Rejestracje nowych samochodów w 2023 roku
Jak wypada sprzedaż samochodów w porównaniu do poprzednich lat? Czy możemy mówić o poprawie sytuacji na rynku nowych aut? Jakie są prognozy na 2024 rok? Czy branża motoryzacyjna zażegnała już kryzys?
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w 2023 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 539 650 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, czyli o 11,94% więcej niż w 2022 roku (+57 572 szt.). Wzrost sprzedaży zawdzięczamy realizacji zamówień jeszcze z 2022 roku i stabilizacji na rynku dostaw i poprawa dostępności poszczególnych modeli. Zamiast wcześniejszej ograniczonej dostępności aut mieliśmy do czynienia z większą podażą oraz agresywną polityką rabatową.
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w 2023 roku zarejestrowano w Polsce 475 034 samochody osobowe, czyli o 13,17% (55 269 sztuk) więcej niż w 2022 roku. W ciągu roku średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych zwiększyła się o około 18 tys. zł i zbliżyła się do rekordowego pułapu 173 000 zł. Przez ostatnich 5 lat siła nabywcza Polaków nie zmieniła się - na statystyczny nowy samochód potrzebujemy około 32 średnich wynagrodzeń netto. W ciągu 5 lat wzrost cen nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 70%!
Wzrasta popyt na nowe samochody, zaś dominujący klient w postaci firm zaczyna wymieniać swoje floty. Dla klientów w Polsce dobrymi wiadomościami są spadek stóp procentowych oraz debiutujący na rynku chińscy producenci, którzy oferują samochody w przystępnej cenie. Klienci mogą też oczekiwać spowolnienia wzrostu cen.
Analizując 2023 rok pod kątem statystyk i rankingów, był on... nudny. Czołówka wykreowała się już w styczniu i dotrwała do końca roku. Liderem rynku była Toyota. Zaraz za nią uplasowały się Skoda oraz Kia, a najpopularniejszymi modelami były odpowiednio Toyota Corolla, Skoda Octavia oraz Toyota Yaris.
W 2024 roku spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży nowych samochodów. Prognozowany przez IBRM Samar poziom sprzedaży nowych samochodów w Polsce wynosi około 485 000 sztuk w 2024 roku.
Ranking rejestracji marek samochodów osobowych 2023 - dane do 20 grudnia
Rynek
- Toyota - 89 533
- Skoda - 50 403
- Kia - 35 490
- Volkswagen - 33 099
- Hyundai - 26 327
- Audi - 25 415
- BMW - 22 164
- Mercedes - 20 593
- Renault - 17 521
- Dacia - 17 216
- Volvo - 12 369
- Ford - 11 665
- Mazda - 10 895
- Lexus - 10 291
- Opel - 9249
- Peugeot - 8528
- Cupra - 8517
- Suzuki - 8200
- Nissan - 6474
- Citroen - 5487

Firmy
- Toyota - 62 482
- Skoda - 37 890
- Volkswagen - 24 773
- Audi - 21 678
- Kia - 21 306
- BMW - 19 824
- Mercedes - 17 169
- Hyundai - 16 826
- Renault - 12 490
- Volvo - 10 421
- Ford - 9491
- Dacia - 9308
- Peugeot - 7504
- Lexus - 7348
- Opel - 7313
- Mazda - 6976
- Cupra - 6308
- Citroen - 4691
- Nissan - 4334
- Tesla - 3560
Klienci prywatni
- Toyota - 27 051
- Kia 14 184
- Skoda - 12 513
- Hyundai - 9501
- Volkswagen - 8326
- Dacia - 7908
- Renault - 5031
- Suzuki - 4936
- Mazda - 3919
- Audi - 3737
- Mercedes - 3424
- Lexus - 2943
- BMW - 2640
- Cupra - 2209
- Ford - 2174
- Nissan - 2140
- Volvo - 1948
- Opel - 1936
- Seat - 1395
- Honda - 1255
Ranking rejestracji samochodów osobowych Premium 2023 - dane do 20 grudnia
Firmy
- Volvo XC60 - 5090
- Audi A3 - 3376
- BMW 3 - 3370
- Audi Q5 - 3073
- Audi A4 - 2974
- Audi Q3 - 2933
- BMW X5 - 2808
- BMW X3 - 2768
- Lexus NX - 2647
- Audi A6 - 2351
- Audi Q7 - 2033
- Lexus RX - 2032
- Mercedes CLA - 1938
- Volvo XC40 - 1843
- Tesla Model T - 1836
- BMW 5 - 1796
- Mercedes GLC - 1655
- BMW X1 - 1585
- Tesla Model 3 - 1513
- Lexus UX - 1440
Osoby prywatne
- Lexus NX - 1297
- Volvo XC60 - 933
- Lexus UX - 910
- Audi Q3 - 744
- Audi A3 - 739
- Audi Q5 -719
- Volvo XC40 - 665
- Tesla Model Y - 561
- Mercedes GLC - 522
- Lexus RX - 520
- BMW X1 - 461
- Mercedes GLA - 436
- Porsche Macan - 383
- Audi A4 - 354
- BMW X3 - 348
- Mercedes GLC Coupe - 340
- Mini - 337
- Tesla Model 3 - 321
- BMW X5 - 296
- Audi Q7 - 289
Rynek
- Volvo XC60 - 6023
- Audi A3 - 4115
- Lexus NX - 3944
- Audi Q5 - 3792
- Audi Q3 - 3677
- BMW 3 3 - 3616
- Audi A4 - 3328
- BMW X3 - 3116
- BMW X5 - 3104
- Audi A6 2577
- Lexus RX - 2552
- Volvo XC40 - 2508
- Tesla Model Y - 2397
- Lexus UX - 2350
- Audi Q7 - 2322
- Mercedes CLA - 2223
- Mercedes GLC - 2177
- BMW X1 - 2046
- BMW 5 - 1959
- Tesla Model 3 - 1834

W przypadku samochodów premium 2023 rok był wyjątkowy. Po raz pierwszy przekroczyły one pułap 100 tys. sprzedanych egzemplarzy. Ich udział w rynku wyniósł blisko 23%, a wynik rejestracji w granicach 109 tys. sztuk daje 17% wzrostu. Wszystko wskazuje, że tendencja zwyżkowa znajdzie swoją kontyunację w 2024 roku.
Samochody elektryczne powoli, ale systematycznie zwiększają swój udział w rynku. W przypadku modeli osobowych tegoroczny wynik rejestracji powinien wynieść ok. 17 tys. sztuk. Rynek zdominowała Tesla. Warto też obserwować statystyki marki MG, zwłaszcza modelu MG4, który wzbudza spore zainteresowanie na rynku.
Ranking rejestracji marek samochodów dostawczych - dane do 20 grudnia
Firmy
- Renault - 10 660
- Ford - 7692
- Toyota - 6048
- Fiat - 6040
- Volkswagen - 4900
- Mercedes - 4753
- IVECO - 4376
- Opel - 2633
- Peugeot -1723
- Citroen -1541
- MAN 682
- Isuzu - 444
- Skoda - 275
- SsangYong - 271
- Suzuki
- MAXUS - 98
- Nissan - 87
- Benimar - 71
- Piaggio - 65
- Roller Team - 55
Osoby prywatne
- Renault - 2137
- Fiat - 1234
- Ford - 1110
- IVECO - 912
- Volkswagen - 664
- Mercedes - 657
- Toyota - 582
- Opel - 333
- Peugeot - 258
- Suzuki - 234
- Citroen - 178
- Isuzu - 78
- MAN - 71
- Benimar - 42
- Roller Team - 41
- SsangYong - 25
- Skoda - 22
- Rimor - 21
- Detheffs - 18
- Fuso - 17
Rynek
- Renault - 12 770
- Ford - 8802
- Fiat - 7274
- Toyota - 6630
- Volkswagen - 5564
- Mercedes - 5410
- IVECO - 5288
- Opel - 2966
- Peugeot - 1981
- Citroen - 1719
- MAN - 753
- Isuzu - 522
- Suzuki - 454
- Skoda - 297
- SsangYong - 296
- Benimar - 113
- Maxus - 107
- Nissan - 106
- Roller Team - 96
- Piaggio - 78

Ranking rejestracji modeli samochodów dostawczych 2023 - dane do 20 grudnia
Firmy
- Renault Master - 8035
- Iveco Daily - 4376
- Fiat Ducato - 3948
- Mercedes Sprinter - 3929
- Ford Transit - 3636
- Toyota Proace City - 3335
- Volkswagen Crafter - 2262
- Opel Movano - 1544
- Toyota Hilux - 1404
- Ford Transit Custom - 1346
- Renult Express Van - 1238
- Ford Transit Connect - 1203
- Fiat Doblo - 1181
- Renault Trafic - 1068
- Volkswagen Transporter - 978
- Volkswagen Caddy - 948
- Peugeot Boxer - 928
- Toyota Proace - 925
- Citroen Jumper - 832
- Ford Ranger - 812
Osoby prywatne
- Renault Master 1586
- Fiat Ducato - 983
- Iveco Daily - 912
- Mercedes Sprinter - 492
- Ford Transit - 426
- Renault Trafic - 295
- Volkswagen Crafter - 274
- Ford Transit Custom - 262
- Toyota Hilux - 254
- Suzuki Jimny Van - 234
- Toyota Proace City - 216
- Renault Express Van - 215
- Opel Movano - 194
- Ford Ranger - 175
- Ford Transit Connect - 155
- Fiat Doblo - 154
- Peugeot Boxer - 153
- Volkswagen Caddy - 136
- Volkswagen Transporter - 132
- Toyota Proace - 95
Rynek
- Renault Master - 9621
- Iveco Daily - 5288
- Fiat Ducato - 4886
- Mercedes Sprinter - 4422
- Ford Transit - 4062
- Toyota Proace City - 3551
- Volkswagen Crafter - 2536
- Opel Movano - 1738
- Toyota Hilux - 1658
- Ford Transit Custom - 1608
- Renault Express Van - 1453
- Renault Trafic - 1363
- Ford Transit Connect - 1358
- Fiat Doblo - 1335
- Volkswagen Transporter - 1110
- Volkswagen Caddy - 1084
- Peugeot Boxer - 1081
- Toyota Proace - 1020
- Ford Ranger - 987
- Citroen Jumper - 902

Podsumowując 2022 rok wspomnieliśmy, że rynek aut dostawczych znalazł się w kryzysie, a ich sprzedaż spadła. W 2023 roku widać światełko w tunelu i oznaki stopniowego wychodzenia z kryzysu, o czym świadczy wzrost rejestracji nowych samochodów dostawczych. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2023 roku zarejestrowano 64 526 samochodów dostawczych, czyli o 3,7% (2286 szt.) więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że sprzedaż okazała się lepsza od prognozowanej pod koniec 2022 roku właśnie na 2023 rok.
Liderami rynku są Renault, Ford i Fiat, a najpopularniejszym modelem niezmiennie pozostaje Renault Master. Wyprzedziło ono niemal dwukrotnie wicelidera w postaci Iveco Daily, zaś na trzecie miejsce wskoczył Fiat Ducato, spychając Mercedesa Sprintera, który w 2023 roku zajął dopiero 7. miejsce.