RANKING: Systemy car audio 2023 w ofercie poszczególnych producentów
Poszczególni producenci samochodów, zwłaszcza marki premium, chwalą się zaawansowanymi systemami car audio. Sprawdzamy, jakie systemy car audio znajdziemy w ofercie wybranych marek.

Z artykułu dowiesz się o:
Bez wątpienia zaawansowane systemy car audio są jedną z najczęściej wybieranych opcji przy konfiguracji nowego samochodu. Poszczególni producenci prześcigają się w oferowaniu jak najlepszych systemów nagłośnieniowych, współpracujac często z najbardziej renomowanymi firmami z branży dźwiękowej. Te najlepsze systemy car audio trafiają oczywiście do modeli marek premium, jednak także niektórzy producenci tzw. samochodów popularnych oferują możliwość zamówienia renomowanego systemu nagłośnieniowego. Dominują firmy amerykańskie, brytyjskie i niemieckie, ale nie tylko. Sprawdzamy, jakie systemy car audio oferują poszczególni producenci samochodów w 2023 roku.

JBL
JBL to amerykański producent sprzętu audio założony w 1946 roku. Początkowo produkował głośniki oraz związaną z nimi elektronikę. Współcześnie specjalizuje się głównie w dziedzinie profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego, jest też producentem sprzętu audio do użytku domowego. JBL należy do Harman International Industries, które z kolei jest własnością południowokoreńskiej firmy Samsung Electronics.
Wśród firm motoryzacyjnych współpracujących z JBL znajdziemy m.in. Kię. W przypadku popularnej Kii Proceed system nagłośnienia JBL z 8 głośnikami wraz z subwooferem i głośnikiem centralnym, wyposażony w oddzielny wzmacniacz o łącznej mocy 320 Watt jest elementem pakietu technologicznego za 5000 zł.
Canton
Canton jest niemiecką firmą z branży audio założoną w 1972 roku. Systemy car audio tej firmy znajdziemy m.in. w modelach Skody. Przykładowo w Skodzie Superb oferowany jest Sound System Canton z 12 głośnikami o łącznej mocy 610 W. Kosztuje on 2650 zł w przypadku odmian Ambition, Style, Sportline oraz Scout, zaś w topowej Laurin&Klement jest wyposażeniem standardowym.

BeatsAudio
Beats Electronics, LLC to amerykańskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją sprzętu audio z siedzibą w Cupertino, w stanie Kalifornia, w Stanach Zjednoczonych. Przedsiębiorstwo zostało założone przez rapera Dr. Dre oraz Jimmy’ego lovine w 2006 roku. Produkuje głównie słuchawki o nazwie Beats by Dr. Dre i prowadzi serwis internetowy ze streamingiem muzyki Beats Music. Od 2014 roku właścicielem Beats jest Apple.

Od kilku lat systemy nagłośnieniowe BeatsAudio znajdziemy także w Seatach oraz Cuprach. Przykładowo w Seacie Leonie system BeatsAudio klasy premium o mocy 340W ze wzmacniaczem, 9 głośnikami, subwooferem i dźwiękiem surround kosztuje 2414 zł i występuje tylko w topowej wersji FR. Z kolei w Cuprze Formentor system BeatsAudi klasy premium o mocy 340W ze wzmacniaczem, 9. głośnikami, subwooferem i dźwiękiem surround kosztuje 2543 zł.
Mark Levinson
Mark Levinson to amerykański producent sprzętu audio z siedzibą w Stamford, założony w 1972 roku. Od 1990 roku marka i nazwa handlowa Mark Levinson są własnością firmy Harman International Industries. Marka Levinson produkuje wzmacniacze audio i cyfrowe procesory audio, które mają charakterystyczną anodowaną na czarno obudowę, która od początku kojarzona jest z marką. Harman produkuje również systemy audio Marka Levinsona jako opcjonalne ulepszenie luksusowych samochodów Lexusa. Współpraca Marka Levinsona z Lexusem trwa już od 2001 roku.
We flagowym Lexusie LS 24-drożny system audio Mark Levinson z odtwarzaczem DVD i 23 głośnikami jest standardem we wszystkich wersjach poza bazową Elegance. Z kolei w popularnym w Polsce Lexusie NX system Mark Levinson ze wzmacniaczem i 17 głośnikami należy do pakietu Fuji wycenionego na 15 000 zł w przypadku wersji 350h oraz 10 000 zł w przypadku 450h+. Oferowany on jest w topowych odmianach F-Sport i Omotenashi. W tej drugiej można wybrać też pakiet Luxury dla odmiany 350h, który również zawiera wspomniany system audio Mark Levinson i kosztuje 10 000 zł.
Burmester
Niemiecka firma z siedzibą w Berlin-Schoneberg istnieje od 1977 roku. W 2005 roku wyodrębniono oddział Burmester Automotive specjalizujący się w sprzętach car audio. Korzystają z niego m.in. takie marki jak Bugatti, które jako pierwsze zaoferowało audio tej marki w Veyronie. Burmestera oferuje też Porsche czy Mercedes. Pierwszym modelem Porsche wyposażonym w audio Burmestera była w 2009 roku Panamera. W tym samym roku rozpoczęła się też współpraca z Mercedesem.

Przykładowo w Porsche Panamerze za dopłatą 33 346 zł dostaniemy wysokiej klasy nagłośnienie przestrzenne Burmester® o łącznej mocy 1000 watów, z 16 indywidualnie sterowanymi głośnikami. Obejmuje 300-watowy aktywny subwoofer z cyfrowym wzmacniaczem klasy D. Natomiast w popularnym na naszym rynku SUVie Macan audio Burmester wymaga dopłaty w wysokości 21 232 zł.
W Mercedesie Klasy S standardem jest system Burmester 3D Surround, zaś za dopłatą w wysokości 30 509 zł otrzymamy jeszcze bardziej zaawansowany system Burmester High-end 4D Surround. System Burmester Surround w znacznie prostszej formie oferowany jest nawet w najmniejszej Klasie A za dopłatą 3993 zł, zaś w Klasie C system Burmester 3D Surround kosztuje 5814 zł.
Bose
Bose Corporation to amerykańskie przedsiębiorstwo z siedzibą we Framingham, w stanie Massachusetts, założone przez Amara Bose'a w 1964 roku. Specjalizuje się w produkcji profesjonalnego sprzętu audio. Bose Corporation znane jest z tego, iż 100% dochodów przeznaczane jest na dalszy rozwój oraz inwestycje. Bose od wielu lat słynie z tworzenia systemów car audio i współpracuje z wieloma markami, w tym z Nissanem, Kią Mazdą i Porsche.

W Nissanie Qashqaiu system audio Bose dostaniemy tylko w topowych specyfikacjach Tekna, gdzie wymaga dopłaty 3000 zł oraz Tekna+, gdzie należy do wyposażenia standardowego. Obejmuje on subwoofer Acousticmass Bass Box z 2 głośnikami, 8 głośników oraz wzmacniacz cyfrowy.
W Kii Sorento znajdziemy audio Bose z 12 głośnikami oraz systemem dynamicznej kompensacji dźwięku. Jest on standardem w topowej wersji Prestige Line.
Audio Bose dostaniemy także w Mazdzie. W popularnym SUV-ie CX-5 jest ono wyposażeniem standardowym w wersjach Exclusive-Line, Homura i Sports-Line i obejmuje przestrzenny system nagłośnieniowy Bose z 10 głośnikami.
Z kolei w Porsche Macanie system audio Bose wymaga dopłaty 6999 zł, stanowiąc tańszą alternatywę dla Burmestera. Obejmuje on 14 głośników wraz z subwooferem i 14 kanałami wzmacniacza, łączna moc systemu to 665 W.
Harman Kardon
Harman Kardon to amerykański producent systemów nagłaśniających dla domu i car audio, założony w 1953 roku i będący własnością Harman International Industries. Główny oddział przedsiębiorstwa mieści się w Northridge w stanie Kalifornia, natomiast wytwarzanie i opracowywanie nowych technologii odbywa się również w Europie, we Francji. Harman Kardon współpracuje z wieloma markami samochodów, zarówno popularnymi jak i premium. Nagłośnienie tej firmy znajdziemy m..in. w Renault, Volkswagenach, Kii a także w BMW oraz w Volvo.

W najnowszym Renault Australu znajdziemy pakiet audio Harman Kardon premium z 11 głośnikami i subwooferem o łącznej mocy 485 W. Kosztuje on 4500 zł i występuje w topowych odmianach Iconic oraz Iconic Esprit Alpine. W Volkswagenie Arteonie system audio Harman Kardon wymaga dopłaty 6630 zł.
W standardowym wyposażeniu Kii Stinger GT znajdziemy zestaw audio firmy Harman/Kardon z 15 głośnikami, w tym dwoma głośnikami niskotonowymi pod przednimi fotelami oraz zewnętrznym 12-kanałowy wzmacniaczem o mocy 720W.
W przypadku BMW serii 3 zestaw HiFi Harman Kardon Surround Sound kosztuje 4400 zł i obejmuje 16 głośników oraz wzmacniacz o mocy 464 W. W popularnym na naszym rynku Volvo XC60 system audio Harman Kardon Premium Sound występuje w niemal topowej wersji Ultimate i zawiera cyfrowy wzmacniacz o mocy 600 W oraz 14 głośników.

Bowers&Wilkins
Bowers&Wilkins to brytyjska firma specjalizująca się w sprzęcie audio, z siedzibą w Worthing w Anglii. Założył ją w 1966 roku John Bowers. W maju 2016 roku firma Bowers & Wilkins została kupiona przez firmę Eva Automation, założoną dwa lata wcześniej przez Gideona Yu. W październiku 2020 roku amerykański holding Sound United LLC przejął Bowers&Wilkins. B&W współpracuje z wybranymi markami premium, w tym z Volvo oraz z BMW.

W przypadku BMW serii 7 zestaw audio Bowers&Wilkins Diamond Sound System kosztuje 29 900 zł i oferuje aż 36 głośników i subwoofer, zaś łącznie oferuje moc aż 1965 W. Diamentowe głośniki wysokotonowe nadają systemowi nagłośnienia jego nazwę: są wykonane z czystego syntetycznego diamentu. Ten wyjątkowo lekki i wytrzymały materiał stosowany jest tylko w najwyższej jakości głośnikach studyjnych. Idealnie nadaje się do odtwarzania wysokich częstotliwości i zapewnia imponującą akustykę. Inne ciekawe rozwiązania to osiem głośników surround w zagłówkach, które tworzą indywidualny przestrzenny dźwięk na każdym miejscu. Ponadto pod fotelami znajdują się dwa subwoofery, a w drzwiach głośniki niskotonowe. W przednich fotelach i w zewnętrznych siedzeniach tylnych umieszczone są po dwa shakery.
Z kolei w Volvo S90 system audio Bowers&Wilkins dostaniemy w topowej wersji Ultimate i wymaga on dopłaty 14 500 zł. Oferuje on aż 19 głośników Hi-Fi, wzmacniacz i łączną moc 1410 W. Wszystkie elementy charakteryzują się wysoką jakością wykonania – większość maskownic głośników wykonano ze stali nierdzewnej, a srebrne membrany firmy Bowers & Wilkins wykonane z tworzywa "Continuum" są widoczne przez siatkę.
Bang&Olufsen
Bang&Olufsen to duńskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją sprzętu audiowizualnego, założone w 1925 roku przez Petera Banga i Sveda Olufsena. Siedziba znajduje się w mieście Struer. Z firmą współpracuje m.in. Audi oraz Ford.
W Fordzie Focusie system audio Bang&Olufsen kosztuje 3200 zł i obejmuje 10 głośników oraz subwoofer. W Fordzie Mustangu Mach-E oferowany jest natomiast system Bang&Olufsen z 9 głośnikami i subwooferem, wchodzący w skład pakietu Technology Plus. Kosztuje on 10 300 zł w przypadku bazowej wersji lub 6400 zł w odmianie Premium z napędem na tylną oś. W przypadku Premium AWD jest on standardem.

W przypadku Audi A8 mamy dwa warianty audio B&O do wyboru. Słabszy Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D kosztuje 7080 zł i emituje dźwięk przez 17 głośników, w tym głośniki 3D, głośnik centralny i subwoofer. 16-kanałowy wzmacniacz ma moc całkowitą 755 W. Droższy i mocniejszy system kosztuje już 38 310 zł. Zawiera on 23 głośniki z brzmieniem 3D z przodu i z tyłu zapewniające fascynujący, trójwymiarowy dźwięk. Przestrzenny dźwięk powstaje dzięki dodatkowym głośnikom szerokopasmowym w słupkach A i w podsufitce z tyłu oraz dzięki głośnikom średniotonowym. Podstawą technologiczną jest technologia Fraunhofer Symphoria 2.0 3D. Całkowita moc systemu to 1920 W.
Focal
Focal-JMlab to francuska firma, która od 1979 roku projektuje i sprzedaje systemy audio wysokiej jakości. Z siedzibą w Saint-Étienne firma produkuje głośniki do domu, przetworniki do samochodów, słuchawki i profesjonalne głośniki do monitorów. Strategia przemysłowa Focal koncentruje się na pełnej kontroli nad całym procesem produkcyjnym, od projektu i produkcji przetworników do montażu produktu końcowego. Jej produkty są w całości projektowane i opracowywane we Francji, a większość produkcji odbywa się w fabryce w Saint-Étienne. Od 2016 roku Focal współpracuje z francuskimi producentami samochodów, w tym z Peugeotem, DSem oraz z Alpine.

W Peugeocie 308 system nagłośnienia FOCAL Premium Hi-Fi z 10 głośnikami występuje tylko w topowej odmianie GT i kosztuje dodatkowo 3000 zł. We flagowym 508 oferowany jest natomiast System Hi-Fi FOCAL Premium z 10 głośnikami, zawierający wysokiej jakości głośniki niskotonowe wykonane w technologii Polyglass, wysokotonowe głośniki TNF, wykonane w technologii odwróconej kopułki wykonanej z aluminium, subwoofer trójdrożny w technologii Power Flower 200mm oraz aktywny wzmacniacz 12 kanałowy klasy D (wzmacniacz hybrydowy klasy A/B) o mocy 515 W. Pakiet ten kosztuje 3600 zł w odmianie GT lub też jest standardem w topowej GT Pack.
W przypadkun DS7 zestaw audio FOCAL ELECTRA kosztuje w zależności od wersji od 5000 do 8100 zł i zawiera również akustyczne laminowane szyby boczne, przyciemniane tylne szyby oraz pakiet oświetlenia Polyambient. Jedynie w przypadku topowej odmiany La Premiere wspomniane audio jest wyposażeniem standardowym.
W przypadku Alpine A110 S zestaw audio Focal kosztuje 3300 zł z 7-calowym ekranem dotykowym systemu infotainment, nawigacją i replikacją ekranu smartfona.
Meridian
Brytyjski producent sprzętu audio, którego korzenie sięgają 1977 roku, słynie z wieloletniej współpracy z Jaguarem i Land Roverem, jednak od niedawna sygnowany jego logo system car audio znajdziemy także w topowym modelu Kii, a więc w EV6. W odmianie GT-Line już w standardzie znajdziemy zestaw audio firmy Meridian z 14 głośnikami NATec, technologia dźwięku przestrzennego "Horizon", optymalizacji dźwięku "Intelli-Q" oraz korekcji dźwięku i systemem wirtualnego dźwięku (ASD), zaś w środkowej specyfikacji Plus kosztuje on 4000 zł.

Z kolei w nowym Range Roverze Sport system audio Meridian oferowany jest w aż trzech wariantach. Bazowy Meridian jest wyposażeniem standardowym wersji S, SE oraz Dynamic SE, zaś bardziej zaawansowany Meridian 3D Surround wymaga dopłaty w wysokości 9020 zł (jest on standardem w bogatszych konfiguracjach Dynamic HSE, Autobiography oraz First Edition). Topowy Meridian Signature wymaga dopłaty w wysokości aż 39 940 zł w przypadku odmian S, SE oraz Dynamic SE oraz 30 910 zł w przypadku Dynamic HSE, Autobiography oraz First Edition.
Naim
Naim Audio to brytyjski producent sprzętu hi-fi z siedzibą w Wiltshire w Wielkiej Brytanii. Firma powstała w 1973 roku. Po fuzji w 2011 roku z francuskim producentem głośników Focal, właścicielem Naima jest francuska firma VerVent Audio Group. System audio Naim znajdziemy w samochodach Bentley'a.
W Bentley'u Bentaydze system Naim Car Audio napędzany przez 20-kanałowy wzmacniacz o mocy 1780 W z 20 głośnikami rozmieszczonymi w całej kabinie, aby zapewnić całkowicie wciągające wrażenia dźwiękowe. 20 głośników obejmuje dwa zaawansowane głośniki niskotonowe umieszczone w oparciach dolnych siedzeń oraz dwa głośniki wysokotonowe, które rozszerzają zakres wysokich częstotliwości, zapewniając systemowi praktycznie niezrównany zasięg. Zawiera również 8 różnych trybów słuchania, które uzupełniają każdy możliwy do wyobrażenia gatunek muzyczny, a nawet słowo mówione.
Rolls-Royce Bespoke Audio
Brytyjczycy przewidują brzmienie systemu audio w samochodzie już na etapie projektowania aluminiowej ramy pojazdu, to zdecydowali się na stworzenie własnego zespołu inżynierów dźwięku. W nowym Phantomie potężny wzmacniacz kontroluje 18 kanałów zapewniając moc wyjściową 1300 W. Dwa aktywne mikrofony w kabinie umożliwiają również funkcję adaptacyjną, wykrywającą brak lub nadmierne uwydatnienie częstotliwości celem kalibracji głośności pewnych zakresów częstotliwości – oznacza to, że Bespoke Audio ma wbudowaną funkcję noice cancelling znaną z wielu modeli słuchawek.