PREZENTACJA: Rolls-Royce Spectre. Początek nowej ery luksusu
Po ubiegłorocznej globalnej premierze pierwszy elektryczny Rolls-Royce zawitał do Polski. Model Spectre zrobił na mnie wrażenie typowym dla marki przepychem i ponadczasowym stylem. Jednak jest on przełomowy z innego powodu...

Jesienią 2022 roku rozpoczęła się nowa era w historii Rolls-Royce'a. Wtedy bowiem zadebiutował jego pierwszy elektryczny model Spectre. Stanowi on ważny krok w kierunku całkowitej elektryfikacji gamy brytyjskiej marki do 2030 roku. Teraz Rolls-Royce Spectre zawitał także do Polski, gdzie miałem okazję uczestniczyć w jego premierze. Podczas prezentacji podkreślono, że Spectre jest "najważniejszym modelem w liczącej ponad 100 lat historii firmy". Rzeczywiście coś w tym jest, bowiem nad samochodem pracowano prawie 6 lat. O potencjale napędu elektrycznego mówił już sam współzałożyciel marki, Charles Stewart Rolls, 123 lata temu: "napęd ten jest perfekcyjnie bezdźwięczny i czysty. Nie generuje żadnego zapachu ani wibracji".

Rolls-Royce Spectre 2024 - garść ciekawostek
Na początek garść ciekawostek. Pojawienie się informacji o pierwszym w pełni elektrycznym Rolls-Royce w 2021 roku było ważnym momentem w historii luksusowej motoryzacji. Od tego czasu Spectre odbył niezwykłą podróż i odbył bardzo rygorystyczny program testów, który obejmował ponad 2,5 miliona kilometrów. Inżynierowie spędzili 50 000 godzin w fotelu kierowcy. Samo dostrojenie figurki Spirit of Ecstasy by wspomóc aerodynamikę modelu, pochłonęło aż 830 godzin modelowania i testów w tunelu aerodynamicznym. Spectre został poddany wymagającemu programowi testów, który obejmował ponad 1500 godzin poświęconych m.in. na dopracowanie hamowania regeneracyjnego samochodu, aby mieć pewność, że jego działanie nie będzie wymagało wysiłku, ale było. Miały one na celu osiągnięcie typowego dla Rollsa efektu "latającego dywanu" podczas jazdy.

Powiem wam jeszcze coś o wyciszeniu pojazdu. Otóż Spectre ma je wynieść na jeszcze wyższy, niewyobrażalny wręcz poziom. Dość powiedzieć, że w samochodzie zastosowano blisko 700 kg materiałów wygłuszeniowych. W efekcie według zapewnień producenta pasażer będzie mógł swobodnie rozmawiać przez zestaw głośnomówiący nawet wówczas, gdy raptem 30 m dalej na najwyższe obroty wejdą wirniki jego prywatnego helikoptera. Spectre reprezentuje całkowicie nową klasę samochodów – ultra luksusowe elektryczne super coupé.
Spectre oznacza zjawę... i rzeczywiście jest zjawiskowy
Spectre zachwyca imponującym, a jednocześnie wyrafinowanym wyglądem. Spectre z najszerszym grillem, w jaki kiedykolwiek wyposażono Rolls-Royce'a, sprawia wrażenie niezwykle potężnego i dostojnego samochodu. Łopatki w grillu Pantheon mają teraz gładszy przekrój i są lepiej dopasowane, aby pomóc w prowadzeniu powietrza wokół przedniej części samochodu. Zresztą dbałość o aerodynamikę widać niemal na każdym kroku. Oczywiście odnajdziemy w nim wszelkie cechy stylistyczne Rollsów, takie jak płynnie poprowadzone linie, wiele ozdobnych elementów z chromu, charakterystyczne obłe lampy tylne, wielkie, aż 23-calowe felgi czy szeroka listwa podkreślająca linię szyb. Rzecz jasna nie mogło zabraknąć wieńczącej maskę figurki Spirit of Ecstasy. Gładka powierzchnia przedziału pasażerskiego miała duży wpływ na osiągnięcie najniższego współczynnika oporu powietrza cd w historii Rolls-Royce'a, liczącego 0,25.
Rolls-Royce Spectre 2024 - wymiary i dane techniczne
Rolls-Royce Spectre nie jest małym samochodem i trudno go uznać za bezpośredniego następcę Wraitha, choć sylwetka coupe nawiązuje do tegoż modelu. Spectre jest jednak znacznie większy, mierząc aż 5453 mm długości, 2080 mm szerokości oraz aż 1559 mm wysokości, a więc jest... o 7 mm niższy od Jaguara I-Pace, który jest SUV-em. Rozstaw osi liczy 3210 mm. Spectre waży aż 2975 kg, zaś jego średnica zawracania wynosi 12,7 m. Płat poszycia ciągnący się od przedniego słupka do bagażnika jest największym panelem nadwozia w historii Rollsa.

Luksus i przepych na niewyobrażalnym poziomie, wybitna dbałość o detale
Pora zajrzeć do kabiny, gdzie brytyjskie coupe aż przesiąka luksusem. Szczerze mówiąc jeszcze nigdy w żadnym seryjnie produkowanym samochodzie (oczywiście nie mam tu na myśli tunerów) nie widziałem tyle skóry i tak wysokiej jakości materiałów co właśnie w Rolls-Royce. Fotele z trójkolorowej aksamitnej skóry, zapach najlepszych materiałów, niezwykła dbałość o detale - czuć, że jest to najwyższy światowy poziom. Nawet manetki do kierunkowskazów obito alcantarą! Oczywiście w niezwykle grubych drzwiach Spectre nie mogło zabraknąć typowego dla tej marki akcentu w postaci chowanej parasolki. Wszelkie pokrętła, przełączniki i inne detale mają swój wyjątkowy kształt, lecz okazują się mimo to wygodne w obsłudze, jak np. panel klimatyzacji. System multimedialny bazuje na dobrze znanym z BMW iDrive (Rolls-Royce należy do BMW Group) i posiada również pokrętło ozdobione wizerunkiem Spirit of Ecstasy.

Rolls-Royce Spectre został wyposażony w najbardziej zaawansowane technologicznie funkcje Bespoke. Ich inspiracją była ponadczasowa mistyka nocnego nieba. Przykładowo naa drzwiach Spectre, tzw. Starlight Doors, umieszczono 4796 delikatnie oświetlonych diod przypominających gwiazdy na niebie. Drzwi "otwierane pod wiatr" można również zamówić z panelem Canadel, wykonanym z pojedynczego arkusza drewna, precyzyjnie umieszczonego pod kątem 55 stopni, co daje wrażenie ruchu wewnątrz samochodu. Spectre jest też najbardziej skomunikowanym Rolls-Royc'em w historii. Inżynierowie wykorzystali rewolucyjny system "zdecentralizowanej inteligencji", który pozwala na swobodną i bezpośrednią wymianę informacji między ponad 1000 funkcjami pojazdu, przenosząc słynną jakość jazdy marki na jeszcze wyższy poziom.

Rolls-Royce Spectre 2024 - osiągi i zasięg
Wyrafinowane wytłaczane sekcje aluminiowe i integracja akumulatora ze strukturą samochodu sprawiają, że jest on o 30% sztywniejszy niż jakikolwiek poprzedni Rolls-Royce. Elastyczność architektury pozwoliła inżynierom również na umieszczenie podłogi w połowie między konstrukcjami progów, a nie na górze lub pod nimi. Pomiędzy akumulatorem a podłogą utworzono kanał na okablowanie i przewody klimatyzacji, a akumulator zamontowano pod spodem, zapewniając idealnie gładki profil spodniej warstwy podłogi.
Rolls-Royce Spectre rozwija 585 KM oraz 900 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s. Tak dobre przyspieszenie to oczywiście zasługa napędu elektrycznego. Zasięg pojazdu wynosi 520 km, zaś baterie mają 120 kWh pojemności i można je ładować mocą do 190 kW.
Wyrafinowany i przełomowy w każdym calu
W samochodzie takim jak Spectre chodzi bardziej o komfort niż o osiągi, a Rolls-Royce zadbał o to, co producent nazywa układem zawieszenia Planar. Jest to elektroniczny system stabilizacji przechyłu, który wykorzystuje dane z różnych czujników, które mogą odczytywać nawierzchnię drogi, a także informacje dla systemu nawigacyjnego. Na prostych drogach system może automatycznie odłączyć stabilizatory, umożliwiając niezależne działanie każdego koła. Według Rolls-Royce'a zapewnia to znacznie płynniejszą jazdę, ponieważ nie ma już wibracji ani kołysania, których można doświadczyć, gdy tylko jedna strona pojazdu uderza w wybój lub nierówną łatę. W przypadku zbliżania się do zakrętów identyfikowanych przez nawigację, stabilizatory są przesprzęgane, amortyzatory usztywnione, a układ czterech kół skrętnych dostosowany do prędkości pojazdu, a wszystko po to, aby wchodzenie i wychodzenie z zakrętu było jak najbardziej płynne.

- Spectre posiada wszystkie cechy, z których Rolls-Royce jest znany na całym świecie - ciszę, spokój i lekkość – i udowadnia, że Rolls-Royce doskonale nadaje się dla napędu elektrycznego. Rolls-Royce wkraczając w swą elektryczną erę obwieszcza swe plany i pokazuje symbol jasnej, odważnej przyszłości - podkreślił Frank Tiemann, Director of Corporate Communications Central/Eastern Europe and Central Asia, Rolls-Royce Motor Cars, podczas premiery w Warszawie.
Kiedy w sprzedaży?
Pierwsze egzemplarze Spectre trafią do klientów w czwartym kwartale 2023 roku.
