Toyota Corolla Cross Premiere Edition 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i. Test
Oszczędniejsza niż pochwały szefa. Taki banner promujący Toyotę Corollę wisi na ścianie polskiej centrali importera tej japońskiej marki. Czy istotnie ten nowy kompaktowy SUV jest tak oszczędny? Tego i jeszcze więcej dowiesz się z mojego testu.
Dotychczas Toyota Corolla – jak większość samochodów kompaktowych – dostępna była jako hatchback i kombi. Na niektórych rynkach (w tym w Polsce) ten model można też zamówić z nadwoziem trzybryłowym. Pod koniec 2021 r. gama modelowa Corolli powiększyła się o SUV-a: Corollę Cross. Na polskim rynku ten model zadebiutował w połowie 2022 r., a kilka tygodni temu miałem okazję bliżej się z nim zapoznać.
Nowa Toyota Corolla Cross w ofercie Superauto.pl - w leasingu i kredycie dla firm i klientów indywidualnych - poznaj ofertę
Toyota Corolla Cross z zewnątrz – z twarzy podobna do nikogo
Być może nieco przesadziłem, używając w śródtytule cytatu z jednego z kultowych filmów Stanisława Barei. Chodzi mi o to, że w wyglądzie zewnętrznym Toyoty Corolli Cross nie widać rodzinnego podobieństwa do innych wersji nadwoziowych tego modelu. Nie znaczy to oczywiście, że nie jest podobna do innych modeli produkowanych przez ten japoński koncern. Duży grill i wąskie reflektory, to nawiązanie do większych SUV-ów Toyoty: RAV4 i Higlandera.


Także z boku i z tyłu auto niczym szczególnym się nie wyróżnia. Nie ma przetłoczeń, LED-owych listew łączących tylne światła. Przynależność Corolli Cross do segmentu SUV podkreślają plastikowe nakładki na błotnikach i drzwiach. Są też progi, które mają ułatwiać wsiadanie do samochodu. Jednak biorąc pod uwagę, że prześwit auta wynosi 16 cm, to nie ma potrzeby korzystania z nich (wygląd auta jednak poprawiają).
Podsumowując, w wyglądzie Corolli Cross nie ma designerskich eksperymentów. Auto jest owszem atrakcyjne wizualne, ale nie powinniśmy spodziewać się, że przechodnie na ulicy będą się oglądali za tym samochodem. Auto bardzo dobrze wtapia się w tłum innych samochodów. Z ciekawostek: o ile na szybie klapy bagażnika jest naklejka z tekstem, jaki można znaleźć na każdej hybrydowej Toyocie, czyli Stop smog, go Hybrid, o tyle ramka na tablicę rejestracyjną jest ozdobiona nowym tekstem: Stop smog, go Beyond Zero. Czyżby było to nawiązanie do tego, że japoński producent przekonuje się do aut z napędem elektrycznym? Przecież w nazwie modelu bZ4X ukryte jest Beyond Zero.
Toyota Corolla Cross - wymiary
Toyota Corolla Cross mierzy 4 460 mm długości. Jej szerokość to 1 825 mm, a wysokość 1 620 mm. Odległość między osiami auta wynosi 2 640 mm.
Pojemność bagażnika jest uzależniona od tego, czy napęd jest przekazywany na oś przednią (wówczas wynosi 436 l), czy na obie osie – wtedy jej wielkość to 390 l.

Toyota Corolla Cross – jaka jest wewnątrz?
Wnętrze tego kompaktowego SUV-a można określić jako tradycyjne. Jeżeli wcześniej jeździłeś innym modelem Toyoty, to we kabinie Corolli Cross poczuje się jak w domu. Nie oznacza to jednak, że niczym nie różni się od pozostałych modeli z rodziny.
Tym, co rzuca się w oczy od razu po uruchomieniu silnika, jest Digital Cockpit. To debiutujący w tym modelu wyświetlacz wskaźników o wielkości 12,3 cala. Już w ustawieniu domyślnym, informacje przedstawiane na nim są bardzo czytelne: w centralnej części ekranu znajduje się cyfrowy prędkościomierz, który jest otoczony wskaźnikiem działania systemu hybrydowego. Wyświetlają się na nim też m.in. informacje o średnim spalaniu, przejechanej odległości, czasie podróży, zasięgu czy temperaturze płynu chłodzącego.

Cyfrowemu kokpitowi towarzyszy 10,5-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Także i on zmienił się w porównaniu do tego, z czym mieliśmy do czynienia w innych modelach Toyoty. Jednak ta zmiana nie do końca przypadła mi do gustu. Producent zrezygnował z większości fizycznych przycisków znajdujących się do tej pory wokół ekranu (pozostawił tylko włącznik i przyciski do regulowania głośności). Takie rozwiązanie oznacza, że jeżeli mamy np. włączone Android Auto, a chcielibyśmy zmienić stację radiową, to musimy trochę poklikać w menu, zamiast (jak np. w Toyocie RAV4, nacisnąć przycisk do zmiany częstotliwości).

Teraz przyciski wyświetlają się na ekranie, ale niestety nie są widoczne po podłączeniu smartfonu i włączeniu się Android Auto czy Apple CarPlay.
Na szczęście toyota oparła się pokusie zastępowania fizycznych przycisków i pokręteł ich elektronicznymi odpowiednikami. Klimatyzacją, podgrzewaniem foteli i kierownicy nadal steruje się w sposób tradycyjny.
Fotele są wygodne i nawet po dłuższej trasie wstaje się z nich bez bólu pleców. Co więcej, fotel kierowcy jest regulowany elektrycznie. W ten sam sposób ustawiane jest też podparcie lędźwiowe i kąt nachylenia odparcia. Przednie fotele i tylna kanapa pokryte są skórzaną tapicerką. Spory rozstaw osi (2 640 mm) sprawia, że na brak miejsca nie mogą narzekać nie tylko osoby podróżujące z przodu, ale też pasażerowie jadący na tylnych siedzeniach. Dodatkowo pasażerowie zajmujący tylną kanapę mają do dyspozycji nawiewy oraz dwa porty USB-C.

Deska rozdzielcza, tapicerka, słupki i podsufitka są ciemne. Na szczęście wnętrze rozjaśnia duży szklany dach. Nie jest niestety otwierany, ale wpuszcza do wnętrza naprawdę dużo światła, co robi robotę zwłaszcza w pochmurny dzień, czy w bezchmurną gwiaździstą noc.
Toyota Corolla Cross – silnik

Toyota Corolla Cross jest dostępna tylko z napędem hybrydowym. Nie jest to w sumie nic dziwnego. Napisy Hybrid można spotkać przecież na niemal wszystkich modelach tego producenta. Tym, co wyróżnia tego kompaktowego SUV-a, jest to, że jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. 25 lat nieustannego doskonalenia tej technologii sprawiło, że piąta odsłona napędów hybrydowych stanowi wyjątkowe połączenie mocy, dynamiki, kultury pracy i przyjemności z jazdy oraz wydajności i oszczędności paliwa.
Co prawda klient nie może wybrać innego napędu niż hybrydowy, ale za to może zdecydować, jaka jego wersja będzie znajdowała się pod maską. Wersje wyposażenia Comfort i Style można zamówić z układem hybrydowym składającym się z:
- silnika spalinowego o pojemności 1.8 i mocy 98 KM i silnika elektrycznego rozwijającego moc 70 KM. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 140 KM, a napęd przekazywany jest na koła przedniej osi,
- silnika spalinowego o pojemności o pojemności 2.0 i mocy 152 KM i silnika elektrycznego, którego moc wynosi 112 KM. Łączna moc układu hybrydowego to 197 KM. W przypadku tej mocniejszej jednostki (2.0 Hybrid Dynamic Force) napęd może być przekazywany zarówno na przednią oś, jak i na obie osie AWD-i (wówczas tylna oś jest napędzana dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy 41 KM).
Z kolei najwyższą wersję wyposażenia (Executive) napędza 197-konna jednostka hybrydowa 2.0 Hybrid Dynamic Force z napędem na przednią oś lub na obie osie.
Podczas testu jeździłem samochodem z mocniejszą jednostką hybrydową i napędem AWD-i. Importer, przedstawiając napęd hybrydowy 5. generacji, pisze o nim m.in., że został on skalibrowany pod kątem większej dynamiki dostosowanej do stylu jazdy europejskich kierowców, z bardziej bezpośrednimi reakcjami auta na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Z tym ostatnim nie sposób się nie zgodzić. Po wybraniu trybu jazdy POWER (dostępne są też ECO i NORMAL), samochód lepiej reagował na gaz. Nie było to może wciskające w oparcie przyspieszenie (w końcu to nie GR Yaris ani nie GR Supra), ale jazda po drodze ekspresowej czy autostradzie od razu sprawiała więcej frajdy. Nawet przy szybszej jeździe (w granicach 90 – 100 km/h) włączał się momentami napęd elektryczny.
Nowa Toyota Corolla Cross test
Podczas jazdy miejskiej, Toyota Corolla Cross nie różni się niczym od innych aut hybrydowych Toyoty. Kiedy z pedałem gazu obchodzimy się łagodnie, to na ekranie wskaźników gości napis EV, informujący, że auto napędzają silniki elektryczne. Kiedy wciśniemy pedał przyspieszenia nieco mocniej, to wirtualna wskazówka wjeżdżała na pole oznaczone POWER, a spod maski słychać było od czasu do czasu dźwięk silnika spalinowego. Trzeba tu dodać, że nie ma mowy o żadnym wyciu, ot, nieco głośniejsze burczenie.
Toyota Corolla Cross - spalanie w praktyce
Spalanie? Według producenta Corolla Cross z napędem AWD-i spala średnio od 5,3 do 5,4 l/100 km. Mnie udało się osiągnąć niższe wartości: od 4,4 l/100 km (w mieście) do 4,8 l/100 km (w trasie). Podczas testu przejechałem w różnych warunkach ok. 500 km i kiedy oddawałem auto, wskaźnik paliwa pokazywał jeszcze ok. ćwierć zbiornika.
Warto zwrócić uwagę na sprawnie działający czujnik zmierzchu. W wielu autach, którymi jeździłem, podczas silnych opadów deszczu nie włączały się automatycznie światła mijania. Toyota Corolla Cross była tu wyjątkiem potwierdzającym regułę. Światła włączyły się niemal natychmiast po uruchomieniu silnika i włączeniu wycieraczek przedniej szyby.
Toyota Corolla Cross – cena i wyposażenie
Moim testowym autem była Toyota Corolla Cross w wersji Premiere Edition, specjalnej konfiguracji, która była oferowana na początku sprzedaży modelu w Polsce. W jej bogatym wyposażeniu można było znaleźć m.in.: wykonaną ze skóry naturalnej i syntetycznej tapicerkę z perforacją, elektryczną regulację położenia i wysokości fotela kierowcy, dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, otwierane bezdotykowo i elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami, samochodami i pieszymi oraz systemy bezpieczeństwa z pakietu Tech.
Wyróżnikiem tej wersji jest zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate, który umożliwia zdalne parkowanie uruchamiane przez aplikację na telefonie.
Tak wyposażony samochód kosztował 202 800 zł. Ta konfiguracja nie jest już obecna w cenniku. Jej odpowiednikiem jest wersja Executive kosztująca (z opcjonalnym szklanym dachem i panoramicznym szklanym dachem) 202 400 zł.
Toyota Corolla Cross – konkurencja
Co prawda rynek kompaktowych SUV-ów jest duży, to jednak postanowiłem porównać Toyotę Corollę Cross z nowym Nissanem Qashqaiem. Oba auta są dostępne z napędem hybrydowym (Qashqai dodatkowo także z miękką hybrydą), a ich premiery miały miejsce nie tak dawno temu.
Porównanie: Toyota Corolla Cross vs. Nissan Qashqai
Porównanie obu aut zacznę od ich rozmiarów. Nissan Qashqai ma 4 425 mm długości (o 35 mm mniej niż Corolla Cross). Wysokość Qashqaia to 1 625 mm, czyli o 5 mm więcej niż Corolla Cross. Pod względem szerokości Nissan Qashqai wygrywa z Toyotą Corollą Cross o 10 mm (1 835 mm vs. 1 825 mm). Jeżeli zaś chodzi o rozstaw osi, a więc parametr, który jest odpowiedzialny za ilość miejsca w kabinie, to wygrywa… Nissan, w którym wynosi on 2 665 mm, a więc o 25 mm więcej niż w Toyocie. Nissan Qashqai ma też większy prześwit (180 mm vs. 160 mm).
Jeżeli zaś chodzi o design, to trzecia generacja Nissana Qashqaia jest – co tu dużo mówić – zaprojektowana o wiele odważniej i przez to bardziej wyróżnia się na ulicy. Uwagę przyciągają zwłaszcza wąskie przednie reflektory, sprowadzone do dwóch wąskich pasków. Wspomnieć też trzeba o przetłoczeniach nadwozia.
Oba auta mają napęd hybrydowy, jednak sposób ich wykorzystania w obu modelach jest różny. Ten, który został zastosowany w Nissanie (e-POWER), jest zupełnie inny niż ten z Toyoty Corolli Cross. W telegraficznym skrócie: w napędzie e-POWER silnik spalinowy pełni rolę tylko generatora prądu elektrycznego, a samochód jest napędzany przez silnik elektryczny. Z kolei Toyotę można zamówić z napędem na 4 koła AWD-i (w Nissanie moment obrotowy jest przenoszony tylko na koła przedniej osi). Łączna moc napędu hybrydowego e-POWER to 190 KM.
Dowiedz się więcej: TEST: Nissan Qashqai 1.5 VC-T e-POWER 190 KM
Jeśli zaś chodzi o cenę, to Nissan Qashqai w wersji Tekna+ kosztuje co prawda nieco więcej niż Toyota Corolla Cross (206 350 zł, wliczając w to opcjonalne dwukolorowe nadwozie), ale za to w jego wyposażeniu standardowym można znaleźć elementy niedostępne w Toyocie (np. wyświetlacz przezierny, HUD, o wielkości 10,8 cala).
Podsumowanie
Toyota jest marką bardzo popularną w Polsce. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w lipcu 2023 r. nowych właścicieli znalazło 6 066 nowych aut tej marki. Największy udział odnotowała Toyota Corolla (1 905 egz.), a na Toyotę Corollę Cross zdecydowało się 479 klientów. Biorąc pod uwagę, że od stycznia do lipca liczba zarejestrowanych Corolli Cross wyniosła 3 252 egz., to można się spodziewać, że do końca roku ta liczba może zbliżyć się nawet do 5 000 egz.