TEST: Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD 5MT Pro - geniusz tkwi w prostocie
Suzuki Jimny to jeden z naprawdę niewielu samochodów, który jest genialny w swej prostocie. Użyłbym wręcz dość śmiałego określenia, że to jedna z najlepszych zabawek i najlepsza terenówka na rynku.

Z testu dowiesz się o:
Obecnie wszystkie samochody, także terenowe, polegają w dużej mierze na elektronice, która jak wszyscy wiemy idealna nie jest. Na szczęście jest wśród nich wyjątek, samochód, który jest genialny w swej prostocie. Czy Suzuki Jimny to najlepsza terenówka?
Nazywanie go "baby G Klasą" wcale nie jest na wyrost
Ten niezwykle ceniony przez wielu fanów offroadu, a także myśliwych i leśników, samochodzik w 2018 roku doczekał się zupełnie nowego wcielenia. Auto zachowało klasyczną bryłę poprzednika, będąc przez wielu pobłażliwie nazywanym „baby G Klasą”. Rzeczywiście coś w tym jest.

Suzuki Jimny 2023 - dane technicze i wymiary
Kanciaste pudełkowate nadwozie, krótkie zwisy, malutkie nadwozie (zaledwie 3,64 m długości), minimalny rozstaw osi liczący 2,25 m i liczne atrybuty terenówki jak otwierana na bok klapa bagażnika z pełnowymiarowym kołem zapasowym czy wystające nakładki na zderzaki i nadkola, nadwozie oparte na ramie oraz wysoki, liczący 210 mm prześwit – to auto jest naprawdę urocze. Grill zdobi napis Suzuki, otaczają go okrągłe halogenowe lampy, co tylko dodaje mu oldchoolowego klimatu.

Urocze małe pudełeczko, które stało się dostawczakiem
Bagażnik liczy 863 litry i jest oddzielony od reszty kabiny kratką. Wynika to z faktu, iż obecnie oferowane Jimny występuje w Polsce wyłącznie z homologacją ciężarową N1, by móc spełnić surowe normy emisji spalin, które dla aut dostawczych są mniej rygorystyczne.

Kabina surowa jak przystało na prawdziwą terenówkę
Surowa to jest kabina japońskiej terenówki. Zewsząd twarde, czarne plastiki, które jednak solidnie spasowano i nawet na większych wybojach nic nie hałasuje.
Fotele miękkie i dość wygodne, pionowa pozycja za kierownicą i ograniczona możliwość regulacji – czyli dokładnie tak, jak przystało na rasową terenówkę. Miejsca nie brakuje nad głową, a niemal pionowa przednia szyba i kwadratowe duże lusterka tylko dodają autu uroku.

Czuć niepowtarzalny klimat lat 80-tych
Nie brakuje też stylowych detali jak kwadratowe obudowy zegarów (klasyczne analogowe niczym za starych dobrych lat), plastikowe imitacje śrub, proste radio, dwie duże wajchy z gumowymi mieszkami (skrzynia i sterowanie napędem) czy pałąk przed pasażerem – tu naprawdę można poczuć się jak w latach 80-tych i to chyba jest największy atut wnętrza Jimny.
Suzuki Jimny 2023 Pro - wyposażenie
Jest jednak kilka współczesnych elementów wyposażenia, jak tempomat, Bluetooth czy systemy bezpieczeństwa (Lane Assist czy hamulec antykolizyjny). Oprócz tego centralny zamek, radio z CD, elektrycznie regulowane lusterka czy podgrzewane fotele.

Suzuki Jimny 2023 1.5 VVT - osiągi i spalanie
Pod maską prosty silnik benzynowy 1.5 o mocy 102 KM i maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Osiągi nie powalają, ale są wystarczające do 100 km/h, potem robi się już głośno i niestabilnie.
Średnie spalanie na poziomie 7,5-8 l/100 km również jest przyzwoite. W terenie przekracza 8 l/100 km, zaś na drogach lokalnych można śmiało zejść do okolic 6 l/100 km. Na autostradzie lepiej nie przekraczać 120 km/h, zresztą wówczas spalanie przekroczy 9 l/100 km, a auto będzie głośne i niestabilne.

W terenie pozostawia w tyle większość dużych offroaderów
Samochód posiada dołączany napęd 4WD ze skrzynią redukcyjną, wszystko odbywa się ręcznie. Kąt zejścia wynosi aż 49 stopni, natarcia 37 stopni, a rampowy 28 stopni. Pod tym względem Suzuki Jimny deklasuje nawet wiele aut terenowych. Samochód naprawdę imponuje w terenie, jest miękki i ma duży skok zawieszenie oraz opony o profilu 70 ze stalowymi felgami. Trzeba tylko uważać przy podjeżdżaniu bokiem pod skarpy, gdyż Jimny z racji na krótkie i wysokie (1,72 m) nadwozie jest dość wywrotne.
Na asfalcie Jimny jeździ jak dawne terenówki, a więc totalnie nieprecyzyjnie, przechyla się w zakrętach i nurkuje, ale to tylko dodaje mu uroku.
Suzuki Jimny 2023 - cena i rywale
Suzuki Jimny kosztuje 108 900 zł, jednak biorąc je na firmę możemy odliczyć cały VAT. Jest to atrakcyjna cena jak na możliwości auta. Próżno w tej cenie szukać równie dobrej terenówki.
Konkurencji praktycznie nie ma. Za tą cenę dostaniemy SUV-y z napędem 4x4 jak Dacia Duster czy Suzuki Ignis, jednak nigdy nie dorównają one Jimny w terenie. Terenówki jak Jeep Wrangler czy Land Rover Defender 90, kosztują odpowiednio od 325 000 i 353 000 zł.
Suzuki Jimny w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie fabrycznie nowe Suzuki Jimny z 2023 roku w dostawczej wersji Pro. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz dostępność od ręki.
Zobacz ofertę Suzuki Jimny leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Suzuki Jimny niczego nie udaje i jest proste w każdym calu. Nie stanowi jedynie nawiązania do poprzedników, lecz ich ewolucję. Wciąż jest prostą, siermiężną wręcz terenówką z paroma współczesnymi gadżetami, która trzyma się konsekwentnie założeń sięgających czasów Samuraia. Może i jezdzi się nim totalnie niewspółcześnie, może kabina jest siermiężna i ciasna, a wygłuszenie zerowe, ale w połączeniu z prostotą i terenowymi możliwościami Jimny te obiektywne wady stają się zaletami.
