PREZENTACJA: Mercedes Klasy E debiutuje w Polsce
Zaprezentowano nową odsłonę naszpikowanego technologią modelu Mercedesa Klasy E. Sprzedaż już ruszyła, Zobacz wnętrze, wyposażenie oraz cennik modelu.

Nowe modele wielu marek premium starają się być na bieżąco z dynamicznym rozwojem nowych technologii cyfrowych i gadżetów. Nic więc dziwnego, że porównując obecnie dostępny model z modelem sprzed kilkunastu lat, zauważamy znaczącą różnicę, szczególnie jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza. Podobnie jest w przypadku nowej Klasy E, która pojawiła się podczas prezentacji w Warszawie. Sprzedaż już wystartowała, a my mieliśmy okazję rzucić okiem na nowość ze Stuttgartu.
Jak czytamy w niedawnej informacji prasowej, która inaugurowała rozpoczęcie sprzedaży nowej Klasy E pod koniec sierpnia:
„Od ponad 75 lat Klasa E wyznacza standardy wśród luksusowych limuzyn klasy średniej wyższej. Mercedes-Benz otwiera właśnie kolejny rozdział w historii tych biznesowych modeli: najnowsza Klasa E (seria 214) wytycza szlak dla przejścia od silnika spalinowego do napędu elektrycznego. Istotny udział w gamie silnikowej mają hybrydowe odmiany plug-in, z zasięgiem w trybie elektrycznym przekraczającym 100 km (WLTP). Równocześnie nowa Klasa E łączy wyjątkowe poczucie przytulności, które jej użytkownicy uwielbiają od dziesięcioleci, z niespotykanym wymiarem harmonijnie zintegrowanego cyfrowego luksusu. Przełomowe rozwiązania techniczne sprawiają, że najnowsza generacja modelu – podobnie jak poprzednie – pozostaje liderem technicznych innowacji i prekursorem w dziedzinie estetyki. Pierwsze egzemplarze Klasy E Limuzyna trafią do europejskich salonów jesienią 2023 r.”

Publiczną tajemnicą jest fakt, że od wielu lat Klasa E stanowi swoiste ogniwo pomiędzy niewielką, lecz nadal niezmiernie interesującą Klasą C, a ekskluzywną Klasą S. Wybór Klasy E jest często wynikiem osobistych preferencji - niektórzy decydują się na nią, ponieważ nie potrzebują lub nie mogą sobie pozwolić na flagową Klasę S, podczas gdy inni preferują nieco mniejsze, bardziej zwrotne i równie komfortowe auto o znakomitej linii i wyjątkowej funkcjonalności. Ponadto, Klasa E wyróżnia się nie tylko nadwoziem kombi o imponujących pojemnościach (bagażnik pomieści 615/1830 litrów), lecz także rewelacyjną odmianą All-Terrain, która stanowi interesującą alternatywę dla SUV-ów. Co jeszcze nowa Klasa E ma do zaoferowania?
Nawiązanie do klasyki, ale w nowoczesnym wydaniu


Co dokładnie Klasa E oferuje, jeśli chodzi o komfort, luksus na granicy topowej Klasy S oraz poczucie przytulności, które producent podkreśla? Przyjrzymy się tym aspektom bardziej szczegółowo po pierwszych przejażdżkach i teście, który być może odbędzie się wkrótce. Tymczasem skupimy się na tym, co zobaczyliśmy podczas polskiej prezentacji, a trzeba przyznać, że auto prezentuje się fantastycznie.
Linia samochodu nawiązuje oczywiście do tradycji. Na prezentacji zobaczyliśmy klasyczny sedan o płynnej, eleganckiej sylwetce, z licznymi sportowymi akcentami (w zestawie dodatków AMG jest ich naprawdę sporo) oraz ciekawymi przetłoczeniami przy nadkolach. W poprzednich modelach linia boczna ciągnęła się od przednich do tylnych lamp, ale w najnowszej wersji zanika mniej więcej w połowie przednich drzwi i pojawia się ponownie w połowie tylnych drzwi. To interesujący detal, który podkreśla szerokość i muskularność auta oraz wydobywa jego imponujące gabaryty.

Nowy Mercedes Klasy E - oferta samochodów dla firm i osób prywatnych Superauto.pl
Przód jest dominowany przez masywny grill, który występuje w różnych wariantach, zależnie od wyposażenia. Może on także posiadać opcjonalne podświetlenie, co jest obecnie bardzo modnym trendem i coraz częściej stosowanym przez różnych producentów. Światła przednie mają zupełnie nową sygnaturę LED. Jeśli chodzi o przód, to ta zmiana może nie jest aż tak rzucająca się w oczy, ale charakterystyczne trójkąty z tyłu samochodu z pewnością przyciągają uwagę. Czy są ładne, eleganckie, a może nieco przesadzone? To już zależy od gustu, ale osobiście uważam, że dodają one autu charakteru i pozwalają mu się wyróżnić. To zdecydowanie nietypowe rozwiązanie, które odróżnia Mercedes od innych producentów i w sumie cieszę się, że nie jest to kolejna jednolita listwa LED biegnąca przez całą szerokość auta.


Mercedes wprowadził również chowane klamki, które automatycznie wysuwają się, gdy kierowca zbliża się do pojazdu. Znamy to m.in. z modelu SL, który testowałem jakiś czas temu. Poza tym dostępne są nowe wzory felg i kolory nadwozia, ale to wszystko można ocenić samodzielnie, zaglądając do oficjalnego konfiguratora. Swoją drogą polecam – ciekawa zabawa.
We wnętrzu nowoczesność, elektronika i ciekawe funkcje


Wnętrze Klasy E silnie przypomina modele elektryczne EQE i EQS. Opcjonalnie można wybrać olbrzymi panel ekranów o nazwie Superscreen, który niemal w całości zastępuje tradycyjny kokpit i pozwala pasażerom korzystać z systemu MBUX. Jak czytamy w informacji prasowej: „Tytuł najinteligentniejszej limuzyny klasy wyższej zobowiązuje: jej użytkownicy mogą korzystać m.in. z wyświetlacza dla pasażera z możliwością wyświetlania filmów podczas jazdy, aplikacji rozrywkowych (np. TikTok) oraz służbowych, służących do odbywania widekonferencji, a także z aparatu do robienia selfie. Nowe wydanie systemu operacyjnego MBUX czerpie z dobrodziejstw sztucznej inteligencji, która pozwala automatyzować rutynowe czynności i wyręczać użytkownika w aktywacji regularnie używanych funkcji. Pulsujące nastrojowe oświetlenie sprawia, że brzmienie pokładowego systemu audio staje się widoczne, a technologia Dolby Atmos zapewnia muzyce nowy wymiar głębi i autentyczności brzmienia, podobnie jak opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester® 4D z siedemnastoma głośnikami oraz czterema wzbudnikami w przednich fotelach, które otwierają przed miłośnikami dobrego nagłośnienia nowy świat doznań.”
Reasumując: wielki ekran, zaawansowany system, świetny system audio i błyskające w rytm muzyki oświetlenie ambientowe, do tego TikTok i możliwość robienia selfie. Po co więc chodzić na dyskotekę? Moim zdaniem wersja konwencjonalna, z dużym ekranem na środku i tradycyjnym panelem przed pasażerem, może wydawać się bardziej skromna, ale jednocześnie jest bardziej elegancka i stylowa, zwłaszcza z elementami wykończenia z drewna klonowego i aluminium.
Mercedes Klasa E - ceny, wersje, dodatki i pakiety
Jak kształtują się ceny i opcje wyboru? Zgodnie z tradycją Klasy E, oferta jest już obecnie bogata, ale na koniec września zaplanowano wprowadzenie dodatkowych wariantów napędowych dla nadwozia typu Kombi oraz nowe odmiany silnikowe, takie jak E 200 4Matic, E 300 de i E 300 de 4Matic, a także 6-cylindrowe wersje E 450 d 4Matic i E 450 4Matic. Nie zabraknie także terenowej wersji Kombi All-Terrain, co daje naprawdę dużo możliwości do wyboru.
Obecnie oferta rozpoczyna się od wariantu E 200, który wyposażony jest w benzynowy silnik o mocy 204 KM (+23 KM z instalacji MHEV). Cena tego modelu wynosi 269 900 złotych (sedan) lub 282 000 złotych (kombi). Bazowa specyfikacja nowej Klasy E opiera się na linii Avantgarde i obejmuje wiele atrakcyjnych elementów wyposażenia, takich jak wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą nappa, 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, zawieszenie Agility Control z selektywnym systemem tłumienia, asystent martwego pola, asystent znaków drogowych, aktywny asystent pasa ruchu, aktywny tempomat, reflektory LED High Performance z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych oraz wiele innych.
Oczywiście, dla potencjalnych nabywców dostępna jest szeroka gama opcji i personalizacji, w tym na przykład linię AMG, która dostępna jest za 26 422 złote. Ta opcja zawiera elementy stylizacji AMG, wzmocniony układ hamulcowy oraz 19-calowe obręcze. Można także zdecydować się na pakiet Avantgarde Advanced Plus, kosztujący 17 471 złotych, który obejmuje regulowany elektrycznie fotel kierowcy z funkcją pamięci ustawień, reflektory Digital Light, pakiet wsparcia parkowania z zestawem kamer 360° oraz rozszerzoną rzeczywistość dla systemu MBUX. Inną opcją jest pakiet Energizing Plus za 18 967 złotych, który zawiera klimatyzowane wielokonturowe przednie fotele, pakiet komfortowego ogrzewania oraz pakiet Air-Balance.
Jak widać, dostępnych jest mnóstwo dodatkowych opcji, więc warto zajrzeć do konfiguratora. Jednakże po dodaniu większości z tych gadżetów, cena auta znacząco przekracza poziom 400 000 złotych, a przecież w ofercie nie ma wielu wyższych wersji silnikowych.
Podsumowanie
Pierwsze wrażenia z kilkunastominutowego spotkania z Klasą E są wyjątkowo pozytywne. Chociaż czekamy na pełną ofertę, która będzie obejmować wszystkie dostępne warianty, to już teraz można stwierdzić, że konkurencja, reprezentowana przez nową Serię 5 od BMW, ma powody do obaw. Cieszę się, że na rynku pojawiają się tak różnorodne modele, począwszy od klasycznego Audi A6, poprzez ekstrawaganckie BMW Serii 5, aż po w pełni nowoczesne rozwiązania w Mercedesie Klasy E. Oczekujemy z niecierpliwością na więcej informacji i na pierwsze jazdy testowe!