TEST: Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 Maxx – francuski wynalazek
Francuzi słyną z nietuzinkowego podejścia do tworzenia samochodów. Z reguły kompakty są hatchbackami lub crossoverami. Citroen z modelem C4 X poszedł pod prąd i połączył crossovera z sedanem. Sprawdzę co z tego wyszło.

Z testu dowiesz się o:
Uterenowiony sedan brzmi niczym fantazyjny koncept, który nigdy nie wyjechał na drogi. Nic bardziej mylnego. Zresztą Francuzi nie byli pierwsi, gdyż wyprzedziło ich… Volvo, które już w 2015 roku zaprezentowało S60 Cross Country.
Citroen C4 X 2024 - wymiary i bagażnik
Citroen C4 X zadebiutował w połowie 2022 roku i jest odpowiednikiem Peugeota 408 w gamie Citroena, lecz jest od niego o blisko 9 cm krótszy. Samochód mierzy 4,6 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,67, czyli o ponad 11 cm mniej niż w Peugeocie. Bagażnik pomieści od 510 do 1360 l, jest ustawny, lecz ma niewielki otwór załadunkowy i duże zawiasy wnikające do środka, co jest typowe dla swoją drogą już nielicznych kompaktowych sedanów.

Francuzi mają własny przepis na crossovera
Z zewnątrz C4 X jest wariacją na temat C4. Przód jest właściwie ten sam – dwuczęściowe reflektory, awangardowy design i powtarzający się na wlotach powietrza w zderzaku motyw szewronów. Różnicą jest sylwetka, po której widać, że auto jest krzyżówką crossovera i sedana. Mamy też znane z hatchbacka panele ochronne Airbumps. Idąc dalej znajdziemy nowe lampy w stylu większego C5 X, a także typowy dla sedanów krótki ścięty tył z wyraźnie zaznaczoną klapą bagażnika.

Prosta i czytelna kabina rodem z C4
Po zajrzeniu do kabiny niespodzianki nie ma, gdyż pochodzi ona wprost z C4. Mamy zatem prosty i czytelny kokpit z 10-calowym dotykowym wyświetlaczem systemu infotainment, klasycznymi pokrętłami od klimatyzacji oraz małym 5,5-calowym wyświetlaczem cyfrowych zegarów przed kierowcą.
Obsługa auta jest prosta i dość analogowa, mamy sporo fizycznych przycisków i pokręteł, wszystko jest czytelnie opisane i przejrzyste. Ekran dobrze reaguje na dotyk, oferuje nawigację i bezprzewodowy Mirror Screen, lecz grafiki multimediów i szybkość ich ładowania są dość przeciętne.

Jakość wykonania również nie imponuje, choć na pierwszy rzut oka kokpit C4 X sprawia estetyczne wrażenie. Górę deski rozdzielczej, boczki i panele drzwi są miękkie, podobnie jak podłokietniki na drzwiach, spasowanie również jest przyzwoite, lecz same tworzywa nie sprawiają wrażenia wyszukanych. Z tyłu dominuje już za to twardy plastik.
Citroen C4 X 2024 Maxx - wyposażenie
Wyposażenie testowanej topowej odmiany Max jest bogate i obejmuje m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę 180 stopni, dostęp bezkluczykowy, aktywny tempomat, monitorowanie martwego pola, wyświetlacz head-up, funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto. Z opcji mamy m.in. pakiet Techno Drive (2500 zł) zawierający Pakiet Jazdy Autonomicznej, Pakiet Vision 360 i Bezprzewodową ładowarkę do Smartfona czy podgrzewane przednie fotele i przednią szybę (2500 zł).

Wygodny z przodu, z tyłu ciasnawy
Z przodu siedzi się wygodnie, fotele są obszerne i miękkie, a miejsca nie brakuje zarówno na nogi, jak i nad głową. Co ciekawe, fotele Citroena wyposażono w dodatkową 15-milimetrową warstwę specjalnej pianki mającej poprawiać komfort siedzenia (Citroen Advanced Comfort). Z tyłu już szału nie ma – ilość miejsca jest porównywalna z hatchbackiem, brakuje trochę miejsca na nogi, a tunel środkowy jest wysoki. Na plus zapiszę osobne nawiewy, podłokietnik oraz porty USB-A. Nad głową miejsca jest wystarczająco, jednak wyższym osobom może przeszkadzać opadająca linia dachu.

Citroen C4 X 2024 1.2 PureTech 130 EAT8 - osiągi i spalanie
Pod maską znajdziemy dobrze znaną jednostkę 1.2 PureTech rozwijającą 131 KM i 230 Nm. Współpracuje z napędem na przód i 8-stopniową przekładnią automatyczną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,3 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Na osiągi trudno narzekać, choć do imponujących też nie należą. Dynamika silnika pasuje raczej do komfortowego charakteru C4 X. Przy przyspieszaniu słychać, że pod maską mamy 3 cylindry, jednak i tak silnik 1.2 PureTech w C4 X dużo lepiej wyciszono niż miało to miejsce niedawno w C3 Aircrossie. Jednostka jest wystarczająco elastyczna, a skrzynia działa dobrze, choć zdarzają jej się pojedyncze szarpnięcia i zwłoka w reakcji na kickdown.
Średnie spalanie w teście wyniosło jakieś 6,7 l/100 km i jest to rozsądny wynik jak na podniesionego kompaktowego sedana. W mieście dobijemy do 8,5-9 l/100 km, zaś na drogach lokalnych z łatwością zejdziemy do okolic 5-5,5 l/100 km. Na autostradzie będą to już wartości rzędu 7,5 l/100 km. Bak liczy 50 litrów.

Ma być komfortowo... i jest
Citroena C4 X wyposażono w specjalne zawieszenie PHC z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, a zatem spodziewałem się wysokiego komfortu jazdy… Na szczęście się nie zawiodłem. Samochód jest jednym z najbardziej komfortowych kompaktów jakimi jeździłem. Sprawnie wybiera nawet większe nierówności, żadna kostka brukowa czy łatane drogi nie są mu straszne, jedynie większe dziury potrafią zaburzyć komfort jazdy. Samochód co prawda nie jest mistrzem precyzji prowadzenia, ale też trudno uznać to za wadę, patrząc przez pryzmat jego komfortowych nastawów zawieszenia. Również układ kierowniczy pracuje lekko, a hamulce są całkiem dobre, przynajmniej póki jeździmy spokojnie.
Citroen C4 X 2024 1.2 PureTech 130 EAT8 Maxx - cena
Citroen C4 X jest rozsądnie wycenionym samochodem. Samochód startuje od 113 750 zł za 100-konny wariant You ze skrzynią manualną. Z kolei testowany egzemplarz w wersji Max kosztuje 139 000 zł, a wraz z opcjami 149 000 zł.

Citroen C4 X 2024 vs Peugeot 408 2024
Dla porównania Peugeot 408 z tym samym silnikiem w podobnie wyposażonej wersji Allure startuje od 147 400 zł. Jednostka rozwija 130 KM i 230 Nm, korzysta z 8-stopniowej przekładni automatycznej i ma napęd na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Peugeot 408 mierzy 4687 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2787 mm. Bagażnik pomieści 536 l. Wyposażenie standardowe wersji Allure obejmuje m.in.:
- Automatyczną, dwustrefową klimatyzację wraz z Air Quality System
- Automatyczne sterowanie światłami mijania/drogowymi
- System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu
- Bezprzewodowy interfejs Mirror Screen (Apple Carplay / Android Auto
- Centralny ekran dotykowy 10" z programowalnymi wirtualnymi przyciskami i Toggles
- Wbudowaną nawigację satelitarną
- Peugeot i-Cockpit z konfigurowalnym wyświetlaczem kierowcy 10”
- System aktywnego monitorowania pasa ruchu
- System automatycznego hamowania awaryjnego wykrywający pieszych i działający w warunkach nocnych (kamera + radar)
- Tempomat adaptacyjny z funkcją Stop&Go
- System rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych
- Czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania
- Przyciemniane szyby boczne tylne oraz szyba drzwi bagażnika
- Podsufitkę Horizon w kolorze szarym
- Materiałowe panele dekoracyjne wzdłuż deski rozdzielczej oraz na drzwiach
- Tapicerkę Fractil materiałową, łączoną z elementami ze skóry ekologicznej, z barwnymi przeszyciami Mint
- Kierownicę obszyta skórą, wielofunkcyjną
- Osłoną wlotu powietrza z chromowanymi elementami ozdobnymi
- Felgi aluminiowe 17" SILEX
- Przyciemniane szyby boczne tylne oraz szyba drzwi bagażnika
- Przednie reflektory LED wraz ze światłami do jazdy dziennej LED w kształcie kłów
Citroen C4 X 2024 vs Skoda Octavia 2024
Skoda Octavia 1.5 TSI DSG o mocy 150 KM w wersji Selection startuje od 141 600 zł. Mierzy ona 4698 mm długości, a jej rozstaw osi to 2686 mm. Bagażnik pomieści 600 litrów. Jednostka rozwija 150 KM i 250 Nm, a napęd trafia na przód za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 s, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Wyposażenie standardowe wersji Style obejmuje m.in.:
- Elektrycznie składane podgrzewane lusterka boczne
- Smartlink połączenie bezprzewodowe dla urządzeń Apple iOS
- Tylne światła TOP LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Bezdotykowo otwieraną i elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika
- 4x gniazdo USB-C z szybkim ładowaniem 45W (2x z przodu, 2 x z tyłu), 1x w lusterku wstecznym
- Bluetooth Plus (Phone Box – indukcyjną ładowarkę smartfona)
- Kamerę cofania
- Virtual Cockpit 10"- cyfrowy zestaw wskaźników
- Infotainment 10"
- Podgrzewane fotele przednie
- Obręcze kół ze stopów lekkich Rotare Aero 17”
- Alarm
- Kessy Full - bezkluczykowy system obsługi samochodu
- Lane Assist – asystent pasa ruchu
- Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
- Rozpoznawanie znaków drogowych
- HHC- Hill-Hold Control
- Attention and Drowsiness Assist - funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy
- CLIMATRONIC - automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z regulacją elektroniczną
- SUNSET - przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika
- Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne z czujnikiem wilgotności
- LIGHT AND RAIN ASSIST - czujnik zmierzchu i deszczu
- Skórzaną 2-ramienną kierownicę wielofunkcyjną (z manetkami dla DSG)
- Pakiet CHROM - chromowaną listwę wokół krawędzi okien bocznych + chromowaną ramkę grilla
- Usługę Care Connect - 3 lata
Citroen C4 X 2024 vs Toyota Corolla 2024
Toyota Corolla sedan 1.5 VVT-i o mocy 125 KM w konfiguracji Style z przekładnią bezstopniowej Multidrive S kosztuje od 131 400 zł. Samochód korzysta z wolnossącej jednostki 1.5 rozwijającej 125 KM i 153 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,1 s. Corolla sedan mierzy 4630 mm długości, a rozstaw osi liczy 2700 mm. Bagażnik pomieści 471 litrów. Wyposażenie standardowe wersji Style obejmuje m.in.:
- 17" felgi aluminiowe z oponami 225/45 R17
- Światła główne w technologii LED
- Tylne światła w technologii LED
- Spryskiwacze przednich świateł
- System dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED
- Dodatkowe elementy chromowane na komponentach nadwozia
- Przyciemniane szyby tylne
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
- Stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej
- Nawiewy w drugim rzędzie siedzeń
- Światła przeciwmgielne w technologii LED
- Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów (12,3")
- System multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD)
- Kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi
- Asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA)
- Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów
- Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA)
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Trójramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną
- Tapicerkę materiałową
- Nawigację Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych
- Porty USB-C
- Radio DAB
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Adaptacyjny tempomat
Citroen C4 X w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Citroena C4 X w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające przeszło 20% rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Citroen C4 X leasing na Superauto.pl
Podsumowanie
Podsumowując, Citroen C4 X jest kolejnym nietuzinkowym autem stworzonym przez Francuzów. Samochód prezentuje się odważnie, jest wszechstronny, komfortowy i dynamiczny, a przy tym nie pali dużo i ma dobry stosunek ceny do wyposażenia. Ponadto oferuje spory bagażnik i zaskakuje prostym i ergonomicznym wnętrzem. Szkoda tylko, że nie znajdziemy w nim mocniejszych silników, a ilość miejsca w kabinie odstaje od czołowych rywali. Niemniej jest on ciekawą alternatywą wśród kompaktów i próżno szukać podobnego pojazdu w tej cenie.