TEST: Fiat Doblo Van L1 1.5 BlueHDI M6 – mały, a może wiele
Na nowego Fiata Doblo przyszło nam czekać aż 12 lat. W tym czasie auto znacznie się zmieniło, jednak zachowało najważniejsze atuty. Po tygodniu spędzonym z Doblo mogę śmiało stwierdzić, że mariaż z Francuzami wyszedł Fiatowi na dobre.

Z testu dowiesz się o:
Kompaktowe dostawczaki są niczym hatchbacki w świecie aut osobowych. Przekonują wszechstronnością i praktycznością, są przy tym zwinne i tanie w zakupie oraz w eksploatacji. Fiat Doblo Van w wersji L1 pokazuje, dlaczego kompaktowe furgony są tak popularne.
Zmiany generacyjne w świecie aut dostawczych nie są tak częste co w osobowych. Na III generację Fiata Doblo przyszło nam czekać aż 12 lat, do 2022 roku. Kiedy już wyszła, okazało się, że doskonale ją znamy, bowiem jest to bliźniacza konstrukcja Citroena Berlingo czy Opla Combo. Bardzo dobrze, bowiem Francuzi mają największe doświadczenie w tym segmencie.

Fiat Doblo 2023 - stylistyka, wymiary, ładowność
Nad stylistyką nie będę się rozwodzić, bowiem jest to prosty kompaktowy furgon, który od reszty rodzeństwa wyróżnia się detalami w postaci nieco innej, zabudowanej atrapy chłodnicy z logo Fiata, subtelnie przemodelowanych tylnych lamp czy innego logo na kierownicy. Więcej różnic względem koncernowych braci pojawiło się w poliftingowej wersji, która niebawem trafi na rynek.
Dowiedz się więcej o Fiacie Doblo po liftingu: Nowe Fiaty Doblo, Scudo i Ducato premiera na Nowydostawczy.pl
Przejdźmy do tego, co najważniejsze. Fiat Doblo Van w krótszej wersji L1 mierzy 4403 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2785 mm. Mamy tu do czynienia z wersją o podwyższonej ładowności wynoszącej aż 1000 kg (standardowo liczy ona bowiem 650 kg).

Fiat Doblo Van L1 2023 - wymiary przestrzeni ładunkowej
Przestrzeń ładunkowa pomieści 3,8 m3, gdyż mamy tu do czynienia z opcją o nazwie Magic Cargo, czyli otwieranym fragmentem ściany grodziowej, który w parze ze składanym fotelem pasażera pozwala na przewożenie ładunków o długości 3090 mm (tyle liczy długość przestrzeni ładunkowej). Z kolei licząca 1229 mm szerokość między nadkolami oznacza, że zmieścimy w poprzek europaletę. Wysokość przestrzeni ładunkowej liczy od 1200 do 1270 mm, a szerokość 1630 mm.

Prosta i ergonomiczna kabina z masą schowków i półek
Kabinę przejęto żywcem z Citroena Berlingo i Opla Combo. Kokpit jest prosty i czytelny, dominuje 8-calowy dotykowy ekran systemu infotainment z nawigacją 3D (3850 zł), a pod nim umieszczono panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji z wygodnymi przełącznikami (pakiet Widoczność za 1200 zł).

Najbardziej imponuje jednak mnogość schowków w kabinie Doblo. Przed pasażerem znajdziemy np. sporą wnękę oraz chłodzony schowek, który pomieści nawet laptopa. Spory schowek znajdziemy też nad głowami. Następnie mamy schowek nad zegarami, który pomieści kilka książek. Wreszcie mamy wnękę za wyświetlaczem systemu infotainment oraz podwójne kieszenie w drzwiach.
Najbardziej spodobał mi się jednak wysuwany stolik powstały po złożeniu oparcia środkowego miejsca, które swoją drogą należy traktować jako rozwiązanie awaryjne. Można na nim np. położyć laptopa czy wypisywać jakieś dokumenty na postoju.
Fiat Doblo Van 2023 - wyposażenie
Zresztą lista wyposażenia jest naprawdę bogata. Poza dwustrefową klimą z opcji mamy m.in. podgrzewaną przednią szybę, podgrzewany fotel kierowcy, wspomniany już pakiet Magic Cargo (wchodzi w skład pakietu Freight za 3400 zł, zawierającego też pakiet użytkowy 220 V, podłogę bagażnika z tworzywa, komfortowy fotel kierowcy oraz elektryczny hamulec postojowy), Pakiet Miejski obejmujący monitorowanie martwego pola i elektrycznie składane lusterka, kamerę cofania z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, Lane Assist oraz czujnik zmierzchu.

Fiat Doblo Van 2023 1.5 BlueHDI 100 6MT - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy 100-konnego diesla 1.5, którego cechuje wysoki moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Dzięki temu jednostka jest zaskakująco żwawa w większości sytuacji i ochoczo wkręca się na obroty, w czym pomaga także lekko pracująca 6-biegowa manualna skrzynia. Biegi wchodzą precyzyjnie, a luz na lewarku jest niewielki. W zasadzie osiągi są w większości sytuacji wystarczające, jedynie powyżej 120 km/h czuć brak mocy, nawet na pusto – wówczas lepiej sprawdziłby się mocniejszy 130-konny wariant diesla 1.5.

Jednostka pracuje całkiem przyjemnie, zwłaszcza po rozgrzaniu, do tego jest elastyczna. Przede wszystkim jednak jest oszczędna – średnio w teście Doblo zużyło 6,2 l/100 km, przy czym znaczną część auto przejechało po autostradach i drogach ekspresowych, częściowo na pusto, częściowo załadowane. Omijając drogi szybkiego ruchu jesteśmy w stanie zejść poniżej 5,5 l/100 km, z kolei w korkach spalanie dobija do 7 l/100 km. Bak liczy 53 litry.
Zwinny i łatwy w manewrowaniu
Samochód na drodze jest zwinny i łatwy w manewrowaniu, a swoje atuty pokazuje zwłaszcza w mieście. Na pusto samochód okazuje się sztywny i podskakuje na nierównościach, ale dostawczaki tak już mają. Po załadowaniu staje się bardziej zwarty i komfortowy. Układ kierowniczy pracuje lekko, co ułatwia manewrowanie, za to hamulce, choć skuteczne, działają dość nieprzyjemnie, zerojedynkowo.
Fiat Doblo Van L1 2023 - cena i rywale
Bazowy Fiat Doblo z silnikiem diesla 1.5 kosztuje 96 950 zł netto. Za wariant o podwyższonej ładowności trzeba dać 98 600 zł. Za dopłatą 4650 zł dostaniemy mocniejszego 130-konnego diesla. Za nasz egzemplarz wraz z poszczególnymi opcjami trzeba już dać 117 220 zł netto.

Dla porównania analogiczny Citroen Berlingo startuje od 102 000 zł netto, zaś Renault Kangoo Van Open Sesame o ładowności 741 kg z 1.5-litrowym dieslem o mocy 95 KM kosztuje 93 100 zł netto, natomiast VW Caddy Cargo z dieslem 2.0 o mocy 102 KM i ładownością 716 kg kosztuje 109 360 zł netto.
Fiat Doblo Van 2023 vs Renault Kangoo Van 2023
Kangoo mierzy 4486 mm długości, 1864 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2716 mm. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1215 mm, długość 1756 mm, a szerokość od 1248 do 1570 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,3 m3.
Fiat Doblo Van 2023 vs Volkswagen Caddy Cargo 2023
VW Caddy mierzy 4500 mm długości, 1855 mm szerokości, a jego rozstaw osi liczy 2755 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,1 m3. Wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi 1272 mm, szerokość od 1230 do 1614 mm, a długość 1797 mm.
Fiat Doblo Van w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Fiata Doblo Van w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 i 2023 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Fiat Doblo Van leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując Fiat Doblo pokazał, że mariaż z Francuzami wyszedł obu stronom na dobre. Samochód wręcz imponuje funkcjonalnością i pakownością, do tego ma wyjątkowo wysoką jak na swój segment i gabaryty ładowność, a także mnóstwo schowków i praktycznych rozwiązań ułatwiających pracę jak chociażby wielokrotnie wymieniany pakiet Magic Cargo. Całość uzupełnia oszczędny i dynamiczny silnik diesla. Jedynie cena mogłaby być nieco niższa, a hamulce działać płynniej. Generalnie jednak nowy Doblo jest naprawdę dobrym kompanem do pracy. Przy okazji nasunął mi się ciekawy wniosek po przeanalizowaniu oferty rywali - kompaktowe vany koncernu Stellantis okazują się bezkonkurencyjne pod względem ładowności. Do tego dochodzi bogactwo schowków i dobry 1.5-litrowy diesel. Może i multimedia nie należą do najnowszych, ale to już za parę miesięcy się zmieni, gdy do sprzedaży trafią odświeżone wersje dostawczaków Stellantisa z zupełnie nowym systemem multimedialnym. Tymczasem cieszmy się z prostoty i sprawdzonych rozwiązań, które okazują się często najlepsze, zwłaszcza w świecie aut dostawczych.