TCO chińskiego samochodu - ile wynosi?
Chińskie samochody cieszą się dużą popularnością i kuszą przede wszystkim atrakcyjnymi cenami oraz długą gwarancją. Jak w praktyce wygląda TCO chińskiego samochodu? Analizujemy na przykładzie Omody 5.

Z artykułu dowiesz się o:
Chińskie samochody stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Tylko w I kwartale 2025 roku zarejestrowano ponad 7 tysięcy takich aut, co oznacza, że należy już do nich blisko 5% rynku nowych samochodów w Polsce. Prym wiodą 3 marki: MG, Jaecoo oraz Omoda, ze sprzedażą na poziomie odpowiednio 3049, 1202 oraz 1194 sztuk. Chińskie samochody kuszą niską ceną zakupu, często o jakieś 20-30 proc. niższą niż w przypadku europejskich rywali, bogatym wyposażeniem standardowym a także atrakcyjnymi warunkami gwarancji. Na podstawie popularnej w Polsce Omody 5 przeanalizujemy jakie są TCO chińskiego samochodu.
Co wchodzi w skład TCO?
Na początek kilka słów o tym, czym w ogóle jest TCO i co wchodzi w jego skład. Wszystkie nakłady związane z posiadaniem auta określa się mianem TCO (Total Cost of Ownership). W jego skład wchodzą m.in. wydatki na finansowanie, serwisowanie i ubezpieczenie pojazdu, koszty paliwa, napraw oraz regularnej eksploatacji (np. wymiany płynów, filtrów czy opon). Uwzględnia się również zużywające się części, takie jak wycieraczki, klocki i tarcze hamulcowe, a także spadek wartości pojazdu, opłaty administracyjne, koszty zarządzania flotą, parkowania oraz utrzymania czystości auta (np. myjnia, sprzątanie wnętrza). Pojęcie TCO jest najczęściej stosowane w firmach do analizy całkowitych kosztów użytkowania aut służbowych w czasie trwania finansowania, które zazwyczaj wynosi od 3 do 5 lat.
Czy da się obniżyć TCO samochodu?
Są jednak sposoby, żeby obniżyć TCO. Oczywiście jednym z nich jest niższa cena zakupu, jednak jest też wiele innych czynników. Warto pamiętać, że im bardziej popularny jest dany model samochodu, tym łatwiej i taniej można zdobyć do niego części zamienne i eksploatacyjne. Ma to również pozytywny wpływ na wartość auta w momencie jego sprzedaży. Istotny jest także wybór sprawdzonych, markowych opon i części. Duże znaczenie ma dopasowanie odpowiedniej wersji silnikowej i wyposażenia, wybór korzystnego finansowania oraz dokładne porównanie ofert ubezpieczycieli. Wszystkie te elementy mają realny wpływ na obniżenie całkowitego kosztu użytkowania pojazdu, czyli TCO.
W przypadku Omody 5 dostępność części zamiennych jest póki co mocno ograniczona i użytkownik jest praktycznie skazany na ASO, jednak za parę lat może się to istotnie zmienić. W przypadku chińskich aut warto też stawiać na sprawdzone marki, gdyż obecnie do Europy trafia wiele start-upów z Państwa Środka, które mogą tracić sporo na wartości a ich pozycja jest niepewna. Teoretycznie Omoda też jest bardzo młodą marką (powstała w 2022 roku), jednak stoi za nią duży chiński koncern Chery, którego historia sięga 1997 roku, a jego pozycja zarówno na rodzimym rynku jak i na rynkach międzynarodowych jest mocna.
TCO chińskiego samochodu na przykładzie Omody 5
Załóżmy, że kupujemy Omodę 5 w bazowej, choć i tak już bogato wyposażonej odmianie Comfort, która wyceniona jest na 115 500 zł brutto. Samochód występuje z turbodoładowaną jednostką benzynową 1.6 T-GDI rozwijającą 147 KM i 275 Nm, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DCT. Za rejestrację pojazdu zapłacimy 146,50 zł. Następnym krokiem jest wybór optymalnego finansowania. Wybierając zewnętrzne finansowanie modelu Omoda 5 - leasing na okres 36 miesięcy, przy wpłacie 26% (30 000 zł) oraz wykupie na poziomie 22% (25 000 zł) miesięczna rata netto wyniesie nas 1853 zł.
Zakup i finansowanie to początek wydatków. Ubezpieczenia, paliwo, serwis i opony
Pełny pakiet ubezpieczeń (AC, OC, NNW, Assistance) na rok wyniesie 2119, co po 3 latach oznacza wydatek rzędu 6357 zł. Zakładamy, że właściciel jest bezdzietnym mężczyzną w wieku 36 lat, kawalerem i ma prawo jazdy od 18 lat oraz nie spowodował wcześniej szkody komunikacyjnej, a polisę OC wykupuje od 10 lat. Deklarowany roczny przebieg samochodu wynosi do 15 000 km.
Omoda daje gwarancję na 7 lat lub 150 000 km bądź też na 3 lata bez limitu kilometrów. Producent oferuje też darmowe assistance na 3 lata. Przeglądy odbywają się co rok lub co 15 000 km. Pierwszy przegląd kosztuje 900 zł, drugi 1300 zł, natomiast trzeci znowu 900 zł, co oznacza, że ciągu 3 lat wydamy na przeglądy 3100 zł. Warto jednak zaznaczyć, że koszt 4 przeglądu wynosi już 3200 zł, jednak nie wliczamy go, gdyż liczymy TCO dla 3-letniego okresu eksploatacji. W zasadzie jedynym płynem jaki musimy sami uzupełniać, jest płyn do spryskiwaczy, który rocznie nas powinien wynieść nie więcej niż 30-40 zł, (letni i zimowy).
Standardowo otrzymujemy samochód na oponach letnich. Komplet opon zimowych Kleber o rozmiarze 215/50 R18 wyniesie nas 2428 zł. Za wymianę opon damy między 200 a 260 zł (uśredniając 230 zł), co przy założeniu, że wymiany dokonujemy dwa razy w roku, przekłada się na koszt rzędu 1380 zł w ciągu 3 lat.
Pamiętajmy też o kosztach paliwa. Według producenta Omoda 5 pali średnio 7 l/100 km. Oczywiście ceny paliwa są zmienne, jednak przy założeniu, że średnie cena litra benzyny Pb95 wynosi 5,89 zł (dane z e-petrol.pl z dnia 16 kwietnia 2025) i rocznym przebiegu wynoszącym 15 000 km oznacza, że koszt przejechania 100 km wyniesie nas 41,23 zł, rocznie na paliwo wydamy 6184,50 zł, natomiast w ciągu 3 lat 18 553,50 zł.
Nie zapominajmy również o kosztach związanych z dojazdem do serwisu i przestojami pojazdów – one także wchodzą w skład całkowitego kosztu posiadania (TCO). Do tego doliczyć trzeba koszty księgowo-kadrowe, wydatki na parkingi, myjnie i utrzymanie czystości aut. Na koniec warto uwzględnić także nakłady na administrację floty, w tym systemy zarządzania i obsługę umów.
Największą niewiadomą pozostaje utrata wartości
Wreszcie dochodzi kwestia utraty wartości. Ta pozostaje jedną wielką niewiadomą w przypadku chińskich samochodów, jednak bez wątpienia plusem Omody jest fakt, że stoi za nią koncern Chery. Jest to jednak na tyle świeży produkt w Polsce, że trudno cokolwiek o nim powiedzieć w kontekście niezawodności. Z drugiej strony niska wyjściowa cena zakupu może nieco zmniejszyć skalę utraty wartości. Według kalkulatora utraty wartości samochodu po 3 latach wartość Omody 5 mogłaby wynieść 67 752 zł, co oznacza, że samochód straciłby 47 748 zł, a więc 41,34%. Z drugiej strony obliczenia te nie uwzględniają indywidualnych cech danego modelu, które tak czy tak obecnie trudno byłoby jeszcze wskazać.

TCO Omoda 5 - podsumowanie
Reasumując TCO po 3 latach w przypadku Omody 5 wyniesie nas 197 835 zł oraz koszty, które trudno oszacować jak czyszczenie, mycie, dojazd do serwisu, przestój, księgowość czy administracja flotą. Jak widać TCO nawet stosunkowo taniego samochodu jakim jest Omoda 5, potrafi być spore. To tylko pokazuje jak wiele wydatków wiąże się z użytkowaniem samochodu i jak wiele różnych czynników na to wpływa. Część z nich zależy od nas (np. styl jazdy, wybór części, opon, ubezpieczenia, itd.), lecz niektóre z nich są niezależne (np. paliwo). Poniżej przygotowaliśmy tabelę podsumowującą TCO Omody 5:
Kategoria | Szczegóły | Koszt netto / brutto [PLN] |
---|---|---|
Cena pojazdu (brutto) | Omoda 5 Comfort z silnikiem 1.6 T-GDI | 115 500,00 |
Koszty rejestracji (brutto) | Opłaty administracyjne | 146,50 |
Wpłata własna (26%) | Jednorazowa wpłata wstępna | 30 000,00 |
Wartość wykupu (22%) | Kwota końcowa po leasingu | 25 000,00 |
Raty leasingowe (36 x 1853 zł) | Miesięczna rata netto | 66 708,00 |
Ubezpieczenie (3 x 2119 zł) | OC, AC, NNW, Assistance / 3 lata | 6 357,00 |
Przeglądy okresowe | 900 zł + 1300 zł + 900 zł | 3 100,00 |
Płyn do spryskiwaczy | 40 zł rocznie (letni i zimowy) | 120,00 |
Koszty paliwa | 45 000 km, średnie spalanie 7 l/100 km, Pb95 po 5,89 zł/l | 18 553,50 |
Opony zimowe | Komplet Kleber 215/50 R18 | 2 428,00 |
Wymiany opon (6 x 230 zł) | 2 razy do roku, przez 3 lata | 1 380,00 |
Spadek wartości pojazdu | Różnica między ceną początkową a wartością rezydualną | 47 748,00 |
Razem (oszacowane TCO) | Suma powyższych kosztów | 197 835,00 |
Koszty trudne do oszacowania | Przestoje, czyszczenie, transport do serwisu, administracja itp. | Nieoszacowane |