PREZENTACJA: Dacia Bigster, czyli większy i lepszy Duster?
Przestronny, wytrzymały, do tego z terenowym zacięciem. Dacia Bigster zadebiutowała? Ile będzie kosztować?

Pierwsze wrażenia po debiucie Dacii Bigster są bardzo pozytywne. Ba! Było nawet sporo zaskoczeń, bowiem nowy SUV segmentu C wchodzi na rynek z jasnym celem: oferować przestronność, wytrzymałość i charakter outdoorowy w bardzo konkurencyjnej cenie. Czy powalczy z coraz liczniejszą i groźną pod względem cenowym konkurencją z Chin?



Dacia Bigster wygląda naprawdę dobrze!
Nowy Bigster odzwierciedla ducha konceptu z 2021 roku. Jego design ożywia wiele wartości Dacii – jest solidny, praktyczny, a jednocześnie posiada coś "cool", jak twierdzi producent. Proste, geometryczne linie nadwozia bez zbędnych ozdobników nadają mu mocną sylwetkę, a masywne błotniki i szeroko rozmieszczone światła optycznie poszerzają samochód. Charakterystyczny dla marki grill z logo "Dacia Link" i profilowana maska poprawiająca widoczność dodają wyrazistości. Akcenty takie jak grafiki w kształcie litery "Y" na przodzie i drzwiach oraz surowa, matowa czerń zamiast błyszczącej, podkreślają jego unikalność. W porównaniu do mniejszego modelu Duster, który może wydawać się za skromny, Bigster rozwiązuje problem większymi gabarytami. Trochę szkoda, że zabrakło charakterystycznego panelu na przednich drzwiach, który możemy zobaczyć w Dusterze.

Bigster ma długość 4,57 metra (przyrost o 23 cm w stosunku do Dustera), szerokość 1,81 metra, wysokość 1,71 metra (wyższy o 5 cm) i rozstaw osi wynoszący 2,7 metra (przyrost o 4 cm). Te proporcje zapewniają lepsze wymiary wizualne, mimo że nie pomagają w terenie. Wnętrze jest minimalistyczne, ale funkcjonalne, z niemal pionową deską rozdzielczą zwiększającą przestrzeń dla pasażerów. Cyfrowe zegary (7 lub 10 cali) i centralny ekran dotykowy (10,1 cala) są połączone elegancką zieloną linią. Dostępne są trzy rodzaje konsoli środkowej: niska, średnia i wysoka – ta ostatnia po raz pierwszy w Dacii, wyposażona w szeroki podłokietnik, ładowarkę indukcyjną i pojemny schowek. Starannie dobrane materiały tapicerki różnią się w zależności od wersji: proste i wygodne w Essential i Expression, trwałe i łatwe w czyszczeniu w Extreme, a maksymalny komfort zapewniają w wersji Journey. Pasażerowie mają dużo miejsca nad głowami i na nogi, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik o pojemności 667 litrów jest liderem w segmencie, ustanawiając nowe standardy w długości i wysokości.

Bigstera wyposażono w liczne praktyczne rozwiązania. Tylna kanapa dzielona w układzie 40/20/40 umożliwia przewóz długich przedmiotów i jednoczesny komfort pasażerów. Po złożeniu powstaje płaska podłoga o długości 2,7 metra, idealna do transportu mebli czy rowerów. System Easy Fold ułatwia składanie oparć za pomocą dźwigni w bagażniku. Nowością jest system YouClip, pozwalający mocować akcesoria w kabinie i bagażniku. Standard obejmuje 5 punktów mocowania na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i pokrywie bagażnika. Dołączone akcesoria to uchwyt na tablet, smartfon, a także "YouClip 3 w 1" z uchwytem na kubek, zaczepem na torbę i przenośną lampką.
Dacia Bigster goni konkurencję pod względem technologii
Bigster oferuje zaawansowaną technologię dla lepszego komfortu i bezpieczeństwa. Ma centralny ekran dotykowy 10,1 cala z Media Display lub Media Nav Live, 6 głośników i 8-letnią aktualizację map. Wyposażony jest w dwustrefową klimatyzację, kartę keyless entry, automatyczną pokrywę bagażnika i panoramiczny dach 120 cm. Spełnia normę GSR2, ma systemy ADAS: aktywne hamowanie, rozpoznawanie znaków, asystent pasa ruchu i eCall. Przyciskiem "My Safety" można dostosować ustawienia systemów ADAS.
Pod maską sporo nowości i ciekawych zmian
Wszystkie silniki w gamie Bigstera są zelektryfikowane. Najważniejszą nowością jest hybrydowy silnik HYBRID 155, składający się z jednostki benzynowej 1.8 TCe o mocy 107 KM i dwóch silników elektrycznych z akumulatorem 1,4 kWh. Pozwala on na jazdę w trybie elektrycznym przez 80% czasu w mieście. Dodatkowo dostępne są silniki: benzynowy TCe 140 z miękką hybrydą 48V, ECO-G 140 LPG z miękką hybrydą oraz TCe 130 4x4 z miękką hybrydą. Hybrydowe wersje Extreme i Journey mają aktywny regulator prędkości, co docenią kierowcy podróżujący na długich trasach.
Szczególnie wart uwagi jest silnik 1.8 TCe. To krok w stronę powrotu do większych, bardziej efektywnych jednostek napędowych, które oferują lepszą elastyczność i kulturę pracy niż trzycylindrowe silniki. Oby tak dalej!
Ma być tanio, ale czy taniej niż chińska konkurencja?


Konkretne ceny modeli nie są jeszcze znane, ale bazowe wersje benzynowe mają kosztować poniżej 25 000 euro, a hybrydowe poniżej 30 000 euro, czyli odpowiednio około 108 000 i 130 000 złotych. Wersja Essential będzie obejmować wszystko, co konieczne: 17-calowe felgi aluminiowe, relingi dachowe, system multimedialny Media Display z 10,1-calowym ekranem i 7-calowym zestawem wskaźników, manualną klimatyzację, radar i kamerę cofania oraz elektryczne szyby. Wersja Expression doda m.in. klimatyzację dwustrefową i automatyczny hamulec postojowy. W wersji Extreme znajdziemy m.in. 18-calowe felgi, panoramiczny dach i system audio Arkamys 3D Sound System. Wersja Journey będzie miała m.in. wysoką konsolę środkową z podłokietnikiem i cyfrowy kokpit 10”.
Czy warto czekać?
Pierwsze wrażenia po premierze Dacii Bigster są bardzo pozytywne. Samochód oferuje większą przestrzeń i lepsze wyposażenie niż popularny Duster, przy zachowaniu konkurencyjnych cen. Wygląda na to, że Dacia Bigster ma szansę na duży sukces rynkowy.
Aktualizacja z dnia 13 stycznia 2025 - Dacia Bigster wyceniona w Polsce
Dacia Bigster doczekała się polskich cen. Bazowa wersja TCe 140 kosztuje poniżej 100 tys. zł. Przedstawiamy cennik poszczególnych wersji Dacii Bigster (wersja ECO-G 140 będzie dostępna do zamówienia w późniejszym terminie):
Silnik Napęd Essential Expression Extreme Journey TCe 140
4X299 900 107 400 116 100 115 700 ECO-G 140* 101 200* 108 700* 117 400* 117 000* Hybrid 155 - 124 000 132 700 132 300 TCe 130 4X4 4X4 110 400 117 900 126 600 - W wersji Essential znajdziemy m.in.:
• ABS / AEBS / LKA / LDWS / DDAW / ISA / AFU / ESP
• 6 poduszek powietrznych
• Klimatyzację manualną
• Media Display: radio, USB-C, Bluetooth, replikacja smartfona, 4 głośniki)
• Cyfrowy zestaw wskaźników 7"
• Kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach
• Kamerę cofania i czujniki z tyłu
• Tempomat
• Elektryczne szyby z przodu i z tyłu
• Relingi dachowe
• Kanapę dzieloną 1/3-2/3
• Felgi aluminiowe 17”Odmiana Expression obejmuje wyposażenie wersji Essential+:
• Dwustrefową automatyczną klimatyzację z nawiewami na tył
• Automatyczne wycieraczki
• Antenę w kształcie płetwy rekina
• Fotel kierowcy z regulacją podparcia ledźwiowego
• Fotel pasażera z regulacją wysokości
• Elektrycznie składane lusterka
• Elektryczny hamulec postojowy
• Konsolę centralną z podłokietnikiem i schowkiem
• Tylną kanapę dzieloną w układzie 40/20/40 z systemem składania Easy Fold 60/40Odmiana Extreme oznacza wyposażenie wersji Expression+:
• Panoramiczny szklany dach
• Przyciemniane tylne szyby
• Modułowe relingi dachowe
• Automatyczne światła drogowe
• Kartę Keyless Entry
• Ładowarkę indukcyjną
• Media Nav Live: nawigację on-line na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia
Gumowe dywaniki i wkład do bagażnikaWariant Journey zawiera wyposażenie wersji EXPRESSION oraz:
• Przyciemniane tylne szyby
• Elektrycznie sterowaną klapę bagażnika
• Kartę Keyless Entry
• Cyfrowy zestaw wskaźników 10”
• Automatyczne światła drogowe
• Media Nav Live: nawigację on-line na 8 lat, 6głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia i ładowarkę indukcyną
• Felgi aluminiowe 18”