TEST: SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDi AT 4x4 Quartz - pickup jako daily
Pickupy uchodzą z reguły za siermiężne woły robocze, których głównym zadaniem jest przewożenie ładunków lub praca w terenie i na polu. Współczesne konstrukcje zyskały jednak na komforcie i wyposażeniu rodem z aut osobowych. Na przykładzie SsangYonga Musso sprawdzę dla Was, jak użytkuje się pickupa jako daily cara.

Z testu dowiesz się o:
Moje postrzeganie marki SsangYong zmieniło się diametralnie na przestrzeni ostatnich lat, do czego przyczyniły się bez wątpienia testy obecnych modeli tej marki. Koreański producent nieustannie się rozwija i coraz lepiej sobie radzi także w Polsce, gdzie polscy klienci zarejestrowali w ubiegłym roku łącznie 1706 samochodów SsangYong, co stanowi przeszło czterokrotny wzrost w porównaniu do roku 2021 i absolutny rekord w historii marki na polskim rynku. Większość modeli już przetestowałem, jednak największy z nich, a więc pickup Musso, dotychczas był dla mnie niewiadomą. Poza tym jest on o tyle wyjątkowy, iż nigdy wcześniej nie testowałem pickupa.
SsangYong Musso Grand 2023 - wymiary nadwozia i paki, krótko o modelu
SsangYong Musso zadebiutował w 2018 roku jako następca niezbyt urodziwego i mało popularnego Actyona Sports. Samochód dzieli stylistykę, w tym kształt pasa przedniego i wiele rozwiązań technicznych, w tym silnik, z obecnym Rextonem. Od Rextona, czterodrzwiowy, czteromiejscowy pickup Musso odróżnia się innym ukształtowaniem nadwozia za drugim rzędem siedzeń. W 2021 roku przeprowadzono modernizację analogiczną do Rextona. Pojawił się wówczas jeszcze większy, typowo azjatycki grill czy nowy system multimedialny.
Testowana przedłużona wersja Musso Grand liczy 5405 mm długości, 1950 mm szerokości oraz 1885 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3210 mm. Oczywiście istotnym parametrem w przypadku pickupów jest też prześwit, który liczy 220 mm. Jest zatem większy od konkurencji.

Jak przystało na pickupa, istotne są też wymiary paki. Ta mierzy 1610 mm długości, 1570 mm szerokości oraz 570 mm wysokości, zaś jej pojemność to 1262 litrów. Ładowność wynosi 870 kg. Plusem paki Musso jest możliwość jej całkowitego zasłonięcia, co chroni umieszczone na niej przedmioty przed deszczem czy słońcem. Jest to akcesoryjna zabudowa, którą wykonano solidnie, jednak jej obsługa wymaga użycia siły. Zresztą sama klapa od paki również jest ciężka, ale taki właśnie ma być pickup.

Wyposażony w szereg offroadowych elementów wygląda bojowo
Oczywiście nie zabrakło typowych dla pickupów outdoorowych akcentów, a wspomniany grill jest tylko jednym z nich. Kolejne to m.in. wzmocniony, orurowany przedni zderzak oraz para dodatkowych reflektorów na dachu auta. W połączeniu z czerwonym metalicznym lakierem Indian Red (3300 zł) sprawia to, że masywne Musso wyróżnia się z tłumu. Testowany egzemplarz wyposażono także w pakiet Sports, który poznamy po zestawie plastikowych nakładek poszerzających nadkola, chroniących progi drzwi i klapę bagażnika, którą wieńczy dodatkowo duży napis SPORTS. Całość kosztuje 6585 zł ekstra, jednak każdy z tych elementów można dobrać osobno. Samochód posiada też terenowe opony za 3540 zł z 18-calowymi felgami. Z kolei przednie orurowanie wraz z progami i płytami ochronnymi pod przednią częścią podwozia pochodzą z polskiej firmy Steeler.

Kabina rodem z Rextona
Kabina SsangYonga Musso Grand pochodzi tak naprawdę z Rextona i jak na pickupa jest naprawdę nieźle wykończona, choć gdzieniegdzie zdarzają się jakieś niedoróbki. Pozostawiono najważniejsze fizyczne przyciski funkcyjne, zaś do obsługi reduktora i napędu 4x4 służy małe pokrętło na konsoli środkowej. Rzut oka na nią zdradza też ciekawostkę w postaci klasycznej dźwigni hamulca ręcznego.
System multimedialny jest dość prosty w obsłudze, jednak ma swoje mankamenty, zresztą te same co w Rextonie, a więc przeciętną reakcję na dotyk czy ograniczone funkcje.

Przestronny i komfortowy
Kabina Musso Grand jest przestronna i oferuje komfortowe warunki dla podróżujących. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca nie brakuje praktycznie w żadnym kierunku, zaś fotele są miękkie i wygodne. Z tyłu miejsca na nogi jest sporo i siedzi się dość wygodnie, pomimo typowej dla pickupów niemal wyprostowanej pozycji, co nie jest wcale takie oczywiste w tym segmencie. Poza tym pasażerowie mają do dyspozycji osobne nawiewy oraz centralny podłokietnik z dwoma cupholderami. Imponuje ilość miejsca nad głową w kabinie. Podróżujący zarówno z przodu jak i z tyłu mają także specjalne uchwyty na słupkach do jazdy w terenie. Jedynym niedopatrzeniem jest niski otwór drzwiowy z tyłu, przez co łatwo uderzyć się w głowę przy wsiadaniu.
SsangYong Musso Grand 2023 Quartz - wyposażenie
Wyposażenie środkowej wersji Quartz również jest bardzo bogate. Obejmuje m.in. nawigację z 9,2-calowym ekranem dotykowym, Bluetooth i funkcjami AndroidAuto i Apple CarPlay, 12,3-calowy zestaw wirtualnych zegarów, 2 wejścia USB-A, podgrzewane fotele, nawigację, szereg systemów bezpieczeństwa i asystentów, kamerę cofania, Lane Assist a także podgrzewaną kierownicę i tempomat.

SsangYong Musso Grand 2023 - osiągi i spalanie
Musso dostaniemy tylko z jedną jednostką. Jest to 2.2-litrowy diesel rodem z Rextona, który generuje 202 KM oraz 441 Nm i w naszym egzemplarzu współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną oraz napędem na obie osie. Prędkość maksymalna to 183 km/h. Warto dodać, że masa pojazdu przekracza 2,1 tony. Jednostka charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz zapewnia dobre osiągi i elastyczność. Skrzynia co prawda do najszybszych i najpłynniejszych nie należy, jednak biorąc pod uwagę użytkowy charakter pojazdu nie jest to szczególnie uciążliwe.

Średnie spalanie w granicach 9 l/100 km jest naprawdę niezłym wynikiem, jednak dotyczy to raczej spokojnej jazdy, choć poza terenem zabudowanym można także zejść do okolic 8 l/100 km. Z kolei na autostradzie i w mieście trzeba się liczyć z wynikami rzędu 11-12 l/100 km. 75-litrowy bak zapewnia około 800 km zasięgu.
Imponuje w terenie, na drodze też nie jest najgorzej
Nasz egzemplarz wyposażono w zawieszenie S-Link ze sztywnym mostem. Przede wszystkim siedzi się wysoko i trzeba przywyknąć do pozycji za kierownicą. Właściwości terenowe auta są naprawdę bez zarzutu, w czym pomagają bez wątpienia terenowe opony obecne w testowanym egzemplarzu, wysoki prześwit liczący 215 mm, dołączany napęd 4x4 i reduktor. Ważne w kontekście jazdy terenowej okazały się też osłony podwozia. Samochód sprawnie przeprawia się przez przeszkody w postaci kolein, piasku, błota czy wody, lecz trzeba uważać na jego spore gabaryty oraz masę, by nie osiadł podczas jazdy po grząskim terenie.

Na drodze natomiast Musso Grand okazuje się dość sztywny i potrafi podskakiwać i potrząsać podróżującymi na dziurach, jednak jak na pickupa i tak jest naprawdę nieźle. Bez wątpienia spory udział w tym ma zawieszenie sprężynowe tylnej osi. Oczywiście auto zdaje się pływać po drodze, jednak da się nim w miarę komfortowo jeździć na co dzień. Trzeba oczywiście brać poprawkę na terenowe opony, które nie zapewniają na asfalcie takich właściwości co szosowe.
SsangYong Musso Grand 2023 - cena i rywale
SsangYong Musso Grand w bazowej wersji Crystal z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 134 990 zł netto, zaś w testowanej środkowej odmianie Quartz 151 990 zł. Wariant ze skrzynią manualną już w standardzie ma napęd 4x4, zaś w wersji z automatem napęd 4x4 kosztuje ekstra 7000 zł. Samochód posiadał też blokadę tylnego mostu PSD za 2000 zł oraz zawieszenie S-Link (opcja).
Ceny modyfikacji/akcesoriów na aucie testowym:
- osłona silnika (1260 zł)
- osłona skrzyni biegów (1250 zł)
- opony terenowe (3540 zł)
- rury progowe (2650 zł)
- belki poprzeczne do mocowania rur progowych (1650 zł)
- zawieszenie: amortyzatory i sprężyny (6850 zł)
- roleta MountainTop (13 650 zł)
- nakładki na błotniki (3501 zł)
- nakładki na drzwi (1198 zł)
- nakładka na klapę (1866 zł)
Dla porównania Ford Ranger Limited z 2-litrowym dieslem o mocy 205 KM i 10-biegową skrzynią automatyczną kosztuje od 201 950 netto, zaś Toyota Hilux z 2.8-litrowym dieslem o mocy 204 KM i 6-biegową skrzynią automatyczną kosztuje od 197 000 zł netto za odmianę Invincible lub też 175 500 zł za bazową SRS.
SsangYong Musso w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy SsangYonga Musso w różnych wersjach wyposażeniowych. Samochody pochodzą z 2022 roku, sa fabrycznie nowe i dostępne od ręki. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę SsangYong Musso leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując SsangYong Musso Grand przekonuje przede wszystkim dobrym stosunkiem ceny do jakości i możliwości. Jest tańszy od konkurencji, a przy tym dość bogato wyposażony, oferuje 5 lat gwarancji i dobrze radzi sobie w terenie. Jednocześnie wersja Grand imponuje możliwościami przewozowymi, samochód jest też całkiem komfortowy na co dzień i ma przestronną oraz funkcjonalną kabinę. Przekonał mnie tego oszczędny i dynamiczny silnik diesla. To jeden z najbardziej niedocenianych samochodów w swojej klasie– z wieloma atutami, rozsądnie wyceniony, a przy tym sprawdzi się zarówno jako wół roboczy jak i zabawka w teren.
