TEST: Nissan Ariya Evolve FWD 87 kWh – przykład udanego elektryka
Ostatnio trochę ponarzekałem na elektryki przy okazji testu Subaru Solterry. Na szczęście Nissan Ariya prezentuje się zgoła inaczej – dobry zasięg, rozsądne zużycie energii, do tego porządne wyciszenie i komfort. Czyżby elektryk idealny?

Z testu dowiesz się o:
Nissan Ariya zadebiutował w 2020 roku jako pierwszy elektryczny SUV tej marki. Trafił on jednak na rynek dopiero w 2022 roku z racji na kryzys z półprzewodnikami. W tym czasie jednak producent przeprowadził aż 5000 testów wytrzymałościowych samochodu w trudnych warunkach.
Nissan Ariya 2023 - wymiary i bagażnik
Samochód mierzy 4595 mm długości, a rozstaw osi liczy 2775 mm. Samochód bazuje na nowej platformie CMF-EV, którą dzieli z Renault Megane E-Tech. To także pierwszy model z nowym logo Nissana. Bagażnik ma przeciętną pojemność wynoszącą 468 litrów. Owszem, jest on ustawny, lecz dość płytki. Ma on jednak podwójną podłogę, gdzie wygospodarowano spory schowek na kable.

Niebanalna stylistyka na żywo prezentuje się świetnie
Nowy, futurystyczny design, zabudowany grill z matrycowymi LED-owymi reflektorami - samochód wygląda atrakcyjnie i wyróżnia się z tłumu. Cechują go płynne linie i dopracowana aerodynamika. Seryjne w wersji Evolve adaptacyjne przednie reflektory Full LED z motywem bumerangów, oryginalny tył z blendą łączącą lampy i wkomponowanym w nią napisem NISSAN, sylwetka SUV-a coupe z łagodnie opadającą linią dachu, aerodynamiczne felgi 20-calowe (8000 zł) czy dwukolorowe nadwozie w kolorze białej perły z czarnym dachem (7000 zł) – z całą pewnością prezencja elektrycznego Nissana jest niebanalna zwraca uwagę przechodniów.

Kabina Ariyi to przykład futurystycznej salonki
Nowoczesna i minimalistyczna kabina z dwoma zintegrowanymi ekranami o przekątnej 12,3 cala i dotykowymi przyciskami z haptycznym sprzężeniem zwrotnym (wymagają one jednak sporego nacisku) wygląda estetycznie i równie atrakcyjnie co nadwozie. Ariya oferuje sprawny i intuicyjny system multimedialny znany z Qashqaia e-Power z dotykowym ekranem, wieloma funkcjami i możliwością tworzenia własnego profilu, a także bezprzewodowym Apple CarPlay i AndroidAuto.

Największe wrażenie w kabinie Ariya robi detalami. Dotykowy panel klimatyzacji wkomponowany w drewnianą wstawkę na desce rozdzielczej , dotykowe przyciski na konsoli środkowej (również w drewnie), elektrycznie przesuwana konsola środkowa, elektrycznie sterowany schowek w centralnej części kokpitu, oświetlenie ambiente wykorzystujące efekt cieniowania oparty na japońskim wzorze Kumiko – próżno szukać takich rozwiązań w innych samochodach marek popularnych i naprawdę świetnie pasują one do komfortowego, kojącego charakteru Ariya.

Jakość wykończenia to jego mocna strona - przyjemny welur na wyciągnięcie ręki
Jakość wykonania stoi na naprawdę dobrym poziomie, dominują estetyczne materiały, najbardziej spodobały mi się połacie weluru na desce rozdzielczej i drzwiach, z tego samego materiału wykonano też fotele (welur perforowany+skóra ekologiczna), które w wersji Evolve mają seryjnie podgrzewanie, wentylację i elektryczną regulację. Nic nie trzeszczy, wszystko solidnie zmontowane, dywaniki wykonano z niespotykanego w markach popularnych miękkiego, grubego włosia – jest ono bardzo przyjemne w dotyku, jednak może być kłopotliwe w czyszczeniu.

Ergonomia jest w porządku, jednak parę kwestii wymaga dopracowania. O ile z poziomu kierownicy wszystko sprawnie się obsługuje, w tym zestaw zegarów, kompouter pokładowy, itd, o tyle wkomponowane w drewno przełączniki co prawda bardzo estetyczne, ale wymagają sporego nacisku. W efekcie mimo ich umieszczenia w zasięgu ręki kierowcy korzystanie z nich nie jest do końca intuicyjne. Główną niedogodnością są jednak zbyt nisko umieszczone podłokietniki na drzwiach.
Nissan Ariya 2023 - przestronność i funkcjonalność
Przestronność to mocna strona Ariyi. Samochód oferuje mnóstwo miejsca na nogi i na szerokość, zarówno z przodu jak i z tyłu, lecz dość mało nad głową (ograniczona też przez dach panoramiczny). Ariye cechuje też dobra funkcjonalność – brak tunelu środkowego z przodu i z tyłu, schowki w desce rozdzielczej, 4 wejścia USB, dobre wyprofilowanie kanapy. Minus za mały schowek w podłokietniku. Siedzi się wysoko, fotele są wygodne, zewnętrzne siedziska tylnego rzędu maja podgrzewanie, zaś pasażerowie mają do dyspozycji osobne nawiewy, 2 wejścia USB (jedno A i jedno C) oraz podłokietnik z cupholderami.

Nissan Ariya 2023 Evolve - wyposażenie
Wyposażenie wersji Evolve jest naprawdę bogate. Do najważniejszych elementów tej odmiany należą:
- adaptacyjne reflektory Full LED
- panoramiczne okno dachowe
- system nagłośnienia Bose z 10 głośnikami (gra naprawdę dobrze)
- elektryczna regulacja foteli przednich z pamięcią
- elektrycznie regulowana konsola centralna
- elektrycznie regulowane położenie koła kierownicy
- inteligentny kluczyk z funkcją pamięci ustawień
- wyświetlacz przezierny head-up z informacjami ukazywanymi na szybie
- system ProPILOT Park
- Inteligentne lusterko wsteczne (cyfrowe)
Oprócz tego były znane z niższej wersji Advantage elementy, takie jak:
- system ProPILOT Assist z Navi Link
- Jonizator powietrza Plasma Cluster Ion
- Przyciemniane szyby tylne
- przednie lampy przeciwmgłowe LED
- podgrzewana przednia szyba
- podgrzewana kierownica
- podgrzewane przednie fotele
- elektrycznie sterowana klapa bagażnika
- ładowarka bezprzewodowa w podłokietniku
- system kamer 360 stopni (dobrej jakości)
- ładowarka pokładowa, trójfazowa AC 22 kW

Nissan Ariya 2023 - osiągi i zużycie energii / zasięg
Pod maską znalazł się silnik elektryczny generujący 238 KM i 300 Nm, napęd trafia na przednią oś, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,6 s. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Bardzo dobra dynamika, zwłaszcza w trybie Sport (do wyboru Eco, Standard, Sport), do tego dobre wyciszenie, znacznie lepsze niż w Solterrze, nawet przy 120 km/h jest cicho – naprawdę trudno mieć jakieś zastrzeżenia do osiągów Ariyi. Zasięg według producenta to 536 km, baterie mają 87 kWh pojemności netto.
Samochód cechuje rozsądne zużycie energii, średnio w granicach 19-20 kWh/100 km, czyli nieco mniej niż w Mustangu i znacznie mniej niż w Solterrze, przy spokojnej jeździe można zejść do okolic 15 kWh/100 km, przy 100 km/h około 20 kWh/100 km, zaś przy 120 km/h około 24-25 kWh/100 km. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi między 390 a 440 km, w zależności od stylu jazdy i rodzaju pokonywanych tras.

Nissana Ariyę można ładować mocą do 130 kW, standardowo oferuje pompę ciepła i ładowarkę pokładową trójfazową AC 22 kW. Warto też rozważyć oferowanego przez Nissana wallboxa o mocy 22 kW za 3999 zł. O ile w Solterrze klimatyzacja zabierała sporo zasięgu, o tyle w Nissanie nie było różnicy, czy jeździło się z włączoną klimatyzacją czy bez niej. Wszystko dzięki wspomnianej już pompie ciepła.
Komfortowo, lecz brakuje precyzji
Na drodze Ariya jest komfortowa, sprawnie pochłania wszelkie nierówności, jednak samochód mocno się przechyla, nurkuje podczas hamowania i ma nieprecyzyjny układ kierowniczy niedający czucia tego, co się dzieje z kołami. Osobiście rozważyłbym wariant z napędem na obie osie 4-Force. Pod tym względem Ariya przegrywa zdecydowanie z Mustangiem, choć wypada lepiej niż Solterra. Dość często interweniuje ESP przy przyspieszaniu. Plus za wydajną rekuperację i tryb e-Pedal.

Nissan Ariya 2023 - cena i rywale
Ariya jest konkurencyjnie wyceniona. Bazowa odmiana Engage z bateriami o pojemności 63 kWh i zasięgiem 416 km kosztuje 219 900 zł, zaś wariant FWD z bateriami 87 kWh to koszt 244 900 zł. Wesja z napędem e-4ORCE występuje od bogatszej konfiguracji Advance za 299 900 zł. Testowany egzemplarz w niemal topowej odmianie Evolve wyceniono na 294 900 zł (e-4ORCE wymaga 24 000 zł dopłaty), zaś wraz ze wspomnianymi opcjami w postaci felg i lakieru jego finalna cena zamknęła się w kwocie 309 900 zł.
Mustang Mach-E Premium z bateriami 91 kWh netto, napędem na tył i mocą 269 KM to koszt 313 450 zł, zaś Volkswagen ID.5 Pro Performance z bateriami 77 kWh, zasięgiem 534 km, napędem na tył i mocą 204 KM kosztuje od 242 890 zł.
Nissan Ariya w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie fabrycznie nowego Nissana Ariye z 2023 roku w bogatej wersji Evolve z bateriami o pojemności 87 kWh i napędem na obie osie e-4ORCE. Samochód dostaniecie od ręki, możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.
Sprawdź ofertę Nissan Ariya leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Słowem podsumowania Nissan Ariya jest dobrym elektrykiem, udowodniając tym samym, że producent potrafi korzystać ze swojego sporego doświadczenia w konstruowaniu samochodów elektrycznych. Wydajny, dynamiczny i dość ekonomiczny układ napędowy zapewnia dobry zasięg. Jednocześnie Aryia jest komfortowa i dobrze wyciszona. Do tego przekonuje przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem, jednocześnie zachowując konkurencyjną cenę. Wyróżnia się też niebanalnym stylem. Ma jednak parę wpadek funkcjonalnych, zaś zestrojeniu układu jezdnego brak jeszcze ostatecznego szlifu. To dobry elektryk, jednak jeździ się nim trochę „sztucznie”.