Ukryte funkcje systemów infotainment w autach premium
Samochody klasy premium często są wyposażane w nowoczesne systemy multimedialne z wieloma zaawansowanymi funkcjami, o których mogliśmy nie mieć pojęcia. Co zatem skrywają multimedia w autach premium?

Z artykułu dowiesz się o:
Samochody klasy premium nie bez powodu cieszą tak dużą popularnością. Pamiętajmy jednak, że auta premium to nie tylko elegancki design i moc pod maską, ale i zaawansowane technologie. W ich wnętrzach znajdziemy nowoczesne systemy infotainment oraz funkcje, o których istnieniu wielu kierowców nawet nie wie. Bez wątpienia powszechna digitalizacja i smartfonizacja sprzyjają "upychaniu" różnych mniej lub bardziej oczywistych funkcji w zakamarkach systemów multimedialnych. W dobie sztucznej inteligencji systemy multimedialne stały się niejako "mózgiem" samochodu, co widać zwłascza po markach premium. Poniżej przygotowałem zestawienie najbardziej interesujących i często niedocenianych opcji – nie tylko z zakresu multimediów – które mogą całkowicie odmienić sposób, w jaki korzystasz z auta.
Jakie trendy kształtują projektowanie systemów infotainment w samochodach?
Nim jednak wskażę przykładowe funkcje, omówię pewne trendy w branży motoryzacyjnej, które znacząco wpływają na stosowanie coraz bardziej zaawansowanych systemów infotainment:
- digitalizacja - pozbawianie wnętrz samochodów fizycznych przycisków na rzecz dużych ekranów dotykowych i wyświetlaczy multifunkcyjnych, integracja cyfrowych zegarów z wyświetlaczami przeziernymi (HUD) i systemem inforozrywki
- smartfonizacja - obsługa systemów infotainment ma użytkownikowi przypominać korzystanie ze smartfona, stąd też stosowanie podobnego układu menu i grafik, dbanie o porównywalną responsywność ekranu, a także stosowanie rozmaitych funkcji znanych ze smartfonów, w tym aplikacji społecznościowych jak YouTube czy TikTok
- rozwój sztucznej inteligencji - widać to przede wszystkim po stosowaniu coraz bardziej zaawansowanych i adaptujących się do użytkownika asystentów głosowych, którzy pozwalają na obsługę poszczególnych funkcji za pomocą komend głosowych czy gestów, a także możliwość tworzenia spersonalizowanych profili kierowcy
- minimalizm - redukcja przycisków i powszechne stosowanie wyświetlaczy pozwalają na tworzenie bardziej minimalistycznych wnętrz i umieszczania poszczególnych ekranów pod wspólną taflą szkła. Niektórzy producenci stosują wręcz jeden centralny ekran skupiający wszystkie funkcje, co jest już skrajnym przejawem minimalizmu
- personalizacja - w przypadku systemów infotainment chodzi o możliwość dopasowania grafik, rozkładu menu i ukazywanych danych zgodnie z preferencjami użytkownika. Interfejs można również personalizować poprzez aktualizacje bezprzewodowe lub przez aplikację mobilną
- ekonomia - pozostaje w zasadzie najbardziej istotny czynnik, czyli koszty. Nie od dziś wiadomo, że skupienie większości funkcji pojazdu na ekranie dotykowym jest dla producenta tańsze niż zasypywanie kokpitu przyciskami i pokrętłami. Do tego dochodzi standaryzacja platform infotainment oraz możliwość wykupienia dodatkowych elementów za pomocą aktualizacji bezprzewodowych
Najciekawsze funkcje systemów infotainment w samochodach - przykłady
Jak widzicie, trendów wpływających na obsługę i projekt wnętrz nowych samochodów jest sporo, ale główną rolę odgrywają oczywiście względy ekonomiczne. Przejdę teraz do ciekawych funkcji ukrytych w czeluściach systemów multimedialnych, posługując się przykładami marek premium.
Tryb ukrytych gestów i skróty dotykowe
W niektórych modelach BMW i Mercedesa (głównie tych topowych z segmentów E i F) system infotainment umożliwia sterowanie funkcjami za pomocą gestów, przy czym tylko część z nich domyślnie jest aktywna. Przykładowo kręcenie palcem pozwala zmienić głośność lub utwór, a dotknięcie ekranu trzema palcami umożliwia szybki dostęp do zakładki z ulubionymi funkcjami. Z kolei Audi w systemie MMI umożliwia tworzenie własnych skrótów.

Personalizacja oświetlenia Ambiente
Marki premium pozwalają nie tylko na zmianę koloru i jasności oświetlenia nastrojowego, ale również stosują tzw. aktywne oświetlenie ambiente, czego dowodem są najnowsze Mercedesy, w tym Klasa E. Wówczas pasek oświetlenia Ambiente na drzwiach potrafi ostrzegać o zjeżdżaniu z pasa ruchu lub też o obiektach w martwym polu, a w poszczególnych trybach oświetlenie nastrojowe również "komunikuje się" z kierowcą, np. przy przyspieszaniu (wówczas pulsuje szybciej).
Multifunkcyjne komendy głosowe
Zazwyczaj obsługę głosową kojarzymy z prostymi, pojedynczymi komendami. Marki premium oferują jednak na tyle zaawansowanych asystentów głosowych, że za pomocą jednej komendy potrafią wywołać wiele funkcji naraz. Przykładowo komenda "Hej Mercedes, jestem zmęczony" powoduje aktywację masażu, włącza muzykę relaksacyjną i odpala delikatne oświetlenie Ambiente. Z kolei w BMW za pomocą jednej komendy "Zadzwoń do domu i prowadź do najbliższej ładowarki" jednocześnie wykonamy połączenie i ustawimy nawigację.
Rozszerzona rzeczywistość w nawigacji i skalowalny obraz z martwego pola
Najnowsze modele BMW, Porsche czy Mercedesa wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość do ukazywania wskazań nawigacji, a także pokazują na ekranie head-up strzałki z poleceniami. Z kolei niektóre marki premium jak Xpeng czy Tesla pokazują obraz z martwego pola na ekranie systemu infotainment i można go skalować oraz przesuwać w dowolne miejsce ekranu.
Aplikacje społecznościowe w samochodzie i przeprowadzanie wideokonferencji
Najnowsze samochody klasy premium jak BMW czy Mercedes mają aplikacje społecznościowe w systemach multimedialnych jak Zoom, Webex czy Microsoft Teams, a dzięki wbudowanej kamerze można uczestniczyć w wideokonferencjach, a nawet robić selfie czy nagrywać TikToki. Z kolei w Audi i Mercedesach pasażer z przodu może oglądać filmy na YouTubie, a sam ekran pasażera zaprojektowano tak, aby nie rozpraszał on kierowcy podczas jazdy.

Gry i funkcje rozrywkowe
W niektórych samochodach, w tym w Tesli czy BMW, producenci umieszczają w menu gry lub też pozwalają na ich pobranie i granie w nie na postoju. Są to dedykowane funkcje np. na czas ładowania baterii w autach elektrycznych.
Tryby serwisowe i dostęp do ukrytych ustawień systemowych
Niektóre marki pozwalają na samodzielne wykonanie diagnostyki systemu infotainment, testowanie głośników czy odblokowanie niektórych widżetów (np. wskaźnika przeciążenia czy temperatury oleju). Z kolei w trybie inżynieryjnym istnieje możliwość zmiany interfejsu lub też debugowania Apple CarPlay'a.
Sterowanie lusterkami i otwieranie schowków
W tych skrajnie minimalistycznych samochodach jak Tesla czy Volvo EX30, sterowanie niemal wszystkimi funkcjami odbywa się za pomocą centralnego ekranu. Przykładowo w Volvo EX30 w celu ustawienia lusterek najpierw wybieramy tę funkcję w menu systemu infotainment, po czym sterujemy nimi za pomocą przycisków na kierownicy. Ponadto schowek w konsoli środkowej otworzymy wyłącznie z pozycji ekranu. Z kolei w Tesli Model 3 wybieranie kierunku jazdy odbywa się za pomocą ikonki pojazdu w lewym górnym rogu centralnego wyświetlacza.

Podsumowanie
To tylko wybrane z wielu nietypowych funkcji systemów infotainment we współczesnych samochodach premium. Nie bez powodu mówi się, że współczesne samochody to komputery na kołach. Era digitalizacji i rozwoju AI tylko to pogłębia. Część z tych rozwiązań jest co prawda wygodna, jednak niektóre wymagą przyzwyczajenia i rozpraszają podczas jazdy, a jeszcze inne dopracowania. Za parę lat lista ta może okazać się już nieaktualna, gdyż wymienione tutaj funkcje będą już tak powszechnie znane i stosowane, że przestaną uchodzić za ciekawostki. Jestem jednak przekonany, że dojdą wówczas nowe, jeszcze ciekawsze funkcjonalności, dlatego też warto być na bieżąco z nowinkami technicznymi.