TEST: MG4 64 kWh Comfort – dobry elektryk w cenie Golfa
Swojego elektryka dla ludu ma chociażby Volkswagen czy Renault. To dobre, choć wciąż drogie samochody. MG4 to inna bajka – jest znacznie tańsze, ale czy równie dobre?

Z testu dowiesz się o:
Chińczycy są prawdziwym gigantem, jeśli chodzi o produkcję aut elektrycznych. Według analityków Międzynarodowej Agencji Energetycznej sprzedaż aut elektrycznych w Chinach do końca 2024 roku wyniesie około 10 mln sztuk, co da im imponujące 45% udziału w rynku. Nic dziwnego, że swoimi elektrykami chcą powalczyć także w Europie. Jednym z modeli, które mogą odnieść sukces, jest kompaktowe MG4, będące rywalem m.in. Volkswagena ID.3, Cupry Born czy Renault Megane E-Tech. Samochód zadebiutował w 2022 roku i powstał z myślą o rynku europejskim.
MG4 2024 - wymiary i bagażnik
MG4 mierzy 4287 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2705 mm. Bagażnik jest typowy dla kompaktowych elektryków i liczy od 363 do 1177 litrów pojemności, jednak po złożeniu oparć powstaje próg. Jest to zatem typowy kompakt.

Trochę hatchback, trochę crossover
Samochód wyróżnia się odważnymi kształtami, agresywnymi i strzelistymi liniami, spiczastymi reflektorami przednimi oraz sylwetką crossovera z nakładkami na nadkola i progi oraz prześwitem liczącym 150 mm. Świetnie prezentuje się jego pastelowy pomarańczowy lakier nadwozia. Z tyłu uwagę zwraca blenda świetlna na całej szerokości nadwozia oraz podwójny spojler. W odmianie Comfort zastosowano też rozwiązanie z zakresu aktywnej aerodynamiki w postaci AGS, czyli aktywnej żaluzji atrapy chłodnicy.

Czytelna i solidnie zmontowana kabina
Kabina chińskiego elektryka również prezentuje się dobrze. Dominuje wolnostojący centralny wyświetlacz dotykowy systemu infotainment o przekątnej 10,25 cala, a przed kierowcą znalazł się 7-calowy zestaw cyfrowych zegarów. Uwagę zwraca wysunięta "wysepka" z wygodnym pokrętłem do obsługi skrzyni biegów, która jednak powoduje dyskomfort, gdyż często obijamy kolanami o nią podczas jazdy. Dwuramienna kierownica z grubym wieńcem jest wygodna i pasuje do minimalistycznego wnętrza MG4.

Podoba mi się również jakość wykończenia, gdyż nie brakuje tu miękkich tworzyw i wszystko solidnie zmontowano, praktycznie nie ma tu mowy o jakimkolwiek skrzypieniu. Jedynym zgrzytem są uchwyty na drzwiach, które potrafią czasami trzeszczeć na nierównościach.
Również ergonomia obsługi wypada dobrze, choć trzeba przywyknąć do obsługi automatycznej klimatyzacji za pomocą ekranu. Sam wyświetlacz jest trochę zbyt oddalony od kierowcy. W MG ZS ponarzekałem na multimedia, za to te w MG4 wypadają korzystniej. Oferują ładniejsze grafiki, o niebo lepszą reakcję na dotyk i są intuicyjne, choć Apple CarPlay wciąż jest po kablu. W MG4 znajdziemy za to wejście USB-C. Również zegary obsługuje się intuicyjnie, za pomocą joysticka na kierownicy.

Przestronne funkcjonalne wnętrze, z jednym ale
Kabina MG4 przekonuje też przestronnością i funkcjonalnością. Fotele są obszerne i wygodne, wykonano je z tapicerki, a miejsca nie brakuje w żadnym kierunku. Również podłokietnik jest wystarczająco długi i szeroki. Z tyłu mamy także dużo miejsca na nogi i nad głową, siedzi się wygodnie, podłoga jest płaska, a kanapa dobrze wyprofilowana, jednak podłoga jest wysoko, przez co pozycja do jazdy jest trochę nienaturalna.
MG4 2024 Comfort - wyposażenie
Wyposażenie MG4 jest wystarczające jak na elektryka za rozsądną cenę. Mamy m.in. aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu, 17-calowe alufelgi, tylne czujniki parkowania, reflektory LED, dostęp bezkluczykowy, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, 3 porty USB, przyciemniane szyby. Zabrakło natomiast kamery cofania, podgrzewanych foteli i monitorowania martwego pola, na szczęście dostaniemy je w nieznacznie droższej wersji Luxury.

MG4 2024 64 kWh Comfort - osiągi i wrażenia z jazdy
Sercem pojazdu jest silnik elektryczny o mocy 204 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 s i prędkość maksymalną 160 km/h. Napęd trafia na tył. W rzeczywistości MG4 jest zaskakująco zrywne i sprawnie się rozpędza, zwłaszcza w trybie Sport, gdzie pozwala sobie również na całkiem przyjemną nadsterowność.
Ponadto auto dobrze i pewnie się prowadzi, czego nie można było powiedzieć o testowanym tydzień temu ZS. Jednocześnie MG4 jest komfortowe i dobrze pochłania większość nierówności, choć nie jest aż tak miękkie co ZS. MG4 kiepsko reaguje na poprzeczne nierówności, takie jak progi zwalniające, kiedy to jego tylna oś podskakuje. Ma też wydajny układ hamulcowy, który w dodatku oferuje wydajną rekuperację i funkcję One-Pedal, co miałem okazję sprawdzić w terenach górskich, gdzie udało mi się zyskać nawet kilka kilometrów zasięgu podczas zjazdu ze wzniesienia. Doceniłem też osiągi elektryka podczas podjazdu pod naprawdę strome wzniesienia, kiedy to w każdej chwili mogłem liczyć na sprawne przyspieszenie. Również układ kierowniczy jest bez zarzutu. Generalnie układ jezdny tego auta jest zdecydowanie in plus i nie odstaje on od europejskich rywali.

MG4 2024 64 kWh Comfort - zużycie energii i zasięg
Zużycie prądu również wydaje się być całkiem niewielkie. Podczas spokojnej jazdy drogami lokalnymi można zejść nawet do okolic 10 kWh/100 km. Zasięgw zależności od stylu jazdy i rodzaju wybranej drogi oscyluje średnio między 350 a 400 km, a zatem wygląda to naprawdę dobrze jak na fakt, iż producent deklaruje 450 km według cyklu WLTP. Oczywiście podczas jazdy drogami ekspresowymi z prędkością 120 km/h zużycie energii rośnie do około 18-19 kWh/100 km, w efekcie czego zasięg wyniesie około 300 km. Z kolei podczas spokojnej jazdy z zachowaniem zasad ecodrivingu bez problemu przekroczymy 400 km, a nawet zbliżymy się do deklarowanych przez producenta wartości. Baterie mają 64 kWh pojemności brutto (61,7 kWh netto) i można je ładować mocą do 135 kW – to również konkurencyjny wynik. Auto posiada też funkcję V2L.

MG4 2024 64 kWh Comfort - ceny
Pora na największy atut MG4, którym wręcz miażdży rywali. Chodzi o cenę, która w przypadku naszego egzemplarza w wersji Comfort wynosi raptem 141 900 zł. To praktycznie tyle co spalinowe hatchbacki europejskich marek. Z kolei za 150 600 zł dostaniemy bogato wyposażoną wersję Luxury. Z kolei najtańsze MG4 Standard z bateriami 51 kWh kosztuje zaledwie 125 200 zł – to tyle co niektóre miejskie samochody z napędem spalinowym! Kolejną zaletą MG4 jest wynosząca 7 lat lub 150 000 km gwarancja na samochód (tyle samo wynosi na baterie).
MG4 2024 vs Volkswagen ID.3 2024
Dla porównania VW ID.3 Pro Performance z bateriami 58 kWh netto kosztuje 180 290 zł. VW ID.3 rozwija 204 KM i 310 Nm, ma napęd na tylną oś i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s, a prędkość maksymalna tho 160 km/h. Baterie można ładować mocą do 120 kW, a zasięg w cyklu mieszanym wynosi 435 km. Volkswagen ID.3 mierzy 4264 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2770 mm. Bagażnik pomieści 385 litrów. Wyposażenie standardowe wersji Pro Performance obejmuje m.in.:
- 18-calowe stalowe felgi
- Reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu
- Tylne światła w technologii LED
- Powitalne oświetlenie otoczenia z lusterek
- Oświetlenie Ambiente
- Tapicerka siedzeń z tkaniny
- Fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości
- System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania
- System Lane Assist - asystent utrzymania pasa ruchu
- System rozpoznający zmęczenie kierowcy
- Proaktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC oraz funkcją "stop & go"
- Alarm antywłamaniowy z funkcją dozoru wnętrza i ochroną przed odholowaniem
- Centralny zamek z funkcją SAFELOCK, 2 pilotami oraz funkcją Press&Drive
- Klimatyzacja automatyczna Climatronic, jednostrefowa, zdalnie sterowana
- Lusterka zewnętrzne regulowane i składane elektrycznie, podgrzewane, automatycznie obniżane pasażera
- Park Pilot - czujniki parkowania z przodu i tyłu
- Ładowanie akumulatora mocą 11 kW prądem AC
- Kabel do ładowania prądem zmiennym AC ze stacji ładującej
- 12-calowy wyświetlacz Discover Max
- Bezprzewodowy App Connect - widok ekranu smartfona na ekranie nawigacji
- Sign Assist - system rozpoznawania znaków drogowych
- Radio DAB+
- 2 gniazda USB-C (45W) z przodu oraz 2 gniazda USB-C (45W) do ładowania z tyłu
MG4 2024 vs Opel Astra Electric 2024
Z kolei Opel Astra Electric GS z bateriami 51 kWh netto 197 500 zł. Samochód rozwija 156 KM oraz 270 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s i rozpędza się do 170 km/h, zaś napęd trafia na przednią oś. Baterie można ładować mocą do 100 kW, a zasięg w cyklu mieszanym wynosi od 381 do 429 km. Astra mierzy 4391 mm długości, a rozstaw osi liczy 2675 mm. Bagażnik pomieści 352 litry. Wyposażenie standardowe wersji GS obejmuje m.in.:
- Zaawansowany układ rozpoznawania znaków z funkcją dostosowania prędkości
- Zaawansowany układ wykrywania pieszych i rowerzystów
- System zapobiegania kolizji i hamowania awaryjnego
- Tempomat adaptacyjny (Stop&Go dla skrzyni automatycznych)
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- System automatycznego sterowania zamkami drzwi przednich i zapłonem Open&Start
- Zaawansowany system parkowania: panoramiczne kamery 360° Intelli-Vision
- System Multimedia Plus z łączami Bluetooth® i USB, tunerem DAB, 6 głośnikami
- Kolorowy 10” wyświetlacz wskaźników kierowcy i ekran dotykowy 10” Pure Panel Pro
- Funkcje bezprzewodowej projekcji interfejsu smartfona Apple CarPlay i Android Auto
- System OpelConnect. Zdalne aktualizacje, filmy instruktażowe
- Tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40 (Hatchback) lub 40/20/40 (Sports Tourer)
- Klimatyzację sterowaną elektronicznie, dwustrefową
- Konsolę środkową z podłokietnikiem, podłokietnik tylny z uchwytami na dwa kubki
- Podgrzewane, sportowe koło kierownicy pokryte perforowaną skórą, spłaszczone u dołu
- Czarną podsufitkę
- Ergonomiczny fotel kierowcy AGR podgrzewany, z certyfikatem
- System OpelConnect (w wersjach Plug-in Hybrid i Electric). Zdalne aktualizacje, filmy instruktażowe.
- Podgrzewane, sportowe koło kierownicy pokryte perforowaną skórą, spłaszczone u dołu
- Reflektory i światła do jazdy dziennej, światła tylne w technologii LED
- Reflektory przeciwmgielne w technologii LED
- Elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka boczne
- Przyciemniane szyby tylna oraz boczne tylne
- Ramkę panelu przedniego Opel Vizor, logo Opel i nazwę modelu z tyłu w kolorze czarnym
- Dach w kolorze czarnym z panoramicznym oknem dachowym (dotyczy tylko wersji HB)
- Felgi 17” ze stopów lekkich
MG4 2024 vs Renault Megane E-Tech 2024
Wspomniane na początku Renault Megane E-Tech electric z bateriami 60 kWh netto w wersji techno kosztuje 192 900 zł. Rozwija 218 KM i 300 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s i rozpędza się do 160 km/h. Napęd trafia na przód. Baterie można ładować mocą do 130 kW. Megane E-Tech electric mierzy 4200 mm długości, a rozstaw osi liczy 2685 mm. Bagażnik pomieści 440 litrów. Wyposażenie standardowe wersji techno obejmuje m.in.:
- 7 poduszek powietrznych
- klimatyzację automatyczną dwustrefową z nawiewami dla pasażerów z tyłu
- kartę Renault Hands Free z odblokowaniem pojazdu przy zbliżeniu
- zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 12,3-calowym ekranem TFT
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- system kontroli zmęczenia kierowcy (DDAW)
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i funkcją inteligentnej zmiany prędkości(OSP/TSR/ISA)
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (AEBS)
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- czujniki parkowania z tyłu + kamera cofania
- światła przednie full LED
- kierownicę pokrytą skórą ekologiczną (TEP)
- deskę rozdzielczą pokrytą materiałem z recyklingu, satynowaną chromowaną listwę i pas okładziny pod przednią szybą z tworzywa z recyklingu
- kabel do ładowania mode 3 typ2 -typ2 5 m 22 kW
- system MULTI-SENSE (3. generacji) z funkcją Living Lights
- kierunkowskazy sekwencyjne
- funkcję automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
- światła przednie full LED z funkcją AFS, światła tylne morowane z efektem włókien 3D
- system rozpoznawania znaków drogowych (TSR)
- system openR link 12" DAB, system Arkamys Auditorium z 6 głośnikami i ładowarką indukcyjną
- felgi aluminiowe 20" soren
MG4 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy MG4 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 i z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty.
Sprawdź ofertę MG4 leasing na Superauto.pl

Podsumowanie
Podsumowując MG4 okazało się dojrzałym elektrykiem za rozsądną cenę. Jest to taki elektryk, jakiego oczekujemy – kosztuje tyle co spalinowy hatchback, jeździ równie dobrze co niemieccy rywale, jest dobrze wykonany i wygląda całkiem ładnie, a przy tym oferuje dobre osiągi i przyzwoity zasięg. MG pokazało największym europejskim koncernom, że da się zrobić taniego i dobrego elektryka. Zobaczymy, jak będzie po wprowadzeniu ceł przez UE, choć powiem wprost, że producenci z Europy mogą na tym więcej stracić niż zyskać. Na chwilę obecną MG4 jest moim zdaniem najrozsądniejszym elektrykiem na rynku.