Premiery 2025 - samochody dostawcze i komercyjne
Oprócz samochodów osobowych nadchodzący rok przyniesie również istotne nowości w świecie aut dostawczych i komercyjny. Prezentujemy najważniejsze z nich.

Samochody dostawcze i komercyjne 2025 - lista premier
Oczywiście większość uwagi skupia się wokół premier samochodów osobowych, niezależnie czy są to auta spalinowe, hybrydowe czy elektryczne. Nie można jednak zapominać o innym liczącym się rynku jakim bez wątpienia są samochody dostawcze i komercyjne. Choć wśród nich premier nie będzie aż tyle i większość z nich nie będzie aż tak spektakularnych co w przypadku aut osobowych, również trudno będzie narzekać na ich brak. Poniżej wskazujemy najważniejsze nowe lub odświeżone modele samochodów dostawczych i komercyjnych, jakie zadebiutują lub też trafią na rynek w 2025 roku.
Mercedes VAN.EA
Najważniejsza i najszumniej zapowiadana premiera w świecie aut dostawczych. Wiosną 2025 roku Mercedes zaprezentuje, póki co pokazowy, egzemplarz nowego dostawczego modelu średniej wielkości opartego na nowej architekturze VAN.EA. Samochód będzie następcą Vito i Klasy V/EQV. Docelowo architektura VAN.EA posłuży jako baza dla całej gamy nowych dostawczych Mercedesów różnej wielkości. Począwszy od 2026 r. Mercedes-Benz Vans wprowadzi swoją nowo opracowaną, modułową i skalowalną architekturę Van Electric Architecture (VAN.EA). Dzięki niej marka wyznaczy kurs na zupełnie nową erę vanów. Samochody oparte na tej platformie produkowane będą w fabryce Mercedesa w Jaworze. Niezależnie od tego, czy z napędem na przednie koła, czy 4x4, wszystkie pojazdy będą wyposażone w najnowszą wersję systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), a także w system ładowania 800 V i ładowarkę AC o mocy 22 kW.
Kia PV5 / PV7
Nowa rodzina elektrycznych dostawczaków Kii doczeka się wersji produkcyjnej latem 2025 roku. Samochody oparte będą na architekturze Platform Beyond Vehicle (PBV), a ich koncepty poznaliśmy we wrześniu 2024 podczas targów IAA Transportation w Hanowerze. Modele PBV marki Kia są częścią strategii "Plan S", która obejmuje rozszerzenie oferty samochodów elektrycznych. Nowa innowacyjna platforma pozwala na stworzenie szerokiej gamy samochodów dostawczych z różnymi rodzajami nadwozia, wariantami rozstawu osi i długości nadwozia. Samochody dostawcze Kii skorzystają z sieci Kia Charge obejmującej ponad 780 000 punktów ładowania w 28 krajach Europy. Dzięki szybkiemu ładowaniu akumulator samochodów PBV można naładować od 10% do 80% w mniej niż 30 minut. Samochody można będzie ładować prądem przemiennym o mocy do 22 kW lub stałym o mocy do 150 kW. Otrzymają one także funkcję V2L.
Aktualizacja z dnia 27 lutego 2025 - Kia PV5 zaprezentowana
Kia PV5 doczekała się premiery. Samochód bazuje na platformie E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service). Jej podstawą jest zintegrowana architektura modułowa, która standaryzuje podstawowe komponenty jak akumulatory i silniki. Platforma E-GMP.S wykorzystuje koncepcję deskorolki i umożliwiaj połączenie różnych rodzajów górnej części nadwozia z płaskim podwoziem. Kia opracowała również innowacyjną technologię Flexible Body System, która pozwala na montaż elementów nadwozia podobnie do ukłądania puzzli. W ofercie znajdą się różne warianty nadwoziowe, w tym wersja osobowa, dostawcza, brygadówka, WAV (przeznaczona do przewozu osób niepełnosprawnych) oraz Family. Kia zaoferuje też modele w specjalnych wersjach zabudowy, jak brygadówka, wywrotka, skrzynia, chłodnia, Prime (wariant luksusowy oparty na wersji Passenger) i lekki kamper.
Kia PV5 to średniej wielkośći van będący rywalem m.in. Volkswagena ID. Buzza czy Toyoty Proace Verso electric. Samochód mierzy blisko 4,7 m długości, 1,9 m szerokości oraz 1,9 m wysokości, natomiast rozstaw osi liczy prawie 3 m. Odmiana Cargo pomieści 5,1 m3 towaru lub też dwie europalety, a próg załadunku liczy raptem 419 mm. Prace ułatwi też funkcja V2L. Samochód prezentuje nowoczesną estetykę, z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej przechodzącymi w słupki A i wymiennymi dolnymi narożnikami. Koreańczycy zdecydowali się na zastosowanie systemu operacyjnego Android Automotive, aby umożliwić klientom dostęp do wielu aplikacji i możliwość lepszego wykorzystania samochodu do celów biznesowych. W kabinie znajdziemy wiele schowków, 7-calowy zestaw cyfrowych zegarów i 12,9-calowy dotykowy ekran systemu infotainment przed kierowcą.
Nie brakuje też funkcjonalnych rozwiązań - przykładowo w wersji osobowej możemy schować fotel pasażera z przodu w podłodze, uzyskując znacznie większą przestrzeń do przewożenia długich przedmiotów. Z kolei odmiana przeznaczona dla osób niepełnosprawnych ma elektrycznie wysuwaną rampę o nośności 300 kg, natomiast kanapa trzeciego rzędu ma unoszone siedzisko. W wersji brygadowej kanapę drugiego rzędu wraz ze ścianą działową można przesuwać oraz podnieść jej siedzisko. Kia PV5 korzysta z silnika elektrycznego rozwijającego 163 KM i 250 Nm. Baterie mają 43,3 (tylko w Cargo), 51,5 lub 71,2 kWh pojemności i zapewniają do 400 km zasięgu. Ich ładowanie od 10 do 80% trwa około 30 minut. Kia PV5 trafi na rynek w drugiej połowie roku. Kia podkreśla, że tworząc samochód współpracowała m.in. z Samsungiem i Uberem.
Maxus eTerron 9
Nowy elektryczny pickup Maxusa trafi do sprzedaży na początku 2025 roku. To pierwszy w pełni elektryczny samochód z takim nadwoziem i napędem na cztery koła dostępny w Europie. Auto korzysta z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 442 KM, a baterie o pojemności 102 kWh można ładować mocą do 115 kW, przez co ich ładowanie z 20 do 80% zajmie około 40 minut. Zasięg w cyklu mieszanym według WLTP wynosi 430 km. Auto wyposażono w gniazdo o mocy 6,6 kW i funkcję V2L. Maxus eTerron 9 ma 620 kg ładowności i może przewozić przedmioty o długości do 2,4 m, zaś pod maską znajdziemy frunk o pojemności aż 236 litrów. Samochodem można też ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Maxus eTERRON 9 ma nadwozie typu semi-monocoque, które łączy w sobie zalety konstrukcji samonośnej i opartej na ramie, a udział wysokowytrzymałej stali wynosi 73%.
Volkwagen T7 Transporter
Na początku 2025 roku na rynek trafi również Volkswagen T7 Transporter, będący tak naprawdę krewnym nowego Forda Transita Customa. Samochód ma napęd na przednią, tylną lub obie osie, a maksymalna ładowność liczy 1,33 tony. Do wyboru silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy do 170 KM, wariant hybrydowy plug-in rozwijający 232 KM oraz 4 wersje elektryczne o mocach od 116 do 286 KM i bateriami o pojemności 54 lub 83 kWh brutto. Nowy Transporter oferowany jest w dwóch wersjach długości oraz dwóch wariantach rozstawu osi, jako furgon, brygadówka, furgon z przegrodą L, skrzynia, kombi, Caravelle oraz platforma. Kombi i furgony dostępne będą również w wersji z wyższym dachem. Nowością w gamie będzie możliwość połączenia wysokiego dachu z krótszym rozstawem osi. W kabinie znajdziemy zupełnie nowy kokpit z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 12 i 13 cali oraz bogatsze i nowocześniejsze wyposażenie niż dotychczas. Samochód startuje od 154 770 zł netto za wersję Furgon L1 2.0 TDI o mocy 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną.
BYD eVALI
Na poczatku 2025 roku na rynek trafi również BYD eVALI. Auto dostępne bedzie w wersjach o DMC do 3.5 raz 4.25 tony, o długości 5995 oraz 6995 mm i zaoferuje 13,9 lub 17,9 m3 przestrzeni ładunkowej. Ładowność modelu wynosić ma między 700 a 1450 kg. Baterie mają 80,64 kWh pojemności i można je ładować mocą do 188 kW. Do wyboru będzie tylnonapędowy wariant o mocy 201 KM oraz odmiana AWD mająca 335 KM. Auto będzie konkurentem Forda E-Transita czy Renault Mastera E-Tech electric. Zasięg wyniesie około 250 km.
Ford Ranger PHEV
Pierwszy i jak dotąd jedyny hybrydowy pickup na rynku trafi do salonów wiosną 2025 roku. Napęd oparto na turbodoładowanej benzynowej jednostce 2.3 EcoBoost i silniku elektrycznym o mocy 102 KM. Łącznie mamy do dyspozycji 279 KM i aż 690 Nm, czyli najwyższy moment obrotowy z całej gamy Rangera. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada 10-stopniowa przekładnia automatyczna. Baterie o pojemności 11,8 kWh netto pozwalają na przejechanie 45 km na prądzie. Ich naładowanie trwa około 4 godzin. Ładowność sięga blisko tony, a maksymalna masa holowanej przyczepy to 3500 kg. Ranger PHEV ma też funkcję Pro Power Onboard. System standardowo dostarcza do gniazd na pokładzie moc 2,3 kW, ale klienci mogą również wybrać wariant o łącznej mocy 6,9 kW z dwoma 15-amperowymi gniazdami, z których każde zapewnia 3,45 kW, co umożliwia zasilanie zewnętrznych urządzeń.
Isuzu D-Max EV
W 2025 roku spodziewamy się europejskiej premiery elektrycznego wariantu Isuzu D-Maxa, którego producent zaprezentował wiosną 2024 roku. Samochód rozwija 177 KM i 325 Nm z dwóch silników elektrycznych (jeden na przedniej, drugi na tylnej osi) i ma baterie o pojemności 66,9 kWh. Prędkość maksymalna to 130 km/h. Ładowność samochodu miałaby wynieść nawet 1000 kg, a siła uciągu 3,5 tony. Producent zapowiada "stały napęd 4WD" dzięki elektrycznie napędzanym osiom, płynne i sprawne przyspieszenie oraz brak typowych dla spalinowych pickupów wibracji. Z zewnątrz nie spodziewamy się istotnych zmian w wyglądzie, może poza delikatnie przeprojektowanym przednim pasem z zabudowanym grillem.
Aktualizacja z dnia 11 lutego 2025 - Dostawcze premiery Nissana, Renault, DFSK i Fotona
Nissan wprowadził na rynek dwa nowe modele samochodów dostawczych: średniej wielkości vana Primastar oraz dużego vana Interstar. Pierwszy z nich bazuje na Renault Traficu, natomiast drugi na Renault Masterze. Nissan udziela na swoje samochody dostawcze gwarancji na 5 lat. Samochody trafią do salonów Nissana jeszcze w lutym.
Nissan Interstar
Oferta modelu Nissan Interstar w Polsce obejmuje zarówno wersję 3-osobową (Van), jak i 7‑osobowy furgon brygadowy (Crew Van). Klienci mają do wyboru dwie długości pojazdu (L2 i L3) oraz dwie wysokości nadwozia (H2 i H3), co pozwala na uzyskanie przestrzeni ładunkowej o kubaturze aż do 14,8 m³, długości do 3,85 m i wysokości do 2,14 m. Interstar będzie dostępny zarówno z tradycyjnym napędem spalinowym Diesla o mocy od 105 do 170 KM, jak i w wersji elektrycznej (Interstar-e). Wariant elektryczny ma baterie o pojemności 40 oraz 87 kWh i zasięgiem do 400 km, natomiast na liście opcji wersji spalinowej znajdzie się nowy 9-stopniowy automat ZF. Ładowność Interstara sięga 1400 kg. Załadunek pojazdu ułatwiają tylne drzwi otwierane pod kątem 270 stopni. Ceny modelu Nissan Interstar w wersji Van zaczynają się od 134 900 zł netto, a Crew Van dostępny jest od 173 900 zł netto.
Nissan Primastar
Do polskiej oferty trafił też Nissan Primastar, zarówno w wersji dostawczej (Van) jak i osobowej (Combi). Cennik Nissana Primastar otwiera kwota 119 900 zł netto za wersję Van, a Combi kosztuje od 176 900 zł brutto. W Polsce gama modelu Nissan Primastar obejmuje 3-osobowy Furgon (Van) oraz wersje osobowe Combi, dostępne w wariantach 8- i 9-osobowych. Klienci mają do wyboru dwie długości pojazdu (L1 i L2), co zapewnia przestrzeń bagażową o objętości do 6,7 m³ oraz długości do 3,69 m. Pod maską znajdziemy 2-litrowego Diesla o mocach od 110 do 150 KM, a napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 9-stopniowej automatycznej.
Renault Trafic E-Tech electric
Nowe elektryczne dostawczaki są owocem współpracy pomiędzy Flexis, niezależnym przedsiębiorstwem założonym przez Grupę Renault, oraz Grupą Volvo i Grupą CMA CGM. Dzięki zastosowaniu nowej platformy typu "deskorolka" oferuje niemal nieskończone możliwości dostosowania czy redukcji kosztów użytkowania. Nowy Trafic E-Tech będzie typowym vanem. Auto wyróżnia się krótkimi zwisami i mierzy mniej niż 1,9 m wysokości, co umożliwia wjazd do parkingów podziemnych. W oczy rzuca się nowoczesny przedni pas, zaś z tyłu znajdziemy dwuskrzydłowe drzwi. Promień skrętu wynosi zaledwie 10,3 m, czyli podobnie co w miejskim Clio.
Renault Goelette
Renault Goelette E-Tech electric jest dostępne w trzech wersjach: podwozie z kabiną, skrzynia i wywrotka. Daje tym samym szeroki wachlarz możliwości budowy samochodów modyfikowanych. Przednia część nadwozia Goelette E-Tech electric została ujednolicona aż do słupka B, identycznie jak w modelu Trafic E-Tech electric. Tylna część, bez wyposażenia, została zaprojektowana w taki sposób, aby można było ją wyposażać i personalizować niemalże w nieskończoność dzięki elementom konstrukcyjnym, w których można umieścić "box" lub inne konfiguracje dostosowane do określonych potrzeb użytkowników.
Renault Estafette
Estafette E-Tech to nowa, współczesna interpretacja legendarnego samochodu dostawczego Renault z lat 60., dostosowana do wymogów nowoczesnej logistyki miejskiej. Samochód mierzy 5,27 m długości, 1,92 m szerokości oraz 2,6 m wysokości, co ułatwia poruszanie się po przestrzeni ładunkowej. Renault Estafette E-Tech, inspirowane designem modelu Trafic E-Tech electric, wyróżnia się dużą, trzyczęściową przednią szybą oraz listwą świetlną ze zintegrowanymi światłami dziennymi, położonymi idealnie w jednej linii. Optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ułatwiają jednoczęściowa kurtyna przesuwna z tyłu i chowane, boczne drzwi przesuwne. Nowe dostawczaki od Renault trafią na rynek w 2026 roku.
Nowości Fotona
Foton, największy chiński producent pojazdów użytkowych, wprowadził na polski rynek trzy modele pickupów. Pierwszy z nich, Tunland G7 o długości 5,34 metra, konkurujący z Toyotą Hilux oraz Fordem Rangerem i czerpiący inspiracje z pierwszego z nich, jest wyposażony w 2-litrowy silnik diesla o mocy 162 KM i momencie obrotowym 388 Nm. Standardowo ma napęd 4x4 i 6-biegową manualną skrzynię biegów, z opcją 8-biegowej automatycznej przekładni ZF. Jego ładowność to 975 kg, a cena wynosi 109 900 zł netto. W wyższym segmencie znajdują się modele Tunland V7 i Tunland V9. Tunland V7, przypominający Forda F-150, mierzy ponad 5,6 metra i ma ładowność 895 kg. Napędza go 2-litrowy diesel z systemem mHEV o mocy 163 KM, współpracujący z 8-biegową przekładnią ZF, wyceniony na 174 500 zł netto. Mierzący 5,78 m model V9 ma podobne parametry co V7 i stylizowany jest na RAMa 1500, kosztuje 189 900 zł netto.
Nowości DFSK
DFSK wprowadza na rynek dwa modele lekkich samochodów dostawczych. Pierwszy z nich, DFSK C31, oferuje dwumiejscową krótką kabinę oraz prawie 3-metrową przestrzeń ładunkową. Jego ładowność wynosi 1005 kg. Samochód jest wyposażony w 1.6-litrowy silnik benzynowy o mocy 112 KM, z możliwością doposażenia w instalację LPG. Cena tego modelu to 81 200 zł netto, co stawia go w konkurencji m.in. z Piaggio Porterem NP6. Drugi model, DFSK C32, posiada podwójną kabinę i skrzynię o długości 2,2 metra z ładownością 1013 kg. Napędza go 1.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 100 KM, również z opcją instalacji LPG. Kosztuje od 84 500 zł netto. Obydwa modele objęte są czteroletnią gwarancją lub gwarancją do 100 000 km.