TEST: Fiat 600e RED – Seicento które kupujemy oczami
Stare Seicento kupowano z czysto pragmatycznych względów, było tanie i proste. Nowy Fiat 600 wciąż jest prosty, ale już nie tak przystępny cenowo. Znacznie jednak urósł i stał się SUV-em, którego kupujemy oczami. Czyżby kolejny hit z Polski?

Z testu dowiesz się o:
Fiata Seicento chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Samochód przez 13 lat rynkowego stażu znalazł ponad 1,3 mln nabywców. Zastąpił go Fiat 500, który również okazał się hitem. W międzyczasie zniknął z rynku miejski Fiat Punto i czekał on na następcę ładnych kilka lat. Ten zadebiutował w 2023 roku w postaci Fiata 600, który zastąpił także SUV-a 500X.
Fiat 600e 2024 - wymiary i bagażnik
Fiat 600 (po włosku Seicento) jest miejskim SUV-em opartym na platformie CMP, a także bliźniakiem Jeepa Avengera i Alfy Romeo Junior, które również powstają w fabryce Stellantisa w Tychach. Samochód mierzy 4,17 m długości (o 9 cm więcej od Jeepa i o blisko 10 cm mniej od 500X), a jego rozstaw osi liczy 2,56 m. Bagażnik pomieści 360 litrów.

Fiat 600 RED to taka nadmuchana 500-tka epatująca czerwienią
Z zewnątrz 600e wygląda niczym nadmuchany Fiat 500e i przykuwa uwagę, zwłaszcza w testowanej wersji RED. Czerwony lakier doskonale podkreśla filigranowy przód pojazdu i jego stylowe reflektory LED w kształcie ringów. Uwagę zwracają także liczne napisy 600, m.in. na atrapie chłodnicy, progach drzwi, bokach lamp czy tylnym zderzaku. Obła sylwetka 600e nadaje mu lekkości i odróżnia go od Jeepa Avengera. Słupek B zdobi emblemat z napisem RED. Ciekawie prezentuje się też wykończenie przedniego zderzaka. Podobny wzór znajdziemy też w kloszach tylnych lamp. Trochę zaskoczyła mnie obecność kołpaków zamiast felg aluminiowych.

Kabina stanowi połączenie Fiata 500e i Jeepa Avengera
Kabina stanowi połączenie stylu 500e i elementów znanych z Avengera. Zaoblony kokpit z czerwoną listwą i okrągła obudowa z 7-calowym wyświetlaczem TFT od cyfrowych zegarów oraz dwuramienna kierownica pochodzą z mniejszej 500-tki. Z kolei system multimedialny z ekranem o przekątnej 10,25 cala, składana pokrywa centralnego i bardzo pojemnego schowka na magnes, przyciski funkcyjne i parę innych detali pochodzi natomiast z Jeepa Avengera. Całość wygląda sympatycznie i pasuje do miejskiego stylu nowego Seicento. Odmianę RED wyróżniają m.in. czerwone przeszycia na stylowej tapicerce z napisami FIAT oraz czerwone wstawki z napisem 600 RED na wspomnianej już pokrywie schowka.

Jakość wykończenia szału nie robi. Mamy same twarde plastiki, na szczęście solidnie je zmontowano i w zasadzie pod tym względem mamy ten sam poziom co w Jeepie. Podobnie jak w Avengerze, panele i podłokietniki na drzwiach są tapicerowane.
Ergonomia również wypada podobnie jak w Jeepie, a zatem korzystnie. Multimedia są proste w obsłudze i mają logiczne menu, zaś ekran oferuje dobrą reakcję na dotyk. Możemy też liczyć na bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto. Zegary są minimalistyczne i czytelne, ich obsługa prosta podobnie jak pozostałych funkcji 600. Podoba mi się też prosty panel klimatyzacji z fizycznymi przełącznikami.

Seicento jest wygodne, choć niezbyt przestronne
Sporym atutem Fiata 600e są wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Odniosłem wrażenie, że mają one bardziej miękkie i wygodniejsze siedziska niż w Jeepie. Miękki jest też środkowy podłokietnik z regulacją długości. Na szerokość i nad głowami miejsca również nie brakuje. Z tyłu ilość miejsca szału nie robi i pod tym względem 600 reprezentuje typową klasową średnią.

Fiat 600e 2024 RED - wyposażenie
Wyposażenie Fiata 600 RED szału nie robi. Mamy co prawda tylne czujniki parkowania, reflektory LED, jednostrefową automatyczną klimatyzację, łączność ze smartfonami, tempomat, Lane Assist czy 2 porty USB. Z opcji mamy zestaw naprawczy (300 zł) oraz kabel Mode 2 do ładowania w domu (2000 zł). Brakuje natomiast kamery cofania, indukcyjnej ładowarki, przednich czujników, funkcji keyless, aktywnego tempomatu oraz monitorowania martwego pola, czyli rzeczy oferowanych przez rywali. Wszystkie te elementy ma za to droższa wersja La Prima.

Fiat 600e 2024 - osiągi, zużycie energii i zasięg
Fiata 600e napędza silnik elektryczny rozwijający 156 KM i 260 Nm. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 s i prędkość maksymalną 150 km/h. Napęd trafia na przód. Osiągi nie dają powodów do narzekania, choć nie ma tu jakiegoś mocniejszego wciskania w fotel. W miejskich warunkach 600e okazuje się naprawdę dynamiczny i zwinny jak przystało na elektryka.
Poza tym elektryczne Seicento okazuje się oszczędne jak za starych dobrych lat. Realnie w cyklu mieszanym trzeba liczyć się z wartościami rzędu 320-350 km, czyli podobnymi co w korzystającym z tego samego napędu Peugeocie e-2008. W warunkach miejskich można zejść nawet poniżej 11 kWh/100 km, zaś na drogach lokalnych do okolic 13-14 kWh/100 km, co pozwoli zrobić ponad 400 km bez ładowania. Na drogach ekspresowych będzie to jakieś 18-19 kWh/100 km, co oznacza zasięg na poziomie około 250 km. Baterie mają 51 kWh pojemności netto. Zasięg według procenta to 408 km, a baterie można ładować mocą do 100 kW.

Nowe Seicento jest wręcz stworzone do miasta
Nowe Seicento podczas jazdy potwierdza, że jest autem stworzonym do miasta. Okazuje się zwinne i dynamiczne, a przy tym zaskakuje świetnym wybieraniem nierówności. To naprawdę komfortowy samochód, któremu nie są straszne żadne kostki brukowe, studzienki czy inne wyboje. Siła rekuperacji jest naprawdę mocna, układ kierowniczy pracuje lekko, a samo podwozie raczej stroni od dynamicznego pokonywania zakrętów.
Fiat 600e 2024 RED - cena
Na koniec kwestia ceny. Testowany Fiat 600e RED kosztuje 165 000 zł. Bogatsza wersja La Prima kosztuje już 190 000 zł. Z kolei wariant spalinowy o mocy 100 KM startuje od 108 000 zł.

Fiat 600 2024 vs Jeep Avenger 2024
Dla porównania Jeep Avenger electric w wersji Longitude kosztuje 169 400 zł. Samochód mierzy 4084 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2562 mm. Bagażnik pomieści 355 litrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9 s, a prędkość maksymalna to 150 km/h. Zasięg wynosi od 385 do 400 km w cyklu mieszanym. Wyposażenie standardowe wersji Longitude obejmuje m.in.:
- Felgi aluminiowe 16" – opony letnie 215/65 R16
- Reflektory przednie full LED
- Czarne lusterka boczne
- Fotele obszyte tkaniną Digital Jane w kolorze czarnym
- Uretanową kierownicę
- Fotel kierowcy z manualną 6-stopniową regulacją
- Fotel pasażera z manualną 4-stopniową regulacją
- Podłokietnik przedni
- Łopatki zmiany biegów przy kierownicy
- Podgrzewane, elektrycznie regulowane lusterka boczne
- System Uconnect z wyświetlaczem 10,25"
- Cyfrowy panel wskaźników z wyświetlaczem 7"
- Klimatyzację manualną
- Tempomat
- Aktywny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
- System rozpoznawania znaków drogowych
- Asystent pasa ruchu
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Asystent zjazdu ze wzniesienia
- System zarządzania trakcją Select-Terrain
- Elektryczny hamulec postojowy z funkcją auto hold
- Bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu przyciskiem START/STOP
- Moduł telematyczny i usługi sieciowe
- Tylne czujniki parkowania
- Kabel do ładowania MODE 3
Fiat 600 2024 vs Mini Aceman 2024
Mini Aceman SE Essential o mocy 218 KM z bateriami 49,2 kWh kosztuje 179 900 zł. Samochód mierzy 4079 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2606 mm. Bagażnik pomieści 300 litrów. Samochód rozwija 218 KM i 330 Nm, a napęd trafia na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,1 s, a prędkość maksymalna to 170 km/h. Wyposażenie standardowe wersji Essential obejmuje m.in.:
- reflektory LED
- asystenta parkowania z kamerą cofania
- wyświetlacz centralny MINI o przekątnej 9,44 cala
- Mocowanie fotelika i-size na przednim fotelu
- radio cyfrowe DAB+
- systemy asystujące kierowcy
- zestaw naprawczy do opon
- relingi dachowe
- kabel ładowania Professional (Mode 3) do ładowarek publicznych
- 17-calowe felgi aluminiowe X-Spoke
Fiat 600 2024 vs Opel Mokka 2024
Opel Mokka Electric Edition z tym samym napędem co Fiat kosztuje 177 200 zł. Samochód rozwija 156 KM i 270 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 s i rozpędza się do 170 km/h. Baterie mają 51 kWh pojemności netto i oferują od 366 do 436 km zasięgu w cyklu mieszanym. Mokka mierzy 4150 mm długości, a jej rozstaw osi liczy 2561 mm. Bagażnik pomieści 310 litrów. Wyposażenie standardowe wersji Edition obejmuje m.in.:
- Układ rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- System ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania
- Układ utrzymania na pasie ruchu
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Panoramiczną kamerę cofania 180 stopni z czujnikami parkowania z tyłu
- System OpelConnect
- Klimatyzację automatyczną
- Sportowe koło kierownicy, spłaszczone u dołu, z przyciskami sterowania
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Dodatkowe nastrojowe podświetlenie wnętrza LED
- Konsolę centralną z podłokietnikiem i schowkiem
- Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40
- System Multimedia z łączami Bluetooth, USB i tunerem cyfrowym DAB
- Funkcje projekcji ekranu smartfona Apple CarPlay i Android Auto
- Centralny kolorowy ekran dotykowy 7” Pure Panel
- Kolorowy 7" wyświetlacz wskaźników kierowcy
- Listwę boczną w linii dachu w kolorze srebrnym
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
- Reflektory i światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Światła tylne w technologii LED
Fiat 600e 2024 RED - alternatywy
Zatem Fiat 600e wypada lepiej od rywali, z drugiej strony da się lepiej. Przykładowo Citroen e-C3 Aircross z bateriami 44 kWh i silnikiem o mocy 113 KM kosztuje 120 800 zł. Co prawda oferuje on raptem 320 km zasięgu, jednak mierzy aż 4,4 m długości i ma opcjonalny trzeci rząd siedzeń. Ponadto za pułap Fiata 600e (dokładnie za 175 600 zł) dostaniemy kompaktowe MG4 XPower o mocy 435 KM, z napędem na obie osie i bateriami 64 kWh, które przyspiesza od 0 od 100 km/h w zaledwie 3,8 s, oferuje zasięg 380 km i jest kompaktowym hatchbackiem z nawiązaniami do crossovera.
Fiat 600 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Fiata 600 w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę Fiat 600 leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując nowy Fiat 600 zachował swój przyjazny, miejski charakter, do tego zachował atuty 500 w postaci prostej i przyjaznej obsługi oraz atrakcyjnego designu z wieloma ciekawymi detalami, dzięki czemu będzie on „kupowany oczami”. Z kolei skorzystanie z napędu Jeepa Avengera gwarantuje rozsądny zasięg i dobre osiągi. Jednocześnie 600e świetnie sprawdza się w mieście z racji na komfortowe zawieszenie i zwinność oraz niewielkie gabaryty. Auto jest co prawda nieco tańsze od rywali, jednak ma kilka istotnych braków w wyposażeniu, które eliminuje dopiero znacznie droższa wersja La Prima. Krótko mówiąc nowe Seicento nadal jest świetnym i prostym samochodem do miasta, lecz wycenionym adekwatnie do współczesnych realiów. Samochód będzie hitem, ale nie aż takim co jego przodek.