TEST: Jaguar F-Type R 75 5.0 V8 S/C – drugiego takiego nie będzie
Jedni powiedzą, że ma w sobie coś z Porsche, inni zaś, że przypomina muscle cary. Jest na rynku już od 10 lat i wciąż imponuje. Ladies and Gentelmens, welcome Jaguar F-Type R 75… czyli najbardziej brytyjskie z brytyjskich aut.
Z testu dowiesz się o:
O tym, że kończy się era aut spalinowych, wiemy nie od dziś. Wie o tym także Jaguar, który już od 2025 roku postawi wyłącznie na elektryki. Nim to jednak nastąpi, możemy cieszyć się jednym z ostatnich przedstawicieli prawdziwej motoryzacji.
Jaguar F-Type 2023 wygląda ponadczasowo
Jaguar F-Type trafił na rynek w 2013 roku jako rywal Porsche 911 i spółki, początkowo jako roadster, a następnie także jako coupe. Na rok 2020 samochód doczekał się liftingu. Zastosowano wówczas nowe przednie lampy Pixel LED przypominające sedany XE oraz XF, a także zaostrzono wygląd tylnych lamp. W efekcie F-Type nabrał jeszcze więcej charakteru.

Zresztą tego absolutnie nie można mu odmówić. Ponadczasowe proporcje klasycznego coupe, a więc długa maska, wyraźnie zaakcentowana dwuosobowa kabina i krótki, zwarty tył nigdy się nie znudzą. Do tego agresywne spojrzenie dzięki ostrzejszym reflektorom przednim, spory owalny grill i masywne tylne nadkola skrywające opony o rozmiarze 305/30 z 20-calowymi czarnymi felgami – obok tego auta nie da się przejść obojętnie. Do tego jeszcze piękna brytyjska zieleń w parze z czarnymi akcentami i cztery owalne końcówki układu wydechowego – już patrząc na nie czuję respekt.

Czym jest złota proporcja?
Bez wątpienia seksowne kształty Jaguara F-Type’a biorą się z zachowania przez stylistów złotej proporcji dotyczącej wysokości (1/3 szyby, 2/3 reszta samochodu). Ciekawym detalem są też zintegrowane z nadwoziem klamki z napisem Jaguar.
Jaguar F-Type 2023 - wymiary i bagażnik
Szybki rzut oka na wymiary tylko potwierdza jak doskonałe proporcje ma brytyjskie coupe. Samochód mierzy bowiem 4470 mm długości, 1923 mm szerokości (ze złożonymi lusterkami) oraz zaledwie 1311 mm wysokości. To wszystko przy rozstawie osi liczącym 2622 mm. Bagażnik liczy 336 l i ma elektrycznie sterowaną klapę oraz stylowy skórzany uchwyt.

Kabina rozpieszcza wysmakowanymi brytyjskimi detalami i wysokiej jakości skórą
Po otwarciu drzwi wita nas typowo brytyjskie wnętrze. Na każdym kroku połacie karmelowej skóry (5420 zł), wysublimowane detale i zorientowany na kierowcę kokpit, z którego aż nie chce się wysiadać (PS. może dlatego, że się ciężko wsiada). Sportowe fotele mają lekką konstrukcję, jednak ich wygoda jest przeciętna, podobnie jak trzymanie w zakrętach. Jest to kompromis między zwykłymi nastawionymi na komfort fotelami a kubełkami. Są one elektrycznie regulowane, podgrzewane i wentylowane (6620, zł, panel do regulacji na drzwiach).

Na kratkach nawiewów znajdziemy napisy JAGUAR, zaś najciekawszym akcentem są wysuwające się po odpaleniu auta środkowe nawiewy, pod którymi znajduje się sylwetka F-Type’a (podobną znajdziemy także na przednich błotnikach).
Przyjemna, mięsista kierownica z perforowanym wieńcem pasuje do sportowego charakteru F-Type’a, jednak po kształcie przycisków i jej wykonaniu widać już wiek konstrukcji.
Multimedia zdradzają wiek F-Type'a, a jakość wykonania wcale nie jest nieskazitelna
O tym, że nie jest to najmłodszy model, świadczą także multimedia z przeciętną reakcją na dotyk, przewodowym Apple CarPlay’em i AndroidAuto, a także niektóre przyciski i wejścia USB-A. Przed kierowcą znajdziemy czytelne wirtualne zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem.

Jakość wykonania jest wysoka, choć nie jest to poziom Porsche 911 i pewne wpadki się zdarzają. Przykładowo podłokietniki są twarde, podobnie jak daszek nad zegarami, tu i ówdzie zawodzi spasowanie, a manetki przy kierownicy są plastikowe (trochę wstyd w tej klasie).
Jaguar F-Type 2023 - wyposażenie
Na wyposażenie za to nie można narzekać. Czytelna kamera cofania z ostrzeganiem o ruchu poprzecznym, monitorowanie martwego pola (3120 zł), dach panoramiczny (7000 zł), podgrzewana przednia szyba i kierownica oraz dwustrefowa automatyczna klimatyzacja (Pakiet Climate za 6430 zł) t To tylko niektóre z wielu opcji obecnych w naszym aucie. Do tego świetne audio Meridian… którego jednak dość rzadko używałem…

Jaguar F-Type R 2023 5.0 V8 S/C - silnik i osiągi
Tak jak wspomniałem, mimo doskonałego audio wolałem słuchać tego, co kryje się pod maską. 5 litrów pojemności, V8 i kompresor – ahhh to już mnie jara. Pora na liczby. 575 KM i 700 Nm, od 0 do 100 km/h w 3,7 s i prędkość maksymalna 300 km/h – to robi wrażenie. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej.
Już po odpaleniu silnika do uszu dobiega złowrogi ryk, który jednak staje się po chwili stonowany, bo jednak dżentelmenowi nie wypada drzeć się wniebogłosy na każdym kroku. Wówczas auto zaskakuje komfortem i jest przewidywalne. Kiedy jednak odpalimy tryb Dynamic, włączymy aktywny wydech, dajemy skrzynię w tryb Sport i….

Wręcz niesamowita frajda z jazdy, dziki ryk V8 i ciarki na plecach
…Od razu serce bije mocniej, adrenalina wzrasta, a Jaguar pokazuje swoją dziką naturę, swoje prawdziwe oblicze. Staje się narowisty, silnik drze się jak kot podczas rui, mimo napędu na obie osie ma tendencje do nadsterowności, a każde wciśniecie pedału gazu zmienia się w gwałtowne przyspieszenie i wciśnięcie w fotel porównywalne z mocnym elektrykiem. Skrzynia działa szybko i płynnie, F-Type szybko nabiera prędkości także powyżej 200 km/h. Do auta trzeba mieć respekt.

Oczywiście jest to okupione ogromnym spalaniem. Powiem tylko, że 70-litrowy bak wystarcza na pokonanie niecałych 250 km. Sami się domyślacie, jakie wartości to daje. Przy spokojnej jeździe Jag potrafi być jednak oszczędny, osiągając rezultaty zbliżone do 9 l/100 km, jednak znacznie częściej podczas codziennej przepisowej jazdy są to rezultaty rzędy 14-16 l/100 km, co i tak nie jest złym wynikiem. Jednak wspomnane wcześniej spalanie i niewielki zasięg biorą się z użytkowania samochodu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Bardziej Gran Tourer niż bezkompromisowa bestia na tor
Jaguar F-Type prowadzi się precyzyjnie i stabilnie, co zawdzięcza sprawnemu napędowi AWD. Układ kierowniczy jest dość bezpośredni, choć nie jest to poziom precyzji znany z Porsche 911. Zaskakuje za to komfort jazdy, który jest na naprawdę dobrym poziomie, co czyni brytyjskie coupe autem typu GT. Zawodzą natomiast hamulce, które nie są ani wentylowane ani też nawiercane, co przy tej mocy powinno już być standardem. Łatwo je przegrzać. Na szczęście za niecałe 60 tysięcy dostaniemy ceramiczno-karbonowy układ hamulcowy.

Jaguar F-Type 2023 - cena i rywale
Jaguar F-Type R 75 kosztuje od 754 600 zł, zaś nasz egzemplarz wyceniono na 798 800 zł. Samochód jest jednak oferowany także w słabszej odmianie R z silnikiem 5.0 V8 o mocy 450 KM, wówczas kosztuje on od 608 200 zł za wariant RWD i 643 700 zł za odmianę AWD.
Dla porównania Porsche 911 Carrera 4 GTS o mocy 480 KM kosztuje od 814 000 zł, jednak zapewnia lepsze osiągi i właściwości jezdne niż Jaguar. Konkurentem jest też Aston Martin V8 Vantage, który również oferuje lepsze osiągi i zbliżoną koncepcję nadwozia. Kosztuje on od około 150 000 dolarów (ok. 605 000 zł).
Podsumowanie
Podsumowując Jaguar F-Type stanowi piękne pożegnanie z klasyczną motoryzacją, z mocarnym V8, będąc kwintesencją brytyjskiego samochodu sportowego typu GT. Kiedy trzeba, zawiezie nas w komforcie z punktu A do B, a kiedy tylko zechcemy, zapewni solidną dawkę adrenaliny. Do tego niebanalny styl i wyjątkowe detale – trudno obok niego przejść obojętnie. Jaguar nie próbuje być precyzyjny niczym Porsche, nie próbuje być agresywny niczym muscle car, jest po prostu sobą. Owszem, ma parę niedoróbek jakościowych i sporo kosztuje, ale to tylko dodaje mu uroku.
