RANKING: Kampery z fabryczną zabudową. Przegląd rynku
Lato to idealny czas na podróże kamperem. Mobilne domy mają wiele niepodważalnych zalet. Rynek oferuje różnej maści i wielkości kampery. Sprawdzamy ofertę fabrycznych kamperów na polskim rynku

Jak wygląda sprzedaż kamperów w Polsce?
W pierwszym półroczu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 706 nowych kamperów. Absolutnym liderem jest Volkswagen, który sprzedał aż 194 kamperów. Dla porównania drugi na liście Benimar znalazł tylko 72 nabywców. Istna przepaść (27% udziału vs 10,2%). Więcej o rynku kamperów i przyczep w pierwszym półroczu 2023 roku przeczytacie klikając w poniższy link:
https://nowydostawczy.pl/strefa-wiedzy/raport-sprzedaz-kamperow-i-przyczep-kempingowych-2023-pzpm
Wynika to zapewne z faktu, iż Volkswagen ma najszerszą gamę fabrycznych kamperów i są one oferowane w stosunkowo przystępnych cenach, cieszą się też dobrą renomą. Producent oferuje bowiem aż 3 różnej wielkości modele – od kombivana Caddy California, przez średniej wielkości Californię 6.1 bazującą na Multivanie, aż po opartą na Crafterze dużą Grand Californię. Można rzec do wyboru do koloru. Niedługo gama może wzbogacić się o jeszcze jednego członka w postaci elektrycznego ID. Buzza.
Tak na marginesie swoje "robią" też względy patriotyczne – w końcu Caddy i Grand California powstają wyłącznie w Polsce w położonej niedaleko Poznania Wrześni.
Kampery z fabryczną zabudową - zalety
Kampery z fabryczną zabudową są pojazdami przeznaczonymi do podróżowania i spania, które są gotowe do użytku prosto z linii produkcyjnej. Niektórzy producenci samochodów oferują swoje wersje kempingowe, a niektóre firmy specjalizują się wyłącznie w produkcji kamperów i współpracują z poszczególnymi producentami samochodów.
Do zalet kamperów z fabryczną zabudową należa
- Jakość: Kampery są produkowane na dużą skalę, więc producenci mogą zastosować zaawansowane procesy kontroli jakości. W efekcie kampery są solidnie zbudowane i przeważnie są mniej podatne na awarie niż kampery samodzielnie konwertowane.
- Wygoda: Kampery z fabryczną zabudową są gotowe do użytku od razu po zakupie, co jest wygodne dla osób, które nie mają czasu ani umiejętności do samodzielnego przekształcania pojazdu w kamper.
- Zgodność z przepisami: Kampery z fabryczną zabudową są zwykle zgodne z wszystkimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa drogowego i przepisów dotyczącymi samochodów kempingowych. W przypadku samodzielnie konwertowanych kamperów, właściciele muszą często zapewnić, że ich pojazd spełnia wszystkie wymogi prawne.
- Wartość odsprzedaży: Kampery z fabryczną zabudową zwykle zachowują swoją wartość lepiej niż kampery samodzielnie konwertowane, co może być korzystne, gdy przyjdzie czas na sprzedaż pojazdu.
Mikrokampery
Zaczniemy od tych najmniejszych, tzw. mikrokamperów. Są one najbardziej przystępne cenowo, a manewrowanie i poruszanie się nimi nie należy do wymagających czynności. Oczywiście są dość ciasne, a ich wyposażenie ogranicza się zwykle do dwuosobowego łóżka, kilku półek i podstawowego osprzętu kuchennego i podpinanych zewnętrznych sanitariatów. Często tego typu kampery łączone są z dedykowanymi namiotami.
Volkswagen Caddy California
Volkswagen Caddy California – Na wyposażeniu znajdziemy przede wszystkim rozkładane łóżko o wymiarach 198 x 107 cm. Samochód można także wyposażyć w mini kuchnię. Jest umieszczona z tyłu, po lewej stronie przestrzeni ładunkowej. Oczywiście jest ona wysuwana. Do wyboru 2 rozstawy osi i te same silniki co w innych Caddy, cena 131 440 zł netto (161 671 zł brutto).

Mercedes Klasy T Marco Polo
Mercedes Klasy T Marco Polo (od Brabusa) - oferuje „łóżko” z materacem o grubości 10 cm, który obiecuje wygodnie pomieścić dwie osoby. Przestrzeń do spania jest składana i mierzy 2 na 1,15 metra. Oprócz łóżka nabywcy znajdą panele wentylowane z moskitierami, które można zamontować w oknach frontowych. Inne dodatki obejmują „elementy zaciemniające wszystkie szyby” i schowki na tylnych słupkach. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdzie się także jednostka kuchenna. Kupujący znajdą również szuflady z cichym domykaniem, dwa krzesła kempingowe oraz stół. Więcej o Klasie T Marco Polo znajdziecie pod poniższym linkiem:

Średnie kampery
Kolejny jest najpopularniejszy typ, czyli średnie kampery. Oferują one zwykle więcej przestrzeni, szafek i półek, wbudowaną kuchenkę, wysuwaną markizę i większe łóżko, lodówkę, a często też namiot dachowy z dodatkowym łóżkiem. Są dobrym kompromisem między zwartymi, ale ciasnymi mikrokamperami a dużymi kamperami. Często mają one Webasto i dodatkowe akumulatory do zasilania urządzeń.
Volkswagen California 6.1
Volkswagen California 6.1 – z ciekawych funkcji fotele z możliwością obrotu o 180 stopni, namiot dachowy mieszczący 2-osobowe łóżko (bardziej dla dzieci, 120 kg max obciążenie), dużo USB i gniazd 220V, diesle 2.0 150 i 204 KM, skrzynia 6MT lub 7DSG, napęd FWD lub 4MOTION, cena od 199 180 zł netto (244 991 zł brutto), niecałe 5 m długości (4,98 m).

Mercedes Klasy V Marco Polo
Mercedes Klasy V Marco Polo – główny konkurent Californii, bardziej luksusowo urządzony, ale i droższy, diesel 2.0 190 lub 239 KM, napęd RWD lub 4MATIC, skrzynia 9G-Tronic, 5,14 m długości, bogate wyposażenie rodem z aut osobowych, cena od około 385 000 zł brutto.

Ford Transit Custom Nugget
Ford Transit Custom Nugget – ciekawa propozycja od Forda. 4,97 m długości, diesel 2.0 130 KM oraz 185 KM, 2,06 m wysokości, 6MT lub 6AT SelectShift, uchylny dach skrywający namiot z dwuosobowym materacem do spania, miejsce dla 5 pasażerów, obracane przednie fotele i rozkładany stolik, w pełni funkcjonalna kuchnia ze zlewem, lodówką o pojemności 40 litrów i kuchenką gazową, a także zasilanie 12 V oraz pokładowa łączność WiFi dla maksymalnie dziesięciu podłączonych urządzeń.

Toyota Proace Verso Tanuki
Toyota Proace Verso Tanuki - Zabudowa kamperowa Tanuki dla modelu Proace Verso z nadwoziem Long powstała we współpracy Toyoty z firmami AE Conversions i Escape Vans. Najważniejszą część zabudowy Tanuki stanowi dach sypialny z podnoszonym dwuosobowym łóżkiem i funkcją Panorama View oraz dodatkowe miejsce do spania wewnątrz samochodu, z wysuwaną platformą na bagaże. Łóżko ma wymiary 210x135 cm. Lista akcesoriów obejmuje np. panel solarny 150W. Koszt samej zabudowy to 75 600 zł.

Duże kampery
Duże kampery oferują już więcej przestrzeni, własną łazienkę, dużo półek i schowków, jednak ich gabaryty utrudniają manewrowanie w mieście, a ze względu na ich wysokość przekraczającą często 3m trzeba uważać na niektóre wiadukty).
Volkswagen Grand California 600
Volkswagen Grand California 600 oferuje sprytny system aranżacji kabiny, ma blisko 6 m długości i 2,97 m wysokości (z opcjonalnym klimatyzatorem ok. 3,1 m), pod maską diesel 2.0 biturbo 177 KM, napęd na przednią oś, skrzynia 8-stopniowa automatyczna Tiptronic. Najważniejsze cechy Volkswagena Grand Californii 600:
- poprzecznie ułożone łóżko w tyle pojazdu dla dwóch osób dorosłych o powierzchni do spania o wymiarach 1,93 m* x 1,36 m
- standardowe łóżko górne o wymiarach 1,6 m x 1,22 m z lewej i 1,9 m x 1,22 m z prawej, duży dach panoramiczny
- cztery otwierane okna kempingowe z moskitierą i plisą (roletą)
- kuchnia z kuchenką gazową z dwoma palnikami, zlewozmywakiem ze stali szlachetnej, 70-litrową lodówko-zamrażarką oraz małą szafką dolną
- pełnowartościowa łazienka z prysznicem i toaletą
- 110-litrowy zbiornik na świeżą wodę i 90-litrowy na ścieki
- gazowe ogrzewanie powietrza i wody (pod jedną z szafek pod tylnym łóżkiem umieszczono dwie 10-kilogramowe butle z gazem)
- liczne gniazda USB, 12 V oraz 230 V w przestrzeni mieszkalnej

Ford Transit Nugget Plus
Ford Transit Nugget Plus – 5,34 m długości, Podczas podróży i za dnia może pomieścić do pięciu osób, natomiast nocą zapewnia nocleg dla maksymalnie czterech osób. Ciekawostką jest między innymi stylowa i praktyczna tylna część kuchenna w kształcie litery L, nowoczesna stylistyka wnętrza, duża szafa na ubrania oraz dużo użytecznych schowków. Ma też wbudowaną część łazienkową.

Kampery z fabryczną zabudową - alternatywy
Wiele kamperów jest budowanych na bazie Fiat Ducato ze względu na jego wszechstronność i łatwość konwersji. Różne firmy, takie jak Hymer, Adria i innych, oferują różne wersje kamperów na bazie Ducato, a także Peugeota Boxera, Citroena Jumpera, Forda Transita oraz innych popularnych furgonów.

Specjalistyczne firmy przerabiające vany na kampery
Producenci kamperów – specjalistyczne firmy przerabiające vany na kampery, w tym polski producent kamperów – Balcamp, a także zagraniczne, takie jak Chausson, Hymer czy Dethleefs.
Namioty dachowe
Alternatywą są też namioty dachowe, np. firmy Thule, koszt kilkanaście tysięcy złotych, pasują do wielu modeli samochodów wyposażonych w relingi dachowe. Więcej o namiotach dachowych znajdziecie pod poniższym linkiem:
https://www.superauto.pl/artykuly/namiot-dachowy-alternatywa-dla-kampera-czy-warto
Wkłady kempingowe
Ciekawym rozwiązaniem są też wkłady kempingowe, (np. Dacia Jogger z pakietem Sleep Pack, koszt 1490-1790 euro). Pakiet obejmuje materac o wymiarach 1,9x1,3 m, stolik i schowek o pojemności 220 litrów. Na liście akcesoriów opcjonalnych znalazły się zasłony na szyby oraz zewnętrzny namiot. Więcej o wspomnianym pakiecie przeczytacie pod poniższym linkiem:
https://nowyosobowy.pl/strefa-wiedzy/dacia-jogger-2023-sleep-pack-extreme-premiera-maly-kamper
Przyczepy kempingowe
Jeżeli nie chcemy rezygnować z komfortu kampera, alternatywą mogą być też przyczepy kempingowe, np. Knaus, Buernster, Hobby czy Niewiadów.