RANKING: Samochody elektryczne 2023 z największym zasięgiem
Samochody elektryczne stają się coraz powszechniejszym widokiem na naszych drogach, lecz często kojarzymy je z niewielkim zasięgiem. Niektóre z nich wcale nie mają się jednak czego wstydzić. Wskazujemy samochody elektryczne z największym zasięgiem.

Spis treści
Według danych PZPM z końca kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 sztuk, tj. o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. Pod koniec kwietnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 73 695 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 37 027 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 36 668 szt. Samochodów elektrycznych z roku na rok przybywa, wzbogaca się także ich oferta na rynku, a coraz więcej z nich oferuje już przyzwoity zasięg. Wskazujemy samochody elektryczne z największym zasięgiem. Jako wyznacznik obraliśmy minimalny zasięg na poziomie co najmniej 500 km według cyklu WLTP. W naszym zestawieniu ujęliśmy 10 modeli dziesięciu różnych marek.
Mercedes EQS - 732 km zasięgu
Luksusowy liftback Mercedesa z napędem elektrycznym może się pochwalić naprawdę imponującym zasięgiem. Mercedes EQS zadebiutował w kwietniu 2021 roku i wyróżnia się nowoczesnym, oryginalnie stylizowanym nadwoziem w stylu GT. Samochód mierzy 5126 mm długości, 1926 mm szerokości oraz 1512 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3210 mm. Bagażnik pomieści od 610 do 1770 litrów. Wyjątkowo nowocześnie wygląda kabina EQSa. Najważniejszym elementem kokpitu jest MBUX Hyperscreen, który obejmuje 3 osobne wyświetlacze umieszczone pod wspólną szklaną osłoną, w ten sposób optycznie tworząc jeden wielki ekran o przekątnej aż 56 cali.

W najbardziej wydajnej wersji EQS 450+ samochód rozwija 360 KM oraz 568 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s. Baterie mają aż 107,8 kWh pojemności i zapewniają aż 732 km zasięgu według cyklu WLTP. Wariant ten jest jednocześnie najańszy w gamie Mercedesa EQS i kosztuje od 543 500 zł.
BMW iX - 632 km zasięgu
Pierwszy elektryczny SUV niemieckiej marki zadebiutował pod koniec 2020 roku. BMW iX wielkością odpowiada modelom X5 i X6, reprezentuje nowy design marki. Wyróżniają go odważne, awangardowe kształty takie jak wąskie reflektory, wielkie "nerki" zabudowanej atrapy chłodnicy, wąskie tylne lampy LED, muskularne nadkola, zlicowane z nadwoziem klamki drzwi czy kolorowe akcenty w nadwoziu. Awangardowa jest również kabina, którą utrzymano w typowym dla BMW wzornictwie. Charakteryzują ją brak tunelu środkowego w miejscu łączenia się deski rozdzielczej, a także brak paneli z przełącznikami i wąskie kratki nawiewów. Centrum zarządzania stanowi 15-calowy dotykowy wyświetlacz systemu infotainment. Nietypowym rozwiązaniem jest też sześciokątna kierownica w dwuramiennej formie. Samochód mierzy 4953 mm długości, 1967 mm wysokości oraz 1695 mm wysokości. Rozstaw osi ma 3000 mm, a bagażnik liczy 510 litrów.

W najbardziej wydajnej wersji iX xDrive50 auto rozwija 523 KM oraz 765 Nm i przyspiesza od 0 od 100 km/h w 4,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Baterie mają 105,8 kWh pojemności. Samochód kosztuje od 498 000 zł.
Tesla Model 3 - 602 km zasięgu
Tesla Model 3 jest nie tylko najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Polsce (w 2022 roku sprzedano 761 sztuk), ale może także pochwalić się sporym zasięgiem w najbardziej wydajnej wersji Long Range. Samochód trafił do produkcji w 2017 roku i jest sedanem klasy średniej. Mierzy 4690 mm długości, 1850 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2875 mm, a bagażnik ma 425 litrów pojemności. Samochód wyróżnia się aerodynamicznymi kształtami i niskim współczynnikiem oporu powietrza cd wynoszącym raptem 0,23. W kabinie jak przystało na Teslę dominuje minimalizm, zaś centrum dowodzenia stanowi poziomo umieszczony ekran dotykowy o przekątnej 15,4 cala.

Najbardziej wydajna wersja Long Range przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s i rozpędza się do 244 km/h, zaś jej zasięg wynosi 602 km według cyklu WLTP. Kosztuje ona 240 990 zł, zaś za dopłatą 39 000 zł dostaniemy autopilota.
Ford Mustang Mach-E - 600 km zasięgu
Ford Mustang Mach-E zadebiutował pod koniec 2019 roku, a na rynek trafił w 2020 r. Mimo, iż jego wprowadzenie wywołało kontrowersje, stał się on prawdziwym hitem sprzedaży. W 2022 roku sprzedano w Polsce 745 egzemplarzy Mustanga Mach E, co czyni go drugim najpopularniejszym samochodem elektrycznym, zaraz za Teslą Model 3. Auto jest "nadmuchane" i masywne i zewsząd, gdzie tylko może, odwołuje się do klasycznego Mustanga. Do protoplasty nawiązują potrójne tylne lampy, a także sylwetka nadwozia z dużą maską, masywnymi nadkolami (zwłaszcza z tyłu) oraz delikatnie opadającą linią dachu w stylu fastbacka. Zabudowany grill ma charakterystycznego galopującego konia, który znalazł się także na felgach, klapie bagażnika i w wielu innych miejscach samochodu. Ford Mustang Mach-E mierzy 4713 mm długości (GT 4743 mm), 1930 mm szerokości oraz 1624 mm wysokości (GT 1613 mm), zaś rozstaw osi liczy 2997 mm. Bagażnik pomieści 402 litry (przedni dodatkowe 100 l). Kabina przypomina Teslę, centrum dowodzenia stanowi 15,5-calowy pionowy ekran dotykowy systemu SYNC4, zaś przed kierowcą znalazł się niewielki wyświetlacz informacyjny.

Najwydajniejszy wariant Premium RWD rozwija 269 KM oraz 430 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 sekund i rozpędza się do 180 km/h. Baterie mają 98 kWh pojemności brutto (91 kWh netto) i oferują do 600 km zasięgu według cyklu WLTP. Samochód kosztuje 313 850 zł za odmianę Premium.
Audi Q8 Sportback e-tron - 600 km zasięgu
Audi Q8 e-tron jest topowym modelem wśród elektrycznych SUV-ów i crossoverów marki. W 2018 roku Audi zaprezentowało SUV-a e-tron będącego pierwszym w historii marki opracowanym od podstaw samochodem elektrycznym, stając się pierwszym modelem w nowej gamie samochodów Audi napędzanych prądem. Pod koniec 2022 roku samochód doczekał się liftingu, w ramach którego zmieniono nazwę na Q8 e-tron. Współczynnik oporu powietrza cd wynosi zaledwie 0,24 w przypadku Sportbacka. Długość wynosi 4915 mm, szerokość 1937 mm i wysokość 1619 mm dla Sportbacka, zaś rozstaw osi liczy 2928 mm. Bagażnik pomieści 528 litrów. Zmiany w stylistyce zewnętrznej są subtelne i obejmują nowy przedni pas oraz szereg ulepszeń aerodynamicznych, w tym zastosowanie aktywnych żaluzji chłodnicy Samochód nawiązuje wizualnie do pozostałych modeli Audi, zaś jego wyróżnikiem jest pasek świetlny w górnej partii atrapy chłodnicy. Kabina jak przystało na Audi składa się z trzech ekranów - jeden od wirtualnych zegarów, drugi od systemu MMI, zaś trzeci na dole od klimatyzacji. Na liście opcji są też kamery zastępujące lusterka. Zastosowano też materiały z recyklingu, w tym wytworzone z butelek PET.

Najbardziej wydajna odmiana Q8 55 Sportback e-tron oferuje 408 KM oraz 664 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund i rozpędza się do 200 km/h. Baterie mają 114 kWh brutto (106 kWh netto) i oferują zasięg na poziomie 600 km. Samochód w tej wersji kosztuje od 372 500 zł za wersję advanced.
Volvo EX90 - 585 km zasięgu
Volvo EX90 to najnowszy flagowy SUV marki będący następcą XC90. Zadebiutował w listopadzie 2022 roku, zaś na rynek miał pierwotnie trafić w 2023 roku, jednak jego premierę sprzedażową przełożono na 2024 rok. W przeciwieństwie do obecnych kompaktowych pojazdów elektrycznych Volvo C40 Recharge i XC40 Recharge, które wykorzystują platformę pierwotnie opracowaną dla silników spalinowych, EX90 od samego początku było opracowywane z myślą o zasilaniu energią elektryczną i bazuje na platformie SPA2 rodem z Polestara 3. Volvo EX90 wygląda nowocześnie, design pojazdu jest jeszcze bardziej minimalistyczny i posiada znane z dotychczasowych modeli reflektory z charakterystycznym motywem litery T. Współczynnik oporu powietrza cd wynosi 0,29. Nadwozie wyróżniają m.in. zintegrowane z nadwoziem klamki. Nadwozie pojazdu charakteryzuje się dość niewielką powierzchnią okien, zwężającą się linią dachu i pionową tylną szybą z typowymi dla marki zachodzącymi na słupki światłami.

W EX90 projektanci wyeliminowali wiele konwencjonalnych elementów sterujących, integrując ich funkcje na dużym 14,5-calowym wyświetlaczu zorientowanym pionowo. EX90 ma system operacyjny Android Automotive OS firmy Google. Jest on uzupełniony w pełni cyfrowym zestawem wskaźników. Do wykończenia kabiny wykorzystano w dużej mierze tworzywa pochodzące z recyklingu. Volvo EX90 w standardzie posiada wbudowany system LiDAR, który będzie w stanie wykryć pieszych w odległości do 250 metrów lub zwierzęta do 120 metrów. Zawiera co najmniej 16 czujników ultradźwiękowych, osiem kamer i pięć radarów. Umożliwiają one monitorowanie przestrzeni wokół samochodu (360 stopni).Volvo EX90 pomieści nawet 7 osób. Samochód mierzy 5037 mm długości, 1964 mm szerokości oraz 1744 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2985 mm. Bagażnik pomieści od 365, przez 1010, po 1915 litrów.
Bazowa wersja EX90 Twin Motor z napędem AWD generuje 408 KM oraz 770 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s i rozpędza się do 180 km/h. Baterie mają 111 kWh pojemności brutto (107 kWh netto) i zapewniają do 585 km zasięgu w trybie mieszanym według normy WLTP. Volvo EX90 Twin Motor kosztuje od 479 900 zł.
Skoda Enyaq Coupe - 570 km zasięgu
Skoda Enyaq zadebiutowała 1 września 2020 roku, zaś w styczniu 2022 roku gamę uzupełniła sportowo stylizowana wersja Coupe. Samochód powstał jako pierwszy samochód elektryczny skonstruowany przez Skodę od podstaw dla takiego źródła napędu. Enyaq bazuje na modułowej platformie MEB Volkswagena, którą dzieli m.in. z Volkswagenami ID.4 oraz ID.5. Samochód wyróżnia awangardowa sylwetka z agresywnie narysowanymi wąskimi reflektorami, a także sporą atrapą chłodnicy, która w topowym wariancie została wyposażona w nietypowe rozwiązanie - świecące wypełnienie składające się z pionowych poprzeczek i poziomej, przecinającej linii łączącej optycznie ten element z reflektorami. Tylna część nadwozia posiada - wzorem Octavii i Scali - wąskie, strzeliste lampy. Kabina Enyaqa nawiązuje do Octavii, wyróżnia się niewielkim cyfrowym prędkościomierzem oraz 13-calowym ekranem multimediów. Enyaq iV Coupe mierzy 4653 mm długości, 1879 mm szerokości oraz 1617 mm wysokości , zaś rozstaw osi liczy 2765 mm. Bagażnik od 570 do 1004 litrów pojemności.

Najbardziej wydajną odmianą Enyaqa Coupe jest odmiana 85 z bateriami o pojemności 85 kWh netto, wyposażona w silnik o mocy 286 KM i napęd na tylną oś (tyle samo rozwija odmiana 85x z napędem na obie osie). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,7 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Zasięg wersji Sportback wynosi 570 km. Póki co Skoda nie podała cen tej wersji. Samochód trafi do salonów w IV kwartale bieżącego roku.
Volkswagen ID.3 - 559 km zasięgu
Volkswagen ID.3 zadebiutował w 2019 roku jako pierwszy samochód z nowej rodziny elektrycznych modeli ID. Ma on postać pięciodrzwiowego kompaktowego hatchbacka, będąc jednocześnie alternatywą dla Golfa. To pierwszy model oparty na modułowej platformie MEB przeznaczonej dla samochodów elektrycznych, z silnikiem elektrycznym przy tylnej osi i baterią zabudowaną w podłodze. Pozwala ona na maksymalne rozsunięcie kół dzięki czemu przednie i tylne zwisy ograniczone zostały do minimum. Samochód mierzy 4264 mm długości, 1809 mm szerokości oraz 1564 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2770 mm. Bagażnik pomieści od 385 do 1267 litrów. ID.3 utrzymane zostało w awangardowym języku stylistycznym dedykowanym linii elektrycznych pojazdów Volkswagen, która wzbogacona została delikatnymi przetłoczeniami oraz zaokrąglonym tyłem. Na początku marca 2023 roku przeprowadzono facelifting, w ramach którego odświeżono nadwozie, poprawiając aerodynamikę i zastosowano lepsze materiały wykończeniowe. W kabinie VW ID.3 posiada dwa wolnostojące wyświetlacze, kompaktowy 5,3-calowy wyświetlacz kierowcy obsługiwany za pomocą przycisków dotykowych na wielofunkcyjnej kierownicy oraz większy 12-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.

Najbardziej wydajną odmianą ID.3 jest wariant Pro S z bateriami o pojemności 77 kWh netto i zasięgiem 559 km w trybie mieszanym. Napęd trafia na tylną oś, zaś jednostka elektryczna generuje 204 KM oraz 310 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,9 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Volkswagen ID.3 Pro S kosztuje od 220 590 zł.
Cupra Born - 552 km zasięgu
Cupra Born zadebiutowała w maju 2021 roku i bazuje na Volkswagenie ID.3, z którym dzieli m.in. płytę podłogową MEB czy układ napędowy. Samochód jest też pierwszą tylnonapędową Cuprą. Stylistyka kompaktowej Cupry nawiązuje do pozostałych modeli hiszpańskiej marki, w tym Leona i Formentora. Tylne lampy łączy typowa dla Cupry listwa, zaś logo marki na klapie bagażnika i na kierownicy zdobi wzór włókna węglowego. Zarówno sylwetka pojazdu z szerokim słupkiem C, jak i projekt kabiny Borna nawiązują do Volkswagena ID.3. Cupra Born może być opcjonalnie wyposażona w wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości oraz pompę ciepła. amochód może komunikować się z otoczeniem poprzez dane w chmurze dzięki opcjonalnej funkcji Car2X. Wiele elementów w kabinie elektrycznej Cupry pochodzi z materiałów po recyklingu. Cupra Born mierzy 4322 mm długości, 1778 mm szerokości oraz 1540 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2766 mm. Bagażnik pomieści 385 litrów.

Najwydajniejsza odmiana Cupry Born ma baterie o pojemności 77 kWh, napęd na tylną oś i generuje 231 KM (w trybie e-Boost) oraz 310 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 sekund i rozpędza się do 160 km/h. Maksymalny zasięg wynosi 552 km według cyklu WLTP. Cupra Born z bateriami 77 kWh kosztuje od 232 000 zł.
Nissan Aryia - 536 km zasięgu
Nissan Aryia zadebiutował w 2020 roku jako pierwszy elektryczny SUV tej marki. Trafił on jednak na rynek dopiero w 2022 roku z racji na kryzys z półprzewodnikami. W tym czasie jednak producent przeprowadził aż 5000 testów wytrzymałościowych samochodu w trudnych warunkach. Samochód dzieli nową modułową platformę CMF-EV z Renault Megane E-Tech. Stylistyka samochodu jest futurystyczna, zaś sylwetka SUV-a Coupe z łagodnie opadającą linią dachu i wysoko poprowadzoną linią szyb czyni go nie tylko atrakcyjnym, ale i opływowym. Wąskie, podłużne reflektory wykonano w technologii LED oddzielając je od świateł do jazdy dziennej w kształcie bumerangu, z kolei tylne lampy utworzył jednolity pas świetlny pociągnięty przez całą szerokość karoserii z rozszczepionym napisem NISSAN zamiast loga firmowego. Aryia to pierwszy model Nissana z nowym logo marki. Nissan Aryia mierzy 4595 mm długości, 1850 mm szerokości oraz 1660 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2775 mm. Bagażnik pomieści 468 litrów (415 l z napędem na obie osie e-4ORCE).

Kabina pasażerska utrzymana została w loftowo-minimalistycznej estetyce, z opcjonalnym wykorzystaniem beżowych i miękkich materiałów wykończeniowych do obicia foteli, boczków drzwi czy słupków oraz podsufitki. Wnętrze wyróżnia również elektrycznie przesuwany centralny tunel, zaś deskę rozdzielczą zdominowały dwa 12,3-calowe wyświetlacze (jeden od wirtualnych zegarów, drugi od systemu multimedialnego). Tradycyjne przyciski w kabinie pasażerskiej zastąpiono znikającymi pod drewnianym wykończeniem polami dotykowymi typu "capacitive touch".
W najbardziej wydajnej wersji Nissan Aryia rozwija 238 KM oraz 300 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 s i rozpędza się do 160 km/h. Napęd trafia na przednią oś. Baterie mają 91 kWh brutto (87 kWh netto) i zapewniają do 536 km zasięgu według cyklu WLTP. Aryia z bateriami 87 kWh i napędem na przód kosztuje od 244 200 zł za bazową odmianę Engage. Droższy wariant Advance to koszt 275 900 zł, zaś jeszcze bogatszy Evolve 294 900 zł.