiedy szwankuje elektronika nadzorująca ich pracą, ukazując komunikaty o błędach i wprowadzając jednostkę w tryb awaryjny.
Toyota C-HR I sytuacja rynkowa
W 2021 roku Toyota C-HR 1.8 Hybrid kosztowała od 114 100 zł za konfigurację Style. Obecnie odmiana Style kosztuje od 139 800 zł, co oznacza kwotę wyższą o ponad 25 000 zł względem ceny sprzed 2 lat.
Używana Toyota C-HR 1.8 Hybrid w wersji Style z 2021 roku kosztuje około 115 000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty C-HR w różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Nie brakuje zarówno egzemplarzy nowych jak i używanych w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty, a także dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu w przypadku nowej Toyoty C-HR wynosi 1642 zł, natomiast w przypadku używanej 698 zł.
Kia Sportage V (od 2021 r.)
Kia Sportage V dane techniczne
V generacja Kii Sportage miała swoją premierę w 2021 roku i zyskała odważniejszy design. Bazuje na nowej platformie, którą dzieli z Hyundaiem Tucsonem. Kię Sportage wyróżnia unosząca się linia okien, śmiały pas przedni z dużym grillem, tzw. Tygrysim Nosem i reflektorami w kształcie bumerangu, a także szerokim tylnym słupkiem i lampami połączonymi pasem świetlnym. Nadwozie wyróżniają masywne nadkola i liczne przetłoczenia. W kabinie zastosowano dwa 12-calowe wyświetlacze oraz sporo fortepianowej czerni. Kia Sportage jest jednym z większych kompaktowych SUV-ów, mierząc 4515 mm długości i 2680 mm rozstawu osi. Bagażnik wersji hybrydowej HEV liczy 587-1776 l oraz 540-1715 l w hybrydzie plug-in (PHEV).

Kia Sportage V silniki
Oba układy hybrydowe w Kii Sportage bazują na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.6 T-GDI rozwijającej 180 KM i 265 Nm. Odmiana hybrydowa HEV oferuje łącznie 230 KM i 350 Nm. Występuje z 6-biegową skrzynią automatyczną oraz napędem na przednią lub obie osie. Wariant FWD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund, zaś AWD w 8,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Średnie spalanie wynosi 6,3 l/100 km. Odmiana hybrydowa PHEV oferuje natomiast 265 KM i 350 Nm i już w standardzie ma napęd AWD. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i rozpędza się do 191 km/h. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi 70 km według cyklu WLTP. Akumulatory liczą 13,8 kWh pojemności.
Kia Sportage V usterki
Kia Sportage V jest stosunkowo świeżym modelem, stąd też trudno mówić o powtarzających się usterkach. Użytkownicy skarżą się jedynie na zawieszający się system multimedialny i nieprawidłowe działanie niektórych elementów wyposażenia opcjonalnego.
Kia Sportage V sytuacja rynkowa
W 2022 roku Kia Sportage HEV z napędem FWD w konfiguracji L kosztowała od 147 900 zł, a z napędem AWD 156 900 zł, natomiast odmiana PHEV (również wersja L) startowała od 177 900 zł. Obecnie wariant HEV FWD w odmianie L kosztuje od 163 900 zł, z napędem AWD 172 900 zł, natomiast L PHEV zaczyna się od 195 900 zł. Jest to cena wyższa o około 17-18 tys. zł w porównaniu do ubiegłego roku.
Za używaną Kię Sportage HEV z napędem AWD w konfiguracji Business Line z 2022 roku trzeba dać około 169 000 zł (wersja Business Line z AWD w 2022 r. startowała od 173 900 zł, zaś obecnie od 189 900 zł). W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Kii Sportage w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Dominują samochody nowe, jednak znajdziecie też używane w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, spore rabaty oraz na dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu w przypadku nowej Kii Sportage wynosi 1625 zł, a w przypadku używanej 1187 zł.
Lexus ES VII (od 2018 r.)
Lexus ES VII dane techniczne
Prestiżowa limuzyna japońskiej marki premium w obecnym wydaniu zadebiutowała w 2018 roku, po raz pierwszy trafiając również na rynek europejski. VII generacja Lexusa ES zastąpiła bowiem w Europie model GS. Samochód jest spokrewniony z VIII generacją Toyotą Camry, z którą dzieli m.in. platformę TNGA-K oraz układ napędowy. Samochód kontynuuje odważny język stylistyczny marki zapoczątkowany w 2017 roku przez flagowego LS-a oraz coupe LC, wyróżniający się odważnymi, strzelistymi liniami, licznymi przetłoczeniami i wielkim grillem w kształcie klepsydry. Specjalnie dla Lexusa ES opracowano nowe fotele, nad którymi pracowano aż 3 lata. Lista wyposażenia obejmuje m.in. pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+ z funkcją wykrywania rowerzystów, a także wykrywaniem pieszych w nocy oraz zaawansowany system audio Mark Levinson.

W 2021 r. przeprowadzono lifting. Zmiany wizualne są kosmetyczne, zaś w kabinie zastosowano nowy dotykowy ekran systemu infotainment oraz ulepszono działanie systemów bezpieczeństwa. Po raz pierwszy na liście opcji znalazły się adaptacyjne światła drogowe BladeScan. W 2023 roku ponownie dokonano poprawek, tym razem wprowadzając nowy system multimedialny znany z nowego SUV-a RX, przez co przeprojektowano także deskę rozdzielczą. Samochód jest dłuższy od Toyoty Camry, gdyż mierzy on aż 4975 mm, a jego rozstaw osi to 2870 mm. Ma za to mniejszy bagażnik (454 l wobec 524 l w Camry).
Lexus ES VII silnik
Lexus ES 300h korzysta z wolnossącej 2.5-litrowej jednostki benzynowej R4 o mocy 178 KM oraz 88-konnego silnika elektrycznego. Łączna moc układu to 218 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem przekładni planetarnej eCVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie według użytkowników wynosi 6 l/100 km.
Podobnie jak Toyota Camry, także Lexus ES uchodzi za auto bezproblemowe i trwałe. Niektórzy narzekają na słabe wyciszenie przy wyższych prędkościach, jednak o jakichkolwiek powtarzających się usterkach nie ma mowy.
Lexus ES VII sytuacja rynkowa
W 2019 roku bazowy Lexus ES 300h Elegance kosztował jako nowy od 204 900 zł. Obecnie ta sama wersja startuje z pułapu 255 000 zł. Oznacza to kwotę wyższą o około 25% (50 100 zł) w stosunku do kwoty z 2019 roku.
Za używanego Lexusa ES 300h w wersji Elegance z 2019 roku trzeba dać około 170 000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Lexusa ES w różnych wersjach wyposażeniowych. Dostaniecie zarówno samochody nowe jak i używane w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, spore rabaty oraz na dostępność od ręki. Najniższa rata w przypadku nowego Lexusa ES to 3195 zł, natomiast w przypadku używanego 1187 zł.
Toyota RAV4 V (od 2019 r.)
Toyota RAV4 V dane techniczne
Toyota RAV4 V generacji trafiła na rynek w 2019 roku. Stylistycznie samochód stanowi rozwinięcie ówczesnej estetyki marki, znanej m.in. z C-HR. Auto wyróżniają kanciaste linie, spory grill, masywne nadkola i liczne przetłoczenia. W kabinie zastosowano duże przyciski i pokrętła niczym w amerykańskich SUV-ach. Samochód bazuje na nowej platformie TNGA rodem z Toyoty Camry. RAV4 jest również pierwszą Toyotą wyposażoną w nową, rozbudowaną wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, a także w opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne. W 2020 roku do oferty dołączyła odmiana hybrydowa plug-in (PHEV). RAV4 ma podobne rozmiary co poprzedniczka, licząc 4600 mm długości, jednak ma większy rozstaw osi i obszerniejszy bagażnik (580 l lub 520 l w przypadku odmiany PHEV).

W 2021 roku przeprowadzono facelifting, wyposażając RAV4 w nowe projekcyjne reflektory LED, a także wzbogacono wyposażenie o wejścia USB-C, odświeżono multimedia i cyfrowe zegary, a także wprowadzono nową wersję Adventure. Na rok modelowy 2023 zastosowano nowy system multimedialny z 10,5-calowym wyświetlaczem, nowe wirtualne zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem TFT, a także poszerzony i udoskonalony zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.
Toyota RAV4 V Hybrid silniki
Toyota RAV4 w odmianie hybrydowej HEV korzysta z wolnossącej 2.5-litrowej jednostki benzynowej R4 o mocy 176 KM i maksymalnym momencie obrotowym 221 Nm oraz silnika elektrycznego. Łączna moc układu w przypadku odmiany FWD to 218 KM (średnie spalanie według użytkowników to 6,1 l/100 km), natomiast w wersji AWD-i 222 KM (średnie spalanie według użytkowników to 6,6 l/100 km). W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia planetarna eCVT. Wariant z napędem na przednią oś przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s i rozpędza się do 180 km/h, natomiast wariant AWD-i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1. Odmiana hybrydowa PHEV również korzysta z 2.5-litrowej jednostki benzynowej generującej 185 KM i 227 Nm, a łącznie oferuje 306 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd trafia na obie osie, zaś baterie o pojemności 18,1 kWh zapewniają do 75 km zasięgu na prądzie. Średnie spalanie według użytkowników wynosi 5 l/100 km.
Toyota RAV4 V usterki
Toyota RAV4 uchodzi za trwałe i raczej bezproblemowe auto. Niektórzy użytkownicy skarżą się jednak na zawieszający się system multimedialny, zwłaszcza w przypadku aut z początku produkcji, a także na delikatny lakier. Początkowe egzemplarze miały też problemy z prawidłowym działaniem pompy wspomagania hamulców. Niektórzy właściciele RAV4 skarżą się też na usterki katalizatora oraz na przeciętne wyciszenie i słabą skuteczność układu hamulcowego.
Toyota RAV4 V sytuacja rynkowa
W 2019 roku nowa Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 218 KM z napędem FWD kosztowała w konfiguracji Comfort 138 900 zł. Obecnie porównywalna RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force FWD kosztuje od 188 900 zł. Oznacza to zatem kwotę aż o 50 tys. wyższą niż 4 lata temu.
Używana Toyota RAV4 2.5 Dynamic Force FWD w wersji Comfort kosztuje niecałe 130 000 zł za egzemplarz z 2019 roku. W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Toyoty RAV4 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Dostaniecie zarówno samochody nowe jak i używane w bardzo dobrym stanie. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności, spore rabaty oraz dostępność od ręki. Najniższa rata leasingu w przypadku nowej Toyoty RAV4 wynosi 2536 zł, a w przypadku używanej 909 zł.