Czy to koniec Tesli? Firma szoruje po dnie, a inwestorzy panikują
Od początku roku akcje tesli spadły o 45%. W planach Muska tańsze modele i autonomiczne robotaxi.
- Akcje Tesli spadły o 15,4 proc. w poniedziałek, a od początku roku zanotowano spadek o 45 proc. – co wskazuje na korektę po okresie nienaturalnie wysokich wzrostów.
- Firma zmaga się ze spowolnieniem sprzedaży, zarówno na rynkach międzynarodowych, jak i w Chinach, gdzie konkurencja lokalnych producentów EV (np. BYD) intensyfikuje presję cenową.
- Tesla stawia na rozwój autonomicznej jazdy, wprowadzenie tańszego modelu pojazdu oraz inwestycje w segment magazynów energii, co może w przyszłości przynieść stabilizację i wzrosty mimo obecnych wyzwań.
Polski rząd planuje wprowadzenie nowego podatku, który miałby objąć amerykańskich gigantów technologicznych, takich jak Meta i Google. Minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski, zapowiedział, że w najbliższym czasie pojawi się szczegółowa koncepcja tego rozwiązania. Inspirując się rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach Unii Europejskiej, eksperci przewidują, że podatek ten wyniesie około 3% przychodów tych firm. Środki z opodatkowania mają zostać przeznaczone na wsparcie rozwoju startupów, sektora cyfrowego oraz mediów w Polsce. Jednocześnie projekt budzi kontrowersje – niektórzy obawiają się, że zmiany te mogą wpłynąć na politykę cenową usług cyfrowych oraz pogorszyć relacje gospodarcze Polski z USA.
W poniedziałek 10 marca indeks Nasdaq odnotował spadek o 4 proc., co stanowi największy spadek od 30 miesięcy. Głównym sprawcą tej rynkowej dynamiki są akcje Tesli – producenta samochodów elektrycznych i magazynów energii, kontrolowanego przez Elona Muska. W ciągu dnia akcje firmy spadły aż o 15,4 proc., a od początku roku zanotowano spadek na poziomie 45 proc. Taka korekta nie jest tylko wynikiem zmieniających się nastrojów inwestorów, którzy przyzwyczajeni byli do dynamicznych wzrostów, lecz odzwierciedla także szereg wyzwań, przed którymi stoi Tesla.
Rynkowe spadki i wartość majątku Elona Muska
Mimo drastycznych spadków notowań, Elon Musk pozostaje najbogatszym człowiekiem na Ziemi – według najnowszych danych jego majątek jest wyceniany na 301 mld dolarów. Chociaż od początku roku jego aktywa zmniejszyły się o 132 mld dolarów, Musk wciąż utrzymuje swoją pozycję, pozostając daleko przed Jeffem Bezosem (216 mld dolarów) i Markiem Zuckerbergiem (211 mld dolarów). Dla inwestorów ważne jest jednak, że pomimo wszechobecnych spadków, wiele z tych zmian wydaje się być korektą po okresie nienaturalnie wysokich wzrostów, wynikających z plotek o politycznych powiązaniach Muska, a nie z fundamentów firmy.
Wyniki sprzedażowe i wyzwania konkurencyjne Tesli
Dane dotyczące kondycji sprzedażowej Tesli pokazują, że firma zmaga się z rosnącą konkurencją zarówno na rynkach międzynarodowych, jak i w Chinach. W czwartym kwartale ubiegłego roku Tesla sprzedała 496 tys. pojazdów, co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z 485 tys. w poprzednim okresie, natomiast całoroczna sprzedaż wyniosła 1,79 mln pojazdów, nieznacznie poniżej wyniku 1,81 mln rok wcześniej.
Na chińskim rynku, mimo dynamicznego wzrostu ogólnej liczby rejestracji pojazdów elektrycznych – wzrost o 94,4 proc. rok do roku według Bloomberg – fabryka Tesli w Szanghaju odnotowała spadek sprzedaży o 11,2 proc. w lutym (26,8 tys. pojazdów) w porównaniu z analogicznym okresem, a łączny spadek sprzedaży, łącznie z eksportem, wyniósł aż 49 proc. rok do roku. W Europie sytuacja jest jeszcze trudniejsza – w Niemczech sprzedaż Tesli spadła o 76 proc., we Włoszech o 55 proc., a we Francji o 45 proc. Taki spadek wynika nie tylko z wpływu działań politycznych i niechęci do marki, ale przede wszystkim z rosnącej konkurencji lokalnych producentów, takich jak Volkswagen z modelem ID.7, który zdobywa coraz większą popularność.
Innowacje technologiczne i autonomiczne pojazdy
Według Business Insider 2025 może okazać się przełomowym rokiem dla Tesli. Firma planuje wprowadzenie w pełni autonomicznych pojazdów (robotaxi), które mają operować bez nadzoru kierowcy już w najbliższych miesiącach. Musk podkreśla, że technologia Full Self-Driving (FSD) jest kluczowa dla przyszłości firmy, a postępy w tym obszarze mają potencjał zmienić model biznesowy Tesli. W planach jest także zwiększenie produkcji pojazdów autonomicznych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji do poprawy jakości systemów wspomagających kierowcę. BUSINESSINSIDER.COM Dodatkowo, Tesla zapowiada odświeżenie modeli S i X, które – choć uważane są za produkty o charakterze sentymentalnym – mają pozostać w ofercie jako element budujący lojalność dotychczasowych klientów. Wprowadzenie tańszego modelu ma również umożliwić firmie zwiększenie udziału w rynku, zwłaszcza w segmencie EV, gdzie konkurencja rośnie z każdym rokiem.
Nowa strategia – inwestycje w magazyny energii i rozwój EV
W obliczu rosnących wyzwań na rynku motoryzacyjnym Tesla coraz bardziej stawia na swoją drugą nogę – segment magazynów energii. W 2024 roku przychody z tej działalności przekroczyły 10 mld dolarów, a w czwartym kwartale wyniosły 3 mld dolarów, osiągając marżę brutto 26,2 proc., znacznie wyższą niż 17,9 proc. w tradycyjnym segmencie EV. Co więcej, 11 lutego uruchomiono nową fabrykę akumulatorów Megapack w Szanghaju, której docelowa zdolność produkcyjna ma wynosić 40 GWh rocznie – więcej niż cała produkcja magazynów energii w 2024 roku. Dla porównania, konkurencyjny system magazynowania energii firmy CATL oferuje rozwiązania o wyższej gęstości energetycznej i dłuższej gwarancji (20 lat w porównaniu do 15 lat dla Megapacków Tesli).
Obecna kondycja Tesli, której akcje spadły o 45 proc. od początku roku, odzwierciedla zarówno korektę po okresie nienaturalnie wysokich wzrostów, jak i realne wyzwania – spowolnienie sprzedaży, rosnącą konkurencję na globalnych rynkach oraz presję polityczną wynikającą z działań Elona Muska. Jednak firma stara się odzyskać dynamikę poprzez wprowadzenie tańszego modelu pojazdu, rozwój technologii autonomicznych oraz intensywne inwestycje w segment magazynów energii.
Mimo obecnych trudności, Tesla nadal pozostaje jednym z kluczowych graczy w globalnej transformacji motoryzacyjnej, a jej dalszy rozwój będzie ściśle związany z efektywnym wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz adaptacją do zmieniających się warunków rynkowych.