TEST: Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – imponuje jako całość
Skoda Octavia od lat jest ulubionym samochodem Polaków. W wersji RS dodatkowo pokazuje jak pogodzić świetne osiągi z przydatnością na co dzień. Skoda Octavia RS to samochód, któremu naprawdę trudno mi cokolwiek zarzucić.
Z testu dowiesz się o:
Octavię chyba nikomu nie muszę przedstawiać. Śmiało mogę ją nazwać ulubionym samochodem Polaków i doskonale wiem dlaczego. Nie ma bowiem równie wszechstronnego i funkcjonalnego samochodu za tą cenę niż Skoda Octavia. Czesi trzymają się tego założenia począwszy od I generacji z lat 90. i świetnie im to wychodzi.
Skoda Octavia RS 2024 - wymiary i bagażnik
Obecna od 2019 roku Octavia IV kontynuuje schedę poprzedników. Mamy tu technologię VW, płytę MQB evo z Golfa, nadwozie o długości 4702 mm, 2669 mm rozstawu osi i ogromny wręcz bagażnik o pojemności aż 600 litrów z licznymi udogodnieniami jak przegrody, haczyki, siatki czy tunel na narty. Sam kufer jest ustawny, mieści dojazdowe koło zapasowe (600 zł) i ma bezdotykowo sterowaną klapę (element pakietu RS Selection za 5150 zł).

Octavii RS nie brakuje stylistycznego pazura
Mamy tu do czynienia z topową odmianą RS, którą z zewnątrz poznamy po emblemacie vRS na grillu, innych zderzakach, seryjnych 18-calowych czarnych felgach COMET, subtelnym spojlerze czy sporych trapezoidalnych końcówkach układu wydechowego, emblemacie vRS na klapie bagażnika i czerwonej wstawce na tylnym zderzaku. Nasz egzemplarz w kolorze Błękit Race Metalic za rozsądne 1150 zł wygląda naprawdę rasowo, a czarne dodatki w postaci felg, ramki grilla, listw wokół szyb, obudów lusterek czy spojlera tylko dodają mu charakteru.

Wnętrze reprezentuje sportowy sznyt oraz przyzwoitą jakość i ergonomię
Po kabinie od razu widać, że mamy do czynienia z RaSową odmianą. Ergonomiczne sportowe fotele Basic ze skóry i Alcantary (11 850 zł) są bardzo wygodne, a przy tym dobrze trzymają ciało i mają wysuwaną podpórkę pod uda oraz logo vRS. Kolejny emblemat vRS zdobi sportową, perforowaną kierownicę z manetkami do zmiany biegów. Oprócz tego mamy też wstawki z alcantary na desce rozdzielczej i drzwiach oraz listwy imitujące karbon.
Skoro już o materiałach mowa, te są po prostu dobre. W większości miejsc są miękkie i solidnie spasowane elementy, choć z tyłu jest już dość plastikowo. Generalnie jako całokształt Octavia pod względem jakości wykończenia zasługuje na solidną 4+, gdyż ma nawet miękko wyściełane kieszenie w drzwiach.

Również ergonomia wypada dosyć korzystnie. System multimedialny z 10-calowym dotykowym ekranem działa intuicyjnie, oferuje dobrą reakcję na dotyk, atrakcyjne grafiki i prostą obsługę oraz bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i AndroidAuto. Również obsługa wirtualnych zegarów jest prosta, typowo VAGowska, a seryjnym aktywnym tempomatem steruje się za pomocą znanej od lat dźwigienki. Z minusów wspomnę o dotykowym sterowaniu klimatyzacją oraz braku podświetlenia suwaków do regulacji głośności. Pozostawiono na szczęście podstawowe przyciski funkcyjne.

Skoda Octavia 2024 - przestronność i fukcjonalność
Jak to w Octavii, przestronność wręcz zachwyca. Miejsca jest mnóstwo w każdym kierunku, a fotele bardzo wygodne. Równie dobrze jest z tyłu, w zasadzie nawet trójce dorosłych osób będzie tu wygodnie. Ponadto mamy trzecią strefę klimy, 2 wejścia USB-C i gniazdo 230V. Oba elementy wchodzą w skład wspomnianego już wcześniej pakietu RS Selection, zawierającego też podgrzewane fotele przednie i tylne, podgrzewane dysze spryskiwaczy oraz podgrzewaną przednią szybę.

Skoda Octavia RS 2024 - wyposażenie
Skoro już o wyposażeniu mowa, jest ono niemal kompletne. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in.:
- Podłokietnik z przodu i z tyłu
- 3-ramienną sportową kierownicę (dla DSG z manetkami)
- Kamerę cofania
- Hill Hold Control - wspomaganie ruszania pod wzniesienia
- Czujniki parkowania z tyłu oraz z przodu z MANOEUVRE ASSIST
- FRONT ASSIST - kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania oraz Collision Avoidance
- Assist Reflektory główne LED Top Matrix
- LANE ASSIST - asystenta pasa ruchu
- Tylne światła LED TOP z dynamicznymi kierunkowskazami
- Funkcję SmartLink+ Nawigację COLUMBUS (10", 2xUSB-C)
- DRIVER ALERT - system wykrywający zmęczenie kierowcy
- KESSY FULL bezkluczykowy system obsługi samochodu
- Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka zewnetrzne
- Podgrzewane fotele przednie
- LIGHT AND RAIN ASSIST - czujnik zmierzchu i deszczu SUNSET
- przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika
- CLIMATRONIC - automatyczną klimatyzacj∑ dwustrefową z regulacją elektroniczną
- Obręcze ze stopów lekkich COMET 7,5 x 18'', czarne
- Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne z czujnikiem wilgotności
- Przednie światła przeciwmgłowe LED z funkcją CORNER
- Centralną poduszkę powietrzną
- DRIVING MODE SELECT - wybór profilu jazdy
- Lusterka boczne i klamki w kolorze czarnym
- Progresywny układ kierowniczy
- Pakiet oświetlenia LED AMBIENTE
- Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami ADAPTIVE CRUISE CONTROL
- aktywny tempomat do 210 km/h
- Szyby dźwiękochłonne z przodu
Z opcji mamy m.in. indukcyjną ładowarkę (1250 zł), elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z monitorowaniem martwego pola i systemem Rear Traffic Alert (2000 zł), wyświetlacz head-up (2750 zł), wycieraczkę tylnej szyby (600 zł) czy system ochrony kierowcy i pasażera z przodu Crew Protect Assist (700 zł). W skład wspomnianego wcześniej pakietu RS Selection (5150 zł) wchodzą m.in.: poodgrzewane fotele przednie i tylne, bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, podgrzewana przednia szyba, podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, gniazdo 230V, CLIMATRONIC - klimatyzacja automatyczna 3-strefowa oraz 3 dodatkowe gniazda ładowania USB-C. Do pełni szczęścia zabrakło tak naprawdę podgrzewanej kierownicy.
Skoda Octavia RS 2024 - osiągi i spalanie
Pora na clou programu, w końcu mamy tu wariant RS. Pod maską znajdziemy dobrego kumpla, a więc silnik 2.0 TSI o mocy 245 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Na osiągi absolutnie nie można narzekać. Samochód w każdej chwili reaguje ochoczo na wciśnięcie gazu, przekładnia pracuje naprawdę szybko i bez szarpnięć, idealnie czytając intencje kierowcy, a sama jednostka jest elastyczna i zrywna już od niskiego zakresu obrotów i dobrze czuje się także przy wyższych. Jedynym, co tak naprawdę ogranicza osiągi Octavii, jest napęd na przednią oś. Co prawda auto wyposażono w blokadę mechanizmu różnicowego, jednak przy korzystaniu z funkcji Launch Control przednie koła mocno buksują. Przydałoby się też bardziej rasowe brzmienie wydechu. W trybie Sport mamy co prawda dźwięk, ale pochodzi on z głośników… i to słychać.

Bardzo pozytywnie zaskoczyło mnie spalanie. Średnie zużycie paliwa w Octavii wynosi jakieś 8,5-9 l/100 km, co zważywszy na osiągi, moc i charakter auta jest naprawdę dobrym wynikiem. Co więcej, na drogach lokalnych można śmiało osiągnąć wyniki rzędu 6-6,5 l/100 km. W mieście spalanie przekracza 10 l/100 km, zaś na autostradzie są to wyniki rzędu 8 l/100 km. Bak liczy 50 litrów.
Układ jezdny Octavii RS czyni ją idealnym daily
Bardzo spodobał mi się układ jezdny Octavii RS, który stanowi idealny balans między precyzją prowadzenia a komfortem jazdy. Z jednej strony mamy bowiem usztywnione i zwarte podwozie zapewniające dobre prowadzenie w zakrętach, bezpośredni układ kierowniczy i dobre hamulce, a z drugiej naprawdę przyzwoity komfort jazdy. To samochód wręcz stworzony do pokonywania tras i zakrętów oraz nie wymagający wyrzeczeń także na drogach gorszej jakości. Oczywiście nie jest tak sztywny i bezkompromisowy jak Focus ST czy Honda Civic Type R, lecz w większości sytuacji na co dzień stanowi to bardziej atut niż wadę. Brawo Skoda!

Skoda Octavia RS 2024 - cena
Pora na cenę. Ta jest w sumie… rozsądna jak na to co otrzymujemy. Dobra, ktoś powie, że 190 tys. za Octavię to dużo, jednak mamy tu naprawdę mocny, bogato wyposażony i szybki samochód rodzinny, który jest kompletnie wyposażony i przestronnością przewyższa nawet niektóre auta klasy średniej. Bazowa RSka 2.0 TSI z manualem startuje od 156 350 zł, a skrzynia DSG wymaga 8000 zł dopłaty. Za dopłatą 4000 zł dostaniemy odmianę kombi. Za 169 700 zł dostaniemy wariant 2.0 TDI o mocy 200 KM z DSG i napędem na przód, a dopłata do napędu 4x4 wymaga dopłaty 10 050 zł.

Skoda Octavia RS 2024 vs Ford Focus ST 2024
Dla porównania Ford Focus ST 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną o 7 przełożeniach i napędem na przód kosztuje od 180 200 zł. Ford Focus mierzy 4382 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2700 mm. Bagażnik pomieści 392 litry lub 341 l z opcjonalnym audio Bang&Olufsen. Silnik Focusa ST generuje 415 Nm momentu obrotowego i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,8 s i prędkość maksymalną 250 km/h.
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.:
- 19” obręcze kół ze stopów lekkich
- Sportowe zawieszenie ST
- Pakiet stylizacyjny ST
- Duży, tylny spojler w stylizacji ST
- Head-Up Display - wyświetlacz przezierny
- Kierownica w stylizacji ST
- Manetki do zmiany biegów przy kierownicy - dla skrzyni automatycznej
- Reflektory Full LED matrycowe z Glare Free Auto High Beam
- Fotele kubełkowe Ford Performance, z certyfikatem AGR
- Elektryczną regulację przednich foteli w 12. kierunkach
- Launch Control - procedurę startową
- Zawieszenie gwintowane Ford Performance z możliwością regulacji
- Przedni układ hamulcowy Brembo) z większymi tarczami oraz zaciskami lakierowanymi w kolorze czerwonym
- 19” obręcze kół ze stopów lekkich z wykończeniem w kolorze czarnym
- Opony Pirelli P-Zero Corsa 235/35 R19 91Y
- Górną kratę wlotu powietrza z wykończeniem w kolorze czarnym
- Elementy dolnej części zderzaka z wykończeniem w kolorze czarnym
- Dach i obudowy lusterek bocznych lakierowane w kolorze czarnym
- Tylny spojler z wykończeniem w kolorze czarnym,
- Tylny dyfuzor z wykończeniem w kolorze czarnym
Skoda Octavia RS 2024 vs Cupra Leon VZ 2024
Z kolei Cupra Leon VZ 2.0 TSI o mocy 245 KM z przekładnią DSG i napęędem na przód kosztuje od 168 500 zł. Seat Leon VZ mierzy 4398 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2683 mm. Bagażnik pomieści 380 litrów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 370 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in:
- pakiet wspomagania jazdy M dla samochodów z Navi System+ zawierający predykcyjny tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji asystenta świateł drogowych High Beam Assist oraz system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition
- system Front Assist
- system Lane Assist
- kamerę cofania
- Cupra Drive Profile: 4 profile jazdy umożliwiające zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy oraz skrzyni biegów DSG
- asystenta parkowania oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego: EDL z XDS
- asystenta podjazdu i zatrzymania (Auto Hold)
- automatyczną klimatyzację trzystrefową Climatronic z filtrem AirCare i czujnikiem jakości powietrza (AQS)
- wirtualny kokpit: cyfrowa tablica przyrządów z kolorowym ekranem TFT 10,25”
- pakiet praktyczny zawierający czujnik deszczu, czujnik zmierzchu (automatyczne światła) i automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne z funkcją automatycznego obniżania lusterka pasażera przy cofaniu
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY
- Navi System+ zawierający nawigację satelitarną z mapami z możliwością aktualizacji, 12-calowym kolorowym ekranen dotykowym, Radio FM, 7 głośników, 2 gniazda USB typu C z przodu i 2 x USB typu C z tyłu do ładowania urządzeń oraz funkcję rozpoznawania mowy i sterowania głosem
- Full Link
- ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru
- Pakiet Full LED - w jego skład wchodzą pełne przednie światła LED, zintegrowane tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami, światła do jazdy dziennej LED przednie światła przeciwmgielne LED z funkcją doświetlania zakrętów, oświetlenie powitalne LED w lusterkach bocznych i tylnych światłach, funkcja świateł autostradowych, automatyczna funkcja opóźnionego wyłączania świateł Coming and Leaving Home
- adaptacyjne zawieszenie (DCC)
- 19-calowe felgi aluminiowe CUPRA MACHINED SPORT BLACK / SILVER w kolorze czarnym z elementami w kolorze srebrnym
- kubełkowe fotele przednie, tapicerka materiałowa ze skórą ekologiczną z przeszyciem w kolorze miedzi
- sportową, podgrzewaną kierownicę wielofunkcyjną obszytą skórą
- lakierowane na czarno zaciski hamulcowe
Skoda Octavia w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Skody Octavii w różnych wersjach silnikowych, wyposażeniowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 oraz z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty.
Sprawdź ofertę Skoda Octavia leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Skodzie Octavii trudno wytknąć jakieś wady. Nawet w wersji RS pozostaje ona naprawdę wszechstronnym samochodem, który imponuje przestronnością i ma dobrą relację ceny do tego co oferuje. Ponadto wariant RS imponuje osiągami, przekonuje stylowymi dodatkami i bogatym wyposażeniem, a przy tym okazuje się zaskakująco oszczędny. Octavia w każdej wersji pozostaje rodzinnym samochodem, a RS pokazuje, że sportowy wariant nie oznacza wcale wyrzeczeń na co dzień. Jedynie brakuje mi napędu 4x4, ale ten jest w cywilnej Octavii 2.0 TSI o mocy 190 KM albo w RSce z dieslem.