To już koniec Citroëna Grand C4 SpaceTourer. Ikona minivanów znika z rynku
Segment minivanów drastycznie się kurczy. Jeden z najpopularniejszych i najbardziej znanych europejskich przedstawicieli tej klasy w postaci Citroëna Grand C4 SpaceTourer właśnie znika z rynku – francuski producent ogłosił zakończenie jego produkcji.

Citroën ma bogate zasługi w popularyzacji minivanów
Co ciekawe, sam producent nie określa swojego ruchu uśmierceniem modelu. Twierdzi, bowiem, że „zmieniające się oczekiwania w zakresie nowoczesności, stylu i użytkowania odciągnęły klientów od rynku minivanów”. Po prawie 30 latach obecności na rynku MPV w Europie firma z podwójnym szewronem opuszcza ten dość zapomniany obecnie segment. Produkcja Grand C4 SpaceTourera ma zakończyć się w lipcu bieżącego roku.
Koniec pewnej epoki
- Grand C4 SpaceTourer oferował klientom atrakcyjny i nowoczesny design i zyskał reputację dzięki niezrównanemu komfortowi, wszechstronności wewnętrznej i przestrzeni, a także wzorowej modułowości i lekkiej kabinie, dzięki długiej szybie przedniej i panoramicznemu szklanemu dachowi. O jego popularności świadczy liczba zamówień, które należy zrealizować przed końcem produkcji w lipcu – czytamy w oficjalnym komunikacie Citroëna.

Francuski producent jest obecny na rynku minivanów od 1994 roku, kiedy to wprowadził model Evasion, będący owocem współpracy francuskiego koncernu i Fiata. Jego bliźniaczymi konstrukcjami były Fiat Ulysse, Lancia Zeta oraz Peugeot 806. Przez 8 lat rynkowej obecności sprzedano ponad 120 000 egzemplarzy. W 2002 roku samochód zastąpiono modelem C8, który również był efektem współpracy obu koncernów. Przez 12 lat sprzedano 150 000 egzemplarzy Citroëna C8. W 2014 roku jego produkcję zakończono, zaś schedę po nim przejął mniejszy Grand C4 Picasso.
Elektryczne modele pośrednimi następcami Grand C4 SpaceTourera
Jeśli zaś chodzi o Citroena Picasso, pierwsze wcielenie pod nazwą Xsara Picasso zadebiutowało w 1998 roku i bazowało na kompaktowej Xsarze. Samochód produkowano aż do 2012 roku. To właśnie Xsara Picasso okazała się prawdziwym hitem sprzedaży – już w 1999 r., a więc w pierwszym roku sprzedaży, nabywców znalazło przeszło 180 000 sztuk, zaś do 2012 roku sprzedano łącznie aż 1,76 miliona egzemplarzy Xsary Picasso. Co ciekawe, Xsarę oferowano przez pewien czas równolegle z następcą, a więc Citroenem C4 Picasso oraz jego siedmioosobowym wariantem Grand, którego produkowano od 2006 do 2013 roku (sprzedano w tym czasie 891 000 egzemplarzy), kiedy to zastąpiono go drugą generacją C4 Picasso wraz z odmianą Grand C4 Picasso. Otrzymała ona awangardowy design z dzielonymi reflektorami, wyprzedzając tym samym obecną modę na nie. W 2018 roku przeprowadzono lifting, w ramach którego zmieniono nazwę z C4 Picasso na C4 SpaceTourer. W latach 2009-2019 oferowano także miejskiego minivana C3 Picasso, którego powstało 657 807 sztuk.
Najlepszym rokiem dla Citroëna pod względem popytu na minivany był rok 2007, kiedy to sprzedano 115 000 Xsara Picasso i 215 000 C4 Picasso. Miniona dekada była jednak okresem nieustannych spadków sprzedaży w segmencie minivanów, co nie oznacza, że II generacja francuskiego minivana z lat 2013-2022 nie cieszyła się popularnością - w tym czasie sprzedano bowiem 732 000 samochodów. C4 Grand SpaceTourer zostanie pośrednio zastąpiony modelami e-Berlingo oraz e-SpaceTourer. Oba są dostępne wyłącznie w odmianie elektrycznej o mocy 136 KM. e-Berlingo posiada baterie o pojemności 50 kWh i oferuje 280 km zasięgu, zaś jego cena rozpoczyna się od 145 140 zł. Większy SpaceTourer występuje z bateriami o pojemności 50 kWh (230 km zasięgu) lub 75 kWh (330 km zasięgu) i kosztuje od 234 700 zł za odmianę z mniejszymi bateriami lub 260 500 zł za wariant z większymi.