TEST: MG ZS 1.0 T-GDI Exclusive MT - chińska alternatywa dla Dacii
W tym roku obchodzimy 100-lecie słynnej brytyjskiej marki MG. Marki, która powróciła na rynek, tym razem jako chińska. Na przykładzie bazowego modelu ZS sprawdzę, czy samochód oferuje coś więcej niż tylko atrakcyjną cenę.

Z testu dowiesz się o:
Boom na chińskie samochody trwa w najlepsze, a MG jest tego świetnym przykładem. Tylko w maju chińska marka zarejestrowała 671 samochodów, co daje jej 17. miejsce wśród najpopularniejszych marek w Polsce i jest popularniejsza np. od Opla. Z kolei od początku roku MG sprzedało już 1886 samochodów.
MG ZS w Europie jest popularniejsze od Skody Fabii
MG ZS jest najpopularniejszym modelem tej marki w Europie. Tylko w 2023 roku auto znalazło blisko 90 tys. nabywców, zajmując 40 miejsce wśród najczęściej wybieranych modeli i było popularniejsze niż np. Dacia Jogger, Skoda Fabia czy uwielbiane u nas Volvo XC60.
MG ZS 2024 - wymiary i bagażnik
MG ZS zadebiutowało na początku 2017 r. a zatem jest najstarszym modelem marki z dostępnych w Polsce. Samochód jest miejskim crossoverem, mierzy 4323 mm długości, a rozstaw osi liczy 2580 mm. Bagażnik ma sporą pojemność 448 litrów, jednak zawdzięczamy ją w dużej mierze wnęce na koło zapasowe.

Stylistyka typowa dla miejskich crossoverów, czyli przyzwoicie
Nad stylistyką MG nie ma się co rozwodzić, bowiem sylwetka pojazdu z zadartą ku górze linią okien i charakterystycznym przetłoczeniem nad tylnym nadkolem jest prosta, typowa dla tej wielkości crossoverów. MG ZS jest pierwszym samochodem marki zaprojektowanym według stylu Emotional Dynamism. Po liftingu z 2019 roku pojawiły się reflektory LED i charakterystyczny sześciokątny grill. Z tyłu w zasadzie jedynym zwracającym uwagę elementem są dość śmieszne atrapy końcówek układu wydechowego. Do miejskiego, lifestyle’owego charakteru auta pasuje za to wpadający w oczy niebieski lakier metalik.

Na pierwszy rzut oka kabina robi dobre wrażenie, zwłaszcza jakość wykończenia
Producent twierdzi, że samochód adresowany jest do przedstawicieli pokolenia Z. Skoro tak, to spodziewam się ciekawej i nowoczesnej kabiny. Na pierwszy rzut oka wygląda ona faktycznie dobrze. Fotele z ekoskóry z czerwonymi przeszyciami i logo MG na zagłówkach, tworzywa o wzorze karbonu, dwa duże wyświetlacze (od multimediów 10,1 cala, drugi od cyfrowych zegarów) i sportowa perforowana kierownica z grubym i spłaszczonym u dołu wieńcem i czerwonymi nićmi – wizualnie kabina robi naprawdę dobre wrażenie.

Ponadto jakość wykończenia jest zaskakująco dobra jak na samochód za 90 tys. zł. Dominują miękkie i przyjemne w dotyku tworzywa, nawet konsolę środkową obito miękką ekoskórą z czerwonymi przeszyciami, a tu i ówdzie znajdziemy imitację karbonu. W dodatku wszystko solidnie zmontowano i nie mowy o żadnym trzeszczeniu nawet na dużych nierównościach.
Multimedia za to są delikatnie mówiąc słabe
Schody zaczynają się, gdy zagłębimy się w szczegóły. Okazuje się wówczas, że system multimedialny, choć prosty w obsłudze, pochodzi sprzed kilku epok, nawigacja ładuje się baaardzooo powoli, klima jest manualna i sterowana poprzez przyciski (pokrętła są dużo wygodniejsze), grafiki są mocno niedzisiejsze, a reakcja na dotyk przypomina pierwsze telefony dotykowe. Trochę to dziwi, zważywszy na to, iż Chińczycy mają dostęp do naprawdę dobrej elektroniki. Sama jakość obrazu również pozostawia trochę do życzenia. Pod tym względem ZS przedstawicielom pokolenia Z się nie spodoba. Sytuację ratuje na szczęście Apple CarPlay i AndroidAuto, choć są one po kablu. Pochwalę za to cyfrowe zegary, które są czytelne i proste w obsłudze, choć ich personalizacja jest ograniczona.

Przestronnie i wystarczająco komfortowo
Na przestronność trudno narzekać, bowiem miejsca z przodu nie brakuje w żadnym kierunku, fotele są wygodne i mają podgrzewane siedziska, a ten od kierowcy posiada również elektryczną regulację. Plus za klasyczną dźwignię ręcznego. Z tyłu miejsca na nogi też nie brakuje, lecz przy wsiadaniu trzeba mocno trzasnąć drzwiami by je domknąć, zaś osobom powyżej 1,85 m zabraknie miejsca nad głową. Są dwa porty USB-A, brakuje natomiast podłokietnika i osobnych nawiewów. Sama kanapa ma zbyt płaskie siedzisko i zbyt słabo podpiera uda.
MG ZS 2024 Exclusive - wyposażenie
Wyposażenie MG ZS w wersji Exclusive zaskakuje w obie strony. Mamy bowiem w standardzie takie elementy jak dach panoramiczny, tempomat, czujniki z tyłu, kamery 360 stopni (przeciętnej jakości), dostęp bezkluczykowy czy system monitorowania martwego pola. Z drugiej strony brak automatycznej klimatyzacji czy portów USB-C może trochę przeszkadzać, choć konkurencja wcale nie wypada pod tym względem lepiej.

MG ZS 2024 1.0 T-GDI 6MT - osiągi i spalanie
Pod maską MG ZS pracuje turbodoładowana jednostka R3 1.0 T-GDI o mocy 111 KM i 160 Nm, współpracująca z 6-biegową skrzynią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h.
Owszem, jednostka pracuje dość kulturalnie i jest dobrze wyciszona jak na R3, jednak jej osiągi są wręcz mizerne. Trzeba ją trzymać na wysokich obrotach, by jakkolwiek przyspieszała, turbodziura jest spora, a elastyczność żadna. Powyżej 120 km/h rozpędzanie jest wyzwaniem. Jest to o tyle zaskakujące, że konkurencja z koncernu VW i Stellantisa z podobnymi silnikami ma o niebo lepszą dynamikę. Trzeba też przywyknąć do pracy sprzęgła, choć sama skrzynia pracuje dość przyjemnie i łatwo ją wyczuć.

Jednostka MG ZS nie należy też do oszczędnych. Średnio w teście samochód spalił 8 l/100 km, czyli średnio od litra do półtorej więcej od konkurencji. Jest to o tyle dziwne, iż auto jest stosunkowo lekkie (1259 kg) i ma 6 biegów. W korkach spalanie dochodzi do wręcz dyskwalifikujących 13,4 l/100 km, zaś w mieście poza godzinami szczytu jest to koło 9-10 l/100 km. Na drogach lokalnych będą to wyniki rzędu 6,2-6,5 l, zaś na autostradzie przy 130 km/h 8 l. Bak ma 50 litrów.
Komfortowo, lecz bez finezji
Podczas jazdy MG ZS stawia na komfort, sprawnie pochłania nierówności, lecz trudno mówić o precyzji prowadzenia. Układ kierowniczy jest gumowaty, nie daje informacji zwrotnej, zaś hamulce są co najwyżej wystarczające. Czuć, że samochód został stworzony do spokojnej jazdy. W zakrętach również nie wzbudza zaufania.

MG ZS 2024 1.0 T-GDI Exclusive MT - cena
Ponarzekaliśmy trochę na MG, jednak teraz pora na jego główną zaletę, czyli cenę. Otóż samochód startuje od 79 800 zł za wersję Excite 1.5 o mocy 106 KM, zaś nasz egzemplarz 1.0 T-GDI w topowej odmianie Exclusive wyceniono na 91 000 zł. Z drugiej strony rywale wcale nie są drożsi.

MG ZS 2024 vs Citroen C3 Aircross 2024
Dla porównania najnowszy Citroen C3 Aircross kosztuje od 82 800 zł za wersję You ze 100-konnym silnikiem 1.2, zaś w podobnie wyposażonej konfiguracji z pakietem Plus 93 300 zł. Jednostka rozwija 100 KM oraz 205 Nm i współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Samochód mierzy 4,39 m długości, a rozstaw osi liczy 2,67 m. Bagażnik pomieści 460 litrów. Wyposażenie wersji You z pakietem Plus obejmuje m.in.:
- 17-calowe stalowe felgi
- przyciemniane tylne szyby
- kolorowe wstawki
- relingi dachowe
- kierownicę obitą sztuczną skórą
- centalny ekran o przekątnej 10,25 cala
- bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto
- ruchomą podłogę bagażnka z możliwością ustawienia w dwóch położeniach
- Materiałową tapicerkę foteli
- Tylne czujniki parkowania
- Klimatyzację manualną
- Automatyczne światła
- Tempomat i regulator prędkości
- Aktywny system hamowania awaryjnego
- Asystenta utrzymania pasa ruchu
- Rozpoznawanie znaków drogowych
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Elektrycznie sterowane przednie szyby
- Wyświetlacz Citroen Head-up
- Reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej
- Zawieszenie Citroen Advanced Comfort
MG ZS 2024 vs BAIC Beijing 3 2024
Z kolei BAIC Beijing 3 Luxury z silnikiem 1.5 o mocy 136 KM kosztuje 78 900 zł. Mierzy on 4325 mm długości, a rozstaw osi liczy 2570 mm. Bagażnik pomieści 390 litrów. Pod maską pracuje turbodoładowana jednostka 1.5 R4 o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Samochód korzysta z 6-biegowej skrzyni manualnej. Wyposażenie standardowe wersji Luxury obejmuje m.in.:
- Asystenta podjazdu HHC
- Kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi
- Tylne czujniki parkowania
- Reflektory LED
- Światła dzienne LED
- Okno dachowe sterowane elektrycznie
- Elektrycznie sterowane szyby
- 17-calowe felgi
- Półautomatyczną klimatyzację
- Dwa porty USB
- 6-kierunkową regulację fotela kierowcy, fotel kierowcy z regulacją wysokości
- 4-kierunkową regulację fotela pasażera
- Tylne siedzenie składane w proporcji 40/60
- Bluetooth / możliwość sparowania telefonu z systemem pokładowym
- Radio
- 8-calowy multimedialny ekran dotykowy
- Wielofunkcyjną kierownicę
- 4 głośniki
MG ZS 2024 vs Dacia Duster 2024
Dacia Duster Expression z silnikiem 1.0 Eco-G to koszt 87 900 zł, w dodatku ma fabryczne LPG. Samochód korzysta z turbodoładowanej jednostki 1.0 R3 o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Zbiornik LPG liczy 51 litrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,2 s, a prędkość maksymalna to 168 km/h. Duster mierzy 4343 mm długości, a rozstaw osi liczy 2657 mm. Bagażnik pomieści 453 litry. Wyposażenie standardowe wersji Expression obejmuje m.in.:
- 7-calowy wyświetlacz komputera pokładowego
- 10-calowy dotykowy wyświetlacz systemu Media Display
- bezprzewodową replikację smartfona
- fotel kierowcy z regulacją wysokości
- centralny zamek
- kierownicę z regulacją wysokości i głębokości
- elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby
- kierownicę obszytą skórą ekologiczną
- reflektory ECO LED
- lusterka boczne regulowane elektrycznie, podgrzewane z czujnikiem temperatury
- tylne czujniki parkowania
- regulator-ogranicznik prędkości
- kamerę cofania
- klimatyzację manualną
- system utrzymania pasa ruchu (LKA)
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów (AEBS)
- system rozpoznawania znaków drogowych oraz ostrzegania o nadmiernej prędkości
- system kontroli zmęczenia kierowcy
- układ kontroli bezpiecznej odległości
- zestaw naprawczy do opon
MG ZS w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy fabrycznie nowego MG ZS w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie są nowe i pochodzą z 2023 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty.
Sprawdź ofertę MG ZS leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując nie potrafię jednoznacznie polecić ani też odradzić MG ZS. Z jednej strony samochód ma szereg zalet jak atrakcyjna stylistyka, zaskakująco dobra jakość wykończenia, przestronna kabina czy dobry stosunek ceny do wyposażenia. Z drugiej układ napędowy pozostawia sporo do życzenia pod względem spalania i dynamiki, a wyposażenie, choć bogate, ma parę zaskakujących braków. Bez wątpienia MG ZS ma swój styl i przypadnie do gustu osobom szukającym taniego miejskiego auta, w kabinie którego będą czuły się po prostu dobrze z racji na jakość wykończenia. Na szczęście na horyzoncie jest już następca, który najprawdopodobniej otrzyma blisko 200-konny napęd hybrydowy z nowego modelu 3, w efekcie czego układ sił w segmencie może ulec zmianie.