- Superauto.pl
- Porady
- Testy aut
- TEST: Renault Symbioz E-Tech full hybrid esprit Alpine – robi się ciasno
TEST: Renault Symbioz E-Tech full hybrid esprit Alpine – robi się ciasno
Francuzom najwyraźniej mało SUV-ów, skoro ciągle szukają kolejnych nisz. Dlatego też wprowadzili oni kompaktowego SUV-a Symbioz, lecz zastanawiam się nad jego sensem, skoro jego największą konkurencją są… inne SUV-y Renault.

Z testu dowiesz się o:
Franzuzi przyzwyczaili nas do zastępowania swoich sztandardowych modeli SUV-ami. Zrobili tak m.in. z flagowym Talismanem, SUV-ami stały się Espace i Scenic, wreszcie następcy w postaci SUV-a doczekało się kompaktowe Megane. Wydawać by się mogło, że jest to naturalna kolej rzeczy, skoro ponad połowa nowych aut w Europie ma nadwozie SUV-a lub crossovera. Z drugiej strony Renault Symbioz wcisnęło się w lukę, która tak naprawdę w gamie francuskiego producenta jest już zagospodarowana przez Australa i Arkanę.
Z przodu Captur, z tyłu nowy model
Renault Symbioz zadebiutowało w 2024 roku i bazuje na platformie CMF-B rodem z Captura i Arkany. Zresztą z przodu Symbioz z przodu wygląda niczym kopia Captura po liftingu – ten sam pas z agresywnymi reflektorami LED, charakterystycznymi LED-ami do jazdy dziennej w kształcie połówek rombów i ciekawym gradientowym grillem. Różnica zaczyna się przy spojrzeniu na sylwetkę, która jest bardziej wydłużona i nieco klinowata, podporządkowana funkcjonalności. Z tyłu znajdziemy zupełnie nowe lampy o geometrycznym kształcie niczym w Scenicu E-Tech.

Renault Symbioz 2025 - wymiary i bagażnik
Renault Symbioz mierzy 4,41 m długości, a jego rozstaw osi to 2,64 m. Prześwit liczy 17 cm. Auto jest zatem o 17 cm dłuższe od Captura, jednak ma ten sam rozstaw osi. Efektem jest większy bagażnik, który bazowo liczy 492 l pojemności, a po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu nawet 624 l. Jest też ustawny i ma podwójną podłogę.

Prosta i estetyczna kabina prosto z Captura
W kabinie również nie widać praktycznie żadnych różnic w stosunku do Captura. Mamy ten sam kokpit z pionowym 10,4-calowym wyświetlaczem systemu infotainment opartym na Google Automotive oraz 10,25-calowym ekranem cyfrowych zegarów i charakterystyczną wysepkę na konsoli środkowej z selektorem skrzyni biegów. Pod nią znalazła się półka z ładowarką indukcyjną. System multimedialny jest wygodny i przyjemny w obsłudze, tak samo jak w Capturze. Podczas testu notorycznie zacinała się jednak kamera cofania.

Jakość wykończenia również jest podobna co w Capturze, a zatem nie brakuje miękkich tworzyw, a w testowanej wersji esprit Alpine przed pasażerem znajdziemy miękki tapicerowany pas na desce rozdzielczej. Taki sam materiał mamy na drzwiach. Miejscami wnętrze Symbioza potrafi jednak trzeszczeć, a w aucie segmentu C przydałyby się chociaż miękkie boczki przednich drzwi.
Przestrzeń i funkcjonalność trochę zawodzą
Również pod kątem przestronności Symbioz nie odbiega zbytnio od Captura. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, choć przydałoby się go nieco więcej na szerokość. Fotele dość dobrze wyprofilowano i są całkiem wygodne, aczkolwiek Citroeny czy Peugeoty są pod tym kątem lepsze. Ilość i pojemność schowków również nie odbiega od Captura. To samo dotyczy warunków w drugim rzędzie, gdzie spodziewałbym się większej ilości miejsca na nogi, tymczasem jest ona taka sama jak w Capturze. Są teżnawiewy i 2 podświetlane porty USB-C. Samą kanapę dobrze wyprofilowano. W tym segmencie razi jednak brak środkowego podłokietnika.

Renault Symbioz esprit Alpine 2025 - wyposażenie
Wyposażenie wersji esprit Alpine jest bogate. Już w standardzie mamy m.in. podgrzewaną kierownicę, czujniki parkowania dookoła pojazdu, aktywny tempomat, nawigację, indukcyjną ładowarkę, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania czy dostęp bezkluczykowy. Z opcji mamy dach Solarbay (7000 zł), audio Harman Kardon (3800 zł) pakiet parking 360 (3100 zł) z kamerą 360 stopni i asystentem parkowania, pakiet asystentów driving&safety (3600 zł), elektrycznie i bezdotykowo podnoszoną klapę bagażnika (2000 zł) oraz pakiet winter (2700 zł, podgrzewane fotele i przednia szyba, elektryka foteli). Zabrakło jednak dwustrefowej automatycznej klimatyzacji.

Renault Symbioz 2025 E-Tech full hybrid - osiągi i spalanie
Symbioz występuje wyłącznie z napędem hybrydowym E-Tech full hybrid. Ten sam mieliśmy też w Capturze. Rozwija on 145 KM, bazuje na jednostce 1.6 i korzysta z wielostopniowej przekładni Multi-mode. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 s, a prędkość maksymalna to 170 km/h. Jak każda hybryda Renault, samochód preferuje płynną i przewidywalną jazdę, a próby dynamicznej jazdy kończą się wyciem. Sama dynamika nie jest zła ani też nie imponuje, po prostu pozwala na sprawne przemieszczanie się i tyle.
Również spalanie nie odbiega od normy. Średnio Symbioz spalił między 5,5 a 6 l/100 km, co jest dobrym wynikiem. W mieście i przy spokojnej jeździe osiągniemy wyniki między 4,5 a 5 l/100 km, na drogach lokalnych będzie to około 5,4-5,6 l/100 km, zaś na autostradzie musimy liczyć się z wynikami ponad 7 l/100 km. Bak ma 48 litrów.

Nie tylko wygląda ale też jeździ jak Captur
Na drodze Symbioz jest raczej komfortowy, sprawnie pochłaniając większość nierówności, lecz na większych pojedynczych dziurach i studzienkach dają o sobie znać jego 19-calowe obręcze. Auto nie ma i nawet nie próbuje mieć sportowych zapędów, a jego lekko pracujący układ kierowniczy zachęca raczej do spokojnej jazdy, za to ułatwia manewrowanie. W odzyskiwaniu energii pomaga wydajny tryb rekuperacji. Do wyboru mamy tryby Eco, Comfort, Sport i Perso, jednak optymalny i tak będzie Comfort.
Renault Symbioz 2025 E-Tech full hybrid esprit Alpine - cena
Renault Symbioz jest rozsądnie wycenionym samochodem. Bazowa odmiana Evolution kosztuje 128 900 zł, zaś testowana esprit Alpine startuje od 144 900 zł. Nasz egzemplarz wyceniono na ok. 160 tys. zł. Jest zatem. o jakieś 20 tys. droższy od Captura, lecz jednocześnie o ponad 20 tys. zł tańszy od Australa esprit Alpine.

Renault Symbioz 2025 vs Renault Arkana 2025
Z drugiej strony mamy nieco większą i zgrabniejszą Arkanę z tym samym napędem, która w podobnej konfiguracji esprit Alpine kosztuje 163 500 zł. Różnice w wyposażeniu w zasadzie ograniczają się do pewnych detali w kabinie czy elementów wyposażenia – np. zamiast audio Harman Kardon znajdziemy również dobre BOSE, zaś zamiast dachu Solarbay mniejszy dach szklany, za to z możliwością otwierania. Arkana mierzy 4,57 m długości, a jej rozstaw osi liczy 2,72 m, mimo, że bazuje na tej samej platformie co Symbioz. Ponadto Arkana ma aż 200 mm prześwitu. Bagażnik pomieści 492 litry, jednak jego pełne wykorzystanie utrudnia pochylona klapa bagażnika i opadająca linia dachu.
Renault Symbioz 2025 vs Hyundai Kona 2025
Kolejnym rywalem jest Hyundai Kona Hybrid, który w porównywalnej wersji Platinum kosztuje 161 400 zł. Samochód mierzy 4,35 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,66 m. Bagażnik pomieści 466 litrów. Samochód korzysta z benzynowej jednostki 1.6 GDi i silnika elektrycznego, oferując łącznie 129 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12 s, a prędkość maksymalna to 165 km/h. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni DCT. Atutem Hyundaia jest gwarancja na 5 lat bez limitu kilometrów.
Renault Symbioz 2025 vs Toyota C-HR 2025
Z kolei Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive kosztuje 168 900 zł. Samochód z napędem hybrydowym opartym na benzynowej jednostce 1.8 rozwija 140 KM, ma napęd na przód i bezstopniową przekładnię e-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,9 s, zaś prędkość maksymalna to 175 km/h. Toyota C-HR mierzy 4,36 m długości, a jej rozstaw osi to 2,64 m. Bagażnik pomieści 447 litrów.
Renault Symbioz 2025 vs MG ZS 2025
Mamy też chińską konkurencję w postaci MG ZS Hybrid+, które w topowej wersji Exclusive kosztuje 116 700 zł. Samochód mierzy 4,43 m długości, a jego rozstaw os liczy 2,61 m. Bagażnik pomieści 443 litry. Układ napędowy bazuje na benzynowej jednostce 1.5 i silniku elektrycznym, oferując łącznie aż 197 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 3-biegowej przekładni automatycznej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 s, a prędkość maksymalna to 168 km/h. Atutem MG jest też gwarancja na 7 lat lub 150 000 km.
Renault Symbioz w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Renault Symbioza w różnych wersjach wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Renault Symbioz leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Wypuszczając Symbioza Francuzi postanowili stworzyć alternatywę dla osób poszukujących normalnego zdroworozsądkowego samochodu ze sporym bagażnikiem. Symbioz wygląda nowocześnie, jednak nie wybija się niczym szczególnym ponad inne kompaktowe SUV-y. Jest jednak oszczędny i ma optymalny dla tej wielkości auta napęd hybrydowy. Do tego jest rozsądnie wyceniony i bogato wyposażony. To auto miałoby sens… gdyby nie Arkana, która jest jego najpoważniejszym rywalem, w dodatku niemal identycznie wycenionym.
Motoryzacją pasjonuję się od dzieciaka, lubię o niej pisać i opowiadać oraz dzielić się pasją z innymi. Cztery kółka to całe moje życie. W szczególności lubię amerykańskie samochody, zwłaszcza kabriolety z V8, a także duże SUV-y i pickupy. Jednym z wielu moich motoryzacyjnych marzeń jest posiadanie Corvetty w garażu 😉 Ukończyłem dziennikarstwo motoryzacyjne w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz zdobyłem stopień magistra na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Od lat lubiłem pisać i cieszyć się lekkim piórem, a od paru lat podjarałem się także prezenterką na YouTubie. Współpracuję z wieloma mediami, a moje główne działania skupiają się wokół Superauto.pl.