RANKING: Samochody używane do 70 000 zł. Przegląd oferty
Rynki samochodów nowych i używanych znacznie się różnią. O zakupie samochodu używanego decydują często inne kryteria. Sprawdzamy jak prezentuje się rynek samochodów używanych do 70 tysięcy zł.

Podobnie jak na rynku pierwotnym, także na rynku wtórnym dominują Toyota i Skoda, przynajmniej wśród młodszych aut w cenie do 70 000 zł. W 2022 roku ceny samochodów używanych wzrosły jeszcze bardziej niż prognozowano. Porównując ceny aut używanych w 2022 roku vs 2019 przed wybuchem pandemii za model Audi A3 musimy zapłacić nawet 46% więcej. Podobne podwyżki zauważymy w segmencie samochodów B marek popularnych takich jak Skoda, Ford czy Fiat.
Poniższy zestaw przykładowych samochodów w cenie do 70 000 zł został opracowany na podstawie poniższych parametrów: bezwypadkowe i nieuszkodzone, samochody do 70 000 zł, cena minimalna 50 000 zł, rok produkcji od 2015, segment B, B+, C.
Toyota Auris II (2012-2019)
Toyota Auris II dane techniczne
Druga generacja kompaktowego bestsellera Toyoty zadebiutowała podczas targów samochodowych we Frankfurcie w 2012 roku. W stosunku do poprzednika, nowy Auris miał ostrzejsze linie karoserii, które przekładały się na bardziej agresywną sylwetkę. Auto urosło o 5 cm na długość, jednak bazuje na zmodyfikowanej platformie poprzednika, o czym świadczy m.in. identyczny rozstaw osi wynoszący 2600 mm. Po raz pierwszy w gamie Aurisa znalazła się także odmiana kombi. W 2013 roku dołączyła odmiana sedan oferowana jako Corolla. Na początku 2015 roku auto przeszło face lifting. Auto otrzymało zmienioną stylistykę nadwozia, wyższą jakość wykonania wnętrza pojazdu oraz nowe elementy wyposażenia. Charakterystycznym elementem pojazdu po liftingu jest przód, który otrzymał nowe reflektory w technologii LED z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej oraz nową atrapę chłodnicy. Kombi oferuje bagażnik liczący aż 530 litrów pojemności.

Toyota Auris II silniki
Po liftingu gamę jednostek napędowych uzupełniła turbodoladowana odmiana 1.2 o mocy 116 KM oraz 1.6-litrowy diesel od BMW o mocy 112 KM, który zastąpił 124-konnego diesla 2.0. Trzon oferty Aurisa stanowiła jednak odmiana hybrydowa 1.8 o moc 136 KM. Bazową jednostką był pochodzącay z mniejszego Yarisa 1.33-litrowy benzyniak o mocy 99 KM. W gamie był też mocniejszy wariant 1.6 generujący 132 KM, a także bazowy diesel 1.4 o mocy 90 KM. Praktycznie każda jednostka w gamie Aurisa jest godna polecenia, zwłaszcza wariant hybrydowy i benzyniak 1.6.
Toyota Auris II usterki
Do sporadycznie występujących usterek mechanicznym trzeba zaliczyć odkładający się nagar w głowicach silników 1.33 oraz nietrwałą pompę cieczy chłodzącej także w innych benzynowych silnikach. Słabsze Aurisy (1.33 i 1.4 D-4D) wyposażono w tarcze hamulcowe o mniejszej średnicy, które szybko się zużywają w eksploatowanych na trasach samochodach. Zdarzają się problemy z "rozjechanym" zawieszeniem i szybko zużywającymi się łożyskami kół. Z kolei kupując hybrydę warto już powoli zainteresować się kondycją akumulatorów, szczególnie jeśli auto ma za sobą znaczny przebieg.
Toyota Auris II sytuacja rynkowa
Za poliftingową Toyotę Auris w odmianie benzynowej 1.6 trzeba dać około 65 000 zł za egzemplarze z 2017 lub 2018 roku. Za podobną kwotę dostaniemy hybrydową odmianę z 2016 roku, a egzemplarze z młodszych roczników delikatnie przekraczają 70 000 zł.
Używana Toyota Auris w ofercie Superauto.pl
Toyota Yaris III (2011-2020)
Toyota Yaris III dane techniczne
Trzecia generacja Toyoty Yaris zadebiutowała w 2011 roku i była oferowana aż przez 9 lat. W Yarisie III pojawił się napęd hybrydowy. Wykorzystuje on technologię i komponenty z innych Toyot, tj. benzynową jednostkę o pojemności 1.5 z Priusa II wspomaganą mniejszą, elektryczną. Za przełożenie napędu odpowiada natomiast bezstopniowa przekładnia planetarna. W stosunku do poprzedniej generacji samochód został wydłużony o 10 cm (do 3885 mm). Rozstaw osi zwiększył się do 2510 mm, zaś bagażnik do 286 litrów. W lipcu 2014 roku Yaris III przeszedł największy w swojej historii facelifting, obejmujący ponad 1000 nowych części. Na początku 2017 roku przedstawiono odmianę po drugiej modernizacji. Tym razem zmiany objęły głównie wygląd - po raz pierwszy w historii modelu pojawiły się dwuczęściowe tylne lampy.

Toyota Yaris III silniki
Używane Yarisy najczęściej mają pod maską benzynowe jednostki 1.0 VVT-i (69/72 KM) i 1.33 Dual VVT-i (99 KM). Pierwsza ma 3, druga 4 cylindry. Yaris 1.0 jako jedyny występował wyłącznie z 5-biegową skrzynią biegów (pozostałe mają ich 6). Z kolei silnik 1.33 opcjonalnie łączono także z bezstopniową przekładnią Multidrive-S. W 2017 roku zastąpił go 111-konny silnik 1.5 Dual VVT-iE. Wtedy też wycofano jedynego diesla w Yarisie, czyli 1.4 D-4D (90 KM).
Toyota Yaris III usterki
Jeśli chodzi o silniki, do żadnego z oferowanych w Toyocie Yaris III nie można mieć większych zastrzeżeń. Jedynie w samochodach użytkowanych na krótkich dystansach z silnikiem 1.33 potrafi osadzać się nagar w okolicach zaworów. Sporadycznie mówi się o zużywaniu przez silniki oleju i usterkach katalizatorów. Starsze egzemplarze potrafi też atakować korozja, na szczęście ogranicza się ona do klapy bagażnika i układu wydechowego. Układ hybrydowy jest trwały, jednak po 10 latach baterie mogą wymagać regeneracji, co kosztuje kilka tysięcy zł. W hybrydowych Yarisach zużywają się zaciski tylnych hamulców z powodu ograniczonej ich pracy z racji na charakterystykę układu hybrydowego.
Toyota Yaris III sytuacja rynkowa
Yarisa po drugim lifingu z silnikiem 1.0 o mocy 72 KM z 2020 roku dostaniemy za około 55 000 zł, zaś za blisko 60 000 zł otrzymamy wariant hybrydowy z 2018 roku. Za nieco ponad 70 tys zł dostaniemy już nowszego Yarisa IV generacji z 2020 roku z silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 125 KM.
Używana Toyota Yaris w ofercie Superauto.pl
Fiat Tipo II (od 2016 r.)
Fiat Tipo II dane techniczne
Kompaktowy Fiat jest mocnym graczem także na polskim rynku, gdzie Tipo pojawiło się na początku 2016 roku. Początkowo oferowane było jako sedan, następnie dołączyły do niego pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi SW. Auto wyróżnia się prostą stylistyką, dość sporym bagażnikiem oraz nieskomplikowaną konstrukcją, a także dobrą relacją ceny do jakości. Hatchback pomieści 440 litrów bagażu, sedan 520, a kombi nawet 550 l. Hatchback i kombi mają inną deskę rozdzielczą od sedana i nieco lepsze materiały. Ekran multimediów jest "postawiony" na kokpicie, a nie jak w sedanie wbudowany. Wyróżniają się także pracą zawieszenia. W 2020 roku przeprowadzono lifting, w ramach wprowadzono nową jednostkę 1.0 o mocy 120 KM, zaś diesla 1.6 wzmocniono do 130 KM.

Fiat Tipo II silniki
Gamę silnikową w Tipo sprzed liftingu tworzą benzynowe jednostki 1.4 w wersji wolnossącej o mocy 95 KM i turbodoładowanej o mocy 120 KM (niedostępna w sedanie), 1.6 o mocy 110 KM (stanowiła margines sprzedaży z racji na słabe osiągi i wysokie spalanie spowodowane zastosowaniem klasycznego automatu) oraz diesle 1.3 o mocy 95 KM oraz 1.6 generujący 120 KM. Po liftingu wolnossące motory 1.4 i 1.6 wycofano (został tylko 1.4 w sedanie), zaś turbodoładowany wariant zastąpiono nową jednostką 1.0 R3 o mocy 120 KM.
Fiat Tipo II usterki
Silniki w Tipo należą do trwałych, choć mają parę newralgicznych punktów. Wolnossące benzyniaki potrafią zużywać nadmierne ilości oleju, co głównie wynika z zaniedbań serwisowych i zbyt rzadkiej wymiany oleju. W silniku 1.4 T-Jet potrafi pękać kolektor wydechu, który jest jednocześnie korpusem turbiny. Na szczęście koszty jego wymiany nie są wygórowane. W dieslach należy zwracać uwagę na jakość paliwa, by nie mieć problemów z układem wtryskowym. Diesel 1.3 ma łańcuch rozrządu, który potrafi się po czasie rozciągać - po przebiegu 100 000 km warto co jakiś czas kontrolować jego stan. Zawieszenie samochodu jest dość delikatne, ale generuje luzy wyłącznie na tanich elementach (tuleje, łączniki, drążki kierownicze).
Fiat Tipo II sytuacja rynkowa
Za 65 000 zł dostaniemy Fiata Tipo z 2020 i 2021 roku w odmianie wolnossącej 1.4. Większość ofert dotyczy egzemplarzy sprzed liftingu, jednak zdarzają się także poliftingowe samochody.
Używany Fiat Tipo w ofercie Superauto.pl
Opel Astra V (2015-2022)
Opel Astra V dane techniczne
Piąta generacja Astry była ostatnią produkowaną w Gliwicach i jednocześnie zdobywcą tytułu Samochodu Roku 2016. Auto oferowano jako pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi. Wizualnie auto stanowiło ewolucję poprzednika, jednak było od niego znacznie lżejsze i oferowało nowe wnętrze oraz bogatsze wyposażenie. W 2019 roku samochód przeszedł facelifting. Zmieniono zderzak przedni, atrapę chłodnicy i dodano nowe wzory alufelg. Oprócz tego gruntownie przemodelowano gamę silnikową - zastosowano wyłącznie silniki 3-cylindrowe o pojemności 1.2 oraz 1.4. Co ważne - silniki 1.2 pomimo tej samej pojemności to nie konstrukcja PSA ale jeszcze GM. Co ciekawe, mimo krótszego o 2 cm rozstawu osi kabina jest przestronniejsza względem poprzednika.

Opel Astra V silniki
W gamie przedliftingowej Astry znalazły się silniki benzynowe z turbodoładowaniem o pojemności od 1 do 1.6 litra i mocach od 90 do 200 KM oraz wolnossący wariant 1.4 o mocy 100 KM, a także 1.6-litrowy diesel o mocach od 95 do 160 KM (w odmianie biturbo). Po liftingu wprowadzono nowego trzycylindrowego diesla 1.5 o mocach 105 i 122 KM, zaś jednostki benzynowe 1.0, 1.4 i 1.6 zastąpiono nowymi konstrukcjami R3 o pojemności 1.2 i 1.4 litra i mocach od 110 do 145 KM.
Opel Astra V usterki
Najpoważniejsze awarie Astry K tyczą się zepsutych wysprzęglików: typowy objaw to wpadający w podłogę pedał sprzęgła. Użytkownicy skarżą się także na niską trwałość dwumasowego koła zamachowego w dieslu 1.6, czasami szwankować potrafi też układ wtryskowy. Sporo słów krytyki pada w kierunku nieprecyzyjnych skrzyń biegów (zwłaszcza między 1. a 2. przełożeniem), nietrwałych i hałasujących kompresorów klimatyzacji oraz awarii pomp hamulcowych. Problematyczna bywa też elektronika pokładowa. W odmianach benzynowych 1.4 Turbo zdarzają się poszarpywania (kłopotliwy sterownik silnika).
Opel Astra V sytuacja rynkowa
Za około 65 000 zł dostaniemy Astrę z silnikiem 1.4 sprzed liftingu z 2017 oraz z 2018 roku, a nawet z 2019 roku.
Używany Opel Astra w ofercie Superauto.pl
Skoda Octavia III (2012-2020)
Skoda Octavia III dane techniczne
III generacja Skody Octavii zadebiutowała pod koniec 2012 roku i była produkowana aż do 2020 r. Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Audi A3, Seata Leoa czy Volkswagena Golfa VII. W 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została uterenowiona odmiana Scout. W październiku 2016 roku samochód przeszedł modernizację. Zmienione zostały m.in. przednie reflektory, które od teraz są dwuczęściowe, na wzór tych zastosowanych w modelu Kodiaq, które mogą być opcjonalnie wyposażone w pełni w technologię Full LED, wprowadzono większy ekran systemu multimedialnego i zmodernizowano gamę jednostek napędowych. Octavia przekonuje prostą obsługą, ponadprzeciętną funkcjonalnością i przestronną oraz pakowną kabiną z ogromnym bagażnikiem - liftback pomieści 590, a kombi nawet 640 litrów.

Skoda Octavia III silniki i usterki
Podstawowymi silnikami benzynowymi Octavii III były jednostki serii EA288: 1.2 TSI i 1.4 TSI – 4-cylindrowe, 16-zaworowe, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. 1.2 TSI sprzedawany był w wersjach 86, 105 i 110 KM, a 1.4 TSI – 140 i 150 KM. Nie mają one jednak bolączek poprzednika, w tym rozciągającego się łańcucha rozrządu, który zastąpiono paskiem. Ofertę wieńczyły dwie większe propozycje z serii EA888: 1.8 TSI o mocy 180 KM i 2.0 TSI o mocy 220 KM (następnie 230 i 245 KM w RS), które również miały budowę 4-cylindrową, z 4 zaworami na cylinder. Choć także i one zostały udoskonalone, wciąż zdarza im się brać olej, choć nie aż w takim stopniu co w Octavii II. Objaw to okopcona końcówka rury wydechowej. Fani diesli mają do wyboru jednostkę 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM (po liftingu 115 KM) oraz odmianę 2.0 o mocach 150 oraz 184 KM (w RS). To dobre konstrukcje, jednak często mają one już taki przebieg, iż domagają się już regeneracji lub wymiany turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego bądź filtra cząstek stałych. W 2015 roku gamę uzupełniła jednostka 1.0 TSI o mocy 115 KM, a przy okazji liftingu z 2017 r. jednostkę 1.4 TSI zastąpiono nowszą 1.5 TSI o tej samej mocy, a wycofano 1.8 TSI.
Skoda Octavia III sytuacja rynkowa
Za niecałe 70 000 zł dostaniemy poliftingową Octavię z silnikiem 1.5 TSI z 2018 roku oraz z dieslami 1.6 TDI i 2.0 TDI o mocy 150 KM z 2018 i 2019 roku.
Używana Skoda Octavia w ofercie Superauto.pl
Skoda Rapid II (2012-2019)
Skoda Rapid II dane techniczne
Skoda Rapid zadebiutowała w 2012 roku jako liftback o charakterze budżetowym. Samochód miał zapelnić lukę pomiędzy Fabią a Octavią. Auto zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej A05 (PQ25) zastosowanej m.in. do budowy Audi A1, Seata Ibiza oraz Volkswagena Polo. Samochód prezentuje prosty design, zaś w kabinie dominują twarde plastiki, które potrafią skrzypieć podczas jazdy. Stylistycznie auto czerpie z konceptu MissionL. Posiada wyraźne zarysowanie linii nadwozia, przedni grill zespolony z reflektorami z nowym logiem marki. Charakterystycznym elementem nowej stylizacji nadwozia są ostro ścięte krawędzie przednich reflektorów. W 2017 roku Rapid przeszedł facelifting. Zmodyfikowano przedni zderzak, kokpit a światła LED (do jazdy dziennej) zostały przeniesione do nowych reflektorów. W 2013 roku do liftbacka dołączył pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Rapid Spaceback. Bogatsze odmiany wyróżnia większa powierzchnia przeszklona klapy bagażnika. Rapid oferuje przestronne i ergonomiczne wnętrze oraz spory bagażnik (Spaceback 415 l, liftback 550 l).

Skoda Rapid II silniki
Wśród używanych Rapidów najłatwiej o słabsze wersje silnikowe. W tym trzycylindrowe, wolnossące 1.2 MPI (75 KM), które Skoda oferowała z instalacją gazową Landi Renzo (montowaną przez ASO) oraz silniki 1.2 TSI z czterema cylindrami i turbo (86/105 KM). Ofertę wieńczył silnik 1.4 TSI o mocy 122 KM. Po liftingu wprowadzono poprawione jednostki z rodziny EA211 z paskiem rozrządu, zaś moc silnika 1.4 TSI wzrosła do 125 KM. Od 2017 roku oferowano także 1.0 TSI o mocy 95 oraz 110 KM, który wyparł z oferty wariant 1.2 TSI. Jest to dobra konstrukcja, wyróżniająca się niskim zużyciem paliwa, dobrymi osiągami i przyzwoitą trwałością. Z diesli początkowo oferowano tylko motor 1.6 TDI o mocach 90 i 105 KM, zaś po liftingu z 2015 roku wprowadzono silnik R3 1.4 TDI o mocy 90 KM, zaś moc jednostki 1.6 TDI wzrosła do 115 KM. Najczęściej problemy sprawiają zawory systemu EGR i turbosprężarki.
Skoda Rapid II usterki
W najstarszych egzemplarzach zaczyna hałasować zawieszenie, a układ kierowniczy traci na precyzji (wina zużytych łączników stabilizatora i wybitych końcówek drążka kierowniczego. W bazowej jednostce 1.2 MPI zawodzą głównie cewki zapłonowe. Zdarzają się raczej drobne usterki np. modułów poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa czy poduszek pod skrzynią biegów. W egzemplarzach z dwusprzęgłową przekładnią DSG warto zwrócić uwagę na stan przekładni i historię serwisowania - wymaga ona bowiem wymiany oleju co 60 000 km. Po przebiegu 150-200 tys. zł może ona już wymagać remontu sprzęgieł.
Skoda Rapid II sytuacja rynkowa
Skodę Rapid z końcówki produkcji z 2019 roku dostaniemy za około 55 000 zł. Mowa tu głównie o samochodach z silnikiem 1.0 TSI, zarówno w odmianie liftback jak i Spaceback.
Używana Skoda Rapid w ofercie Superauto.pl
Seat Leon III (2012-2019)
Seat Leon III dane techniczne
Samochód został zbudowany na bazie modułowej płyty podłogowej MQB na której zbudowane zostały m.in. Audi A3, Skoda Octavia, oraz Volkswagen Golf VII. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich generacji modelu, auto produkowane jest oprócz 5-drzwiowej wersji hatchback także jako 3-drzwiowy hatchback oraz kombi (bagażnik pomieści prawie 600 litrów). W porównaniu do poprzednika o 6 cm wzrósł rozstaw osi. Charakterystycznym elementem pojazdu są ostre krawędzie nadwozia z wyraźnymi przetłoczeniami, a także w pełni LEDowe przednie reflektory. Na tle Golfa i Octavii Seat Leon wyróżnia się bardziej dynamiczną stylistyką. Pod koniec 2014 roku zaprezentowano uterenowioną odmianę wersji kombi pojazdu nazwaną X-Perience. W 2016 roku samochód przeszedł modernizację, w ramach której odświeżono stylistykę, wprowadzając inne reflektory z przodu i z tyłu, poprawiono jakość wykończenia oraz zmodyfikowano gamę jednostek napędowych.

Seat Leon III silniki
Gama silników benzynowych Leona III obejmuje wyłącznie jednostki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bazowy napęd stanowi 1.2 TSI w trzech wersjach mocy: 86, 105 i 110 KM. W 2015 r. został wyparty przez nowego 1.0 TSI (86/115 KM). Zwolennicy mocniejszych jednostek mają wybór między różnymi odmianami silnika 1.4 TSI (122-150 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM) i 2.0 TSI (190 KM). Topowe odmiany Cupra korzystają z silnika 2.0 TSI i generują od 265 do nawet 370 KM (w limitowanej Cuprze ST Carbon Edition). Jednostki benzynowe w Leonie to już poprawione konstrukcje z paskiem rozrządu. Wśród diesli mamy warianty 1.6 TDI i 2.0 TDI o mocach od 90 do 184 KM.
Seat Leon III usterki
W zasadzie wszystkie silniki Leona III są godne polecenia. Jedynie w dieslu 1.6 TDI zdarzają się przypadki przedwczesnego zużycia turbosprężarki. Użytkownicy skarżą się głównie na słabą jakość powłoki lakierniczej, zaś na układzie wydechowym po latach potrafią już pojawiać się pierwsze ogniska korozji. Przy wyższych przebiegach trzeba przygotować się na kosztowne wymiany osprzętu silników czy serwis skrzyni DSG, ale to już nie powinno nikogo dziwić. Typową przypadłością są hałasujące amortyzatory i tuleje, pękają też obudowy tylnych lamp i trzeciego światła stop. Zawieszają się także elektrycznie składane lusterka i skrzypi klapa bagażnika, jednak w jej przypadku wystarczy tylko posmarować zawiasy.
Seat Leon III sytuacja rynkowa
Za poliftingowego Leona zarówno z dieslem jak i silnikiem benzynowym 1.4 TSI (najpopularniejszy) z 2018 roku trzeba dać około 65 000 zł, zaś egzemplarze z końca produkcji z 2019 r. kosztują trochę ponad 70 tys. zł.
Używany Seat Leon w ofercie Superauto.pl
Hyundai i30 III (od 2016 r.)
Hyundai i30 III dane techniczne
Trzecia generacja pojazdu, podobnie jak dwie poprzednie, zaprojektowana została w europejskim centrum rozwojowym marki w Niemczech pod kierownictwem wówczas nowego szefa działu designu, działającego wcześniej tylko dla Kii Petera Schreyera. Inaczej niż poprzednio, i30 kolejnej generacji przyjęło bardziej stonowane proporcje, charakteryzując się wyżej poprowadzoną linią dachu i bardziej foremną sylwetką. Pas przedni otrzymał dużą sześciokątną atrapę chłodnicy, za to tylna część nadwozia została przyozdobiona wysoko umieszczoną wąską szybą. Na miejsce światowego debiutu i30 trzeciej generacji obrano targi we Frankfurcie w październiku 2016 roku. Początkowo oferowany jako pięciodrzwiowy hatchback, został wzbogacony na początku 2017 roku o kombi, zaś w lipcu tego samego roku o smukłego liftbacka nazwanego Fastback.

Latem 2017 roku zaprezentowano wyczynową wersję i30 N jako pierwszy w historii sportowy samochód opracowany przez oddział Hyundai N. Samochód powstał jako konkurent m.in. Volkswagena Golfa GTI. We wrześniu 2018 roku pojazd przeszedł pierwszą, delikatną modernizację wraz z rozpoczęciem produkcji rocznika modelowego 2019. W lutym 2020 roku Hyundai i30 trzeciej generacji przeszedł drugą, znacznie rozleglejszą restylizację. Z przodu pojawiły się nowe wkłady reflektorów wykonane w technologii LED, większy i szerszy wlot powietrza nawiązujący do języka stylistycznego Sensuous Sportiness.
Hyundai i30 III silniki
Rolę bazowej jednostki w gamie Hyundaia i30 odgrywa 1.5-litrowy wolnossący silnik DPI o mocy 110 KM. Następnie jest trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM . Występuje on zarówno z 6-biegową skrzynią ręczną jak i 7-stopniową dwusprzęgłową DCT. Jest też turbodoładowana jednostka 1.5 T-GDI z układem mild hybrid, którą wprowadzono przy okazji liftingu. Rozwija ona 160 KM oraz 253 Nm. i30 Fastback występuje wyłącznie z silnikiem 1.5 T-GDI. Przed liftingiem oferowano też wolnossącą jednostkę 1.4 MPI o mocy 100 KM oraz silnik 1.4 T-GDI o mocy 140 KM, która ustąpiła potem silnikowi 1.5 T-GDI. Na szczycie oferty plasuje się sportowy wariant N. Występuje on jako hatchback oraz Fastback. Słabsza wersja rozwija 250 KM, zaś mocniejsza Performance 275 KM (po liftingu 280 KM). Przed liftingiem auto oferowano także z dieslem 1.6 o mocach od 95 do 136 KM.
Hyundai i30 III usterki
Póki co lista usterek i30 III nie jest zbyt duża z racji na wiek auta. Pojawiają się doniesienia o niskiej trwałości sprzęgieł, które podlegały wymianie jeszcze w okresie gwarancyjnym, przy ok. 30 tys. km. Wielu użytkowników skarży się na uporczywe utrzymywanie przez silnik (1.4 MPI) wysokich obrotów na biegu jałowym (ok. 2000-3000). Od czasu do czasu pojawiają się również problemy z trzeszczącymi plastikami we wnętrzu. Właściciele sygnalizują też wycieki oleju ze skrzyni biegów, opieszałe działanie systemu Start&Stop, trzeszczące pedały (głównie sprzęgła) i nieprawidłowo zamontowane przednie szyby. W niektórych autach parują też reflektory.
Hyundai i30 III sytuacja rynkowa
Za używanego Hyundaia i30 z silnikiem benzynowym 1.5 DPI lub 1.4 T-GDI trzeba dać około 60 000 zł za egzemplarz z 2018 roku, można też trafić na diesla. Za odmianę poliftingową z jednostką 1.5 DPI trzeba dać około 70 000 zł za egzemplarz z 2021 roku.
Używany Hyundai i30 w ofercie Superauto.pl
Peugeot 308 II (2013-2021)
Peugeot 308 II dane techniczne
Jest to pierwszy Peugeot, który zapoczątkował nową politykę nazewniczą. Według niej, następcy poszczególnych modeli z końcówką nazwy '8' noszą już taką samą nazwę i zostają zwyczajnie następnymi generacjami dotychczasowych modeli. Samochód zadebiutował w 2013 roku i bazuje na nowej platformie EMP2. Samochód zdobył tytuł Car Of The Year 2014. Samochód wyróżniają agresywne, śmiałe linie, świetnie narysowana linia nadwozia, ciekawe zabiegi stylistyczne i prawdziwie rewolucyjne wnętrze, tzw. i-Cockpit z niewielką i nisko osadzoną kierownicą oraz podniesionym do góry panelem wskaźników, które przypomina wprowadzony rok wcześniej model 208. Ma ono równie dużo zwolenników co przeciwników, ale z pewnością jest stylowe. Auto występowało jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi SW. Bagażnik hatchbacka liczył 398 l, a kombi 556 litrów. Kombi ma aż o 11 cm większy rozstaw osi od hatchbacka, dzięki czemu jest znacznie przestronniejsze. W 2017 roku przeprowadzono modernizację, skupiając sie na odświeżeniu nadwozia i wnętrza, zaktualizowano też gamę silników.

Peugeot 308 II silniki
Gamę silników otwiera wolnossące 1.2 VTi o mocy 82 KM (za słabe do tego auta). Początkowo oferowano jednostkę 1.6 THP o mocach 125 i 155 KM, jednak to awaryjny motor z nietrwałym łańuchem rozrządu i zużywający nadmierne ilości oleju. Niską żywotność ma też napinacz łańcucha. Następnie zastąpiono ją trzycylindrowym 1.2 PureTech o mocy 110 i 130 KM. Wariant 1.6 THP pozostał w topowych odmianach GT i GTi o mocach odpowiednio 205 i 270 KM. Gama diesli składa się z jednostek 1.6 HDI o mocach od 92 do 120 KM (po liftingu zastąpiona przez 102 i 130-konne 1.5 HDI) oraz 2.0 HDI o mocach 150 oraz 181 KM (po liftingu 177 KM w GT).
Peugeot 308 II usterki
Najwięcej usterek w 308 II generują silniki benzynowe 1.6 THP. Nadmierne spalanie oleju, rozciągający się łańcuch rozrządu, osadzający się w układzie dolotowym nagar czy nietrwały napinacz rozrządu to typowe bolączki tej jednostki. Trzeba jednak pamiętać, że stale modyfikowano te silniki, stąd też egzemplarze z końca produkcji są obarczone mniejszym ryzykiem. W przypadku jednostki 1.2 PureTech zdarzają się przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą, wycieki oleju czy usterki dwumasowych kół zamachowych. Problemów nie sprawiają natomiast diesle, które głównie wymagają typowo eksploatacyjnych czynności. Ponadto hałasować potrafi zawieszenie, zwłaszcza tylna belka skrętna w kombi. Zawodna bywa też elektronika, zwłaszcza system multimedialny, który z czasem potrafi się zacinać.
Peugeot 308 II sytuacja rynkowa
Za około 55-60 tysięcy złotych dostaniecie poliftingowego Peugeota 308 z dieslem 1.5 HDI z roku 2018 lub 2019. Dość łatwo o wersję kombi.
Używany Peugeot 308 w ofercie Superauto.pl
Kia Rio IV (od 2016 r.)
Kia Rio IV dane techniczne
IV generacja miejskiej Kii zadebiutowała w 2016 roku, zaś w 2020 roku doczekała się modernizacji. Samochód wyróżnia się typową dla nowych Kii stylistyką oraz całkiem sporym, mierzącym 4065 mm nadwoziem. Rozstaw osi liczy 2580 mm. IV generacja miejskiej Kii zadebiutowała w 2016 roku, zaś w 2020 roku doczekała się modernizacji. Samochód wyróżnia się typową dla nowych Kii stylistyką oraz całkiem sporym, mierzącym 4065 mm nadwoziem. Rozstaw osi liczy 2580 mm www.superauto.pPojazd zyskał bardziej stonowane proporcje przy zachowaniu charakterystycznych cech designu marki jak duże, agresywnie stylizowane reflektory, wąski wlot powietrza z motywem tygrysiego nosa, a także dwuczęściowe lampy tylne umieszczone tuż pod szybą bagażnika. Deska rozdzielcza zyskała bardziej minimalistyczny projekt, z dużym ekranem umieszczonym między nawiewami. Zastosowano też lakier fortepianowy w topowych wariantach wyposażenia. Po raz pierwszy od 1999 roku Kia Rio w Europie występuje tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Auto oferuje przyzwoitą jak na ten segment jakość wykończenia i wyposażenie.

Kia Rio IV silniki
Gama jednostek napędowych Kii Rio składa się z dwóch silników. Bazowym jest wolnossące 1.2 R4 MPI o mocy 84 KM. Wariant ten występuje także z instalacją LPG firmy BRC. Oprócz tego dostępna jest też turbodoładowana jednostka R3 T-GDI o pojemności 1.0 litra. W słabszym wariancie generuje 100 KM. W mocniejszym rozwija 120 KM i posiada układ mild hybrid. Co ciekawe, wariant ten posiada 6-biegową skrzynię manualną iMT z elektronicznie sterowanym sprzęgłem Clutch-By-Wire. Przed liftingiem oferowano też wolnossącą jednostkę benzynową 1.4 o mocy 100 KM oraz diesla o tej samej pojemności generującego 90 KM.
Kia Rio IV usterki
IV generacja Kia Rio jest wciąż dość świeża na rynku wtórnym i trudno doszukiwać się poważnych, powtarzających się problemów, ale niektóre wczesne modele były objęte akcją serwisową, która dotyczyła blokad dziecięcych na tylnych drzwiach, które mogą nie działać prawidłowo. Egzemplarze wyprodukowane między 10 kwietnia a 5 czerwca 2017 roku powinny być objęte akcją serwisową. Oczywiście jak przystało na auto miejskie warto też zwrócić uwagę na wgniotki czy rysy na karoserii oraz podrapane felgi.
Kia Rio IV sytuacja rynkowa
Kię Rio z 2018 roku dostaniemy za około 55 000 zł z silnikiem benzynowym 1.2 MPI, zaś egzemplarze z 2020 roku kosztują około 60 000 zł.
Używana Kia Rio w ofercie Superauto.pl
Renault Clio V (od 2019 r.)
Renault Clio V dane techniczne
V generacja Renault Clio zadebiutowała w 2019 roku. Pod względem designu samochód stanowi ewolucję rozwiązań z poprzednika. Samochód ma w porównaniu do poprzednika podobny kształt nadwozia, podobną linię okien i zbliżone proporcje. Clio V jest jednak całkowicie nową konstrukcją i bazuje na całkowicie nowej platformie CMF-B (wspólnej z Dacią Sandero) i ma całkowicie nowe wnętrze.

Renault Clio V silniki
Rolę bazowego silnika odgrywa turbodoładowany wariant 1.0 TCe generuje 90 KM Jest też 100-konny wariant 1.0 TCe z instalacją LPG, który rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,8 s. Topowe odmiany mają już 4 cylindry. Są nimi benzynowe 1.3 TCe o mocy 140 KM oraz hybrydowy wariant E-Tech o mocy 145 KM, oparty na wolnossącej jednostce 1.6. Z racji tego, iż Clio V jest dość młodą konstrukcją, trudno jeszcze cokolwiek mówić o jej awaryjności.
Za około 65 000 zł dostaniecie Renault Clio z silnikiem 1.0 TCe o mocy 90 KM z 2021 roku.
Używane Renault Clio w ofercie Superauto.pl
Ford Focus IV (od 2018 r.)
Ford Focus IV dane techniczne
Focus IV zadebiutował wiosną 2018 r. na specjalnym pokazie w Londynie podkreślającym prestiż wydarzenia. Samochód zbudowano od podstaw na nowej platformie C2 i korzysta ze zmodernizowanej palety silników. Ma zupełnie inne wnętrze i pakiety wyposażenia. Podobnie jak poprzednicy, oferuje bardzo dobre właściwości jezdne. Auto występuje jako pięciodrzwiowy hatchback, kombi, zaś na niektórych rynkach, w tym w Polsce oferowano przed liftingiem także sedana. Wizualnie samochód dość mocno się różni od poprzednika i otrzymał bardziej stonowany, choć wciąż atrakcyjny design. Uporządkowano także kabinę, która przypomina większą wersję miejskiej Fiesty. W 2021 roku przeprowadzono modernizację, w ramach której odświeżono nadwozie, przemodelowano grill i zmodyfikowano reflektory, przez co przód wygląda agresywniej, zaś w kabinie wprowadzono nowe multimedia z ponad 10-calowym ekranem dotykowym.

Ford Focus IV silniki
Pod maskę Focusa IV trafiły nowe silniki benzynowe EcoBoost (1.0 i 1.5) i wysokoprężne EcoBlue (1.5 i 2.0), które łączono z 6-biegową skrzynią manualną bądź 8-biegowym, dwusprzęgłowym automatem, który obsługuje się za pomocą pokrętła. Ford niemal całkowicie zrezygnował z konstrukcji 4-cylindrowych na rzecz 3-cylindrówek, w których na dodatek system potrafi w określonych momentach na trasie (przy braku obciążenia) dezaktywować jeden z cylindrów. Bazowy 1.0 EcoBoost generuje od 85 do 155 KM (ten ostatni wariant wprowadzono po liftingu zastępując jednostkę 1.5 EcoBoost o mocach 150 i 182 KM), zaś jedyną czterocylindrową jednostką benzynową jest topowy 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM w sportowym wariancie ST. Przed liftingiem oferowano także diesle R4 o pojemności 1.5 oraz 2 litrów i generowały one odpowiednio 95 i 120 KM oraz 150 i 190 KM (ten ostatnio w topowym ST).
Ford Focus IV usterki
Wśród usterek najczęściej wymienia się zawieszający się system multimedialny (dotyczy wersji sprzed liftingu), nieprawidłowo działającą elektronikę pokładową czy trzeszczenie elementów kabinie. Niektórzy użytkownicy skarżą się także na szarpiącą automatyczną przekładnię i jej głośną pracę. W modelach z większym przebiegiem zawieszenie, szczególnie tylne elementy, mogą wymagać wymiany.
Ford Focus IV sytuacja rynkowa
Za Focusa sprzed liftingu z silnikiem wysokoprężnym 1.5 TDCI z 2019 roku trzeba dać około 60 000 zł. Często występuje on z nadwoziem kombi. Za nieco ponad 50 tys. zł dostaniemy natomiast poprzednią generację z 2017 roku z bazowym wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6
Używany Ford Focus w ofercie Superauto.pl
Nissan Qashqai II (2013-2021)
Nissan Qashqai II dane techniczne
II generacja Qashqaia zadebiutowała w 2013 roku i bazuje na nowej platformie CFM opracowanej wspólnie z Renault. Samochód występował ylko w krótszej, pięcioosobowej wersji. jest dłuższy, niższy i lżejszy od poprzednika, oferuje też znacznie ciekawszą stylistykę nadwozia i wnętrza, lepsze materiały wykończeniowe i bogatsze wyposażenie. W 2017 r. przeprowadzono lifting, w ramach którego zmieniono przedni i tylny pas oraz odświeżono kabinę, wprowadzając przy okazji nowy system multimedialny. Qashqai II mierzy 4,43 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,63 m. Bagażnik pomieści - w zależności od wersji - od 410 do 440 litrów. W 2018 roku na listę wyposażenia trafiły adaptacyjny tempomat.

Nissan Qashqai II silniki
Gamę jednostek napędowych przed 2018 rokiem tworzyły jednostki benzynowe 1.2 DIG-T o mocy 115 KM i 1.6 DIG-T o mocy 163 KM, a także diesle 1.5 dCi i 1.6 dCi o mocach 110/115 KM i 130 KM (topowego diesla łączono opcjonalnie z napędem AWD). Od 2018 roku wprowadzono jednostkę 1.3 DIG-T, która powstała w kooperacji z Mercedesem i zastąpiła dotychczasowe motory (występowała w wersjach o mocy 140, 158 oraz 160 KM), a także diesla 1.7 dCi o mocy 150 KM, który zastąpił jednostkę 1.6 dCi. W jednostkach 1.2 DIG-T i 1.6 DIG-T oraz dieslu 1.6 dCi znajdziemy opcjonalną bezstopniową przekładnię CVT, zaś warianty 1.3 DIG-T i 1.5 dCi otrzymywały opcjonalną dwusprzęgłową przekładnię 7DCT.
Nissan Qashqai II usterki
Najbardziej kłopotów przysparza jednostka 1.2 DIG-T, którą cierpi na nadmierne zużycie oleju i jego wycieki, a także zmaga się z nietrwałym napinaczem łańcucha rozrządu. Problemy te występowały częściej zwłaszcza w egzemplarzach przedliftingowych z początku produkcji. Pozostałe silniki narażone są m.in. na wycieki oleju z pokrywy rozrządu. Warto wymieniać olej częściej niż podaje producent, aby zwiększyć iż żywotność. Wielu użytkowników wskazuje też na problemy z elektryką i pracą skrzyń manualnych. Jednostka 1.6 DIG-T jest bardziej dopracowana, jednak zdarzają się w niej awarie sondy lambda i układu przeniesienia napędu. Diesle nie należą do awaryjnych, zwłaszcza 1.5 dCi sprzed liftingu, jednak także i one mają swoje problemy. W 1.6 dCi po większych przebiegach może zajść konieczność wymiany łańcucha rozrządu. Często szwankuje też akumulator i potrafi się rozładować bez ostrzeżenia o słabym stanie baterii.
Nissan Qashqai II sytuacja rynkowa
Za używanego Qashqaia w wersji po liftingu z 2017 lub 2018 roku trzeba dać około 70 000 zł. Egzemplarze sprzed liftingu są o około 10 tys. zł tańsze.